Werk & Studie alle pijlers

Ervaring als Penitentiaire Inrichtingswerker

18-07-2022 21:15 65 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Reeds zag ik een reclame voorbij komen voor het werken als penitentiaire inrichtingswerker (werken met gedetineerden) in verschillende steden in Nederland. Deze functie spreekt mij ergens wel aan. Ik vroeg mij af of iemand hier in deze wereld zit en wat meer over de functie zou kunnen vertellen en hoe dit bevalt.
Ik heb ervaring. Niet in die functie maar wel direct en intensief contact met gedetineerden.

Het is heel leerzaam werk, maar als je gevoelig bent voor het niet geloven in het goede van de mens, dan kan je deze plek beter mijden, want je krijgt te maken met een concentraat van slechtheid. Na mijn indienen van ontslag nog lang het gevoel gehad in het dagelijks leven dat ik op mijn hoede moest zijn enz. Niet heel gezond dus.

Daarbij komt dat ik het systeem qua reïntegratie vreselijk vond falen waardoor het normaal of goed functioneren van gedetineerden die wel wilden en gemotiveerd waren om goed te reintegreren, bijna niet mogelijk was. Het is letterlijk een ziekmakende omgeving als je daar terecht komt als gedetineerde.

Wat voor mij ook de reden was dat ik er geen energie meer uit haalde om zorg te dragen voor de mensen daar.

Toch heb ik er met heel veel plezier gewerkt en heb ik er super veel van geleerd.

Het is wel een mannen wereld, als vrouw kom je moeilijk hogerop en wordt je weinig serieus genomen, is mijn ervaring. Er heerst ook den enorme roddel cultuur. Daar moet je tegen kunnen.
LexAndTheCity schreef:
18-07-2022 23:40
Ga je het als zzper doen is het misschien interessant te overwegen voor het geld om tussen verkrachters en moordenaars oppasje te gaan spelen, anders zeker niet. Zou het je persoonlijk afraden in zo’n milieu te gaan werken.
Jeetje, maar goed dat jij er niet meer werkt dan, met deze instelling. Dit is dus het ziekmakende cultuurtje wat er heerst: inrichtingswerkers met zo'n instelling. Ga dan gewoon ergens anders werken als je zo op gedetineerden neerkijkt (er vanuit gaande dat je persoonlijke aanbeveling komt vanuit ervaring in het werkveld)
Moondag schreef:
19-07-2022 00:03
Dank voor de tip! Misschien is het inderdaad heftiger dan dat ik zelf denk.
wat voor beeld heb je eigenlijk van dit werk?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
smulrol schreef:
19-07-2022 12:02
er zitten echt niet alleen verkrachters en moordenaars gevangen. Meeste zijn drugsdelicten en overvallen
Daar heb ik geen mening over. Wel over de andere soort mensen.
Je hebt er ook heel veel seriemoordenaars, pedofielen, insectverkrachters rondlopen. Je moet het maar willen om zulke mensen als “gewone” mensen te zien die maar foute keuzes hebben gemaakt.
LexAndTheCity schreef:
19-07-2022 23:49
Je hebt er ook heel veel seriemoordenaars, pedofielen, insectverkrachters rondlopen. Je moet het maar willen om zulke mensen als “gewone” mensen te zien die maar foute keuzes hebben gemaakt.
Je praat vanuit je onderbuik

We hebben helemaal niet veel seriemoordenaars, en zeden delinquenten zitten meestal in aparte afdeling of hebben TBS
Grootste aantal mensen zit in een PI op de afdeling Huis van Bewaring, dan den je nog helemaal niet veroordeeld.
En als je bij DJI wilt werken moet je inderdaad ‘zulke’ mensen als gewone mensen zien die weer terug in de maatschappij komen na een zware fout
summerheat schreef:
19-07-2022 10:00
Misschien via LinkedIn via de zoekfunctie een P.I. medewerker kan opzoeken en daar contact meezoeken?

Er zijn veel verschillende functies in de P.I.
Er is bijvoorbeeld al veel verschil in een P.I. bewaker en een P.I. beveiliger.
Als P.I. beveiliger heb je minder contact met gedetineerden dan als bewaker bijvoorbeeld. Als portierfunctie heb je nauwelijks contact met gedetineerden.

Ze vraagt naar ervaringen als inrichtingswerker. Dat is wel even wat anders als beveiliging/bewaring.
Inrichtingswerker is het begeleiden bij de dagelijkse dingen, helpen richting normaal leven na de inbewaringstelling en zorgen dat ze zich aan hun opgestelde begeleidingsplan houden.

https://www.werkenvoornederland.nl/vaca ... -2021-0697
LexAndTheCity schreef:

Jij bent overduidelijk niet geschikt voor dergelijk werk. En heel fijn dat je dat zelf inziet.

