Niet gevraagd

01-09-2022 10:35 276 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn schoonouders hebben 2 kinderen. Mijn man voldoet helaas niet aan hun verwachtingen. Hun andere kind wel. Er is een hele hechte band tussen hun andere kind en mijn schoonouders. Er worden veel dingen samen gedaan. Aan ons wordt niks gevraagd.
Nu is het zo dat een paar jaar geleden zij samen op vakantie zijn gegaan ivm een verjaardag van schoonouders. Wij zijn niet gevraagd om mee te gaan. Mijn man heeft aangegeven dit erg kwetsend te vinden. Hier is verder niks mee gedaan of bv gezegd dat ze dat beter niet hadden kunnen doen. Het was eigenlijk ons probleem als we ermee zaten.

Nu hoorde mijn man dat ze binnenkort weer met zijn allen op vakantie gaan ivm een verjaardag. Dus schoonouders met hun andere kind en gezin. Ons is weer niets gevraagd. Ze vinden het ook gewoon normaal dit zo te doen.

Wel wordt er eigenlijk van ons verwacht dat we altijd betrokken zijn bij schoonouders. Vaak langskomen enz. En zijn ze boos als we dat niet doen. Terwijl zij een groot onderscheid tussen hun kinderen maken.

Hoe zouden jullie hiermee omgaan?
Jufjoke schreef:
01-09-2022 11:34
Ik ben het deels met je eens, maar ik zou zelf het hele gesprek overslaan. Zoon heeft al eerder gezegd dat bepaalde dingen kwetsend voor hem zijn. Ze blijven het desondanks doen. Dat betekent dat ze er schijt aan hebben of echt niet doorhebben. Met sommige mensen valt niet te praten en ik heb zomaar het gevoel dat praten hier slechts tot een grotere desillusie leidt.
Helaas wel enigszins ervaring met de situatie. Ik dacht ook altijd dat je met praten altijd een heel eind komt, maar soms kan dat gewoon niet en stuit het alleen maar op meer verdriet.
Een gesprek heeft inderdaad geen zin. Ze hebben nooit iets verkeerds gedaan. Het eerste wat ze zeggen is dat we naar onszelf moeten kijken. Als je een voorbeeld noemt weten ze het niet meer. Of we zijn te overgevoelig
Ik vraag me puur in praktische zin wel af hoe dat dan gaat. Ze gaan met gezin van het ene kind op vakantie vanwege een verjaardag. Ik neem even aan dat het om de verjaardag van pa of ma gaat, anders is er geen reden om het raar te vinden dat andere kind niet uitgenodigd wordt door ouders. Maar gaan jullie dan nog wel op verjaardag? Of helemaal niet? Vieren ze dat wel voor andere mensen?
Zelf zou ik dan doen of ik gek was en niet op verjaardag gaan. Desgevraagd zeggen dat je in de veronderstelling was dat ze het alleen vierden voor kind X.
Summerlove4567 schreef:
01-09-2022 11:35
Precies dit. Ze zijn heel erg voor de buitenwereld. Mijn man zn relatie met zijn ouders is flink bekoeld. Maar naar de buitenwereld spelen zij het slachtoffer. We worden echt zwart gemaakt bij andere mensen.
Des te meer reden om hier gewoon niet meer aan mee te doen.
Jullie houden hen de hand boven het hoofd door wel te verschijnen, tegen heug en meug. Jullie worden gebruikt als rekwisiet. Meer niet.

Als je dat met je man kunt begrijpen en accepteren, dan kun je ook makkelijker gewoon je eigen plan trekken, zonder je schuldig te voelen dát je dit doet.
Doreia* schreef:
01-09-2022 11:39
Des te meer reden om hier gewoon niet meer aan mee te doen.
Jullie houden hen de hand boven het hoofd door wel te verschijnen, tegen heug en meug. Jullie worden gebruikt als rekwisiet. Meer niet.

Als je dat met je man kunt begrijpen en accepteren, dan kun je ook makkelijker gewoon je eigen plan trekken, zonder je schuldig te voelen dát je dit doet.
We komen nog maar zelden. Maar zij doen dan heel zielig bij andere mensen. En die mensen praten dan op mijn man in om alsnog te komen. Zo gaat dat.
Summerlove4567 schreef:
01-09-2022 11:38
Een gesprek heeft inderdaad geen zin. Ze hebben nooit iets verkeerds gedaan. Het eerste wat ze zeggen is dat we naar onszelf moeten kijken. Als je een voorbeeld noemt weten ze het niet meer. Of we zijn te overgevoelig
Dacht ik al. Bespaar jezelf dat alsjeblieft. Het gaat veel meer opleveren als het jullie lukt om jezelf te bevrijden van verwachtingen. Als je de vrijheid voelt om contact te hebben op je eigen voorwaarden.
Wat vindt het andere kind van deze situatie? Of is de band daarmee ook bekoeld?
No one ever made a difference by being like everyone else.
Doreia* schreef:
01-09-2022 10:46
Ze willen voor de buitenwereld het prachtige plaatje schetsen.
Daarom word van jullie verwacht om te komen opdraven, voor het plaatje, de foto's , de verhalen. Dat staat goed in hun netwerk en voorkomt moeilijke vragen.
Jullie zijn nodig om de schijn op te houden.

Jullie mogen besluiten dat het genoeg is geweest. Dat jullie geen kinderen meer zijn, maar volwassenen. En dat jullie niet meer hoeven te luisteren naar 'de ouders'. Zij zijn niet langer de gezaghebbenden.

Je man mag dit vooral gaan leren. Hij mag stoppen met bedelen om aandacht. Dat gaat hij niet krijgen. Nu niet, later niet. Dat is heel verdrietig, maar zijn ouders hebben dat zo besloten.
Sluit ik mij volledig bij aan. Had het niet beter kunnen verwoorden.
Summerlove4567 schreef:
01-09-2022 11:35
Precies dit. Ze zijn heel erg voor de buitenwereld. Mijn man zn relatie met zijn ouders is flink bekoeld. Maar naar de buitenwereld spelen zij het slachtoffer. We worden echt zwart gemaakt bij andere mensen.
Kies voor jullie zelf en stop met het contact en langsgaan. Dit moeten jullie niet willen. Nare mensen.
Summerlove4567 schreef:
01-09-2022 11:41
We komen nog maar zelden. Maar zij doen dan heel zielig bij andere mensen. En die mensen praten dan op mijn man in om alsnog te komen. Zo gaat dat.
Daar kan je man invloed op uitoefenen. Dat hóeft hij niet te doen. Hij is niet verplicht om zich door andere mensen te laten berispen over het contact met zijn ouders.
Misschien helpt het hem om een standaard afwimpelzinnetje bij de hand te hebben voor als zoiets gebeurt. Bijvoorbeeld:
Sorry, daar wil ik het niet over hebben

Dat is kort, krachtig en geeft geen ruimte voor tegenargumenten. Dezelfde zin herhalen voor de koppige verstaanders. Kom op zeg, hij hoeft toch geen verantwoording af te leggen aan ome Harrie waarom hij niet vaker bij zijn ouders komt? Dat is echt te gek voor woorden hoor!
Summerlove4567 schreef:
01-09-2022 11:38
Sorry hoor maar je heb al eindeloos veel topics over dit en soortgelijke onderwerpen geopend waarbij het standaard altijd aan de ander lag en je geen enkel zelfinzicht toont. Er is je ook al eindeloos vaak geadviseerd om het contact met deze mensen te verbreken.
Wat maakt dat je nu nog een keer naar de bekende weg gaat vragen alsof je het voor het eerst doet?
Of moet je voor de zoveelste keer bevestigd worden in je gevoel van onrecht en miskenning? :sarcastic:
*sikkepit* wijzigde dit bericht op 01-09-2022 11:47
0.20% gewijzigd
De waarheid heeft het ook niet makkelijk de laatste tijd.
Summerlove4567 schreef:
Ja, zo gaat dat vaak. Ga alleen langs als jullie dat zelf willen en anders niet. Jullie weten hoe het echt zit. Ik zou er geen zin meer in hebben. Verdrietig voor je man.
intothewild schreef:
01-09-2022 11:42
Wat vindt het andere kind van deze situatie? Of is de band daarmee ook bekoeld?
Die is het hier volledig mee eens dat er zo met ons wordt omgegaan. Doet er zelf aan mee. Zegt ook dat man niet meer voor bestaat. En dat ze niet met ons op vakantie willen gaan. Ze zien zich niet iets met ons doen of afspreken. En de ouders vinden dit ook prima.
Jeetje, dat dit zo'n probleem is. Mijn ouders gaan heel vaak even met een van mijn broers op vakantie. Dan staan ze bij elkaar in de buurt op dezelfde camping. Zij liever dan ik, en veel plezier. Je ouders zijn toch niet verplicht jullie ook uit te nodigen? Zeker als er met jullie een minder goede klik is. Tussen de regels door lees ik dat jullie ook minder betrokkenheid tonen en dat de relatie flink bekoeld is. Waarom zou je dan verwachten dat ze met je op vakantie willen?

Ik snap dat het pijnlijk is als er een betere klik vanuit de ouders met het ene kind dan met het andere kind. Wij ervaarden dat toen onze broers/zussen kinderen kregen. Ineens waren alle gezinnen met kinderen belangrijk en telden wij (voor ons gevoel) niet meer mee. Die dingen gebeuren. Het is pijnlijk, maar ook niet onlogisch.

Je kan nogmaals aangeven dat je je buiten gesloten voelt, maar als je daar verder geen respons op krijgt, het laten zitten. Waarom zou je dan nog met die mensen op vakantie willen? Aan jullie om te kiezen of je blij gaat zijn met wat je krijgt (zonder te bedelen inderdaad) of de stekker uit het contact wil trekken. Ondertussen kan je zelf kiezen wat je wil geven qua aandacht en betrokkenheid.
calvijn1 schreef:
01-09-2022 11:23
Even advocaat van de duivel spelen;

Die ouders zijn natuurlijk niet verplicht om. Die vakanties met beide kinderen en hun gezin door te brengen.
Kan toch zijn dat het beter klikt tussen hen?

Blijft wel heel pijnlijk voor je man
Eens hoor, maar daarom is het nog wel naar inderdaad voor man als hij kennelijk toch nog iets van die mensen wil qua waardering of band ofzo.
Honey, you should see me in a crown
Summerlove4567 schreef:
01-09-2022 11:47
Die is het hier volledig mee eens dat er zo met ons wordt omgegaan. Doet er zelf aan mee. Zegt ook dat man niet meer voor bestaat. En dat ze niet met ons op vakantie willen gaan. Ze zien zich niet iets met ons doen of afspreken. En de ouders vinden dit ook prima.
Wie initieert, boekt en betaalt de vakanties, to?
Jufjoke schreef:
01-09-2022 11:49
Wie initieert, boekt en betaalt de vakanties, to?
Ik ga uit van de schoonouders. Dat was de vorige keer ook
Summerlove4567 schreef:
Huh maar dan wil je toch niet eens door die mensen gevraagd worden om op vakantie te gaan met ze?
Honey, you should see me in a crown
Eurus schreef:
01-09-2022 11:48
Eens hoor, maar daarom is het nog wel naar inderdaad voor man als hij kennelijk toch nog iets van die mensen wil qua waardering of band ofzo.
Zelf vind ik het vervelendste dat schoonouders nog allerlei betrokkenheid enz van man verwachten. En als hij dat niet geeft in alle staten zijn.
Jufjoke schreef:
01-09-2022 11:45
Daar kan je man invloed op uitoefenen. Dat hóeft hij niet te doen. Hij is niet verplicht om zich door andere mensen te laten berispen over het contact met zijn ouders.
Misschien helpt het hem om een standaard afwimpelzinnetje bij de hand te hebben voor als zoiets gebeurt. Bijvoorbeeld:
Sorry, daar wil ik het niet over hebben

Dat is kort, krachtig en geeft geen ruimte voor tegenargumenten. Dezelfde zin herhalen voor de koppige verstaanders. Kom op zeg, hij hoeft toch geen verantwoording af te leggen aan ome Harrie waarom hij niet vaker bij zijn ouders komt? Dat is echt te gek voor woorden hoor!
Zo gaat het echt. Alleen mist ome Harrie dan wel een deel van het verhaal. Met name de dingen die schoonouders doen of zeggen
Summerlove4567 schreef:
Je man mag ook zijn verhaal vertellen, of mensen vertellen dat dit is iets tussen zijn ouders en hem. Hij hoeft zich niet onder druk te laten zetten om wel te gaan.
Zou er allang mee gestopt zijn .vind het ontzettend kwetsend voor jullie .
Maar als ik hem was zou ik zijn ouders wel de reden vertellen waarom en dan zeggen hiermee is het klaar voor mij.
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .
Summerlove4567 schreef:
01-09-2022 11:47
Op basis van jouw forumgedrag kan ik dat ook nog begrijpen. Je toont je chronisch ontevreden, hebt hele lange tenen en voelt je zon beetje standaard miskend. Anderen doen het altijd fout in jouw ogen en je hebt een bord voor je kop ten aanzien van je eigen aandeel. Het is jaren hetzelfde liedje op het forum, wel klagen over anderen maar zelf niks doen.
Sorry, ik zou er ook geen zin in hebben.
De waarheid heeft het ook niet makkelijk de laatste tijd.
Dahlia74 schreef:
01-09-2022 11:54
Je man mag ook zijn verhaal vertellen, of mensen vertellen dat dit is iets tussen zijn ouders en hem. Hij hoeft zich niet onder druk te laten zetten om wel te gaan.
Jazeker alleen doet hij dat niet. Want als hij dat doet dan krijgt hij een hoop gezeik met zijn ouders zegt hij
Summerlove4567 schreef:
01-09-2022 11:54
Zo gaat het echt. Alleen mist ome Harrie dan wel een deel van het verhaal. Met name de dingen die schoonouders doen of zeggen
Ook aan ome Harrie en zijn mening mag je maling hebben.
Uit mijn leven bannen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven