Het “leed” dat vakantie vrienden heet

23-05-2022 08:07 1735 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor Augustus hebben we eindelijk een vakantie geboekt. Toen ik dat terloops aan een andere nursery moeder vertelde, vroeg ze wanneer en waarheen. Onze dochter speelt geregeld met haar zoon. Ik kreeg zaterdag alleen wel een beetje een onaangename verassing. De moeder heeft aangegeven dat ze bewust de tweede week van onze vakantie hetzelfde hotel hebben geboekt. Is een all inclusive resort dus we komen elkaar absoluut tegen.

Laat ik voorop stellen dat het voor de kinderen in beginsel leuk is, maar ik had dat wel graag van te voren geweten. Ze zijn ontzettend gastvrije en lieve mensen voor een avondje of twee maximaal, maar echt niet om daar je vakantie mee door te brengen. Ze zijn nogal intens en ook heel anders in de opvoeding. Bovendien spreekt de moeder slecht Engels (ze is Turkse) en hoewel ze ongetwijfeld goede bedoelingen had, vind ik dit vrijpostig en eigenlijk gewoon raar. Is het onredelijk dat ik hier wat gepiekerd over ben?

Zij gaat er immers ook gewoon vanuit dat we de hele vakantie met elkaar op trekken. En zelfs al zouden wij daarover afspraken maken, dan vrees ik dat onze dochter per se met haar zoon wil spelen (de hele dag) en bij wijze van spreken bij het opstaan al vraagt waar L. is. Wij staan dus voor een verdrongen feit en ik weet niet hoe ik dit zo goed mogelijk kan aanpakken. Mijn man probeert deze ouders ook al een tijd te ontlopen, om redenen die ik best begrijp, maar de kinderen spelen wel samen en dat vind ik helemaal prima.

Geen zin in een wat nukkige echtgenoot, geen zin in een discussie met mijn 4-jarige dochter hoe vaak ze L. kan zien gedurende vakantie en zelf ook geen zin om ze de hele week om mij heen te hebben. Dat gezegd hebbende: ben ook niet uit op ruzie met de ouders van mijn dochter’s vriendje. Ik weet echt niet hoe ik dit het beste kan aanpakken…
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
splendidia schreef:
21-08-2022 22:43
In de Turkse cultuur overheerst het "it takes a village to raise a child". Wat dat betreft zijn er weinig tot geen grenzen.

Het is moeilijk te begrijpen voor ons omdat het tegen ons gevoel indruist. Wij doen dat niet en zijn daarom onze grenzen in no time bereikt.

Heel complex
Ik vind dat je nu wel heel erg doordraaft over de Turkse cultuur. Die vrouw mist duidelijk de vaardigheid zich op (de wensen van) anderen af te stemmen, een gebrek wat jammer genoeg in elke cultuur voorkomt.
Iets met zachte heelmeesters.
Het is moeilijk uit te leggen. Ik heb in die cultuur gewoond en het paste mij niet.

Maar ik kan het wel nuanceren. En dat is moeilijk voor de meesten hier omdat er geen ervaring mee is. En dat is helemaal niet erg en verder ook nog off topic

Uiteraard speelt karakter ook mee. Ik herken de gedachtengang van die Turkse dame echter wel.

Baggal geeft aan dat mijn uitleg één en ander verklaart voor haar t.a.v. het gedrag van de Turkse vrouw. Da's mooi, kan ze misschien wat mee.
splendidia wijzigde dit bericht op 21-08-2022 23:25
Reden: Toevoeging
17.90% gewijzigd
Daar kan ik zeker wat mee Splendidia. Het verklaart gewoon ontzettend veel, want ze heeft zich in het verleden vaker over SA ontfermt, alsof het haar eigen dochter is. Nou mag een andere ouder best met mijn kind spelen of haar aandacht geven, maar het was net een beetje over the top. Mijn man dacht altijd dat was omdat ze zelf graag een dochter had willen hebben (daar is ze altijd heel eerlijk in geweest). Zo zie je maar dat wij daar onze eigen interpretatie aan gaven.

En die actie van gisteren is er een die ik totaal niet kan/kon plaatsen. Niet dat ik daarmee haar gedrag goed praat, integendeel. Ik vind het 14 uur later nog steeds van de zotte. SA vindt haar heel leuk trouwens (ze mag veel meer) en toch gaan we vandaag de dag met z’n 3-en doorbrengen. Kans is klein dat SA L. treft bij de kidsclub als ze daar heen wil.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Allemaal mooi en prachtig hoe het werkt in Turkse culturen, maar a. ze leven in Engeland en b. TO heeft zo langzamerhand een heleboel signalen afgegeven. Als deze dame ook maar een beetje kan luisteren dan weet ze allang dat het in Engeland anders werkt dan in Turkije en weet ze dat TO niet gediend is van dit gedrag.

Niet leuk voor jullie TO, maar ik denk dat dit even moest gebeuren. Nu weet zij dat er grenzen zijn en hopelijk laat ze jullie met rust.
Al schat ik in dat ze vandaag of morgen weer contact zoekt. Het is aan jullie om duidelijk te blijven.
Rosalind* schreef:
21-08-2022 21:44
Wat Splendidia was toch allang duidelijk, uit alle gebeurtenissen in de afgelopen maanden?
Ik ben verbaasd dat dat jou nog niet duidelijk was Baggal.
Maar goed, hopelijk is het nu duidelijk dat jullie over zulke dingen anders denken. Misschien was dit nodig om afstand te creeëren.
Nou, er is in het begin van het topic ook kritiek geweest als TO de andere cultuur aanstipte.
Creatieveling schreef:
22-08-2022 07:09
Allemaal mooi en prachtig hoe het werkt in Turkse culturen, maar a. ze leven in Engeland en b. TO heeft zo langzamerhand een heleboel signalen afgegeven. Als deze dame ook maar een beetje kan luisteren dan weet ze allang dat het in Engeland anders werkt dan in Turkije en weet ze dat TO niet gediend is van dit gedrag.

Niet leuk voor jullie TO, maar ik denk dat dit even moest gebeuren. Nu weet zij dat er grenzen zijn en hopelijk laat ze jullie met rust.
Al schat ik in dat ze vandaag of morgen weer contact zoekt. Het is aan jullie om duidelijk te blijven.
Precies, ik zou de ergernissen van TO uit dit topic anders beoordelen als TO in Turkije woonde, want dan kun je verwachten dat je toch iets meer mee moet gaan met de gewoonten daar (even afgezien van de kids club, dat zie ik echt als een aansprakelijkheids issue), maar in Engeland gelden nou eenmaal iets andere normen, waar deze vrouw zich ook een beetje aan aan zal moeten passen.
‘Vriendin’ is met een Brit getrouwd en woont daar al jaren. Dan mag je er toch van uitgaan dat ze de verschillen in de cultuur al kent. Ik zou het niet als smoes voor haar gedrag aannemen.
navyblue schreef:
22-08-2022 07:35
Precies, ik zou de ergernissen van TO uit dit topic anders beoordelen als TO in Turkije woonde, want dan kun je verwachten dat je toch iets meer mee moet gaan met de gewoonten daar (even afgezien van de kids club, dat zie ik echt als een aansprakelijkheids issue), maar in Engeland gelden nou eenmaal iets andere normen, waar deze vrouw zich ook een beetje aan aan zal moeten passen.

Inderdaad. En als je emigreert verdiep je je vast in de Engelse cultuur, en snap je dat je je enigszins aan moet passen. En als je dat even vergeet, dan zou je dat normaal gesproken doen als je erop aangesproken wordt, en dat gebeurt niet.
Het meisje in de kids club wat SA meegegeven heeft had van Feiten moeten uitgaan en niet van Veronderstellingen.
Ik had bij de directie van het resort een klacht ingediend! Personeel wat onbekwaam is hoort niet met in een kids club te werken.
Jammer dat het meisje in tranen was, ik heb daar geen medelijden mee, deze keer heeft ze een kindje aan een 'bekende' meegegeven en is het zonder nare gevolgen gebleven.
Wie weet wat er de volgende keer zou kunnen gebeuren er loopt veel gestoord volk rond en hoe gestoord ze zijn zie je niet aan de buitenkant.

Ook het reisbureau waar ik deze vakantie geboekt had zou ik op de hoogte stellen en indien er een recensie op het internet geplaatst zou kunnen worden dan kwam die daar ook!

Ik ben een furie als het op mijn kinderen aankomt.
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Baggal schreef:
22-08-2022 06:19
Daar kan ik zeker wat mee Splendidia. Het verklaart gewoon ontzettend veel, want ze heeft zich in het verleden vaker over SA ontfermt, alsof het haar eigen dochter is. Nou mag een andere ouder best met mijn kind spelen of haar aandacht geven, maar het was net een beetje over the top. Mijn man dacht altijd dat was omdat ze zelf graag een dochter had willen hebben (daar is ze altijd heel eerlijk in geweest). Zo zie je maar dat wij daar onze eigen interpretatie aan gaven.

En die actie van gisteren is er een die ik totaal niet kan/kon plaatsen. Niet dat ik daarmee haar gedrag goed praat, integendeel. Ik vind het 14 uur later nog steeds van de zotte. SA vindt haar heel leuk trouwens (ze mag veel meer) en toch gaan we vandaag de dag met z’n 3-en doorbrengen. Kans is klein dat SA L. treft bij de kidsclub als ze daar heen wil.
Wat ben jij vroeg wakker op vakantie!
Westerpaviljoen schreef:
22-08-2022 12:29
Wij staan eigenlijk altijd vroeg op ;-) . Overigens heb ik vandaag geen T. & co gezien. Helemaal prima… :hello:
:cheer2:
Lorem Ipsum
Heel fijn
Ik weet niet wat ik erger zou vinden; opdringerige vakantievrienden hebben of tijdens mijn vakantie zoveel updates op het viva forum 'moeten' geven.
anoniem_661e1d23527b3 wijzigde dit bericht op 22-08-2022 19:42
1.36% gewijzigd
Billy_Mean schreef:
22-08-2022 19:39
Ik weet niet wat ik erger zou vinden; opdringerige vakantievieren hebben of tijdens mijn vakantie zoveel updates op het viva forum 'moeten' geven.
Och, forummen is voor veel van ons ook ontspanning toch?
-Rosings- schreef:
22-08-2022 19:40
Och, forummen is voor veel van ons ook ontspanning toch?
Dat wel maar als ik 100 uur per week gewerkt zou hebben, enorm toe zijn aan aan tijd met mijn gezin en all inclusive in Turkije zou zitten, zou Viva niet hoog op mijn lijstje staan.
Is geen verwijt overigens
Westerpaviljoen schreef:
22-08-2022 12:29
Het is daar een uur later ;-)
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Billy_Mean schreef:
22-08-2022 19:43
Dat wel maar als ik 100 uur per week gewerkt zou hebben, enorm toe zijn aan aan tijd met mijn gezin en all inclusive in Turkije zou zitten, zou Viva niet hoog op mijn lijstje staan.
Is geen verwijt overigens

Ik zou het wel lekker vinden om ook af en toe wat te surfen (online dus), gewoon af en toe tussendoor. Ieder zo z'n meug.
S-Groot schreef:
22-08-2022 21:36
Ik zou het wel lekker vinden om ook af en toe wat te surfen (online dus), gewoon af en toe tussendoor. Ieder zo z'n meug.
Ja, dat is ook wel zo en ieder zijn meug maar op mij komt het over dat ook het updaten hierover stressvol is omdat ze er dan weer mee bezig is.
Zo'n vakantie is al in een poep en een scheet voorbij en alle energie die dit vakantieleed kost, online en fysiek, is zonde energie.
Joh, TO wilde gewoon even stoom afblazen.
En forummen is voor velen ontspanning. Lekker op een (lig)bed ofzo.
Rosalind* schreef:
22-08-2022 23:10
Joh, TO wilde gewoon even stoom afblazen.
En forummen is voor velen ontspanning. Lekker op een (lig)bed ofzo.

Precies.
Billy_Mean schreef:
22-08-2022 21:43
Ja, dat is ook wel zo en ieder zijn meug maar op mij komt het over dat ook het updaten hierover stressvol is omdat ze er dan weer mee bezig is.
Zo'n vakantie is al in een poep en een scheet voorbij en alle energie die dit vakantieleed kost, online en fysiek, is zonde energie.

Oh gaan we daar nou ook alweer op bekritiseren? Laat haar dat lekker zelf beslissen zeg.
We're just two lost souls
splendidia schreef:
21-08-2022 21:18
Turkse mensen handelen m.b.t. kinderen volgens het principe "it takes a village to raise a child".
Ik kan me daarom die actie van de Turkse dame wel voorstellen.
Het vervelende is dat het er zo ingebakken zit dat ze niet het vermogen hebben om te bedenken dat een andere cultuur anders denkt en doet.
Maakt wel wat duidelijk inderdaad.
Ik denk ook meteen 'wat handig dat het die dame precies goed uitkomt, dat die cultuur precies is wat zij wil'. Ze woont en werkt namelijk in een cultuur waar dat iets anders ligt en dat ziet ze dus niet.

Misschien dat je gewoon als openingswoorden de eerstvolgende keer kunt zeggen "Don't take my child ANYWHERE EVER". Het breken van de etiquette en het sociaal-wenselijke chit-chat kan misschien een beetje doordringen en afstand scheppen.

Wat een soap.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
eckano schreef:
22-08-2022 20:29
Het is daar een uur later ;-)
Oh ja, dan is het helemaal niet vroeg :lol:

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven