Polyamorie en open relaties
dinsdag 6 september 2022 om 12:20
Hoi Viva,
Wat mij opvalt de laatste jaren is dat heel veel mensen van mijn leeftijd (halverwege 30) en jonger bijna geen monogame relaties meer willen. Misschien ligt het ook aan mijn omgeving: randstad, en in mijn kringen; kunstenaarskring.
Met de opkomst van tinder en andere datingapps begrijp ik heel goed dat er zoveel leuke mensen zijn en dat kiezen voor 1 voor een langere tijd misschien minder aanlokkelijk lijkt.
Zelf weet ik dat een open relatie niet voor mij werkt, en polyamorie al helemaal niet. Ik vind het al lastig genoeg om 1 relatie te onderhouden, laat staan 2 of 3. Ik zou niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen, laat staan de emotionele investeringen goed kunnen verdelen.
Een open relatie vind ik conceptueel gezien een mooi idee, en rationeel ben ik ook wel met het idee eens, maar ik ben niet veilig gehecht en zo'n relatie triggert veel te veel verlatingsangstige gevoelens bij me.
Voor mij persoonlijk zit ik qua relaties een beetje tussen servet en tafellaken in, als het ware. Een traditionele relatie, van trouwen en kinderen wil ik niet. Ik twijfel ook of ik zou willen samenwonen met iemand. Ik wil veel vrijheid, maar dan weer geen open relatie.
Is monogamie niet meer van deze tijd? Is het een fase/trend? En hoe navigeer je je als overwegend monogaam mens in zo'n omgeving?
Verder ben ik ook wel benieuwd hoe mensen hier tegen monogamie en non-monogamie aankijken
Wat mij opvalt de laatste jaren is dat heel veel mensen van mijn leeftijd (halverwege 30) en jonger bijna geen monogame relaties meer willen. Misschien ligt het ook aan mijn omgeving: randstad, en in mijn kringen; kunstenaarskring.
Met de opkomst van tinder en andere datingapps begrijp ik heel goed dat er zoveel leuke mensen zijn en dat kiezen voor 1 voor een langere tijd misschien minder aanlokkelijk lijkt.
Zelf weet ik dat een open relatie niet voor mij werkt, en polyamorie al helemaal niet. Ik vind het al lastig genoeg om 1 relatie te onderhouden, laat staan 2 of 3. Ik zou niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen, laat staan de emotionele investeringen goed kunnen verdelen.
Een open relatie vind ik conceptueel gezien een mooi idee, en rationeel ben ik ook wel met het idee eens, maar ik ben niet veilig gehecht en zo'n relatie triggert veel te veel verlatingsangstige gevoelens bij me.
Voor mij persoonlijk zit ik qua relaties een beetje tussen servet en tafellaken in, als het ware. Een traditionele relatie, van trouwen en kinderen wil ik niet. Ik twijfel ook of ik zou willen samenwonen met iemand. Ik wil veel vrijheid, maar dan weer geen open relatie.
Is monogamie niet meer van deze tijd? Is het een fase/trend? En hoe navigeer je je als overwegend monogaam mens in zo'n omgeving?
Verder ben ik ook wel benieuwd hoe mensen hier tegen monogamie en non-monogamie aankijken

dinsdag 6 september 2022 om 17:01
dinsdag 6 september 2022 om 17:06
Hoe het wordt ingevuld verschilt per persoon en relatie. En vaak gaat het helemaal niet om dat de een iets meer heeft dan de ander. Liefde is niet iets dat je logisch kunt beredeneren. Het is ook niet iets wat je maar in beperkte mate hebt. Iedereen kan van meerdere mensen houden, de vraag is wat je daarmee doet. Monogame mensen doen er niks mee, poly mensen maken afspraken over meerdere relaties en hoe dat wordt ingevuld. Voor hen is niet liefde de beperkende factor, maar tijd en energie en zolang van die andere twee genoeg is om een relatie invulling te kiezen waar iedereen gelukkig mee is, dan werkt het.Glittersuikerspin schreef: ↑06-09-2022 16:46Maar als je dan van meerderen houdt wat heeft die ene dan meer dan die anderen. Dan zou je toch ook kunnen zeggen ik ben al 25 jaar met Piet, ik word verliefd op Klaas, ik trek bij Klaas in en Piet wordt ipv mijn man mijn vriendje die ik af en toe zie. Maar 99 van de 100 x blijft men toch veilig wonen bij de persoon met wie ze bv een huis hebben. Dan moet er toch iets zakelijks in zitten. Want als je van meerdere mensen houdt zou t ook niet uitmaken bij wie je gaat wonen.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
dinsdag 6 september 2022 om 17:10
En gelukkig is er niemand die je dat verplichtGlittersuikerspin schreef: ↑06-09-2022 17:04Ik zou t vreselijk vinden als ik savonds de afwas sta te doen wetende dat mn vriend op n ander ligt. Vreselijk.

Jij vult je relatie in zoals jij dat wilt en non-mono mensen zoals zij dat willen. Je hoeft dat ook niet eens te begrijpen gewoon respecteren is meer dan voldoende

I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
dinsdag 6 september 2022 om 17:23
Yes, zo noemen wij dat ook. We zijn samen in onze relatie en soms mogen er een of twee mensen een avontuurtje met ons beleven. Hartstikke spannend en het houdt ons scherp in onze relatie en seksleven, maar als het tijd is gaat iedereen weer naar zijn eigen huis en dat is het.kindrebel schreef: ↑06-09-2022 14:29Ik heb een monogame relatie, maar er haken wel af en toe 1 of 2 mensen aan tussen de lakens. Dat is dat misschien net even anders dan met een ander stel een potje gaan tennissen. Maar qua impact op mijn relatievorm wel vergelijkbaar. Het is een activiteit, met een begin en eindpunt en daarna gaan we allemaal weer naar huis.
dinsdag 6 september 2022 om 17:30
Ik herken mij meer in de man eerlijk gezegd.GroenTuintje schreef: ↑06-09-2022 16:21https://dtng.nl/seks-maakt-vrouwen-verliefd/
https://www.girlscene.nl/34393-vrouwen- ... h-benefits
“Stofjes in je hersenen
Dit heeft allemaal te maken met stofjes die vrijkomen in je hersenen. Vrouwen worden verliefd van Dopamine en Oxytocine. Dat laatste stofje komt vrij als je een orgasme krijgt. Hierdoor link jij het verliefde gevoel aan de persoon die jou een orgasme geeft”
“Mannen en friends with benefits
Bij mannen komen er ander soort stofjes vrij als ze verliefd worden. Zij hebben Dopamine, Vasopressine en Testosteron nodig voor een verliefd gevoel. Als een man is klaargekomen daalt het gehalte Vasopressine in één keer. Hierdoor is een man vaak sneller uitgekeken op een vrouw na de seks.”
dinsdag 6 september 2022 om 17:35
Niet iedereen zit hetzelfde in elkaar. Als ik dag in, dag uit met dezelfde man seks heb, dan heb ik al heel snel geen zin meer. Ik heb afwisseling nodig. Altijd. Heeft niets met de ander te maken.Glittersuikerspin schreef: ↑06-09-2022 16:37Ik snap nooit zo goed waarom mensen niet gewoon uit elkaar gaan als ze interesse in anderen krijgen. Is dat dan vanwege de koopwoning of de erfenis die eraan komt?
Als ik n relatie heb en vreselijk de behoefte heb op de buurman te duiken dan verbreek ik de relatie met mijn partner ook al houdt dat in dat ik op een zolderkamer moet gaan wonen.
Daar is nog eens een documentaire over geweest. Van een vrouw die na anderhalf jaar in een relatie geen libido meer over had. Herkenbaar voor mij. Alleen duurt het bij mij maar anderhalve maand.

dinsdag 6 september 2022 om 17:35
Als je een relatie met 2 mannen hebt en geen vaatwasser dan kan je de ene de afwas laten doen en de ander laten afdrogen en zelf wat anders doen.Glittersuikerspin schreef: ↑06-09-2022 17:04Ik zou t vreselijk vinden als ik savonds de afwas sta te doen wetende dat mn vriend op n ander ligt. Vreselijk.

You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
dinsdag 6 september 2022 om 17:52
want?Glittersuikerspin schreef: ↑06-09-2022 17:46Getvr een relatie met twee mannen. Nog niet voor een miljard.
Ik vind je overigens nogal veroordelend en rellerig in dit topic
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
dinsdag 6 september 2022 om 17:54
Welke docu was dat? Ik hou wel van docu’sDestiny schreef: ↑06-09-2022 17:35Niet iedereen zit hetzelfde in elkaar. Als ik dag in, dag uit met dezelfde man seks heb, dan heb ik al heel snel geen zin meer. Ik heb afwisseling nodig. Altijd. Heeft niets met de ander te maken.
Daar is nog eens een documentaire over geweest. Van een vrouw die na anderhalf jaar in een relatie geen libido meer over had. Herkenbaar voor mij. Alleen duurt het bij mij maar anderhalve maand.![]()

Voor iedereen een groene tuin
dinsdag 6 september 2022 om 17:55
Het is nu wel duidelijk hoor, dat het niks voor jou is.Glittersuikerspin schreef: ↑06-09-2022 17:46Getvr een relatie met twee mannen. Nog niet voor een miljard.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
dinsdag 6 september 2022 om 17:57
Ja met een kinderwens lijkt mij het handiger om het bij 1 man te houden. Anders krijg je zo’n situatie als laatst hier, een topic over “ wie is de vader”Lady*Voldemort schreef: ↑06-09-2022 16:59Ik vond het zonder kinderen al knap ingewikkeld af en toe
Mijn eerste langdurige relatie met een man was open en bij tijd en wijlen polyamoureus, en dat laatste gaf soms best wat gedoe al was het vaak ook heel mooi. Toen ik verkering kreeg met mijn huidige man kwam er al snel een kinderwens om de hoek kijken en toen was het snel gedaan met mijn polyamoureuze aspiraties. Eén en ander heeft wel het voordeel gehad dat ex en ik nooit moeite hebben gehad met onze wederzijdse nieuwe vlammen: erger nog we zijn dikke vrienden met zijn vieren. En mocht mijn man ooit een keer thuis komen met het verhaal dat hij naast een andere vrouw heeft gelegen zal ik daar geen problemen mee hebben, mits in alle openheid. Want vreemdgaan vind ik niet erg, liegen en stiekem gedoe wel.

Voor iedereen een groene tuin
dinsdag 6 september 2022 om 18:01
Dat kun je echter ook op een respectvolle manier zeggen en je hoeft het ook niet elke post te herhalen, want na je eerste was dat al heel duidelijk.Glittersuikerspin schreef: ↑06-09-2022 18:00Omdat ik een monogaam type ben en een type voor een relatie met één man. Twee of meer mannen vind ik niks voor mij.
Dus heb je verder ook nog iets inhoudelijks toe te voegen aan dit topic?

dinsdag 6 september 2022 om 18:03
Dat mag.Glittersuikerspin schreef: ↑06-09-2022 18:00Omdat ik een monogaam type ben en een type voor een relatie met één man. Twee of meer mannen vind ik niks voor mij.
dinsdag 6 september 2022 om 18:06
Er werd gevraagd want? Vandaar dat ik het nog een keer uitlegde. Ja nu is t duidelijk natuurlijk voor iedereen. Iedereen zn hobby.lollypopje schreef: ↑06-09-2022 18:01Dat kun je echter ook op een respectvolle manier zeggen en je hoeft het ook niet elke post te herhalen, want na je eerste was dat al heel duidelijk.
Dus heb je verder ook nog iets inhoudelijks toe te voegen aan dit topic?

dinsdag 6 september 2022 om 18:07
Nou ja dat. Of dat kind op een gegeven moment vraagt 'wie is mijn papa nou, Piet of Klaas'. Of dat Piet en Klaas mekaar in de haren vliegen over opvoedissues. Leek me inderdaad niks. Maar er zullen gerust gevallen zijn waar het wel werkt en daar vind ik dan weer helemaal niets van.GroenTuintje schreef: ↑06-09-2022 17:57Ja met een kinderwens lijkt mij het handiger om het bij 1 man te houden. Anders krijg je zo’n situatie als laatst hier, een topic over “ wie is de vader”![]()
dinsdag 6 september 2022 om 18:13
Onze gastvrijheid is mede voortgekomen uit mijn behoefte aan lijflijk contact met vrouwen en die van hem naar mannen. We hebben dat heel mooi inpasbaar gemaakt in onze relatie, soms een trio met een extra man of vrouw of solo dates. Waarbij we altijd tot de conclusie komen dat uitstapjes heerlijk zijn maar met zn tweetjes is het het allerfijnst. Toch zou ik niet graag meer zonder willen. Ik denk niet dat ik nog snel een relatie aan zou gaan waarin er geen ruimte is voor mijn dames-aanvaringen.
.

dinsdag 6 september 2022 om 18:13
Daar ben ik ook benieuwd naar.
Ik herken het libidoverlies als ik steeds met dezelfde man seks zou hebben, dan moeten we - samen- creatiever worden.
Tot vorig jaar kende ik alleen monogamie en was dat mijn norm. Niet eerder over nagedacht. Als mijn/een geliefde monogaam wil blijven, dan ga ik daar in mee want liefde vind ik het allerbelangrijkste maar ideaal, ik weet het zo nog niet.
Wat zouden degenen met gastvrije of open relatie in dit topic doen als je partner aangeeft monogaam te willen blijven/worden en met swingen, trio’s ed wil stoppen?
dinsdag 6 september 2022 om 18:19
dinsdag 6 september 2022 om 18:22
dat kan, maar is het dan echt nodig om het getv te noemen? Niemand verplicht je ergens toe hoorGlittersuikerspin schreef: ↑06-09-2022 18:00Omdat ik een monogaam type ben en een type voor een relatie met één man. Twee of meer mannen vind ik niks voor mij.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

dinsdag 6 september 2022 om 18:24
Doet me een beetje denken aan die types die heel verontwaardigd beginnen te roepen dat ze zeker geen vrouw meer mogen zijn omdat er per ongeluk een uniseks toilet is ingevoerd in hun favoriete restaurant.

dinsdag 6 september 2022 om 18:25
Nee, heb ik nooit gehad. Maar jaloezie is mij ook echt vreemd hoor. Ik heb vele tekortkomingen, maar jaloers ben ik niet.
dinsdag 6 september 2022 om 18:26
Door dit soort ongenuanceerde en oordelende opmerkingen bedenken mensen met een polyamoreuze/open relatie zich wel 3x voordat ze dat aan de grote klok hangen.Glittersuikerspin schreef: ↑06-09-2022 17:04Ik zou t vreselijk vinden als ik savonds de afwas sta te doen wetende dat mn vriend op n ander ligt. Vreselijk.
Ik ken in mijn omgeving weinig poyamoreuze mensen, degene die ik ken is er niet open over. Vanwege de vooroordelen. Dus wellicht zijn er veel meer mensen die nog niet uit de kast zijn gekomen.
Gelukkig is er steeds meer aandacht en acceptatie voor de LHGBTI+ mensen, wat mij betreft hoort polyamoreus zijn daar ook (deels) thuis.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in