Maar ik ben erg blij dat anderen wel energie in deze mensen kunnen en willen stoppen. Ze komen ooit weer in de maatschappij en een goede begeleiding binnen lijkt me dan essensieel.
LexAndTheCity schreef:
en wanneer is voor jou een mens geen mens meer?
waar ligt de grens??
lilalinda schreef:
20-07-2022 12:12
en wanneer is voor jou een mens geen mens meer?
waar ligt de grens??
Dat heb ik toch al in mijn reactie benoemd. Mensen met zulke delicten zie ik niet als mens maar als uitschot van de maatschappij, op de brandstapel ermee joh.
Want eens een dief altijd een dief? Zulke mensen dus maar voorgoed opsluiten ergens waar ook niemand met ze in contact hoeft te komen? Ze zoeken zelf maar uit hoe ze eten krijgen en zo?
LexAndTheCity schreef:
20-07-2022 12:19
Dat heb ik toch al in mijn reactie benoemd. Mensen met zulke delicten zie ik niet als mens maar als uitschot van de maatschappij, op de brandstapel ermee joh.
vanaf welk delict?
Marianneke schreef:
20-07-2022 12:24
Want eens een dief altijd een dief? Zulke mensen dus maar voorgoed opsluiten ergens waar ook niemand met ze in contact hoeft te komen? Ze zoeken zelf maar uit hoe ze eten krijgen en zo?
Zoals je eerder al van mij hebt gelezen heb ik geen mening over dieven of drugsdealers.
Verkrachters, moordenaars en pedofielen mogen van mij wel de doodstraf krijgen.
Ik geloof niet in zomaar fouten maken. Zulke mensen hebben ook tijdens detentie nooit spijt van hen daden, alleen dat ze helaas gepakt zijn en vaak nog in ontkenning blijven ook. Jammer dat ze hier in Nederland zo mild zijn met straffen. In andere landen weten ze wel beter qua straffen.
pffff gaan we weer dat we in Nederland te lage straffen hebben. Je weet dat Nederland het enige land binnen Europa is waar levenslang ook echt levenslang is?

Enne, hoe werkt dat, insecten verkrachten?
en drugsdealers vind je dan weer niet zo erg. Enig idee hoeveel ellende die veroorzaken?
LexAndTheCity schreef:
20-07-2022 12:28
Zoals je eerder al van mij hebt gelezen heb ik geen mening over dieven of drugsdealers.
Verkrachters, moordenaars en pedofielen mogen van mij wel de doodstraf krijgen.
Ik geloof niet in zomaar fouten maken. Zulke mensen hebben ook tijdens detentie nooit spijt van hen daden, alleen dat ze helaas gepakt zijn en vaak nog in ontkenning blijven ook.

Hoe vaak heb je zulke mensen gesproken dat je weet dat ze nooit spijt hebben? Ik heb daar toch een ander beeld bij. Kijk bijvoorbeeld eens naar dit programma van Filemon Wesselink: https://www.npo3.nl/ik-heb-iemand-gedood/BV_101406968

Jammer dat ze hier in Nederland zo mild zijn met straffen. In andere landen weten ze wel beter qua straffen.

In bijv de VS bestaat in een aantal staten de doodstraf nog. De cijfers van dergelijke misdaden liggen daar bepaald niet lager dan hier. Zie ook https://www.amnesty.nl/encyclopedie/doo ... -10-vragen
rosanna08 schreef:
20-07-2022 12:32
pffff gaan we weer dat we in Nederland te lage straffen hebben. Je weet dat Nederland het enige land binnen Europa is waar levenslang ook echt levenslang is?

