Welke laptop?

donderdag 7 juli 2022 om 09:08
Op dit moment heb ik een Imac. Ik overweeg die te verkopen en een laptop te kopen met een apart scherm voor fotobewerking. Maar ik kom er niet uit welke laptop / specificaties ik moet hebben.
Mijn Imac heeft 1tb opslag en 24 gb RAM. Dat werkt op zich goed.
Ik gebruik mijn Imac voor kantoortaken en veel voor intensieve fotobewerking. Heb veel Adobe programma's erop staan, die ik vaak gebruik. Ik wil de mogelijkheid hebben om ook video's te bewerken.
Als ik bijv. bij Coolblue 16 ram geheugen en 1tb opslag intyp, krijg ik vaak gaming laptops te zien. Maar ik game niet en hoef dus ook geen gaming laptop.
Pfff, ik kom er niet uit.
Vind het belangrijk dat het scherm goed is en niet glanzend.
Wie kan me op weg helpen? Welke specificaties zijn goed voor mijn wensen en waar moet ik nog meer op letten?
Mijn Imac heeft 1tb opslag en 24 gb RAM. Dat werkt op zich goed.
Ik gebruik mijn Imac voor kantoortaken en veel voor intensieve fotobewerking. Heb veel Adobe programma's erop staan, die ik vaak gebruik. Ik wil de mogelijkheid hebben om ook video's te bewerken.
Als ik bijv. bij Coolblue 16 ram geheugen en 1tb opslag intyp, krijg ik vaak gaming laptops te zien. Maar ik game niet en hoef dus ook geen gaming laptop.
Pfff, ik kom er niet uit.
Vind het belangrijk dat het scherm goed is en niet glanzend.
Wie kan me op weg helpen? Welke specificaties zijn goed voor mijn wensen en waar moet ik nog meer op letten?

donderdag 7 juli 2022 om 09:29

donderdag 7 juli 2022 om 09:34
Thanks.parkietmeniet schreef: ↑07-07-2022 09:29Een gaming laptop wordt een gaming laptop door de specificaties. En kun je ook prima voor andere doeleinden gebruiken. Moet je er alleen eentje zoeken zonder flitsende lichtjes en knoppen in regenboogkleuren.
Overigens kan je met een windows alle onderdelen zelf samenstellen.

donderdag 7 juli 2022 om 09:42
4 of 5 jaar is niet oud voor een Mac. Daar kan je echt nog wel even mee voorruit.
Maar je tweede argument snijdt wel hout.
Werk je met zeer grote bestanden/veel bestanden open tegelijk/zeer zware edits/videos/3D dingen? Dan heb je wel wat fancies nodig ja. Ik ben niet thuis in foto editing specs, dus kan je niet echt verder helpen. Ik geloof dat als je grootse plannen hebt veel RAM fijn is en een flink CPU. Ik weet niet hoe belangrijk een eigen grafische kaart is, lijkt mij als leekje een logische keuze omdat grafische dingen renderen in een GPU efficiënter is dan in een CPU, maar ja da's mijn hypothese maar.
Oh ja, op een "gaming laptop" moet je wel goed kunnen werken trouwens. Het kan zijn dat de grafische kaart overkill is voor wat jij wil, en je moet goed opletten dat er genoeg RAM op zit want daar zijn ze iets makkelijker mee met gamen geloof ik, maar die dingen zijn baas genoeg om alles aan te kunnen als je een beetje knap ding hebt. Ik zat ook gewoon te 3D modelleren op mijn game pc. Grootste bottleneck voor laptops is hitte, als je echt van kiet af gaat met je werk kunnen die dingen rustig 60-80 graden worden. Dus je wil er eentje met goede bouw kwaliteit en voor op je desk het liefste wat extra koeling. En oh ja: Ik weet dat Maccies populair zijn bij creatievelingen. Ik heb geen idee hoe het zit met die specs en of die ook heet worden. Ik zou dat even goed uitzoeken, kan zijn dat een Mac laptop je beste optie is als die beter om kan gaan met hitte.
Maar je tweede argument snijdt wel hout.

Oh ja, op een "gaming laptop" moet je wel goed kunnen werken trouwens. Het kan zijn dat de grafische kaart overkill is voor wat jij wil, en je moet goed opletten dat er genoeg RAM op zit want daar zijn ze iets makkelijker mee met gamen geloof ik, maar die dingen zijn baas genoeg om alles aan te kunnen als je een beetje knap ding hebt. Ik zat ook gewoon te 3D modelleren op mijn game pc. Grootste bottleneck voor laptops is hitte, als je echt van kiet af gaat met je werk kunnen die dingen rustig 60-80 graden worden. Dus je wil er eentje met goede bouw kwaliteit en voor op je desk het liefste wat extra koeling. En oh ja: Ik weet dat Maccies populair zijn bij creatievelingen. Ik heb geen idee hoe het zit met die specs en of die ook heet worden. Ik zou dat even goed uitzoeken, kan zijn dat een Mac laptop je beste optie is als die beter om kan gaan met hitte.
ugli wijzigde dit bericht op 07-07-2022 09:48
41.08% gewijzigd

donderdag 7 juli 2022 om 09:55
Een windows laptop is meer samen te stellen en te configureren. Daarom kun je ook goedkoper uit zijn als je wilt.
De software die je gebruikt (fotowinkel en lichtkamer neem ik aan) zijn ook daar beschikbaar.
Met een Mac blijf je ook bij de gebruikersinterface die je gewend bent, al maakt dat minder uit als je in het programma zit.
Je kunt dus prima goedkoper uit zijn. Het geld dat je bespaart kun je mooi aan dat extra scherm besteden.
De software die je gebruikt (fotowinkel en lichtkamer neem ik aan) zijn ook daar beschikbaar.
Met een Mac blijf je ook bij de gebruikersinterface die je gewend bent, al maakt dat minder uit als je in het programma zit.
Je kunt dus prima goedkoper uit zijn. Het geld dat je bespaart kun je mooi aan dat extra scherm besteden.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
donderdag 7 juli 2022 om 09:58
In de regel gaan ze dan ook veel langer mee.Woll*Stone schreef: ↑07-07-2022 09:33Ik heb gekeken naar macbook en die zou ik het liefste hebben. Maar ze zijn zooooo duur.
donderdag 7 juli 2022 om 09:59
donderdag 7 juli 2022 om 09:59
Het voordeel is als je een macbook neemt en je iMac houdt, dat het gewoon goed met elkaar synchroniseert. Ik heb een tijd een werklaptop gehad (windows) en prive (macbook) en dan zat ik soms wel eens te kutten met bestanden die niet gesynchroniseerd waren of kon openen. Dat heb ik met meerdere apple devices (of windows) niet.
donderdag 7 juli 2022 om 10:09
Dit dus. Een Windows-laptop van vergelijkbare kwaliteit als een macbook kost vaak niet eens de helft. Het is ook al lang niet meer zo dat ze korter meegaan of de hele tijd vastlopen of al die andere zogenaamde nadelen van Windows die Apple-fans als verkoopargument gebruiken. Ik draai inmiddels al zes jaar loeizware applicaties op een ASUS van krap duizend euro, en er is nog geen enkele reden om hem te vervangen.KooktMetKnoflook schreef: ↑07-07-2022 09:55Een windows laptop is meer samen te stellen en te configureren. Daarom kun je ook goedkoper uit zijn als je wilt.
Ze zijn gewoon even goed, en verder is het een kwestie van budget en voorkeur en gevoeligheid voor het Apple-evangelie.
donderdag 7 juli 2022 om 10:19
donderdag 7 juli 2022 om 10:20
Dat klopt, de synchronisatie is heel handig als je op twee (of meer) verschillende devices werkt.petitfourtje schreef: ↑07-07-2022 09:59Het voordeel is als je een macbook neemt en je iMac houdt, dat het gewoon goed met elkaar synchroniseert. Ik heb een tijd een werklaptop gehad (windows) en prive (macbook) en dan zat ik soms wel eens te kutten met bestanden die niet gesynchroniseerd waren of kon openen. Dat heb ik met meerdere apple devices (of windows) niet.

donderdag 7 juli 2022 om 10:26
Ik zou voor een Macbook pro gaan, een Air kan ook maar voor fotobewerking enzo is een pro beter tenzij die fotobewerking echt gewoon hobby is. Persoonlijk zou ik de iMac niet verkopen, naast het feit dat je daar bijna niks voor krijgt lijkt het me wel handig om een groter scherm te hebben.
Welk besturingssysteem staat erop? Je kunt wellicht je iMac gebruiken als 2de scherm: https://support.apple.com/nl-nl/HT204592
Je zou zelfs een ipad als 2de scherm kunnen gebruiken mits dat aan de eisen voldoet: https://support.apple.com/nl-nl/HT210380
Welk besturingssysteem staat erop? Je kunt wellicht je iMac gebruiken als 2de scherm: https://support.apple.com/nl-nl/HT204592
Je zou zelfs een ipad als 2de scherm kunnen gebruiken mits dat aan de eisen voldoet: https://support.apple.com/nl-nl/HT210380

donderdag 7 juli 2022 om 10:58
Dat je bij een gaming laptop eindigt is inderdaad logisch, zoals hierboven al wordt aangegeven.
Let inderdaad op: genoeg CPU, een snelle processor, SSSD, liefst 16GB RAM.
Maar heel eerlijk: ik zou kijken of je toch budget hebt voor die M1.....
Ik gebruik voor fotobewerking een gaming laptop (Windows), heb er verschillende geprobeerd, en ze hebben het allemaal zwaar. Op zich werkt het wel, en nog best snel ook, maar ze worden warm! De ventilator staat echt te loeien als ik LR en PS gebruik.
Ik gebruik voor fotobewerking een gaming laptop (Windows), heb er verschillende geprobeerd, en ze hebben het allemaal zwaar. Op zich werkt het wel, en nog best snel ook, maar ze worden warm! De ventilator staat echt te loeien als ik LR en PS gebruik.

donderdag 7 juli 2022 om 11:40
Minimaal 16GB RAM, liefst meer als dat financieel kan. 8GB is eigenlijk echt niet meer van deze tijd. Voor huis, tuin en keuken gebruik is het nog ruim voldoende maar voor foto- en videobewerking is 8GB eigenlijk te weinig als je er een paar jaar mee vooruit wil en wil dat alles soepel blijft werken.Zarah schreef: ↑07-07-2022 10:58Dat je bij een gaming laptop eindigt is inderdaad logisch, zoals hierboven al wordt aangegeven.
donderdag 7 juli 2022 om 11:44
Wat zijn de specs? Want dat ze het zwaar hebben heeft niks met het besturingssysteem te maken maar met de specs.Zarah schreef: ↑07-07-2022 10:58Dat je bij een gaming laptop eindigt is inderdaad logisch, zoals hierboven al wordt aangegeven.
donderdag 7 juli 2022 om 19:12
Dat hangt helemaal van de specificaties af. Mijn Air is zwaarder dan de instapmodellen van de Pro maar een stuk goedkoper. Een Pro is echt niet per definitie beter dan een Air.
En ik doe dingen niet voor de hobby op mijn MacBook

donderdag 7 juli 2022 om 21:33
Nee klopt, ook bij Mac's moet je goed naar de specificaties kijken en goed nadenken wat je ermee wilt en ook hoe lang het mee moet gaan. Ik heb zelf de M1 iMac en hoewel het instapmodel voor nu prima was wilde ik toch meer poorten en upgrades. Rib uit mijn lijf maar dan kan ik er wel weer minstens 5 jaar mee vooruit, tenzij ik pech heb natuurlijk.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in