Spraakrecorder met naar tekst functie??

woensdag 24 augustus 2022 om 06:26
Op mijn Samsung telefoon zit een spraakrecorder die gesproken stukjes kan converteren naar tekst. Heel fijn, maar ik zie nu dat dat geldt voor maximaal 10 minuten. Dat is niet handig, want ik ga interviews afnemen.
Is er een spraakrecorder app die langere gesprekken kan converteren naar tekst?
Of eventueel een programma voor op de computer dat dat kan? Liefst gratis.
Is er een spraakrecorder app die langere gesprekken kan converteren naar tekst?
Of eventueel een programma voor op de computer dat dat kan? Liefst gratis.

woensdag 24 augustus 2022 om 06:53
Ik dacht al dat je met zoiets bezig was. Heb je geen NVIVO beschikbaar? Zonder vind ik kwalitatief onderzoek echt onwijs lastig. Zeker als je het coderen niet doet o.b.v. je topiclist (wat methodologisch eigenlijk ook niet goed is).
Er is geen gratis app die doet wat jij wilt. Opnemen en zelf transcriberen (zit je wel lekker in je data!) of laten transcriberen door een bureau. Ik heb ervaring met beiden en ondanks dat zelf doen een kutklus was, kende ik de data wel door en door.
Zelf heb ik het gedaan met word en VLC media player op 0.5 of 0.25 snelheid. Codeboom maken doe ik zelf trouwens met post-its op de vloer
.
Er is geen gratis app die doet wat jij wilt. Opnemen en zelf transcriberen (zit je wel lekker in je data!) of laten transcriberen door een bureau. Ik heb ervaring met beiden en ondanks dat zelf doen een kutklus was, kende ik de data wel door en door.
Zelf heb ik het gedaan met word en VLC media player op 0.5 of 0.25 snelheid. Codeboom maken doe ik zelf trouwens met post-its op de vloer

woensdag 24 augustus 2022 om 07:38
Ik doe geen onderzoekKokora schreef: ↑24-08-2022 06:53Ik dacht al dat je met zoiets bezig was. Heb je geen NVIVO beschikbaar? Zonder vind ik kwalitatief onderzoek echt onwijs lastig. Zeker als je het coderen niet doet o.b.v. je topiclist (wat methodologisch eigenlijk ook niet goed is).
Zelf heb ik het gedaan met word en VLC media player op 0.5 of 0.25 snelheid. Codeboom maken doe ik zelf trouwens met post-its op de vloer.
Het gaat alleen om gesprekken. Het is superveel werk om die allemaal zelf om te zetten naar tekst en ik heb geen geld om dat uit te besteden.
Heel jammer dat hier geen apps voor zijn.
NVIVO zegt me niets.

woensdag 24 augustus 2022 om 08:11
In Microsoft Word zit ergens een functie waarmee je bestanden (video of audio) kunt inladen die vervolgens naar tekst worden omgezet. Met even googelen zou je dat wel moeten kunnen vinden? Mijn ervaring is alleen dat het niet zo heel goed werkte (voor het Duits in ieder geval), maar het is in ieder geval minder werk dan zelf transcriberen.
woensdag 24 augustus 2022 om 08:21
hikikomori schreef: ↑24-08-2022 08:11In Microsoft Word zit ergens een functie waarmee je bestanden (video of audio) kunt inladen die vervolgens naar tekst worden omgezet. Met even googelen zou je dat wel moeten kunnen vinden? Mijn ervaring is alleen dat het niet zo heel goed werkte (voor het Duits in ieder geval), maar het is in ieder geval minder werk dan zelf transcriberen.
Dit heet Microsoft transcriberen. (Zie; https://support.microsoft.com/nl-nl/off ... 97531ecf57). Alleen beschikbaar in een aantal versies van Word.
Je kunt ook amberscript proberen, want het eerste halfuur is gratis. Bij amberscript converteert software het geluid naar geschreven tekst. Die tekst kun je daarna aanpassen. De software om dat te doen vond ik zelf heel prettig.
Voor beiden geldt dat je wel een film of audio opname moet hebben van het gesprek. Desnoods met de video functie van je telefoon?
woensdag 24 augustus 2022 om 09:06
Het enige programma dat dit echt goed kan is Nuance Dragon Naturally Speaking, maar dat is duur en zwaar.
In het Engels kun je wel uit de voeten met (gratis) andere programma's, maar Nederlands is zo'n kleine taal dat het voor veel apps niet de moeite niet loont om ze helemaal aan te passen.
Al wordt de Nederlands spraakassistent van Google steeds beter, dus misschien heeft die nog ergens een spraak-naar-tekst-app voor als je echt niets meer wilt dan transcriberen.
In het Engels kun je wel uit de voeten met (gratis) andere programma's, maar Nederlands is zo'n kleine taal dat het voor veel apps niet de moeite niet loont om ze helemaal aan te passen.
Al wordt de Nederlands spraakassistent van Google steeds beter, dus misschien heeft die nog ergens een spraak-naar-tekst-app voor als je echt niets meer wilt dan transcriberen.
woensdag 24 augustus 2022 om 10:17
woensdag 24 augustus 2022 om 10:28
Hoe lang duurt het interview? Hoeveel sprekers? Wat is de audiokwaliteit?
Uitbesteden hoeft niet heel duur te zijn. Als trancribent zou ik 95 cent per audiominuut overhouden (als zzp'er! Daarom doe ik het niet meer)
Als je nauwkeurig werkt en snel blind typt en codeert (sprekers, tijdcodes, stiltes, lachen, hoesten, crosstalk etc) dan doe je een uur over 5 audiominuten.
Uitbesteden hoeft niet heel duur te zijn. Als trancribent zou ik 95 cent per audiominuut overhouden (als zzp'er! Daarom doe ik het niet meer)
Als je nauwkeurig werkt en snel blind typt en codeert (sprekers, tijdcodes, stiltes, lachen, hoesten, crosstalk etc) dan doe je een uur over 5 audiominuten.
Als onwetendheid schreeuwt, dan zwijgt intelligentie ~ Unknown
(Het gras is blauw, het verhaal van de ezel en de tijger)
(Het gras is blauw, het verhaal van de ezel en de tijger)

woensdag 24 augustus 2022 om 14:21
Dus je verdiende minder dan vijf euro voor een uur werken?M3LL0N4 schreef: ↑24-08-2022 10:28Hoe lang duurt het interview? Hoeveel sprekers? Wat is de audiokwaliteit?
Nee toch, dat is echt droevig.
Wat eten we vanavond?
woensdag 24 augustus 2022 om 15:59
Microsoft Teams heeft het. Vrijwel iedere kantoormedewerker heeft dit. Als je het niet zelf hebt of gratis kunt activeren kun je een vriend(in) vragen.
Maak een meeting aan alleen met jezelf, sluit je recorder op de microfoon van de computer aan en speel alles af in die meeting.
Daarna laat je Teams een transcript van de hele meeting maken.
Maak een meeting aan alleen met jezelf, sluit je recorder op de microfoon van de computer aan en speel alles af in die meeting.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.

woensdag 24 augustus 2022 om 16:32
Dank je voor de tip. Ik heb teams op een werkcomputer, ik ga dat gelijk proberen!KooktMetKnoflook schreef: ↑24-08-2022 15:59Microsoft Teams heeft het. Vrijwel iedere kantoormedewerker heeft dit. Als je het niet zelf hebt of gratis kunt activeren kun je een vriend(in) vragen.

woensdag 24 augustus 2022 om 23:18
Eigenlijk niet. De meeste apps hebben veel moeite met transciberen van spraak naar tekst. Meerdere sprekers die niet altijd even duidelijk articuleren … daar hebben apps heel veel moeite mee. Idiote teksten waar je nog heel beel tijd in moet steken
Enige spraaksoftware die exht goed is,is dragon naturally speaking. Dure software. Dan nog moet je de gesproken tekst nazeggen en dan verschijnt het in tekst.
Enige spraaksoftware die exht goed is,is dragon naturally speaking. Dure software. Dan nog moet je de gesproken tekst nazeggen en dan verschijnt het in tekst.

donderdag 25 augustus 2022 om 08:25
Dat is best weinig!M3LL0N4 schreef: ↑24-08-2022 10:28Hoe lang duurt het interview? Hoeveel sprekers? Wat is de audiokwaliteit?
Het interview is een half uur en er komen er nog een aantal meer. Voor mij toch financieel niet aantrekkelijk om het uit te besteden.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in