Leeftijdverschil

07-09-2022 22:56 91 berichten
Hi,

Sinds kort chat ik met iemand, ook al twee keer afgesproken. Tot heden klikt het goed, hoewel dit natuurlijk vroeg is om te kunnen zeggen in deze fase.
Hij is echter wel een stuk ouder. Ik ben 28, en hij 41.

Dit maakt meteen dat er wel een lichte twijfel is. Vraag me af of dit niet een dingetje gaat worden (denk aan: ooit pensioen wat 13 jaar eerder zal zijn, ooit kinderwens etc etc). Het is allemaal nog niet aan de orde, maar wel iets om over na te denken. Ipv naïef het weg te stoppen en niet over zulke zaken na te denken.

Hoe is dit bij mensen die dit ook betreft?
Op zich niks mis met een leeftijdsverschil, maar bij wel bij iemand die je gewoon ergens hebt ontmoet, en toevallig klikte het. Online heb ik er meer het gevoel bij dat iemand bewust een jonger iemand uitzoekt.

Verder zou ik zelf nooit met een veel jonger iemand willen, omdat ik wil dat iemand gewoon zijn eigen levensfases doorloopt op zijn eigen tempo. Op je 28e ben je vaak met heel andere dingen bezig dan op je 40e.

(Edit: ik lees dat jullie elkaar via via ontmoet hebben, dan ligt het anders)
anoniem_677683ba4a1a0 wijzigde dit bericht op 08-09-2022 08:15
8.54% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Wickedwitch schreef:
08-09-2022 07:54
Doorgaans gaat het bij mannen gewoon om het uiterlijk als zij kiezen voor een jonge vrouw. Niet omdat een jonge vrouw plooibaar of makkelijk is. Ze is gewoon strakker en mooier dan een vrouw van middelbare leeftijd.
Bij mijn ex ging het vooral over zich zelf jong blijven voelen. Hij had het erg moeilijk met 50+ zijn en het feit dat hij niet rijk genoeg was om een jonge knappe vrouw aan de haak te slaan.
Vertelde hij me letterlijk.
Mijn man en ik schelen 14 jaar. Kwamen elkaar tegen op het werk. Ik was niet op zoek naar ene oudere man en hij niet op zoek naar ene jongere vrouw, maar zo liep het.
Inmiddels ruim 11 jaar en 4 kinderen verder. Het leeftijdsverschil is nooit een probleem geweest. Tussen ons niet, maar ook in onze omgeving niet. Ongetwijfeld dat er mensen gepraat hebben over ons (of nog steeds), maar dat zijn niet de mensen waar ik me iets van aan trek.
Man is inderdaad een oudere vader. Maar tot nu toe is dat verder niet te merken. Hij is vrij energiek (niet per se jong). Eigenlijk energieker dan ik.
En ja, hij gaat eerder met pensioen. Dat vindt hij vooral zelf vervelend als hij daar nu over nadenkt, maar dat is nog een end weg. Dat zien we dan wel weer, misschien stop ik ook wel eerder. Of gooi ik het dan over een andere boeg.

Ik heb toentertijd wel op de eerste date gezegd: het maakt me niet uit hoe of wat en wanneer precies, maar ik wil wel kinderen, als dat voor jou geen optie is, scheiden hier onze wegen. Ik wilde het wel vlot duidelijk hebben:)
Mijn man is 16 jaar ouder, ik vind het heerlijk! Ik kan allerlei voor en nadelen noemen, of het hebben over 'later' en 'wat als'. Ik was 27 toen we elkaar ontmoeten, nu 12 jaar verder en 2 kinderen. Wat de toekomst ook brengt, wie er eerder met pensioen of dood gaat, we hebben het dan fantastisch gehad samen!
Altijd lastig dit ik ben zelf net 40 geworden maar ik zou 13 jaar nog de grens vinden 16 of 20 jaar jongere man iets te veel verschil en 15 en 20 jaar ouder ook. Maar ik denk dat dat een persoonlijke ding is doe vooral wat goed voelt voor jou!
Wickedwitch schreef:
08-09-2022 08:03
Ik zou me niet laten tegenhouden door dingen als later als we met pensioen zijn etc. Je hebt net twee dates gehad. Als het leuk en gezellig is, prima toch? Niemand kan in de toekomst kijken en 13 jaar is helemaal niet zo veel verschil.
Dit! Je leeft nu!

Geniet er van, er kunnen nog 1000 andere redenen zijn waarom het wel of niet zou werken. Ga samen op ontdekkingstocht en geniet van de reis :)
I wanna live my life with the volume full!
Zelfde leeftijdsverschil als ik en mijn man. Echt werkelijk het enige waar ik het aan merk is als we het over tv programma's van vroeger hebben :lol:
Verder merk ik totaal geen verschil in levensfases, wat je wel en niet wil, etc etc. Op dit moment is hij fysiek en qua energie veel sterker dan ik.
Ja dat kan nog omslaan, maar je kunt ook beide 30 zijn en dat 1 van de 2 ziek wordt.

En natuurlijk kan het ook zijn dat het leeftijdsverschil je wél op gaat breken. Net zoals dat het je op kan gaan breken dat je date gierig is, of niet grappig, of weet ik veel wat.
Je moet gewoon kijken of het matcht, net zoals bij alle andere dates.
Ik was 19 toen ik mijn man leerde kennen. Die was toen 40. Het heeft uiteindelijk 3 jaar geduurd voordat we een relatie kregen. Al had dat niet met het leeftijdsverschil te maken. Want het speelt bij ons geen rol. Je valt op iemand, of niet. Al viel ik op die leeftijd eigenlijk nooit op leeftijdsgenoten.

Voor de buitenwereld is dat anders. Er zijn best wel nare dingen gezegd. Daar moet je tegen kunnen. Het slijt ook. En het zal bij jou ook wel minder zijn, omdat het verschil al weer veel kleiner is en jij ook ouder bent, Lady-x94.

Buiten de vooroordelen is het bij ons goed gegaan. Ook met stiefdochter heb ik een goede band op kunnen bouwen. Alweer 12,5 jaar getrouwd dit jaar en een prachtige dochter rijker.

Mijn advies is dus kijken of je bij elkaar past of niet. Dat zit denk ik in hele andere dingen dan leeftijd. En negeer alle negatieve commentaren die gebaseerd zijn op vooroordelen.
Lila-Linda schreef:
08-09-2022 07:50
als voor jou de toekomst heel belangrijk is, dan kun je beter stoppen. Uit onderzoek blikt, dat dit leeftijdsverschil weinig kans van slagen heeft, voor langere relaties

als jij het prima vindt, om nu lol te hebben, dan is dat ook oke
Dat is niet waar. Met het toenemen van het leeftijdsverschil neemt de slagingskans af. Dat is iets heel anders. En dat komt vooral door de omgeving die er iets van moet vinden. En bijvoorbeeld ten onrechte zegt dat er weinig kans van slagen is. :)

https://www.jan-magazine.nl/psyche/a348 ... atistieken.
Wickedwitch schreef:
08-09-2022 07:54
Doorgaans gaat het bij mannen gewoon om het uiterlijk als zij kiezen voor een jonge vrouw. Niet omdat een jonge vrouw plooibaar of makkelijk is. Ze is gewoon strakker en mooier dan een vrouw van middelbare leeftijd.
Ik was gisteren in de Ziggo Dome bij Chris Rock. Die had een andere theorie. Jongere vrouwen kosten minder. Die zijn tevreden met nieuwe schoenen. Oudere vrouwen willen een nieuw dak op hun woning. ;)
Destiny schreef:
08-09-2022 10:24
Ik was gisteren in de Ziggo Dome bij Chris Rock. Die had een andere theorie. Jongere vrouwen kosten minder. Die zijn tevreden met nieuwe schoenen. Oudere vrouwen willen een nieuw dak op hun woning. ;)
:HA:
Destiny schreef:
08-09-2022 10:24
Zucht, wat een infantiele whahahahaaa opmerking weer. Moet je echt een kerel voor zijn om dat humor te vinden.
Singlejingle schreef:
08-09-2022 11:12
Zucht, wat een infantiele whahahahaaa opmerking weer. Moet je echt een kerel voor zijn om dat humor te vinden.
Nou, ik heb een hele leuke avond gehad hoor.

Jimmy Carr had ook een goede waar ik nu meteen aan moet denken: "you can joke about anything, but not with everyone".
Het gaat er toch om of je van elkaar houdt, de leeftijd is toch niet belangrijk. Waarom zou 13 jaar leeftijdsverschil tussen 28 en 41 erg zijn en bv een relatie tussen twee vrouwen of een man en twee vrouwen niet.

Iedereen moet het zelf weten toch waar hij of zij blij van wordt.
Ik denk niet dat wij je kunnen vertellen of dit kans van slagen heeft to. Je leest al aan de reacties dat dat per persoon en per relatie verschilt.

Mijn ex was tien jaar ouder. Waar dat in het begin heel goed klikte (ik vond zijn wijsheid en kijk op het leven interessant, hij genoot van mijn passie en onbezonnen kijk op het leven) werkte het uiteindelijk toch niet. Het voelde niet gelijkwaardig. Ik zat nog aan het einde van mijn studie; hij had al een koopwoning en meerdere (samenwoon) relaties erop zitten. Hij kon mijn onbezonnen kijk niet altijd hebben (nu begrijp ik dat dat net dat stukje ervaring is wat ik nog miste) maar anderzijds vond ik dat ik daar - gezien mijn leeftijd - ook nog gewoon recht op had.

Daarnaast vond hij geen aansluiting met mijn vrienden. Zijn vrienden vond ik erg leuk. Al vonden de mannen mij (geloof ik) vooral een leuk, jong ding en keurden de vrouwen mij geen blik waardig.

Bij ons dus geen succes! Al denk ik dat 10 jaar nog prima te behappen is. Zeker naarmate je ouder wordt. 23-33 is eerder gedoemd te mislukken dan 28-38 bijvoorbeeld :)
Man hier van in de 40. Zelf wel eens een relatie gehad met een dame die 10 jaar jonger was.

Afgaande op mijn ervaring en wat ik om me heen zag met dergelijke relaties zijn er een paar dingen van belang.

- hoe staan jullie beiden in het leven? Welke zaken vinden jullie belangrijk (zoals wel of geen kinderen)
- Hoe goed zorgt hij voor zich zelf? Vanaf 35 wordt het als man best wel belangrijk om je fysiek bij te houden. Gezond eten, sporten, minder alcohol drinken etc. als hij dat goed bijhoudt kan hij echt decennia gezond en fit in je leven blijven.
- wat de omgeving ervan vind is totaal niet van belang. Over bijv 3 jaar ben jij 31 en hij 44. Meeste mensen zullen een dergelijke relatie vrij normaal vinden.

Als jouw partner een vlotte, volwassen kerel is denk ik dat deze relatie alleen maar een leuk succes kan worden. Jij bent nu ook in een leeftijd dat je waarschijnlijk 'volwassen' dingen wilt doen. Zoals kinderen, een huis etc. Dan kan dit perfect.

Is het echter nog een manchild van 41 jaar, run for the hills.
Natuurlijk kan het goed gaan. Wellicht ook niet. Dertien jaar verschil is veel, maar niet extreem. Zelf zou ik het niet opzoeken. Je kunt natuurlijk onverwacht verliefd op iemand worden, dan overkomt dat je. Maar iemand online leren kennen via chat...nee, dat zou ik denk ik op voorhand al afgekapt hebben vanwege het leeftijdsverschil. Daar zou ik al niet mee op date zijn gegaan.
Glittersuikerspin schreef:
08-09-2022 11:25
Het gaat er toch om of je van elkaar houdt, de leeftijd is toch niet belangrijk.

Iedereen moet het zelf weten toch waar hij of zij blij van wordt.
Absoluut oneens met dat eerste.
Wel eens met dat tweede.
Tegenwoordig gaat het juist toch om acceptatie

Waarom moeten ouders als hun dochter van 22 met een vrouw thuiskomt of met een transgender of zelf non binair zegt te zijn alleen maar blij en vrolijk zijn.

Als iemand van 28 knettergek is op iemand van 41 dan is dat toch heel fijn? Waarom dat dan wel afkeuren of zorgen om hebben maar als iemand bv een polygame relatie heeft moet je dat wel super vinden.

T gaat toch im het van de personen in kwestie.

Als ik een dochter zou hebben en ik zou zien dat ze knettergelukkig is met een 13 jaar oudere man dan ben ik blij voor haar. Als ze thuiskomt met een vrouw ook. T gaat om de liefde.
08-09-2022 12:13

Waarom moeten ouders als hun dochter van 22 met een vrouw thuiskomt of met een transgender of zelf non binair zegt te zijn alleen maar blij en vrolijk zijn.
bizarre vergelijking
Lila-Linda schreef:
08-09-2022 12:14
bizarre vergelijking
Is helemaal geen bizarre vergelijking. Het gaat er toch om dat de persoon in kwestie happy is, verliefd. Of dat nou op een oudere man is of op een transgender.

We leven allemaal maar 1 x he, er is niks zo erg als dat anderen het geluk van je kapot maken. Zelf in mijn familie gezien (moeder zag dochter eindigen met fries, scandinavisch type dochter kwam thuis met een ander type, moeder heeft jaren die relatie kapot proberen te maken)

Dan denk ik wake up mensen, laat anderen met rust, gun ze de liefde!
08-09-2022 12:19
Is helemaal geen bizarre vergelijking. Het gaat er toch om dat de persoon in kwestie happy is, verliefd. Of dat nou op een oudere man is of op een transgender.

We leven allemaal maar 1 x he, er is niks zo erg als dat anderen het geluk van je kapot maken. Zelf in mijn familie gezien (moeder zag dochter eindigen met fries, scandinavisch type dochter kwam thuis met een ander type, moeder heeft jaren die relatie kapot proberen te maken)

Niemand heeft het toch over een relatie kapot maken, iets niet accepteren of iemand het geluk niet gunnen?
Ik heb het alleen voor mezelf liever niet als ik de keuze heb. Dat heeft toch helemaal niks met iemand anders te maken?
Je probeert er iets van te maken wat helemaal niet aan de orde is.
Een vriendin van mij scheelt 17 jaar met haar man. Toen ze 30 was, was hij 47. Op dat moment paste het allemaal goed, zeg maar. Ze had wel een kinderwens, maar vanwege zijn leeftijd lieten ze dat maar gaan. Nu is ze 62, hij is 79 en heeft veel kwalen die bij zijn leeftijd passen. Verre reizen(wat haar liefhebberij is) lukken niet meer, hij houdt het niet vol, ze doet dat nu met vriendinnen. Zij werkt nog en staat vol in het leven. Als hij een fitte oudere man was geweest, was het minder een dingetje, natuurlijk. Mijn nicht was getrouwd met een man die 12 jaar ouder was. Dat was een gelukkig huwelijk, ze kregen drie kinderen. Hij is helaas niet zo oud geworden, kreeg kanker. Er valt niet veel over te zeggen. Zelf zou ik niet kiezen voor een heel groot leeftijdsverschil. Mijn man is 7 jaar ouder dan ik. Dat vind ik voor mezelf het maximum. Ik merk met 7 jaar al verschillen. Mijn jeugd heb ik in de jaren 70 gehad, hij in de jaren 60. Zijn voorkeur voor muziek gaat uit naar de jaren 70, het mijne naar de jaren 80. Dit geeft geen problemen verder. Hij heeft het soms over televisieprogramma's die me niets zeggen.
Het gaat erom of leeftijdsverschil een ding is of kan zijn of een kans van slagen heeft. Ja dat kan. Of niet. De tijd zal het leren. Maar als 2 mensen van elkaar houden kan alles hoor.
08-09-2022 12:19

of je op mannen of vrouwen valt, is geen keuze. zo ben je
of je een relatie wil met een 'vlotter vijftiger" is een keuze

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven