Het “leed” dat vakantie vrienden heet
maandag 23 mei 2022 om 08:07
Voor Augustus hebben we eindelijk een vakantie geboekt. Toen ik dat terloops aan een andere nursery moeder vertelde, vroeg ze wanneer en waarheen. Onze dochter speelt geregeld met haar zoon. Ik kreeg zaterdag alleen wel een beetje een onaangename verassing. De moeder heeft aangegeven dat ze bewust de tweede week van onze vakantie hetzelfde hotel hebben geboekt. Is een all inclusive resort dus we komen elkaar absoluut tegen.
Laat ik voorop stellen dat het voor de kinderen in beginsel leuk is, maar ik had dat wel graag van te voren geweten. Ze zijn ontzettend gastvrije en lieve mensen voor een avondje of twee maximaal, maar echt niet om daar je vakantie mee door te brengen. Ze zijn nogal intens en ook heel anders in de opvoeding. Bovendien spreekt de moeder slecht Engels (ze is Turkse) en hoewel ze ongetwijfeld goede bedoelingen had, vind ik dit vrijpostig en eigenlijk gewoon raar. Is het onredelijk dat ik hier wat gepiekerd over ben?
Zij gaat er immers ook gewoon vanuit dat we de hele vakantie met elkaar op trekken. En zelfs al zouden wij daarover afspraken maken, dan vrees ik dat onze dochter per se met haar zoon wil spelen (de hele dag) en bij wijze van spreken bij het opstaan al vraagt waar L. is. Wij staan dus voor een verdrongen feit en ik weet niet hoe ik dit zo goed mogelijk kan aanpakken. Mijn man probeert deze ouders ook al een tijd te ontlopen, om redenen die ik best begrijp, maar de kinderen spelen wel samen en dat vind ik helemaal prima.
Geen zin in een wat nukkige echtgenoot, geen zin in een discussie met mijn 4-jarige dochter hoe vaak ze L. kan zien gedurende vakantie en zelf ook geen zin om ze de hele week om mij heen te hebben. Dat gezegd hebbende: ben ook niet uit op ruzie met de ouders van mijn dochter’s vriendje. Ik weet echt niet hoe ik dit het beste kan aanpakken…
Laat ik voorop stellen dat het voor de kinderen in beginsel leuk is, maar ik had dat wel graag van te voren geweten. Ze zijn ontzettend gastvrije en lieve mensen voor een avondje of twee maximaal, maar echt niet om daar je vakantie mee door te brengen. Ze zijn nogal intens en ook heel anders in de opvoeding. Bovendien spreekt de moeder slecht Engels (ze is Turkse) en hoewel ze ongetwijfeld goede bedoelingen had, vind ik dit vrijpostig en eigenlijk gewoon raar. Is het onredelijk dat ik hier wat gepiekerd over ben?
Zij gaat er immers ook gewoon vanuit dat we de hele vakantie met elkaar op trekken. En zelfs al zouden wij daarover afspraken maken, dan vrees ik dat onze dochter per se met haar zoon wil spelen (de hele dag) en bij wijze van spreken bij het opstaan al vraagt waar L. is. Wij staan dus voor een verdrongen feit en ik weet niet hoe ik dit zo goed mogelijk kan aanpakken. Mijn man probeert deze ouders ook al een tijd te ontlopen, om redenen die ik best begrijp, maar de kinderen spelen wel samen en dat vind ik helemaal prima.
Geen zin in een wat nukkige echtgenoot, geen zin in een discussie met mijn 4-jarige dochter hoe vaak ze L. kan zien gedurende vakantie en zelf ook geen zin om ze de hele week om mij heen te hebben. Dat gezegd hebbende: ben ook niet uit op ruzie met de ouders van mijn dochter’s vriendje. Ik weet echt niet hoe ik dit het beste kan aanpakken…
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
zondag 21 augustus 2022 om 21:11
Gesprek heeft ook meteen plaatsgevonden met de kidsclub en de manager. Ze gingen er vanuit dat het ok was omdat ze in de veronderstelling waren dat we bijna samen aankwamen en SA de moeder goed leek te kennen. T. kennende heeft ze het zo gebracht dat het wel ok was. Ze hadden dat uiteraard gewoon moeten nagaan bij mij. Het is uitgesproken met de kidsclub, ik ga geen officiële klacht indienen. Het meisje dat haar had meegeven stond op huilen en de manager heeft zijn excuus aangeboden. De boodschap is duidelijk en ze wordt aan niemand anders dan aan ons meegegeven. Ik heb nog gevraagd of SA zelf weg wilde of dat het initiatief bij T. lag. Het laatste bleek het geval - wat een verrassing…
SA was ook nog wel op het terrein van de kidsclub bij de glijbaan (zit een weggetje tussen) maar toch… Het idee dat je tekent voor het kind van een ander en mij daar niet van op de hoogte brengt?! Even een what’s app belletje pleegt om toestemming te vragen. Ik kan er met mijn verstand niet bij… En dat je dat doet omdat je zoon de club niet leuk vindt en het gezelliger voor hem is dat SA ook op de glijbaan komt spelen. Volgens mijn man is het gewoon egoïstisch gedrag (net zoals ongevraagd de vakantie boeken).
T. lachte het in eerste instantie weg, maar daarna kwam er een soort sorry uit. Geloof niet dat ze de ernst er van inziet, want er is toch niets ergs aan de hand in haar optiek. Dit gedrag is gewoon grensoverschrijdend en zij ziet het duidelijk echt heel anders. Ze snapt gewoon niet dat ik er zo boos over ben.
Mijn man en ik trekken vanaf heden echt ONS plan. F*** dit.
SA was ook nog wel op het terrein van de kidsclub bij de glijbaan (zit een weggetje tussen) maar toch… Het idee dat je tekent voor het kind van een ander en mij daar niet van op de hoogte brengt?! Even een what’s app belletje pleegt om toestemming te vragen. Ik kan er met mijn verstand niet bij… En dat je dat doet omdat je zoon de club niet leuk vindt en het gezelliger voor hem is dat SA ook op de glijbaan komt spelen. Volgens mijn man is het gewoon egoïstisch gedrag (net zoals ongevraagd de vakantie boeken).
T. lachte het in eerste instantie weg, maar daarna kwam er een soort sorry uit. Geloof niet dat ze de ernst er van inziet, want er is toch niets ergs aan de hand in haar optiek. Dit gedrag is gewoon grensoverschrijdend en zij ziet het duidelijk echt heel anders. Ze snapt gewoon niet dat ik er zo boos over ben.
Mijn man en ik trekken vanaf heden echt ONS plan. F*** dit.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.

zondag 21 augustus 2022 om 21:15
Eh nee,er waren ook mensen die het gewoon erg gastvrij en amicaal vonden.LuciFee2022 schreef: ↑21-08-2022 20:05Huh?
Volgens mij is iedereen al 47/48 pagina's lang bizar veel eens met elkaar over gedrag van die dame. Al voor dit geintje.

zondag 21 augustus 2022 om 21:18
Eentje.andnowwedance schreef: ↑21-08-2022 21:15Eh nee,er waren ook mensen die het gewoon erg gastvrij en amicaal vonden.

@Dannas: kleuter liep met vader weg (we waren haar samen gaan halen). SA was verdrietig want mama was boos (niet op haar, maar op de situatie) en ze kreeg bovendien geen medaille. Dat laatste komt goed (deze week). Heb SA daarna uitgelegd dat ik niet boos op haar was (toen ik mijn man en SA bij het zwembad aantrof).
Turkse mensen handelen m.b.t. kinderen volgens het principe "it takes a village to raise a child".
In Turkse familie-en vriendenkringen is het heel normaal om medezeggenschap te hebben over bijvoorbeeld het zoontje van je zus, de dochter van je nicht, de tweeling van de vriend van je man. Vooral als de familie/ vrienden bijelkaar is/zijn voor één of andere reden.
Ik kan me daarom die actie van de Turkse dame wel voorstellen. Als het animatieteam ook Turks is, dan hebben ze vanuit dat gedachtegoed gehandeld. Als Baggal ook Turks zou zijn dan had ze dat geaccepteerd, normaal gevonden.
Neemt niet weg dat het rete irritant is en o.a. daarom vond ik mijn tweejarig verblijf in Turkije ruim voldoende. Dat geplak aan elkaar en bemoeienis met van alles en nog wat.
Het vervelende is dat het er zo ingebakken zit dat ze niet het vermogen hebben om te bedenken dat een andere cultuur anders denkt en doet.
In Turkse familie-en vriendenkringen is het heel normaal om medezeggenschap te hebben over bijvoorbeeld het zoontje van je zus, de dochter van je nicht, de tweeling van de vriend van je man. Vooral als de familie/ vrienden bijelkaar is/zijn voor één of andere reden.
Ik kan me daarom die actie van de Turkse dame wel voorstellen. Als het animatieteam ook Turks is, dan hebben ze vanuit dat gedachtegoed gehandeld. Als Baggal ook Turks zou zijn dan had ze dat geaccepteerd, normaal gevonden.
Neemt niet weg dat het rete irritant is en o.a. daarom vond ik mijn tweejarig verblijf in Turkije ruim voldoende. Dat geplak aan elkaar en bemoeienis met van alles en nog wat.
Het vervelende is dat het er zo ingebakken zit dat ze niet het vermogen hebben om te bedenken dat een andere cultuur anders denkt en doet.
zondag 21 augustus 2022 om 21:31
Dit vind ik ook te ver gaan..om jouw kind op te halen. Heel sneu ook van de medaille..maar ik zou meer boos worden omdat er wel vanalles had kunnen gebeuren. Wat als zij jouw dochter mee had genomen naar het zwembad en daar even een paar tellen niet had opgelet? Dat soort dingen moet het hotel zich ook bewust van zijn. Dan hadden ze een flinke schadeclaim aan hun broek gekregen. Gelukkig is er niks gebeurd, maar dit zou voor mij de druppel zijn geweest en ik zou haar nu op een niet meer vriendelijke toon zeggen dat je geen contact meer wenst. Erg slechte zaak ook van het personeel. Iedereen kan zo je kind ontvoeren blijkbaar.
zondag 21 augustus 2022 om 21:32
Splendidia: dat wist ik niet, maar het verklaart wel veel. En ja als ze ons als familie zag/ziet dan heeft ze kennelijk ook medezeggenschap over SA. Voor mij is dit gedrag niet normaal, laat staan prettig.
zondag 21 augustus 2022 om 21:38
Ben je nou echt boos geworden?
Heb je tegen haar man gezegd dat ze moet kappen?
zondag 21 augustus 2022 om 21:40
Dat kan ik me helemaal voorstellen. Het zit niet in ons. De west-en noordeuropese cultuur is gericht op: it takes (a) parent(s) to raise a child.
Dat clasht en dat is hier wel heel duidelijk.
splendidia wijzigde dit bericht op 21-08-2022 21:42
0.73% gewijzigd
zondag 21 augustus 2022 om 21:41
Ja - en duidelijk ook. Het woord cun* is niet gevallen, maar verder… Ik zag haar later bij de bar en ze negeerde ons (en wij haar).Westerpaviljoen schreef: ↑21-08-2022 21:38Ben je nou echt boos geworden?
Heb je tegen haar man gezegd dat ze moet kappen?

zondag 21 augustus 2022 om 21:44

zondag 21 augustus 2022 om 21:45
Dat ze je negeert is al heel wat voor haar.
Prima, want je wil hierna toch niks meer met haar te maken hebben neem ik aan. Misschien jammer of verwarrend voor je dochter dat ze niet meer met L. zal spelen (?).
Hoop echt dat je nog een beetje kan ontspannen zo, en dat het geen donkere wolk boven het geheel is.
zondag 21 augustus 2022 om 21:48
Het verklaart heel veel. Ze was altijd wel erg met SA bezig, knuffelde haar ook tijdens covid (als we haar bij de nursery zagen). Ook wat van gezegd destijds. Maar goed, ik heb dat soort kleine dingen misschien te lang laten sudderen, omdat de kinderen het onderling leuk hadden en zij gastvrij is (en hartelijk en niet onaardig). Maar deze actie van vanmiddagsplendidia schreef: ↑21-08-2022 21:40Dat kan ik me helemaal voorstellen. Het zit niet in ons. De west-en noordeuropese cultuur is gericht op: it takes (a) parent(s) to raise a child.
Dat clasht en dat is hier wel heel duidelijk.

zondag 21 augustus 2022 om 21:49
Het is allemaal mooi en prachtig dat dit in Turkse culturen normaal gedrag is, maar dan nog had ze niet jouw dochter mogen meenemen, alleen omdat haar zoon het niet naar zijn zin had. Jouw dochter had het wel naar haar zin. Daarmee walst ze over je dochters wil heen. En net zo goed over jullie grenzen als ouders.
Fijn dat ze je nu negeerde. Misschien, heel misschien wordt er eindelijk iets duidelijk. Al vrees ik dat ze morgen weer contact zoekt.
Fijn dat ze je nu negeerde. Misschien, heel misschien wordt er eindelijk iets duidelijk. Al vrees ik dat ze morgen weer contact zoekt.

zondag 21 augustus 2022 om 21:55
Baggal schreef: ↑21-08-2022 21:48Het verklaart heel veel. Ze was altijd wel erg met SA bezig, knuffelde haar ook tijdens covid (als we haar bij de nursery zagen). Ook wat van gezegd destijds. Maar goed, ik heb dat soort kleine dingen misschien te lang laten sudderen, omdat de kinderen het onderling leuk hadden en zij gastvrij is (en hartelijk en niet onaardig). Maar deze actie van vanmiddag. Ik zou het omgedraaid niet in mijn hoofd gehaald hebben.
Iemand kan hartelijk en niet onaardig zijn en nog steeds over grenzen gaan. Dat was eigenlijk al langer aan de hand, ook voor deze vakantie.

zondag 21 augustus 2022 om 21:55
Even heel eerlijk en een totaal andere mening, maar het werkt ook anderzijds. Hoe harder jij wegduwt, hoe harder zij trekt.Baggal schreef: ↑21-08-2022 05:30Natuurlijk zie je steeds dezelfde mensen tijdens een all inclusive resort vakantie. Dat is voor een luxe cruise niet anders (ook geregeld gedaan) en daar staan we tot op zekere hoogte wel voor open. Mijn man iets minder, maar ik klets graag ongedwongen met anderen. Geldt helemaal als je kinderen hebt die met andere kinderen spelen en dat is prima. En ja, mijn kleuter vindt kids club en kleuter disco erg leuk. Wat dat betreft kan ik je volgen hoor FV.
Ook hadden we het best nog wel ok gevonden om de ouders van L. af en toe te zien toen bleek dat ze dezelfde vakantie geboekt hadden. Was natuurlijk even schakelen maar soit. Je probeert er dan wel het beste van te maken zonder dat je jezelf te kort doet. Maar dat is toch (voor mij) iets totaal anders dan elke dag afspreken, boottochten boeken, samen eten en de hele dag samen (verplicht) optrekken, etc. En beteuterd kijken wanneer ik aangeef dat niet te willen. Dan voelt niets meer ongedwongen. Wanneer je dat soort dingen “afdwingt” kom je al snel hoog in de allergiezone. Juist als wij het er daarvoor twee keer over gehad hebben (een keer in hun huis en een keer tijdens de Jubilee viering).
Iemand schreef het ooit zo mooi: zij wil 100 en jij misschien 10/15. En ik heb dat ook wel duidelijk uitgesproken en hoe harder iemand dan pushed, hoe harder ik denk: “ren” - weg wezen hier. Benieuwd hoe het de de komende dagen gaat.
Overigens vind ik all inclusive en ook cruise vakanties heerlijk met een kleuter. Alles is geregeld, je hoeft nergens heel hard over na te denken… ideaal. De mooie, verre reizen hebben we voor de komst van SA gedaan. Op deze leeftijd doe ik haar (en mijzelf) geen plezier met een stedentrip.
Enige oplossing is duidelijk zijn en geen opening ergens laten. Niet misschien dit of dat als optie, gewoon absoluut geen opties. Leren omgaan met teleurstellingen bij anderen, want het lijkt of daar in het begin mis is gegaan. En dan wordt het steeds moeilijker en ga je je irriteren. Terwijl het beide kanten op werkt. Zij pakt geen hints op of halve afspraken. Zij heeft 100% duidelijkheid nodig. Ook de non verbale communicatie is hierbij van belang. Hoe vaak zeggen wij als mens niet waar wij eigenlijk volledig achter staan, om de ander niet te kwetsen, uit zelfbescherming, etc.
Het is zo belangrijk om je gevoel volledig uit te spreken. Desnoods dat er irritaties spelen, maar ook dat blijkbaar de boodschap niet duidelijk is geweest.
De enige oplossing voor jouw irritaties is om je volledig uit te spreken en te genieten van de laatste dagen. Maar dan echt helemaal eerlijk, geen kiertjes open, helemaal niks.
Wat is je grootste angst als je 100% duidelijk bent? Dat ze boos wordt? Teleurgesteld of dat jij wordt afgewezen, omdat je je uitspreekt? Onbewust doen wij vaak er alles aan om er omheen te cirkelen en dat stralen wij uit en daarom komt het soms gewoon niet goed door bij mensen die geen "zender" hebben.
zondag 21 augustus 2022 om 22:03
Generaliserend zijn Turkse mensen groepsdieren. Activiteiten worden in groepen ondernomen. En het wordt raar gevonden als je de uitnodiging voor bijvoorbeeld de BBQ op de Dag van de Arbeid afwijst omdat je iets voor jezelf wil doen.
Ik begrijp dat klittebandgedrag van die vrouw wel. Het is niet zo zeer haar persoon maar meer haar cultuur. Ze vindt jullie aardig, kinderen klikken goed, jij bent toeschietelijk. Genoeg reden om er een groepssausje overheen te gooien.
En dan begint het gedonder. Haar Turkse inborst treedt in werking en daar heb jij last van omdat je niet Turks bent. Zij snapt niet dat je er niet van gediend bent omdat zij niet Nederlands/Brits is.
Ik begrijp dat klittebandgedrag van die vrouw wel. Het is niet zo zeer haar persoon maar meer haar cultuur. Ze vindt jullie aardig, kinderen klikken goed, jij bent toeschietelijk. Genoeg reden om er een groepssausje overheen te gooien.
En dan begint het gedonder. Haar Turkse inborst treedt in werking en daar heb jij last van omdat je niet Turks bent. Zij snapt niet dat je er niet van gediend bent omdat zij niet Nederlands/Brits is.
zondag 21 augustus 2022 om 22:07
zondag 21 augustus 2022 om 22:15
En daar zit 'm de kneep. Wij doen dat niet omdat wij respecteren dat een kind z'n eigen ouders heeft en die beslissen wat, waar en hoe m.b.t. kind, tenzij anders afgesproken.Creatieveling schreef: ↑21-08-2022 21:49Het is allemaal mooi en prachtig dat dit in Turkse culturen normaal gedrag is, maar dan nog had ze niet jouw dochter mogen meenemen, alleen omdat haar zoon het niet naar zijn zin had. Jouw dochter had het wel naar haar zin. Daarmee walst ze over je dochters wil heen. En net zo goed over jullie grenzen als ouders.
Turkse mensen pakken gelijk door. Baggal, man en kind, Turkse dame, man en kind zijn in dit geval de village dus dit soort acties zijn in de Turkse traditie niet iets om je druk over te maken.
Voor zover mijn culturele antropologische two cents

Ik praat het niet goed maar misschien helpt het om je vakantie niet compleet te laten vergallen met allerlei negatieve gedachtes. Zou zonde zijn.

zondag 21 augustus 2022 om 22:25
OliveHoover schreef: ↑21-08-2022 21:55Iemand kan hartelijk en niet onaardig zijn en nog steeds over grenzen gaan. Dat was eigenlijk al langer aan de hand, ook voor deze vakantie.
Sterker nog, iemand die dat op "hartelijke, aardige" wijze doet, is veel moeilijker te stoppen dan iemand die duidelijk onaardig grenzen overschrijdt.
Laatst zelf ook een situatie gehad waarin iemand met gerichte hulpeloosheid totaal over mijn grenzen heen walste en ik me verplicht voelde verantwoordelijkheid te nemen. Ben er dagen van van slag geweest omdat ik gewoon niet wist hoe ik het kon stoppen.
@Baggal, die vrouw is inderdaad enorm egoïstisch bezig geweest. Arme SA. Wel goed dat zo vroeg in jullie vakantie deze clash gebeurt is. Nu doorzetten!

zondag 21 augustus 2022 om 22:30
splendidia schreef: ↑21-08-2022 22:15En daar zit 'm de kneep. Wij doen dat niet omdat wij respecteren dat een kind z'n eigen ouders heeft en die beslissen wat, waar en hoe m.b.t. kind, tenzij anders afgesproken.
Turkse mensen pakken gelijk door. Baggal, man en kind, Turkse dame, man en kind zijn in dit geval de village dus dit soort acties zijn in de Turkse traditie niet iets om je druk over te maken.
Mwua, Baggal heeft in de afgelopen maanden diverse incidenten benoemd waarin T acties ondernam / dingen deed met dochter van Baggal die over de grens gingen van Baggal, waar Baggal - weliswaar op subtiele manier - wat van gezegd heeft. Daarnaast heeft T een Britse man.
Baggal, ik hoop dat ze je verder met rust laat en je toch nog een fijne vakantie hebt. Ik zou haar nummer blokkeren.
zondag 21 augustus 2022 om 22:43
In de Turkse cultuur overheerst het "it takes a village to raise a child". Wat dat betreft zijn er weinig tot geen grenzen._Branwen_ schreef: ↑21-08-2022 22:30Mwua, Baggal heeft in de afgelopen maanden diverse incidenten benoemd waarin T acties ondernam / dingen deed met dochter van Baggal die over de grens gingen van Baggal, waar Baggal - weliswaar op subtiele manier - wat van gezegd heeft. Daarnaast heeft T een Britse man.
Baggal, ik hoop dat ze je verder met rust laat en je toch nog een fijne vakantie hebt. Ik zou haar nummer blokkeren.
Het is moeilijk te begrijpen voor ons omdat het tegen ons gevoel indruist. Wij doen dat niet en zijn daarom onze grenzen in no time bereikt.
Heel complex
zondag 21 augustus 2022 om 22:55
Wat een toestand zeg! Ik zou ook furieus zijn als mijn kind zomaar werd meegegeven door de kids club.
En ik zou ook haar nummer blokkeren.
Die vrouw heeft echt totaal geen greintje inlevingsvermogen en begrijpt het niet op een normale manier dus moet ze maar voelen.
Hoop dat jullie alsnog een heel fijne vakantie hebben, Baggal.
En ik zou ook haar nummer blokkeren.
Die vrouw heeft echt totaal geen greintje inlevingsvermogen en begrijpt het niet op een normale manier dus moet ze maar voelen.
Hoop dat jullie alsnog een heel fijne vakantie hebben, Baggal.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in