Overstap windows laptop naar Macbook?

12-09-2022 08:59 23 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben een hele tevreden windows gebruiker. Ben snel met windows qua sneltoetsen, weet alles te vinden qua instellingen, en gebruik veel word, excel, dropbox, google drive, een video bewerkingsprogramma gekocht voor windows, OneNote, knip programma.

Ik heb geen ervaring met een Macbook, nog. Mijn vriend heeft vorige maand een macbook gekocht en zweert er nu bij. Mijn windows surface laptop krijgt ineens kuren (blijven hangen of wordt langzaam, wordt te heet, blaast veel) en ik heb hem al een aantal jaren dus ik zal wel binnenkort aan een nieuwe moeten. Vriend zegt: koop een Macbook je krijgt geen spijt....
We hebben ook allebei iPhone en natuurlijk wel erg makkelijk dat je foto's etc direct op je laptop staan, want dat is bij iphone>windows PC (als enige...) echt een kriem. :"-(

Wie was nog meer windows lover en heeft de overstap gemaakt?
Heel benieuwd naar ervaringen.

Overstap naar Macbook

Totaal aantal stemmen: 20

Yes doen (maar ik was geen windows lover) (40%)
Yes doen (ik was voorheen windows lover) (40%)
Nee niet doen, heb spijt, ben toch windows fan (20%)
Ben juist van macbook naar windows gegaan Geen stemmen
Ik heb zowel een Windows desktop als een MacBook en dat loopt prima naast elkaar.
Maar een Mac gaat in mijn ervaring veel langer mee dan een Windows computer en daarom zou mijn keuze wel een Mac zijn. Zeker als je ook al een iPhone hebt.
Met werklaptop van Windows veel meer gedoe, mijn ervaring is dat Macbook veel stabieler is en uiteindelijk veel langer meegaat.
Ik heb twee jaar geleden mijn tweede macbook gekocht. Mijn vorige ging 12 jaar mee - en hij doet het nog, ik heb 'm in de kast als back up. Dat zegt voor mij genoeg.
Wat eten we vanavond?
Ik switch regelmatig tussen Windows en Macbook, al heb ik m'n huidige Macbook ook alweer 5 jaar en hij draait nog goed. Maar ik vind het niet perse beter dan Windows.

De verkeerde vergelijking wat vaak wordt gemaakt is dat mensen een goedkope €400 Windows laptop hebben, ja die is niet zo geweldig. Kopen daarna een Macbook van meer dan €1500 en die is opeens fantastisch. Uhh, ja, duhh.
Met Windows haal je wel meer power uit je machine voor minder geld. Een goede Windows laptop heb je al voor €1200, een Macbook met dezelfde specificaties is €2800.

Qua besturingssysteem was ik er binnen 3 dagen aan gewend. Sommige dingen vind ik fijner aan Mac, sommige dingen blijf ik fijner vinden van Windows.

Dus kamp neutraal!
Macbook werkt ook als een grote netwerksysteem samen met iPad, iPhone, iPod en dus de iMac(book). (daarnaast wil ik toch ook de iWatch toevoegen in dit rijtje).

Je kunt dan makkelijker op mobiel werken en direct op de MacBook verder werken. Bijvoorbeeld als je iets vindt op safari op je iPhone, dan kan je datzelfde link terugzien in de MacBook en daaruit verder kijken. Zo ook voor met apps, notities, etc. Maar dit kan je allemaal zelf in stellen zoals jij het wilt. Het fijnste vind ik dat ik berichten en FaceTime kan versturen en bellen op iPhone en MacBook. Valt je iPhone uit, dan kan je het gesprek verder op de MacBook voorzetten omdat alle berichten daar ook op staan. Erg fijn! Berichten krijg je ook altijd binnen via de iWatch (als je verbonden bent met wifi heb je iPhone of MacBook niet nodig om een bericht te versturen). Voor mij is dit echt gebruiksgemak.

Airdroppen vind ik het beste functie van Apple, je kan daarmee bestanden van mobiel direct naar MacBook (en andersom) versturen. Dat maakt het makkelijker werken (ipv. mailen).

Op mijn werk heb ik een windows, daarmee werk ik echt 2x langzamer dan met mijn MacBook.. Het is slomer, beperkt in functies. Als ik bijvoorbeeld een document in een pdf wil converteren kan dat in een knop op een MacBook. Op windows moet je dat via een omweg doen, wat veel meer tijd kost. Bestanden opslaan, vinden etc. is overzichtelijker.

Ik zeg, doen! In het begin is het even wennen maar nu wil ik nooit meer wat anders.
essychan schreef:
12-09-2022 09:45
Ik switch regelmatig tussen Windows en Macbook, al heb ik m'n huidige Macbook ook alweer 5 jaar en hij draait nog goed. Maar ik vind het niet perse beter dan Windows.

De verkeerde vergelijking wat vaak wordt gemaakt is dat mensen een goedkope €400 Windows laptop hebben, ja die is niet zo geweldig. Kopen daarna een Macbook van meer dan €1500 en die is opeens fantastisch. Uhh, ja, duhh.
Met Windows haal je wel meer power uit je machine voor minder geld. Een goede Windows laptop heb je al voor €1200, een Macbook met dezelfde specificaties is €2800.

Qua besturingssysteem was ik er binnen 3 dagen aan gewend. Sommige dingen vind ik fijner aan Mac, sommige dingen blijf ik fijner vinden van Windows.

Dus kamp neutraal!
Helemaal mee eens. Honderd jaar geleden waren er grotere verschillen maar tegenwoordig biedt een Windows pc of laptop net zoveel gebruiksgemak en stabiliteit en ook een lange levensduur. Voor veel minder geld. Als jij kan lezen en schrijven met Windows en de Google of Microsoft cloud en applicaties, dan zou ik niet gaan switchen. Ik zou dan nog eerder switchen naar een niet iPhone, dat scheelt je bakken met geld.
.
De MacBook heeft een tijdje wat achtergelopen. Maar inmiddels met de nieuwe eigen processoren een grote stap vooruit gemaakt. Een MacBook Air met M2 processor heeft eigenlijk geen gelijke onder de Windows modellen. De M1 ook niet, maar vanwege Magsafe zou ik altijd al de M2 kiezen.

Als je iPhone gewend bent is een MacBook heel intuïtief.

Maar of jij het fijner gaat vinden? Dat weet niemand hier. Kun je niet wat proeven op de MacBook van jouw vriend?
Ik had altijd ruzie met windows terwijl ik niks raars deed en ben daarom over gestapt naar mac. Maar het is maar net wat je fijn vind. Hoor soms ook van mensen dat ze niet aan macOS kunnen wennen dus toch weer terug gaan naar Windows.

Als je met programma's moet werken waar geen mac versie of alternatief voor is dan moet je het ook niet doen.

Ik hoorde dat als je over een Air M2 twijfelt dat je dan beter voor een oudere Pro met M1 kan gaan. Heb er geen verstand van maar binnen de mac community vind men de Air M2 echt te duur voor wat je krijgt. Kortom lees je goed in en kijk wat voor jou het belangrijkste is.
essychan schreef:
12-09-2022 09:45

Dus kamp neutraal!
Dit.
Destiny schreef:
12-09-2022 10:45
De MacBook heeft een tijdje wat achtergelopen. Maar inmiddels met de nieuwe eigen processoren een grote stap vooruit gemaakt. Een MacBook Air met M2 processor heeft eigenlijk geen gelijke onder de Windows modellen. De M1 ook niet, maar vanwege Magsafe zou ik altijd al de M2 kiezen.

Als je iPhone gewend bent is een MacBook heel intuïtief.

Maar of jij het fijner gaat vinden? Dat weet niemand hier. Kun je niet wat proeven op de MacBook van jouw vriend?
Dat is maar net wat je wil doen met je pc. Gamen ga je toch echt niet doen op je Mac Pro die niet eens dedicated memory heeft voor de grafische kaart (en dat voor meer dan 1000 euro...). En als je een beetje serieuze kracht nodig hebt en niet bent van plan cloud computing te doen, heb je ook bar weinig aan de sneue specs van je peperdure Mac.

Waar Mac wel in uitblinkt is gebruiksgemak, het sterke streamlined ecosysteem en voor grafisch werk kom je er ook best een eind mee. Ook doe je er relatief lang mee. Alles op de Mac is gebouwd speciaal voor de Mac en Apple houdt haar 3rd party ontwikkelaars in een wurggreep met hun monopolie, dus die ontwikkelaars kunnen slechts zo snel ontwikkelen als Apple toe laat. En laat Apple nou heel erg traag zijn in ontwikkelen. Je hebt dus minder snel deprecation van je machine. Windows is een Wild West, ontwikkelaars ontwikkelen wat ze willen en het is aan de consument om zijn machine te matchen aan de op dat moment geldende minimum specs. Windows doesn’t care, de ontwikkelaars don’t care, je regelt het maar. Voldoe je niet? Dan spec je maar lekker bij. Wat overigens ten opzichte van een Mac heel goedkoop te doen is, want Windows pcs zijn modulair gebouwd dus je wisselt zo 1 onderdeeltje om voor een andere. Met Mac doe je dat niet zo makkelijk, als je at mist op je machine mag je een hele nieuwe kopen (voor zover ik weet dan, ik heb in elk geval nog nooit iemand zijn eigen Mac zien bouwen).

Dus wil jij gamen, serieus technisch zware dingen doen op de machine zelf en hou je van modulariteit? Neem dan Windows. Wil jij gebruiksgemak, duurzaamheid en matchy matchy met de rest van je Apple producten, dan kan Mac een goede optie zijn.

Lang verhaal kort, gebruik de Mac van je vriend gewoon een tijdje. Dan weet je vanzelf of het wat voor je is. Ik vond het de horror toen ter tijd in elk geval.
Ik ben een Windows-fan, ook al heeft het zo zijn irritante trekjes en moet je een nieuwe computer behoorlijk tweaken om de stupide standaardinstellingen te killen. Maar goed, dat is eenmalig en het kán tenminste. Ik moet beroepshalve ook met een macbooc werken en ik vind het na al die jaren nog steeds een irritant besturingsysteem, zo onlogisch en gebruiksonvriendelijk als de pest en je kunt niks aanpassen tenzij je een programmeur bent. Kortom, als je thuis bent in Windows en daar tevreden over bent: stap niet over. Je hebt mazzel dat je vriend er eentje heeft, dan kun je het zelf uitproberen.
Windows werkt echt veel beter als je multi-taskt cq dus met verschillende schermen werkt waar je met ALT-tussen switched. Window management op een macbook is een ramp.

Neem alleen MAC als je dedicated werk doet, bijvoobeeld design, waarin je maar een programma tegelijk gebruikt. Windows is voor mij iig veruit het meest efficiente OS.

En zelfs al zou ik het alleen voor design gebruken, is het het mij het geld niet waard omdat het echt niet zo veel beter werkt op een MAC.
Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rave at close of day; Rage, rage against the dying of the light.
RoamingZombie schreef:
12-09-2022 17:05
Windows werkt echt veel beter als je multi-taskt cq dus met verschillende schermen werkt waar je met ALT-tussen switched. Window management op een macbook is een ramp.

Neem alleen MAC als je dedicated werk doet, bijvoobeeld design, waarin je maar een programma tegelijk gebruikt. Windows is voor mij iig veruit het meest efficiente OS.

En zelfs al zou ik het alleen voor design gebruken, is het het mij het geld niet waard omdat het echt niet zo veel beter werkt op een MAC.
Voor DTP, video, foto etc. heb je echt geen Mac nodig. Dat kan ook prima op een Windows.

Maar een MacBook is net zo gebruiksvriendelijk als een Windows pc met als verschil dat een MacBook langer meegaat. En op een Mac kun je heel handig met verschillende programma's tegelijk werken hoor ;-)
Decentdeer schreef:
12-09-2022 09:53
Macbook werkt ook als een grote netwerksysteem samen met iPad, iPhone, iPod en dus de iMac(book). (daarnaast wil ik toch ook de iWatch Apple Watch toevoegen in dit rijtje).
[...]
Dat is ook een belangrijk voordeel ja, vind ik. Hoewel iCloud natuurlijk ook prima op Windows werkt.
RoamingZombie schreef:
12-09-2022 17:05

Ja hier ben ik idd bang voor. Al die sneltoetsen……

Mijn Windows pc was idd ook €1300 dus geen goedkoop apparaat. Maar vind toch dat hij voor dat geld niet super lang meegaat voor bijna 4 jaar.

Ik zal de laptop van mijn vriend eens uitproberen. Die gebruikt niet echt sneltoetsen volgens mij, dus snap dat je dat dan niet mist.
Maar een Windows Surface is geen echt technisch zware laptop, helemaal niet als je er een i5 in hebt zitten. Heet worden en blijven hangen/vertraging kan een teken zijn van zware RAM of CPU verbruik. Heb je weleens bekeken wat er zoveel opslokt?
Ik heb howto's gelezen en bekeken maar ineens leek het me een stuk minder aanlokkelijk. Ik ben gewend aan alle keuzemogelijkheden van Windows.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alcedo schreef:
12-09-2022 19:58
En op een Mac kun je heel handig met verschillende programma's tegelijk werken hoor ;-)
Op een mac kan je niet makkelijk switchen tussen verschillende windows die fullscreen zijn. Want die gooit hij op verschillende bureaubladen. En aangezien het scherm heel klein is, is fullscreen voor mij noodzakelijk.

Ik werk echt al jaren met een MAC maar Windows blijft koning multitask.
Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rave at close of day; Rage, rage against the dying of the light.
Ik had nooit echt grote problemen met Windows behalve dat ik wel een paar keer vervelende virussen heb gehad, maar dat kan aan mij(n virusscanner liggen).

iPhone, iPad en iWatch bevielen zo goed dat toen mijn windows laptop aan vervanging toe was ik overgestapt ben op MacBook. Geen moment spijt van gehad.
Ik was zo enthousiast dat zelfs m'n moeder (60+) vrijwel probleemloos de overstap heeft gemaakt naar een MacBook. En zij is aardig a-technisch.

Ik lees net bij en ik gebruik regelmatig sneltoetsen en ik switch tussen 2 schermen als ik aan het werk ben. Ik heb niet de nieuwste MacBook maar een MacBook Air uit 2019.

Misschien kun je een paar keer op je laptop van je vriend proberen te werken zoals je gewend bent nu in Windows.

Ik denk zelf niet dat het een of het ander beter is maar dat het net is wat je gewend bent en snel eigen kunt maken en uiteraard voldoet aan je wensen qua specs.
Ugli schreef:
13-09-2022 00:47
Maar een Windows Surface is geen echt technisch zware laptop, helemaal niet als je er een i5 in hebt zitten. Heet worden en blijven hangen/vertraging kan een teken zijn van zware RAM of CPU verbruik. Heb je weleens bekeken wat er zoveel opslokt?
Mijn laptop heeft een i7 2.50 ghz processor met 8gh ram.

Volgens taakbeheer verbruikt met name google chrome veel. Ik heb 6 (bedrijfs) accounts en heb soms meerdere open ,en ook meerdere tabbladen, switch dan tussen schermen. Blijkbaar kan hij dat niet goed hebben...

Bedankt voor alle reacties! Ik heb die van mijn vriend idd even geprobeerd en vind met name toegang tot iphone foto's wel erg makkelijk. Nog even kijken hoe dat werkt met dropbox en google drive op de macbook, en switchen tussen excel, word, en slepen van documenten etc. Dat heb ik veel al nodig voor mijn boekhouding te doen.
Eind 2020 overgestapt naar een macbook air m1. Ik werd echt gek van alle vastlopers en updates op mijn windows laptop. Wat een verademing. Het doet gewoon wat het moet doen. Wel wennen in het begin. Inmiddels ook een ipad en iphone rijker.
Als office tegenhanger gebruik ik libre office.
RoamingZombie schreef:
13-09-2022 12:32
Op een mac kan je niet makkelijk switchen tussen verschillende windows die fullscreen zijn. Want die gooit hij op verschillende bureaubladen. En aangezien het scherm heel klein is, is fullscreen voor mij noodzakelijk.

Ik werk echt al jaren met een MAC maar Windows blijft koning multitask.
command+tab

Werkt prima.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven