Het “leed” dat vakantie vrienden heet
maandag 23 mei 2022 om 08:07
Voor Augustus hebben we eindelijk een vakantie geboekt. Toen ik dat terloops aan een andere nursery moeder vertelde, vroeg ze wanneer en waarheen. Onze dochter speelt geregeld met haar zoon. Ik kreeg zaterdag alleen wel een beetje een onaangename verassing. De moeder heeft aangegeven dat ze bewust de tweede week van onze vakantie hetzelfde hotel hebben geboekt. Is een all inclusive resort dus we komen elkaar absoluut tegen.
Laat ik voorop stellen dat het voor de kinderen in beginsel leuk is, maar ik had dat wel graag van te voren geweten. Ze zijn ontzettend gastvrije en lieve mensen voor een avondje of twee maximaal, maar echt niet om daar je vakantie mee door te brengen. Ze zijn nogal intens en ook heel anders in de opvoeding. Bovendien spreekt de moeder slecht Engels (ze is Turkse) en hoewel ze ongetwijfeld goede bedoelingen had, vind ik dit vrijpostig en eigenlijk gewoon raar. Is het onredelijk dat ik hier wat gepiekerd over ben?
Zij gaat er immers ook gewoon vanuit dat we de hele vakantie met elkaar op trekken. En zelfs al zouden wij daarover afspraken maken, dan vrees ik dat onze dochter per se met haar zoon wil spelen (de hele dag) en bij wijze van spreken bij het opstaan al vraagt waar L. is. Wij staan dus voor een verdrongen feit en ik weet niet hoe ik dit zo goed mogelijk kan aanpakken. Mijn man probeert deze ouders ook al een tijd te ontlopen, om redenen die ik best begrijp, maar de kinderen spelen wel samen en dat vind ik helemaal prima.
Geen zin in een wat nukkige echtgenoot, geen zin in een discussie met mijn 4-jarige dochter hoe vaak ze L. kan zien gedurende vakantie en zelf ook geen zin om ze de hele week om mij heen te hebben. Dat gezegd hebbende: ben ook niet uit op ruzie met de ouders van mijn dochter’s vriendje. Ik weet echt niet hoe ik dit het beste kan aanpakken…
Laat ik voorop stellen dat het voor de kinderen in beginsel leuk is, maar ik had dat wel graag van te voren geweten. Ze zijn ontzettend gastvrije en lieve mensen voor een avondje of twee maximaal, maar echt niet om daar je vakantie mee door te brengen. Ze zijn nogal intens en ook heel anders in de opvoeding. Bovendien spreekt de moeder slecht Engels (ze is Turkse) en hoewel ze ongetwijfeld goede bedoelingen had, vind ik dit vrijpostig en eigenlijk gewoon raar. Is het onredelijk dat ik hier wat gepiekerd over ben?
Zij gaat er immers ook gewoon vanuit dat we de hele vakantie met elkaar op trekken. En zelfs al zouden wij daarover afspraken maken, dan vrees ik dat onze dochter per se met haar zoon wil spelen (de hele dag) en bij wijze van spreken bij het opstaan al vraagt waar L. is. Wij staan dus voor een verdrongen feit en ik weet niet hoe ik dit zo goed mogelijk kan aanpakken. Mijn man probeert deze ouders ook al een tijd te ontlopen, om redenen die ik best begrijp, maar de kinderen spelen wel samen en dat vind ik helemaal prima.
Geen zin in een wat nukkige echtgenoot, geen zin in een discussie met mijn 4-jarige dochter hoe vaak ze L. kan zien gedurende vakantie en zelf ook geen zin om ze de hele week om mij heen te hebben. Dat gezegd hebbende: ben ook niet uit op ruzie met de ouders van mijn dochter’s vriendje. Ik weet echt niet hoe ik dit het beste kan aanpakken…
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
zaterdag 20 augustus 2022 om 17:41
Oh wat irritant lijkt me dat, voortdurend het gevoel hebben dat je over je schouder moet kijken, terwijl je gewoon zorgeloos aan het zwembad wil hangen. Mijn moeder heeft de gewoonte om ineens heel vaak te bellen en te appen als ik op vakantie ben om te horen hoe we het hebben, dàt vind ik al behoorlijk irritant en opdringerig. Laat staan dat iemand live in de buurt is, de horror
. Gewoon lekker je eigen plan trekken hoor, je bent ze helemaal niks verplicht.

zaterdag 20 augustus 2022 om 18:03
Het is irritant, want er zit geen rem op. Ik had een avondje eten of een keer een middagje bij het zwembad en een paar drankjes gewoon prima gevonden. Maar niet dit zwaan kleef-aan gedoe of verplicht te zijn iets uit te leggen. Het hotel is hartstikke prima, locatie prachtig en het eten lekker en toch drukt dit op de vakantie. Er zijn een paar restaurants hier en ik hoop gewoon dat wij elkaar vanavond niet treffen. Ze keek wat beteuterd en gaf aan dat ze zich op de boottocht had verheugd. Snap ik, maar ze kan nog steeds gaan zonder ons (en dat zei mijn man ook). De eerste klap is een daalder waard zegt men soms. Ze heeft de eerste weken van de vakantie ook met anderen doorgebracht, dus kennelijk is dat iets dat ze wel vaker doet. Maar ze had het gewoon moeten overleggen en inmiddels is het wel duidelijk hoe wij er in staan.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
zaterdag 20 augustus 2022 om 18:05
Dit - dat zei mijn man ook idd. Geen consessies doen om een ander te plezieren ten koste van jezelf.Metallover schreef: ↑20-08-2022 15:43Dit zou ik ook doen. 1x koffie, borrel of kort uitstapje en duidelijk zeggen dat jullie de rest vd vakantie met het gezin doorbrengen, en hun ook een heerlijke vakantie met hun gezin toewensen!
Overigens is mij nog steeds niet helemaal duidelijk waarom ze er nu 9 dagen zit.
zaterdag 20 augustus 2022 om 18:13
zaterdag 20 augustus 2022 om 18:14
Misschien is haar familie haar nu zat

Zonder dollen, ik denk dat je het voor nu goed aangepakt hebt en jullie moeten zo blijven handelen. haar man weet hoe jullie er in staan en ik denk dat hij dat ook heel goed begrijpt. Ik begrijp heel goed dat je niet heel relaxed meer zit. En als als ze door blijft pushen, wellicht dat jouw man even een goed gesprek met haar man kan hebben, 1-op-1.
zaterdag 20 augustus 2022 om 18:18
Idd ik dacht ook meteen aan haar

zaterdag 20 augustus 2022 om 18:19
Joh, laat het gaan.
Als ze wederom aandringt zou ik een afspraak maken voor een middag samen naar het strand of een keer borrelen en eten. En zeggen dat jullie de rest van de tijd als gezin doorbrengen. En tussendoor niet reageren op appjes etc.

zaterdag 20 augustus 2022 om 18:25
Ik zou helemaal niets meer voorstellen, het kost TO al genoeg energie, het is inmiddels schijtirritant dus klaar ermee.

zaterdag 20 augustus 2022 om 18:27
Ik denk dat ik open kaart met haar zou spelen, vooral om de rest van de vakantie niet dat beklemde gevoel te hebben dat ze in je nek blijft hijgen.
Ik zou haar zeggen dat je je destijds overvallen voelde door haar eenzijdige besluit om in jullie nabijheid en dezelfde tijd haar vakantie door te brengen en de verwachtingen die daarbij geschapen werden.
Ik zou haar vertellen dat je je, na een hele drukke stressvolle periode op je werk, verheugd hebt op een ontspannen privé-vakantie met je gezin waarin rust en privacy prevaleren en afspraken met anderen niet op het programma staan.
Dat het jammer is dat ze dat kennelijk niet goed begrepen heeft, maar dat je dat nu helder wilt hebben om verdere teleurstellingen te voorkomen.
Echt hoor, ik zou, weliswaar netjes en beleefd, haar tot orde roepen en een grens stellen om je eigen broodnodige ontspanning niet te laten vergallen door haar mogelijke 'spontane en goedbedoelde' acties.
Ik zou haar zeggen dat je je destijds overvallen voelde door haar eenzijdige besluit om in jullie nabijheid en dezelfde tijd haar vakantie door te brengen en de verwachtingen die daarbij geschapen werden.
Ik zou haar vertellen dat je je, na een hele drukke stressvolle periode op je werk, verheugd hebt op een ontspannen privé-vakantie met je gezin waarin rust en privacy prevaleren en afspraken met anderen niet op het programma staan.
Dat het jammer is dat ze dat kennelijk niet goed begrepen heeft, maar dat je dat nu helder wilt hebben om verdere teleurstellingen te voorkomen.
Echt hoor, ik zou, weliswaar netjes en beleefd, haar tot orde roepen en een grens stellen om je eigen broodnodige ontspanning niet te laten vergallen door haar mogelijke 'spontane en goedbedoelde' acties.

De waarheid heeft het ook niet makkelijk de laatste tijd.
zaterdag 20 augustus 2022 om 18:40
*Sikkepit* schreef: ↑20-08-2022 18:27Ik denk dat ik open kaart met haar zou spelen, vooral om de rest van de vakantie niet dat beklemde gevoel te hebben dat ze in je nek blijft hijgen.
Echt hoor, ik zou, weliswaar netjes en beleefd, haar tot orde roepen en een grens stellen om je eigen broodnodige ontspanning niet te laten vergallen door haar mogelijke 'spontane en goedbedoelde' acties.![]()
Dit vind ik een goede. Het is jullie vakantie, laat die niet vergallen.
zaterdag 20 augustus 2022 om 18:41
Je moet zulke mensen juist geen vinger geven, dan geeft je mixed signals af.Metallover schreef: ↑20-08-2022 15:43Dit zou ik ook doen. 1x koffie, borrel of kort uitstapje en duidelijk zeggen dat jullie de rest vd vakantie met het gezin doorbrengen, en hun ook een heerlijke vakantie met hun gezin toewensen!

zaterdag 20 augustus 2022 om 18:56
Eens hoor. Maar het is duidelijk dat TO dat best lastig vindt.Sjaantje37 schreef: ↑20-08-2022 18:41Je moet zulke mensen juist geen vinger geven, dan geeft je mixed signals af.
zaterdag 20 augustus 2022 om 19:00
Pfff, ik zou dus echt geen seconde rust hebben, en de hele tijd bang zijn haar, op welke hoek dan ook, tegen te komen.... M'n stress level zou echt door t dak schieten.... So much voor je welverdiende vakantie....
Hopelijk zit jij anders in elkaar, en kun jij je wel goed afsluiten Baggal!! Iig wens ik je een hele fijne vakantie toe
Hopelijk zit jij anders in elkaar, en kun jij je wel goed afsluiten Baggal!! Iig wens ik je een hele fijne vakantie toe

zaterdag 20 augustus 2022 om 19:05
O en ik zou ook niet afwachten tot het moment dat jullie elkaar mogelijk 'spontaan' zullen ontmoeten, maar zèlf een gesprek initiëren, liefst op zo kort mogelijke termijn. Of dat per telefoon of face to face is, kun je zelf bepalen.
En wellicht zou ik het nog iets zwaarder aanzetten en zeggen dat je de rust echt nodig hebt en behoefte hebt om deze spaarzame tijd als gezin door te brengen en dat alle andere afspraken je stress en onrust bezorgen.
Maar goed, zoiets kun je tijdens het gesprek zelf nog besluiten.
Overigens had ik zelf een dergelijk gesprek ruim voor de vakantie gevoerd, juist om dit soort situaties voor te zijn, maar aangezien je er nu in zit en waarschijnlijk alsnog graag een rustige en fijne vakantie wilt hebben, is het nog steeds niet te laat om het duidelijk te maken en een grens te stellen.
En wellicht zou ik het nog iets zwaarder aanzetten en zeggen dat je de rust echt nodig hebt en behoefte hebt om deze spaarzame tijd als gezin door te brengen en dat alle andere afspraken je stress en onrust bezorgen.

Overigens had ik zelf een dergelijk gesprek ruim voor de vakantie gevoerd, juist om dit soort situaties voor te zijn, maar aangezien je er nu in zit en waarschijnlijk alsnog graag een rustige en fijne vakantie wilt hebben, is het nog steeds niet te laat om het duidelijk te maken en een grens te stellen.

zaterdag 20 augustus 2022 om 19:21
*Sikkepit* schreef: ↑20-08-2022 19:05O en ik zou ook niet afwachten tot het moment dat jullie elkaar mogelijk 'spontaan' zullen ontmoeten, maar zèlf een gesprek initiëren, liefst op zo kort mogelijke termijn. Of dat per telefoon of face to face is, kun je zelf bepalen.
Maar dat heeft Baggal toch eigenlijk allang gedaan? Voor zover ik me herinner een keer op een avondje bij hen thuis, en nog een keer toen ze haar tegenkwam op die feestdag. En tussendoor volgens mij ook nog wel een paar keer, min of meer.
Dit is gewoon een onverbeterlijke vrouw en het is allang geen onschuldige miscommunicatie, cultuurverschil of naïeve hartelijkheid meer. Ik vind het redelijk bizar gedrag. Of Baggal is al die keren alsnog te vaag geweest naar haar, maar goed, daar waren we niet bij om dat te beoordelen.
zaterdag 20 augustus 2022 om 19:28
Van wat ik lees, heeft Baggal tijdens die gesprekken de 'achterdeur' van de vakantie steeds nog op een klein kiertje gehouden. Begrijpelijk hoor, uit beleefdheid en voorkomendheid. Wellicht zou ik dat zelf ook zo doen.OliveHoover schreef: ↑20-08-2022 19:21Maar dat heeft Baggal toch eigenlijk allang gedaan? Voor zover ik me herinner een keer op een avondje bij hen thuis, en nog een keer toen ze haar tegenkwam op die feestdag. En tussendoor volgens mij ook nog wel een paar keer, min of meer.
Dit is gewoon een onverbeterlijke vrouw en het is allang geen onschuldige miscommunicatie, cultuurverschil of naïeve hartelijkheid meer. Ik vind het redelijk bizar gedrag. Of Baggal is al die keren alsnog te vaag geweest naar haar, maar goed, daar waren we niet bij om dat te beoordelen.
Maar als je merkt dat iemand je grenzen niet oppikt en (erger nog) niet respecteert, wordt het tijd voor zwaarder geschut. En dat kan nog steeds netjes en beleeft, alleen moet je dan duidelijk maken dat die deur voor haar echt dicht is en dicht blijft. Je hebt feitelijk geen keuze, als je tenminste een echt ontspannen vakantie wilt. Heel vervelend dat dat dan zo moet, maar ja zachte heelmeesters en zo....

zaterdag 20 augustus 2022 om 19:37
Vooropgesteld dat ik inmiddels ook begrijp hoe opdringerig deze mevrouw is, vraag ik me toch af of het steeds bang zijn dat je haar tegenkomt en bedenken hoe je haar af gaat schudden niet veel meer negatieve energie kost dan het maar gewoon over je heen laten komen?
Het is toch best normaal om op vakantie gezellige mensen tegen te komen met wie je dan 's avonds bij de bar een drankje doet of bij het entertainment laat aanschuiven? Of dat ze als jij op je bedje ligt met je gezin dat die mensen dan de bedjes naast jou kiezen, of, in handdoekleggers-resorts zelfs een bedje voor je vrijhouden.
Ik zou dit gezin ook maar gewoon zo zien. Als je ze tegenkomt bij zwembad, strand of bar maak je een praatje of doe je eens een spelletje samen, en als je aftaait zeg je 'slaap lekker, wij weten nog niet wat we morgen gaan doen dus reken niet op ons, doeg!'
Hoeveel last heb je nu werkelijk van 2 mensen die op de bedjes naast je liggen en af en toe vragen of jij ook nog wat wil drinken? Dit gedoe kost denk ik meer energie.
Het is toch best normaal om op vakantie gezellige mensen tegen te komen met wie je dan 's avonds bij de bar een drankje doet of bij het entertainment laat aanschuiven? Of dat ze als jij op je bedje ligt met je gezin dat die mensen dan de bedjes naast jou kiezen, of, in handdoekleggers-resorts zelfs een bedje voor je vrijhouden.
Ik zou dit gezin ook maar gewoon zo zien. Als je ze tegenkomt bij zwembad, strand of bar maak je een praatje of doe je eens een spelletje samen, en als je aftaait zeg je 'slaap lekker, wij weten nog niet wat we morgen gaan doen dus reken niet op ons, doeg!'
Hoeveel last heb je nu werkelijk van 2 mensen die op de bedjes naast je liggen en af en toe vragen of jij ook nog wat wil drinken? Dit gedoe kost denk ik meer energie.
Am Yisrael Chai!
zaterdag 20 augustus 2022 om 19:38
Ontspannen wordt die vakantie nooit meer, hoe beleefd-bot Baggal ook doet. Dan lig of zit je toch de hele tijd om je heen te kijken of ze wel genoeg afstand te houden. En kom je elkaar tegen krijg je hele rare geforceerde gesprekjes.*Sikkepit* schreef: ↑20-08-2022 19:28Van wat ik lees, heeft Baggal tijdens die gesprekken de 'achterdeur' van de vakantie steeds nog op een klein kiertje gehouden. Begrijpelijk hoor, uit beleefdheid en voorkomendheid. Wellicht zou ik dat zelf ook zo doen.
Maar als je merkt dat iemand je grenzen niet oppikt en (erger nog) niet respecteert, wordt het tijd voor zwaarder geschut. En dat kan nog steeds netjes en beleeft, alleen moet je dan duidelijk maken dat die deur voor haar echt dicht is en dicht blijft. Je hebt feitelijk geen keuze, als je tenminste een echt ontspannen vakantie wilt. Heel vervelend dat dat dan zo moet, maar ja zachte heelmeesters en zo....![]()
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

zaterdag 20 augustus 2022 om 19:41
Hier word ik echt plaatsvervangend boos van! Hoe durft die vrouw zelfs maar te denken dat jullie een boottocht met haar gezin willen maken, nadat jullie meerdere malen hebben gezegd dat jullie geen gezamenlijke vakantie willen en tijd willen hebben voor jullie eigen gezin. En dan nog teleurgesteld zijn dat jullie dat niet willen. En die man van haar staat er bij en kijkt er naar terwijl hij wel doorheeft dat jullie helemaal geen zin in hun gezelschap hebben, wat is dat voor figuur dan. Ik zou nu wel op het punt zijn om alles rigoureus af te kappen, ga gewoon heel snel weg met je gedram en verwachtingen en neem die Berlijnse muur die je voor je kop hebt mee. Kssstttt. En ik snap het heel goed hoor, een borrel, een keer koffie of een keer samen eten is helemaal prima of misschien zelfs wel gezellig, maar met deze mensen is dat ook geen optie meer. Been there, done that. Vanaf nu nergens op reageren en als je ze tegenkomt de cold sholder geven.Baggal schreef: ↑20-08-2022 18:03Het is irritant, want er zit geen rem op. Ik had een avondje eten of een keer een middagje bij het zwembad en een paar drankjes gewoon prima gevonden. Maar niet dit zwaan kleef-aan gedoe of verplicht te zijn iets uit te leggen. Het hotel is hartstikke prima, locatie prachtig en het eten lekker en toch drukt dit op de vakantie. Er zijn een paar restaurants hier en ik hoop gewoon dat wij elkaar vanavond niet treffen. Ze keek wat beteuterd en gaf aan dat ze zich op de boottocht had verheugd. Snap ik, maar ze kan nog steeds gaan zonder ons (en dat zei mijn man ook). De eerste klap is een daalder waard zegt men soms. Ze heeft de eerste weken van de vakantie ook met anderen doorgebracht, dus kennelijk is dat iets dat ze wel vaker doet. Maar ze had het gewoon moeten overleggen en inmiddels is het wel duidelijk hoe wij er in staan.
zaterdag 20 augustus 2022 om 19:42
Ja, daarom zou ik het dus loslaten en het gewoon over me heen laten komen. Dan heb je kans dat het onverwacht juist nog gezellig wordt, terwijl Baggal zich nu alleen maar loopt op te vreten en loopt te spieden of de kust wel veilig is.blijfgewoonbianca schreef: ↑20-08-2022 19:38Ontspannen wordt die vakantie nooit meer, hoe beleefd-bot Baggal ook doet. Dan lig of zit je toch de hele tijd om je heen te kijken of ze wel genoeg afstand te houden. En kom je elkaar tegen krijg je hele rare geforceerde gesprekjes.
Am Yisrael Chai!
zaterdag 20 augustus 2022 om 19:43
fashionvictim schreef: ↑20-08-2022 19:37Vooropgesteld dat ik inmiddels ook begrijp hoe opdringerig deze mevrouw is, vraag ik me toch af of het steeds bang zijn dat je haar tegenkomt en bedenken hoe je haar af gaat schudden niet veel meer negatieve energie kost dan het maar gewoon over je heen laten komen?
Precies. Doordat je het benoemd hebt naar haar toe is alles heel gek geworden.
Niemand weet nu nog welke bedjes kiezen “ gepast “ is qua afstand en als er nog 1 tafel naast jullie vrij is mogen ze dan daar gaan zitten of niet en als zij nou net ook een stranddag in hun hoofd hadden moeten ze dan toch maar naar het zwembad ? Heel ongemakkelijk nadat jij het zo expliciet benoemd hebt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

zaterdag 20 augustus 2022 om 19:43
fashionvictim schreef: ↑20-08-2022 19:37Vooropgesteld dat ik inmiddels ook begrijp hoe opdringerig deze mevrouw is, vraag ik me toch af of het steeds bang zijn dat je haar tegenkomt en bedenken hoe je haar af gaat schudden niet veel meer negatieve energie kost dan het maar gewoon over je heen laten komen?
Maar daar zit toch een heel ander uitgangspunt achter dan wat nu het geval is? Dan ga je vrijwillig om met gezellige mensen omdat je ter plekke een klik voelt en is er ook als het goed is bij niemand sprake van opdringerigheid of verwachtingen.
Denk dat er tussen Baggal en deze dame nu al véél te veel opgebouwde irritatie is om het nog zo te kunnen zien.
zaterdag 20 augustus 2022 om 19:46
Dit vind ik niet ‘best normaal’. Zelfs toen dochter jong was kwam dat maar uiterst zelden voor. We hebben ooit een keer ergens in Toscane gezeten waar zo’n halve Nederlandse enclave bij elkaar kroop om te bbq’en en/of te borrelen. Mij niet bellen.fashionvictim schreef: ↑20-08-2022 19:37

zaterdag 20 augustus 2022 om 19:49

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in