Enne, hoe werkt dat, insecten verkrachten?
In Amerika krijgen ze gewoon veel hogere straffen dan hier. Die levenslang word maar een paar keer uitgedeeld bij specifieke gevallen.
Voor een verkrachting krijg je max twee jaar, doodstraf ongeveer 5 jaar. Ik vind het wel een schande naar de slachtoffers. Alleen publieke slachtoffers die veel media aandacht hebben krijgen hogere straffen. Ik vind dat oneerlijk.
Incest bedoelde ik, je weet wel waarvan de papa zijn dochters misbruikt.
Maar goh deze jochies verdienen natuurlijk een tweede kans. Zulke mensen zijn zo verknipt dat ze gewoon doorgaan eenmaal vrijgekomen. Het is ook gewoon zo.
Eenmaal iets begaan, hoe makkelijker het is dat iemand een terugval krijgt. Alleen een paar zullen wellicht niet meer in herhaling vallen. Maar het is algemeen bekend dat mensen in herhaling vallen.
LexAndTheCity schreef:
20-07-2022 12:39
In Amerika krijgen ze gewoon veel hogere straffen dan hier. Die levenslang word maar een paar keer uitgedeeld bij specifieke gevallen.
Voor een verkrachting krijg je max twee jaar, doodstraf ongeveer 5 jaar. Ik vind het wel een schande naar de slachtoffers. Alleen publieke slachtoffers die veel media aandacht hebben krijgen hogere straffen. Ik vind dat oneerlijk.
Incest bedoelde ik, je weet wel waarvan de papa zijn dochters misbruikt.
Maar goh deze jochies verdienen natuurlijk een tweede kans. Zulke mensen zijn zo verknipt dat ze gewoon doorgaan eenmaal vrijgekomen. Het is ook gewoon zo.
Eenmaal iets begaan, hoe makkelijker het is dat iemand een terugval krijgt. Alleen een paar zullen wellicht niet meer in herhaling vallen. Maar het is algemeen bekend dat mensen in herhaling vallen.
de meeste mensen die verknipt zijn en een misdaad begaan, krijgen tbs.
rosanna08 schreef:
20-07-2022 12:33
en drugsdealers vind je dan weer niet zo erg. Enig idee hoeveel ellende die veroorzaken?
Ik vind ze ook misselijkmakend dat ze mensen helpen naar de klote te brengen. Maar goed junkies houden dat ook staande door te blijven kopen en als ze dat spul niet hebben zullen ze wel gaan drinken en daar ken je ook veel ellende mee krijgen. Ik vind drugsdealers toch wel wat anders dan verkrachters, pedofiel en moordenaars. Dat is niet met elkaar te vergelijken.
rosanna08 schreef:
20-07-2022 12:42
de meeste mensen die verknipt zijn en een misdaad begaan, krijgen tbs.
Ik vind je al verknipt als je dat soort delicten pleegt hoor.
LexAndTheCity schreef:
Ik vind ze ook misselijkmakend dat ze mensen helpen naar de klote te brengen. Maar goed junkies houden dat ook staande door te blijven kopen en als ze dat spul niet hebben zullen ze wel gaan drinken en daar ken je ook veel ellende mee krijgen. Ik vind drugsdealers toch wel wat anders dan verkrachters, pedofiel en moordenaars. Dat is niet met elkaar te vergelijken.
je inlevingsvermogen is echt ontroerend...
LexAndTheCity schreef:
20-07-2022 12:43
Ik vind je al verknipt als je dat soort delicten pleegt hoor.
ja? Ik kan me wel situaties voorstellen dat je iemand vermoord
LexAndTheCity schreef:
Ik vind dat jij heel erg simpel praat en denkt. Echt gewoon maar wat roepen alsof je er heel veel verstand van hebt maar eigenlijk gewoon de standaard simpele zielen quote's herhalen. Met je heel veel seriemoordenaars etc..ja joh, de bak zit er vol mee.
Plentyplenty schreef:
20-07-2022 12:47
Ik vind dat jij heel erg simpel praat en denkt. Echt gewoon maar wat roepen alsof je er heel veel verstand van hebt maar eigenlijk gewoon de standaard simpele zielen quote's herhalen. Met je heel veel seriemoordenaars etc..ja joh, de bak zit er vol mee.
Wat jij vind boeit mij vrij weinig.
Ga anders lekker daar zelf werken als je zoveel sympathie voor gedetineerden voelt.
Ik heb niet gezegd alleen seriemoordenaars, diep triest dat je niet goed kan lezen. Ik noemde verschillende soorten delicten op dus wat probeer je hier nou?
rosanna08 schreef:
20-07-2022 12:46
ja? Ik kan me wel situaties voorstellen dat je iemand vermoord
Uit zelfverdediging of door mishandeling of doordat je een dader vermoord doordat die je familielid ernstige lichamelijke pijn heeft aangedaan? Dat is wat anders dan moorden uit pure genot, geld of doordat ze het heeft uitgemaakt of een ander heeft. Ja daar kijk ik ook anders naar. Die verdienen een lange straf maar geen doodstraf.
Is het wel mogelijk om in te schatten of het bij je past vóórdat je er echt werkt?

Het is niet mijn werkgever maar ben voor mijn werk in een aantal PI's geweest. Ik vond de medewerkers altijd relaxte mensen en dat is ook zo in het contact dat ik nog heb.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven