Simpele laptop

30-06-2022 09:34 20 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo, ik wil een nieuwe laptop kopen. Mijn oude laptop (MacBook) doet het niet meer en ik heb nu alleen een oude iPad.

Aangezien ik niet veel bijzonders hoef te doen, wil ik een simpele laptop met Windows.
Iemand tips?
Cum non tum age
Wat is je budget? Een tijdje geleden kocht mijn dochter een goedkope, simpele laptop, een asus geloof ik van in de 300 euro. Was toch echt een tegenvaller voor ons die een duurdere laptop (en ik een macbook) gewend waren. Vooral dat hij zo traag was vergeleken met een duurdere laptop was heel vervelend, maar hij bleef ook hangen etc. Nu heeft ze een Lenovo van tegen de 700 euro en die werkt top. Kijk even goed naar het werkgeheugen en de processor.
https://tweakers.net/reviews/10116/lapt ... -2022.html
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

i3/Ryzen 3, 8 GB RAM, 256Gb SSD/HDD, integrated videokaartje en je bent er al. Als je echt alleen maar een beetje wil browsen en een word documentje wil openen.

Mocht je een i5/Ryzen 5 zien voor hetzelfde geld, neem dan die.

Een Chromebook is ook een optie, die heb je al vanaf 200 euro of zo, maar gezien je zegt Windows te willen laat ik die er even buiten.
Is een chromebook dan niet is? Geen ervaring mee maar ik heb begrepen dat die simpeler zijn dan windows en ook stabieler.
Ik dacht dat Windows de keuze makkelijker maakt en goedkoper is dan Apple. Het maakt me niet uit.
Wat wel echt nodig is, is een toetsenbord. Budget tot 1000 euro ongeveer.
Cum non tum age
Ugli schreef:
30-06-2022 10:13
i3/Ryzen 3, 8 GB RAM, 256Gb SSD/HDD, integrated videokaartje en je bent er al. Als je echt alleen maar een beetje wil browsen en een word documentje wil openen.

Mocht je een i5/Ryzen 5 zien voor hetzelfde geld, neem dan die.

Een Chromebook is ook een optie, die heb je al vanaf 200 euro of zo, maar gezien je zegt Windows te willen laat ik die er even buiten.
Ik dacht ik heb nog nooit van dat merk gehoord, blijkt het een processor te zijn.
Maakt wel duidelijk dat ik er geen verstaan heb.
Cum non tum age
noa schreef:
30-06-2022 10:35
Ik dacht ik heb nog nooit van dat merk gehoord, blijkt het een processor te zijn.
Maakt wel duidelijk dat ik er geen verstaan heb.
Volgens mijn broer, die er wel verstand van heeft, moet je echt wel minimaal i5/ryzen 5 hebben. Maar dat kan makkelijk met jouw budget. Ik zou gewoon kijken naar een Lenovo, HP of Dell van rond de 700 euro. Dan zit je wel goed.
Voor alleen browsen en word documentjes heb je geen i5 nodig. Maar omdat je nu een flink riant budget op geeft, zou ik daar wel voor gaan want dan heb je er langer plezier van en zoveel duurder is het niet.

Ikzelf ben wel fan van Lenovo, HP. Medion en Acer zou ik ontwijken. Asus heb ik alleen ervaring mee door een tablet maar die was ZO slecht dat ik daar niks meer van wil. :P
1000 euro, ik dacht dan past nog net de M1 Macbook Air binnen je budget maar die prijzen hebben ze omhoog gegooid zie ik. Toen ik maanden geleden mijn nieuwe iMac kocht was die niet zo duur als nu in ieder geval.

Qua windows laptops and wat meer recentere computers heb ik alleen ervaring met Dell. HP is een drama, Medion en Acer snel verouderd. Lenovo hoor ik goede verhalen over en MSI ook.
TsumTsum schreef:
30-06-2022 11:20
1000 euro, ik dacht dan past nog net de M1 Macbook Air binnen je budget maar die prijzen hebben ze omhoog gegooid zie ik. Toen ik maanden geleden mijn nieuwe iMac kocht was die niet zo duur als nu in ieder geval.

Qua windows laptops and wat meer recentere computers heb ik alleen ervaring met Dell. HP is een drama, Medion en Acer snel verouderd. Lenovo hoor ik goede verhalen over en MSI ook.
Voor 1100 heb je die al als je echt dead set bent op een Mac. Die 100 euro meer zou ik dan niet moeilijk over doen.

Ik gebrijp niet zo goed wat je bedoelt met dat Medion en Acer snel verouderen. Als je gewoon een 10e generatie i3/i5 hebt in je laptop hebt veroudert hij niet sneller in het ene merk dan in het andere merk.
Ik zou in elk geval gaan voor SSD (hebben ze allemaal nu als ik het goed heb), minimaal i5 core en minimaal 8GB RAM geheugen. Afhankelijk van hoeveel je er op wilt gaan slaan 256 GB of 512 GB. Ook een goede camera i.v.m. videobellen wellicht.

Vooral voldoende geheugen is belangrijk omdat dit de snelheid van je laptop bepaalt. Langzame laptops zijn niet fijn om mee te werken. In het eerste begin is elke laptop best snel maar naarmate je meer software installeert met bijbehorende (zware) updates die daarna komen, is het fijn als je laptop dan ook nog snel is.

Persoonlijk heb ik goede ervaringen met HP laptops.
Dank jullie, ik heb echt wat aan jullie tips.

Is dit ok?

https://www.elcorteingles.es/electroni ... lsrc=aw.ds
Cum non tum age
Ja dat is een goede.

Vraag me wel af waarom je met een Spaanse website aan komt zetten ... . I.v.m. garantie lijkt een Nederlandse webwinkel zoals bol.com/ collblue/ mediamarkt/ bcc/ wehkamp prakischer. Of woon je in Spanje?
Zou ook even op tweakers kijken voor review en misschien zelf bij de advertenties eens kijken.
Boogschutter10 schreef:
30-06-2022 13:47
Ja dat is een goede.

Vraag me wel af waarom je met een Spaanse website aan komt zetten ... . I.v.m. garantie lijkt een Nederlandse webwinkel zoals bol.com/ collblue/ mediamarkt/ bcc/ wehkamp prakischer. Of woon je in Spanje?
Ja ik woon n Spanje
Cum non tum age
noa schreef:
30-06-2022 13:26
Dank jullie, ik heb echt wat aan jullie tips.

Is dit ok?

https://www.elcorteingles.es/electroni ... lsrc=aw.ds
Deze is overkill voor wat je wil maar wel echt een goede. Kan je vast wel een poos mee doen.
Ugli schreef:
30-06-2022 11:24
Voor 1100 heb je die al als je echt dead set bent op een Mac. Die 100 euro meer zou ik dan niet moeilijk over doen.

Ik gebrijp niet zo goed wat je bedoelt met dat Medion en Acer snel verouderen. Als je gewoon een 10e generatie i3/i5 hebt in je laptop hebt veroudert hij niet sneller in het ene merk dan in het andere merk.
Ik had ooit voor op vakantie een Acer netbook gekocht omdat dat makkelijker was dan een tablet destijds. Dat ding was na 2-3 jaar echt op terwijl ik die alleen gebruikte voor heel basic dingen. En ik ken wat mensen die problemen hebben met medion. Ik ben verder niet zo van de specs, dat vroeg ik altijd aan m'n broer toen ik nog met Windows werkte. Ben nu al heel wat jaren mac gebruiker en heb alleen op het ram geheugen, de aansluitingen en de opslag gelet.
TsumTsum schreef:
30-06-2022 15:56
Ik had ooit voor op vakantie een Acer netbook gekocht omdat dat makkelijker was dan een tablet destijds. Dat ding was na 2-3 jaar echt op terwijl ik die alleen gebruikte voor heel basic dingen. En ik ken wat mensen die problemen hebben met medion. Ik ben verder niet zo van de specs, dat vroeg ik altijd aan m'n broer toen ik nog met Windows werkte. Ben nu al heel wat jaren mac gebruiker en heb alleen op het ram geheugen, de aansluitingen en de opslag gelet.
Eens. Ik had dat ook met mijn Acer en mijn vader met meerdere Medions. Het meest tevreden was ik met mijn Sony Vaio, maar die worden helaas niet meer gemaakt.

Wel zou ik inderdaad nog overwegen of je voor 100 euro meer niet toch een MacBook wilt kopen als je daar eerder blij mee was.
TsumTsum schreef:
30-06-2022 15:56
Ja maar dat is dus niet eerlijk vergelijken. Misschien was die Acer wel een Celeron single core prut ding of een laptop die al 5 jaar op de markt was, die gaan dan maar 3 jaar mee ja.

Waar ik het mee eens ben is dat Medion en Acer kak zijn. Niet door de specs dus, maar de bouw kwaliteit. Overheating issues, rattelende fans, bagger moederbord, dinkytoy plastic, toetsenbord wat uit elkaar springt, ik kende iemand die zo het scherm van zijn acer los trok. Dat heb je met Medion en Acer, maar niet met HP, Lenovo. Die hebben mooie bouwkwaliteit.

Mac is weer heel anders. Daarbij zeggen specs veel minder omdat het besturingssysteem speciaal daarop gemaakt is. Met veel minder specs heb je al veel betere performance en longetivity by Mac, alleen als je dan iets wilt draaien wat niet Mac specifiek is (looking at you games) dan is het huilen geblazen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven