Gezondheid alle pijlers

Neurologische symptomen

22-05-2022 21:20 242 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi,

Sinds 2 maanden heb ik vreemde lichamelijke klachten. Het begon met een verdoofd gevoel in een deel van mijn rechterbeen. Later veranderde het dove gevoel in pijn en tintelingen helemaal tot aan mijn tenen. Het voelde alsof mijn been deels verbrand was. Dit trok langzaam weer weg. Daarna werd ik onzeker over mijn evenwicht. Ik dacht dat het psychisch was omdat ik eerder zo veel aandacht voor mijn been had gehad maar het werd steeds erger. Het leek alsof mijn spieren in dat been niet goed meer samenwerkte. Het werd zo erg dat ik op een dag omviel. Daarna nam dit langzaam weer af. Het leek bijna helemaal weg maar toen kreeg ik het ineens in mijn linkerbeen. Ook bleef ik onzeker over mijn evenwicht. Ik was bang dat anderen dachten dat ik dronken was. Sinds afgelopen week voel ik ook een soort stroom schokken in mijn benen. Ik kan het soms ook oproepen door mijn nek te buigen.

Herkent iemand dit? Ik maak me veel zorgen dus morgen ga ik naar de huisarts.
Heb ook meerdere mri's van hoofd, nek, rug gehad. Met contrast. Eerst zonder. Na een tijdje werd de tafel uit de mail geschoven en werd de contrast toegediend. Was alles bij elkaar ook een uur.

Heb ook altijd mijn ogen dicht. Als ik mezelf niet kan ontspannen, probeer ik van mijn tenen tot mijn hoofd alles stuk voor stuk te ontspannen. Dat werkt wel.

Ze vragen of ik muziek op wil en mag zelf een radio station uitkiezen. Vaak hoor ik het niet goed, door de herrie van de mri.

De eerste keer lag ik in een gesloten mei, maar ogen dicht dus dat had ik niet echt door. Daarna vaker in een open mri. Bij een zat er op de "helm" die ik altijd op krijg een soort achteruit kijk spiegel. Daarmee kon ik naar het einde van de tunnel kijken, waar een schilderij hing met allemaal poppetjes ofzo iets. Moest ik gaan tellen hoeveel ik er van een bepaald soort zag. Dat maakte ook dat de tijd sneller ging.

Oh, en ik krijg het altijd koud in dat ding. Dus warme sokken aan. En ik doe altijd een strak topje, zonder beugels, als bh aan. Zodat ik eigenlijk alleen mijn schoenen maar uit hoef te trekken.

Enige nadeel vind ik ook het stil liggen. Maar je kan altijd praten of op de bel drukken die je in je handen krijgt.

En plas van te voren. Daar met een volle blaas in liggen is niet fijn 🤪
Fijn om de ervaringen zo te lezen. Handig die praktische tips. Ik las ergens dat je door migraineaanvallen met aura, afwijkingen in het brein kan zien. Het is al een paar jaar geleden dat ik het voor het laatst gehad heb. Ik heb er steeds minder last van gekregen en nu is het dus al een tijd helemaal weg. Zou ik het moeten doorgeven of is het niet belangrijk?
Moekesolar schreef:
23-07-2022 08:35
Fijn om de ervaringen zo te lezen. Handig die praktische tips. Ik las ergens dat je door migraineaanvallen met aura, afwijkingen in het brein kan zien. Het is al een paar jaar geleden dat ik het voor het laatst gehad heb. Ik heb er steeds minder last van gekregen en nu is het dus al een tijd helemaal weg. Zou ik het moeten doorgeven of is het niet belangrijk?
Nee hoor, dat hoef je niet door te geven. Maar als je twijfelt, kun je altijd van te voren bellen of het ter plekke nog vertellen.
Fijn dat er nu een mri gepland staat.

Bij mij wordt er elk jaar een mri gemaakt. Die duurt ook ongeveer een uur.

De helm die ik op krijg heeft een spiegeltje zodat ik het personeel kan zien zitten.
Er is geen muziek.

Probeer te ontspannen. En niet te schrikken van de herrie.

Ik lig meestal te slapen tijdens de mri :shame:
@Moekesolar is je mri inmiddels geweest?
Nee over 2 weken is de MRI. Lekker dat je er in kunt slapen. Ik hoop me ook zo goed te kunnen ontspannen. Verder op dit moment weinig klachten. Ik slik nu magnesium en dat lijkt wel wat effect te hebben. Nu lichte gevoelsstoornissen, soms heel moe vooral als het warm is en soms trillende duim. Maar geen problemen met lopen meer gehad gelukkig.
Hoe is het met jou?
Hi, ik heb de MRI gehad. Het is goed gegaan. Ik kreeg alleen halverwege ineens contrastvloeistof ingespoten. Dat zou nodig zijn om een completer beeld te krijgen. er werd verteld dat dokter dat bepaald had tijdens het onderzoek. Zouden ze dan toch iets gezien hebben? Ik vind het erg spannend. De uitslag heb ik nog niet gehad en er staat ook amper iets in mijn digitale dossier.
Ze kunnen wat gezien hebben wat onduidelijk was en toch niks is.
Maar snap je spanning
Sterkte TO
Calla schreef:
05-09-2022 10:51
Ze kunnen wat gezien hebben wat onduidelijk was en toch niks is.
Maar snap je spanning
Sterkte TO
Ok dank je. Het is in ieder uitgebreid onderzocht. Dus dan hoef ik me geen zorgen te maken dat ze iets gemist hebben.
Contrast is opzich wel normaal bij deze scans. Idd om een duidelijker beeld te krijgen.

Zou niet teveel, of eigenlijk helemaal niet, online bij de uitslagen kijken. Vaak staan er termen, die een leek niet snapt. Daar kan je ongerust van worden. Begrijp dat je het spannend vind. Maar het is wat het is. Wat de uitslag ook is. Probeer, zover het lukt, toch om het los te laten. Zoek afleiding en wacht tot je de uitslag van de dokter krijgt.

Weet je al wanneer je de uitslag krijgt?
Fijn dat de mri is geweest. Heb je kunnen slapen zoals sommige zeggen te kunnen? Ik zou dat niet kunnen hoor het geluid te veel ondanks de oordopjes en muziek.

Contrast kan inderdaad ook voor de zekerheid zijn. Dat zou dingen beter kunnen laten zien, maar als er niks is is er uiteraard niks.

Bij mij kwam overigens de 1ste MRI ook halverwege contrastvloeistof, dat was niet van te voren bekend of aangeven arts maar vanuit de laborant die vond dat nodig voor een beter beeld. ( hoewel de arts geloof ik wel een vermoede had benoemd in de stukken van het neurologisch onderzoek. )

Ik ben ook benieuwd wanneer je de uitslag krijgt. Hopelijk snel zodat je niet lang hoeft te wachten.
Ik krijg morgen de uitslag. Ik ben helaas niet in slaap gevallen, maar op zich vond ik het geluid meevallen. Het klonk als housemuziek maar dan verschillende deuntjes. De tafel bewoog een paar keer. Ik denk omdat ze zowel mijn hoofd nek als rug hebben bekeken. Ik vind het op zich wel bijzonder dat het allemaal mogelijk is en fijn dat even goed bekeken wordt.
Moekesolar schreef:
05-09-2022 20:30
Ik krijg morgen de uitslag. Ik ben helaas niet in slaap gevallen, maar op zich vond ik het geluid meevallen. Het klonk als housemuziek maar dan verschillende deuntjes. De tafel bewoog een paar keer. Ik denk omdat ze zowel mijn hoofd nek als rug hebben bekeken. Ik vind het op zich wel bijzonder dat het allemaal mogelijk is en fijn dat even goed bekeken wordt.
En, hoe is het geweest?
Ik ben wel benieuwd of ze uiteindelijk een oorzaak gevonden hebben.

De mri van hoofd/nek/rug en dan nogmaals met contrastvloeistof wordt bij ms ingezet.
Hebben ze dit uit kunnen sluiten?
Beau, morgen krijgt ze de uitslag te horen. Dus dan weet ze of het Ms of iets anders is, of misschien niks.

Contrast word niet alleen bij ms gebruikt trouwens. Geen aannames doen, to hoort morgen wat het is.
missy-81 schreef:
05-09-2022 20:53
Beau, morgen krijgt ze de uitslag te horen. Dus dan weet ze of het Ms of iets anders is, of misschien niks.

Contrast word niet alleen bij ms gebruikt trouwens. Geen aannames doen, to hoort morgen wat het is.
Ik las ook bij bloedvaten en tumoren. Ook niet best. Ach ja op zich valt het nu mee met de klachten dus hoop dat de uitslag ook meevalt. In het digitale dossier stond wel "verdenking MS" er stond niets over de andere mogelijke oorzaken waar de neuroloog het over had. 🤞🤞🤞
Sorry, ik las dat je schreef "morgen krijg ik de uitslag" en ik was er van overtuigd dat het dinsdag was.

Succes!
Dank je. Ik hoor het pas aan het einde van de middag. Er gaat een vriendin mee die ms heeft.
🤞🤞🤞
Hé TS,
Net je topic gelezen. Succes vandaag!
Bij mij werd er ook eens contrastvloeistof ingespoten bij een mri omdat er een cyste zat, die een zenuw beknelde, en die wilden ze even goed bekijken. Het hoeft dus niks ergs te zijn.

Ik duim voor je vandaag! Fijn dat er een vriendin meegaat. Mocht er iets uit zijn gekomen kan zij alvast wat dingen van wat de arts zegt noteren. Ik stond zelf ook eens buiten na een gesprek en wist gewoon niet meer wat er gezegd was.
Je kunt ook aan de arts vragen of het ok is om het gesprek op te nemen met je telefoon.
Sterkte vandaag!
Ik heb contrast vloeistof bij een mri gekregen omdat ze iets geks zagen in mijn knie en ze wilde duidelijkheid. Bleek toen bij mijn gewoon vocht en een gescheurde meniscus te zijn. Dus echt contrast vloeistof is niet gelijk alarmerend ze zien iets onduidelijk en willen een beter beeld krijgen. Maar dat zegt niks over de ernst van de uitslag.
Beau1983 schreef:
05-09-2022 20:47
En, hoe is het geweest?
Ik ben wel benieuwd of ze uiteindelijk een oorzaak gevonden hebben.

De mri van hoofd/nek/rug en dan nogmaals met contrastvloeistof wordt bij ms ingezet.
Hebben ze dit uit kunnen sluiten?
En bij tig andere aandoeningen of bijvoorbeeld na een operatie.
Fijn vandaag meteen de uitslag! Bij mij hadden ze op voorhand de telefonische afspraak voor de uitslag een week later gezet. En de zelfde dag werd ik nog geld door de politie dat die afspraak omgezet werd naar live. En de dag erna werd ik weer gebeld of ik toch maar die dag wilde komen.

Een neuroloog was het er niet mee eens dat ze na het omzetten iemand nog een week lieten wachten. ( Als die ongelukkig omzetting van telefonische naar fysiek niet was gebeurd had hij dat wellicht niet gedaan ).

Succes! En contrast is idd niet enkel en alleen voor MS en kan ook zijn om juist dingen uit te sluiten omdat ze dan alles beter zien.
Sterkte vanmiddag

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven