Ervaring als Penitentiaire Inrichtingswerker
maandag 18 juli 2022 om 21:15
Reeds zag ik een reclame voorbij komen voor het werken als penitentiaire inrichtingswerker (werken met gedetineerden) in verschillende steden in Nederland. Deze functie spreekt mij ergens wel aan. Ik vroeg mij af of iemand hier in deze wereld zit en wat meer over de functie zou kunnen vertellen en hoe dit bevalt.
woensdag 20 juli 2022 om 13:00
Als je niet in staat bent, of niet in staat wilt zijn, om je in te zetten voor behandeling en werken aan een terugkeer in de maatschappij…
..dan heb je inderdaad niets te zoeken in instellingen waar daaraan gewerkt wordt.
Maar wat heeft dat met de vraag van TO te maken?
..dan heb je inderdaad niets te zoeken in instellingen waar daaraan gewerkt wordt.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.

woensdag 20 juli 2022 om 13:01
LexAndTheCity schreef: ↑20-07-2022 12:39
Voor een verkrachting krijg je max twee jaar, doodstraf ongeveer 5 jaar.
Voor verkrachting krijg je maximaal 12 jaar, uitgangspunt is 36 maanden onvoorwaardelijk.
Doodstraf 5 jaar? We kennen hier geen doodstraf. Je bedoelt straf voor doodslag? Of voor moord?
Alleen publieke slachtoffers die veel media aandacht hebben krijgen hogere straffen.
Dus als je een publiek figuur bent krijg je een hogere straf opgelegd? Is niet zo. Publieke figuren krijgen evt lagere straffen als ze publiekelijk al aan de schandpaal zijn gehangen.
[quote{Eenmaal iets begaan, hoe makkelijker het is dat iemand een terugval krijgt. Alleen een paar zullen wellicht niet meer in herhaling vallen. Maar het is algemeen bekend dat mensen in herhaling vallen.
[/quote]
Kom eens met cijfers. Je hebt een gevoel hierover, je zegt dat het algemeen bekend is. Onderbouw het eens beter? Ik lees namelijk dat minder dan de helft recidiveert: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-recidive
woensdag 20 juli 2022 om 13:13
LexAndTheCity schreef: ↑20-07-2022 12:54Wat jij vind boeit mij vrij weinig.
Ga anders lekker daar zelf werken als je zoveel sympathie voor gedetineerden voelt.
Ik heb niet gezegd alleen seriemoordenaars, diep triest dat je niet goed kan lezen. Ik noemde verschillende soorten delicten op dus wat probeer je hier nou?
Maaaargoed. Je bent enorm offtopic.
Jij wilt er niet werken, je weet niks inhoudelijks over het werk en je blijft maar doorgaan over iets wat hier niet de vraag is. Zo kaap je het topic en heeft de vraagsteller en niks aan.
woensdag 20 juli 2022 om 13:14
feow schreef: ↑20-07-2022 13:00Als je niet in staat bent, of niet in staat wilt zijn, om je in te zetten voor behandeling en werken aan een terugkeer in de maatschappij…
Wat Feow zegt dus.
woensdag 20 juli 2022 om 13:59
Ik weet niet hoor, maar ik beantwoord alleen maar de vragen op de reacties die ik heb gekregen. Volgens mij ben ik heel duidelijk wat ik over het werk daar vind dus daar heeft ze heel wat aan dan de mensen die zeggen dat het maar gewone mensen zijn. Je moet in je achterhoofd houden wat ze allemaal wel niet op hen kerfstok hebben en constant op je hoede zijn. Voor de rest is mijn mening dat ik er persoonlijk niet zou willen werken.MondayLisa schreef: ↑20-07-2022 13:13Maaaargoed. Je bent enorm offtopic.
Jij wilt er niet werken, je weet niks inhoudelijks over het werk en je blijft maar doorgaan over iets wat hier niet de vraag is. Zo kaap je het topic en heeft de vraagsteller en niks aan.
woensdag 20 juli 2022 om 14:08
LexAndTheCity schreef: ↑20-07-2022 13:59Ik weet niet hoor, maar ik beantwoord alleen maar de vragen op de reacties die ik heb gekregen. Volgens mij ben ik heel duidelijk wat ik over het werk daar vind dus daar heeft ze heel wat aan dan de mensen die zeggen dat het maar gewone mensen zijn. Je moet in je achterhoofd houden wat ze allemaal wel niet op hen kerfstok hebben en constant op je hoede zijn. Voor de rest is mijn mening dat ik er persoonlijk niet zou willen werken.
Allemaal offtopic gezwatel inderdaad.
Je hebt je punt meer dan duidelijk gemaakt. Echt.
woensdag 20 juli 2022 om 14:09
doe eens cijfersLexAndTheCity schreef: ↑20-07-2022 12:28Zulke mensen hebben ook tijdens detentie nooit spijt van hen daden,
woensdag 20 juli 2022 om 14:10
jij ziet hen niet meer als mens (jouw eigen woorden)LexAndTheCity schreef: ↑20-07-2022 13:59Ik weet niet hoor, maar ik beantwoord alleen maar de vragen op de reacties die ik heb gekregen. Volgens mij ben ik heel duidelijk wat ik over het werk daar vind dus daar heeft ze heel wat aan dan de mensen die zeggen dat het maar gewone mensen zijn. Je moet in je achterhoofd houden wat ze allemaal wel niet op hen kerfstok hebben en constant op je hoede zijn. Voor de rest is mijn mening dat ik er persoonlijk niet zou willen werken.
dat is heel wat anders dan zeggen dat het gewone mensen zijn
lilalinda wijzigde dit bericht op 20-07-2022 15:07
0.39% gewijzigd
woensdag 20 juli 2022 om 14:27
Waarom blijf je dan reageren en praat je voor to? Heel vreemd dit.MondayLisa schreef: ↑20-07-2022 14:08Allemaal offtopic gezwatel inderdaad.
Je hebt je punt meer dan duidelijk gemaakt. Echt.
woensdag 20 juli 2022 om 14:32
LexAndTheCity schreef: ↑20-07-2022 14:27Waarom blijf je dan reageren en praat je voor to? Heel vreemd dit.
Ik vraag je om je aan de huisregels te houden. Maar dat wil je niet begrijpen.
woensdag 20 juli 2022 om 15:38
Ik denk wel dat je deze mensen niet als mensen ‘zoals jij en ik’ moet zien. 70% van de gedetineerden heeft een verstandelijke beperking en/of een stoornis. Wellicht hangt het ook van de inrichting af waar je werkt. In het huis van bewaring waar ik wel eens op bezoek ging, was de populatie redelijk gemixt. Witte boorden en mensen die per ongeluk wat hadden gedaan (vechtpartij die niet goed afliep of zo) en drugsdelicten. De persoon in kwestie zit nu, na TBS en recidive, in een vrij streng bewaakt complex. De mannen die je daar tegenkom, wil je niet op je verjaardag. Dan kun je er nog wel goed voor zorgen natuurlijk, maar vaak niet meer gericht op rehabilitatie.
Het zou desondanks mijn baan niet zijn, veel te veel risico voor een matig salaris.
Het zou desondanks mijn baan niet zijn, veel te veel risico voor een matig salaris.
woensdag 20 juli 2022 om 16:00
Dank weer voor alle reacties! Ik heb even nagedacht over wat te antwoorden en snap alle reacties goed. Ik heb al met verschillende soorten mensen gewerkt en merk dat met mensen werken mij zeker aantrekt. In een inrichting werken is natuurlijk het uiterste en het is mij nog niet helemaal duidelijk wát voor mensen daar nu precies zitten, dat zou ik eigenlijk eerst moeten uitzoeken. Maar ervan uit gaande dat het bijvoorbeeld drugshandelaren zijn zou ik daar best begeleiding aan willen geven. Als het verkrachters of moordenaars zijn zou ik daar wel meer moeite mee hebben. Maar wat hier ook werd gezegd, ik vind het toch lastig om in te schatten of zulk werk iets voor mij is. Ik ben wel open-minded en sta altijd wel voor iedereens verhaal open. Ben redelijk kalm als persoon en kan goed situaties inschatten. Ik hoef gelukkig niet nu gelijk te beslissen en zal er nog met meer mensen over praten om te kijken of zoiets iets voor mij is.
Nogmaals dank voor alle waardevolle reacties!
Nogmaals dank voor alle waardevolle reacties!
woensdag 20 juli 2022 om 17:11
Het lijkt mij vooral een job waarin je niet weet wat er komt.
De meesten zullen zich wel "redelijk" gedragen. Al was het maar om eventueel vroeger vrij te mogen komen wegens goed gedrag.
Maar ... de sfeer kan zo omslaan. 1 verkeerd woord, 1 verkeerde telefoon van thuis, 1 verkeerd tv-programma, iets dat hen triggert, ... en het kan dreigend worden.
Ze zijn daar namelijk niet binnengekomen voor een stel stinkvoeten.
En je hebt waarschijnlijk inderdaad shiften-werk. Moet je ook maar tegenkunnen.
De meesten zullen zich wel "redelijk" gedragen. Al was het maar om eventueel vroeger vrij te mogen komen wegens goed gedrag.
Maar ... de sfeer kan zo omslaan. 1 verkeerd woord, 1 verkeerde telefoon van thuis, 1 verkeerd tv-programma, iets dat hen triggert, ... en het kan dreigend worden.
Ze zijn daar namelijk niet binnengekomen voor een stel stinkvoeten.
En je hebt waarschijnlijk inderdaad shiften-werk. Moet je ook maar tegenkunnen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
donderdag 21 juli 2022 om 11:00
Ik denk dat je vooral je idealen niet te hoog moet hebben. Wel de mensen fatsoenlijk willen behandelen, maar niet denken dat je met veel geduld en aandacht ze wel op het rechte pad zal krijgen.
Er zitten er wel bij die door de omstandigheden daar terecht zijn gekomen, maar er zitten er ook die manipulatief zijn en precies zeggen wat jij graag wil horen.
Te peerd parmant al triomfant
donderdag 21 juli 2022 om 18:48
Hoi! Heb 11 jaar in een TBS kliniek gewerkt en er zit een grote overlap met wat hier geschreven wordt. Als je meer wilt weten kun je me een pb sturen.JJID schreef: ↑19-07-2022 04:54Heb ervaring in het gevangeniswezen van een jaar of 10 terug. Het is een leuke werkplek, ik heb er heel veel geleerd. Belangrijk dat je goed met mensen om kunt gaan. Gedetineerden blijken uiteindelijk ook 'gewoon' mensen als je dagelijks met ze werkt, ze hebben allemaal hun even verhaal. Dat is interessant. Je werkt samen met veel collega's aan één doel.
De andere kant is dat mensen daar niet voor niets zitten en moelijk of lastig gedrag vertonen. Er wordt door gedetineerden veel geprobeerd om personeel te manipuleren voor eigen voordeel. Dat kan een bepaalde druk met zich meebrengen voor jezelf maar ook voor een team.
Je wordt met enige regelmaat geconfronteerd met geweld waar je ook op moet reageren. Een gevangenis is een klein dorp op zich, erg naar binnen gericht, mensen en gedetineerden zitten dicht op elkaar, dat vond ik wel eens benauwend. De sfeer was toen wat 'macho' achtig, stoere mannen wereld waar overigens ook gewoon vrouwen werken, gericht op repressie en minder gericht op herstel en terugkeer in de maatschappij. Ik weet niet hoe het nu is maar de georganiseerde misdaad van tegenwoordig zal daar vast zijn stempel op drukken. Er staat de laatste tijd veel in de krant over personeelstekorten en druk op de werkvloer.
Denk na over de verwachtingen die je hebt van het werk, waarom denk je dat dit bij het past.
Loop met je gezicht in de zon, dan valt de schaduw achter je.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in