Mijn vader (77) wordt gescamt

14-09-2022 21:08 71 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
En ik weet niet wat ik er nog aan kan doen. Hij heeft zich aangemeld op een dating website en een dame heeft hem eruit gevist. Nou, hartstikke leuk voor hem zou je denken, maar alle rode vlaggen die er zijn, die wapperen als een malle hier. En mijn vader ziet het niet. In 10 dagen is hij van 'eerste contact', naar 'ik ga volgende week met haar samenwonen' gegaan. Alle bekende dingen, rijke dame, slecht NL (duidelijk door de vertaler gehaald) typen, ze stuurt een foto van haar paspoort (wtf waarom dan) maar daar staan fouten in, verhaal over een bedrijf wat ze bezit in Amerika waar ze nu enkele maanden zou zitten, wat niet bestaat etc etc.

Maar wat ik ook zeg, hij hoort het gewoon niet. Ik heb al wat dingen uit zijn mobiel ontfutselt om goed te kunnen uitvissen wat er nou speelt, want van haar mag hij niets delen (gelukkig hoort mn vader zichzelf erg graag praten). Maar iets aan mij doorsturen wil hij niet (maar goed, ik ben niet achterlijk dus ik heb inmiddels alle info zelf ook al). Met vage uitleg over dat het gevaarlijk zou zijn om die info te delen want dan kunnen ze het bedrijf slecht gaan verkopen. Dikke bullshit natuurlijk. Ik heb mijn vader het meeste hiervan niet durven vertellen omdat ik die info eigenlijk niet kan weten (omdat ik die dingen niet van hem heb gekregen). Wel probeer ik hem op het hart te drukken nooit geld over te maken. Hij zegt ja daar vraagt ze ook helemaal niet om, en ze is zelf rijk zat! Maar wil me dat dus ook niet beloven.

Maar ik weet natuurlijk dat dit punt wel gaat komen. Inmiddels weet ik niet meer hoe ik hem moet bereiken. Ik moet een smoking gun hebben, voor ik hem kan overtuigen, en telkens kleine info dingetjes vertellen die niet kloppen, dat werkt dus niet. Maar hoe nu verder? Heb de politie gevraagd, maar die weten ook geen tips. Ik probeer nu zo veel mogelijk bij hem te zijn (maar goed ik moet ook werken en heb een gezin) of mijn man bij hem langsgaan, in de hoop dat we er zijn als die 'geld' vraag komt. Maar ik weet het niet meer inmiddels. Ik ben er letterlijk ziek van, en ik sta met mijn rug tegen de muur.

Wat nu? Iemand nog tips? Ik wil hem een financiële aderlating graag besparen.

:'(
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Pas op, het gaat niet alleen over het overmaken van geld door hemzelf.

Het kan ook gaan om het stelen van banktoegang, het aanvragen van een bankpas of toegangscodes, of het installeren van software op zijn computer.

Maar je kunt hem wel voorspellen:
- Ze gaat om geld vragen. Dat gaat nodig zijn om het bedrijf te verkopen ofzo.
- of ze vraagt om een programma op zijn pc te installeren, Anydesk of Teamviewer zijn de bekendste.
- Hij moet om een of andere reden op zijn bank inloggen en een code doorgeven.
De bank zegt: Doe Dit Nooit.

Deze dingen kun je hem letterlijk op een briefje geven.

Of probeer dit:

Pa, ik begrijp dat je van je kind niets wilt aannemen. Tenslotte ben jij altijd de ouder geweest, die het kind alles moest leren. Het is niet leuk om dat om te draaien.
Bedenk dan eens hoe je je voelt als je mij gelijk moet geven én al je spaargeld weg is. Terwijl ik je letterlijk gewaarschuwd heb. Bedenk hoe je je dan voelt.

Misschien schrikt hij dan een beetje.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Wst naar zeg. Mijn vader (67) is laatst in het 'hoi pap, dit is m'n nieuwe nummer' grapje getrapt. Er is gevraagd om 2500 maar hij zit in de bijstand dus de schade was uiteindelijk 40 euro want meer konden ze niet afschrijven. Zo'n machteloos gevoel!! Heb hem al meerdere keren precies voor sat gewaarschuwd en hij heeft zelfs een keer gebeld van hee heb je een nieuw nummer, toen gezegd dat hij dat nummer meteen moet verwijderen met uitleg. En 6 maanden terug alsnog doen. Alsof wij dochters met goede banen ooit 2500 zouden lenen van een man die netto 1000 euro binnenkrijgt.. En idd wat doe je eraan?
Is je vader nog wel helemaal honderd? Als hij nog bij zijn volle verstand is kan je eigenlijk niet veel doen. Want dat neem je zijn autonomie van hem af. Hij is dan nog steeds een volwassen man die zijn eigen keuzes/fouten maakt. Daar kan je hem als kind moeilijk voor beschermen.

Als hij en zijn rekeningen onder toezicht bij jou staan kan je in principe alles blokkeren of alleen met jou toestemming hem geld laten overmaken.
Doet hij zelf nog al z’n administratie, of help je hem daarbij?
Ik zou, al dan niet stiekem, in ieder geval paslimieten en overboek limieten instellen.
Desnoods geld op een spaarrekening zetten waar je (hij) het pas na 30 dgn af kan halen. Misschien onder hem mom van ‘betere rente’ als het langer vaststaat oid.
Wellicht niet helemaal eerlijk maar dan zou me even niks kunnen schelen. Later zal hij je dankbaar zijn.

Zijn er leeftijdsgenoten van je vader (broers / zussen, vrienden, buren) die je in vertrouwen kunt nemen en die hij misschien eerder gelooft dan jou? Of die een oogje in het zeil kunnen houden?

En anders maar per ongeluk een internet / WiFi storing faken, of idd per ongeluk zijn iPad laten vallen. Nieuwe iPad is vast goedkoper dan al z’n spaargeld kwijt.
Velvetlady schreef:
14-09-2022 21:27

Zoek haar zelf op op de site doe je voor als rijke man. Misschien laat ze je vader dan met rust.
Die oplichters zijn met tientallen slachtoffers tegelijkertijd bezig .
Die gaan heus niet een laten vallen omdat er een nieuw slachtoffer bijkomt.
Helaas is mijn vader bij z'n volle verstand. Maar hij denkt alleen maar aan niet langer eenzaam hoeven zijn. Mijn moeder is heel plots, en erg kort geleden overleden en ik wist dat hij het er zwaar mee had. Maar dat hij hier intrapt laat wel zien hoe erg het is.

Ik ga morgen als hij weg is bij hem langs om in de ipad kijken om z'n mail door te spitten. Bankgegevens kan ik iig niet meer via mijn moeders oude mobiel in. Ik kon dat altijd wel, dus ik kan niets checken of limiet instellen helaas. Maar ik ga kijken waar ik wel in kom. Voel me een halve inbreker onderhand (heb wel sleutel gewoon hoor lol).

Voelt zo machteloos. Ik zie het ongeluk voor mijn ogen gebeuren en ik probeer hem de auto uit te trekken maar hij wil er niet uit. Zo voelt het.

Probeer me nu neer te leggen dat in het ergste geval hij wellicht al zijn spaargeld kwijt raakt. Als dat zo is, tja, ik heb er dan echt alles aan gedaan. Maar zo ver zijn we nog niet.

God wat een stress heb ik hier van.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Een filmavond met The Tinder Swindler.....

Goeie tips hier allemaal trouwens.
Misschien nog die 'vrouw' (is het zeker weten een vrouw?) catfishen en als dat lukt dan aan paps zeggen dat ze vreemd gaat?
LunchLover schreef:
14-09-2022 23:07
Helaas is mijn vader bij z'n volle verstand. Maar hij denkt alleen maar aan niet langer eenzaam hoeven zijn. Mijn moeder is heel plots, en erg kort geleden overleden en ik wist dat hij het er zwaar mee had. Maar dat hij hier intrapt laat wel zien hoe erg het is.
Wat ontzettend sneu voor je vader.

Is het een idee om dat limiet of die spaarrekening met 30 dagen bedenktijd gewoon met hem te bespreken? Hem mee te nemen in jouw voorzichtigheid omdat je je zorgen maakt?
Het gaat hier natuurlijk uiteindelijk wel om een volwassen man en ik vind het toch wel een beetje betuttelend om achter zijn rug om allerlei foefjes uit te halen om (en dat klinkt harder dan ik het bedoel) je geweten te sussen?

Is het een idee om hem voor te stellen een profiel aan te maken op bv een 55 plus site, meer op zoek naar een maatje dan naar een nieuwe relatie? En om jullie daar eens samen over te buigen?

En als hij dwars door alles heen toch geld naar haar overmaakt dan is dat zo. Hartstikke jammer en zonde maar uiteindelijk wel zijn besluit, zijn verantwoordelijkheid.
Ik snap je zorg, laat dat duidelijk zijn, ik denk alleen niet dat het aan jou is om er achter zijn rug voor te zorgen dat hij dit soort domme acties niet uithaalt.
.
Maar bij een beetje deugdelijke datingsite moet je zo iemand toch wel kunnen aangeven?

Ik weet dat het veel gebeurt dus waarschijnlijk denk ik te simpel.
What have we done....
Ik snap de zorgen, het is zo ontzettend triest voor je vader. Maar tegelijkertijd lig je er ‘s nachts wakker van.

Mijn moeder, behoorlijk kapitaalkrachtig, was ook zo’n makkelijke prooi nadat pa plotseling overleed. Hoe behendig ze was in het blokkeren van haar kinderen inzake inlogcodes en limieten, zo bleu als een kalf was ze online. Niveau ‘Nigerian prince’ was het niet, ietsjes gelikter maar zo overduidelijk voor ons een scam.

Wij zijn thuis met drieën, zus, broertje en ik. We hadden alledrie onze eigen tactiek. Ik denk dat de mix de doorslag gaf.
Broertje: hoog inzetten en hysterie (“Mam, dat is een oplichter! Geloof je mij, je eigen vlees en bloed, of een of andere online oplichter?!”)
Zus: inschakelen beste vriendin van ma, via vriendin ingefluisterd dat sites als ‘leuke mensen leren kennen’ veel betrouwbaarder is
Ik: ma figuurlijk de arm omgedraaid en de naam laten zeggen. In haar bijzijn die kerel door iedere zoekmachine gehaald, laten zien waarom het FB profiel nep was, reversed image zoeken via Yandex en Google om te bewijzen dat de foto al tien jaar in omloop was onder diverse namen.

Gelukkig leerde ze inderdaad irl leuke mensen kennen samen met haar vriendin waarmee ze leuke dingen kan doen. En een ‘platonische vriend’ *kuch*. Een normale weduwnaar van haar leeftijd die gewoon wat gezelligheid en warmte zoekt en al voorbij het geldmotief is.

Heel veel sterkte, het is echt k-u-t. Probeer in ieder geval in gesprek te blijven met hem door hem iedere keer te zeggen dat je aan zijn kant staat. Dat jij er voor hem bent. Het lijkt mij extra lastig omdat het je vader is en niet je moeder, die generatie heeft toch andere ideeën over genderrollen en taken.
RikM schreef:
14-09-2022 21:41

Ik zit nog aan iets anders te denken: kun je niet een daglimiet instellen op hoeveel geld hij kan overmaken? Dat kun je bij de meeste banken wel instellen tegenwoordig, geloof ik. Op die manier gaat hij, áls hij toch geld overmaakt, niet voor een groot bedrag in het schip.
Haar vader is niet wilsonbekwaam hè?
Je mag niet zomaar een rekening van een volwassen iemand aanpassen. Dat zijn zijn eigen zaken.
Wat erg Lunchlover, je staat erbij en kijkt ernaar. Kan me voorstellen dat je je erge zorgen maakt.
Goede tips worden hier gegeven, hopelijk heb je er wat aan en kunnen ze voorkomen dat je vader er nog verder intuint.
metallover wijzigde dit bericht op 15-09-2022 06:23
0.93% gewijzigd
Kan je je vader onder het mom van dat er veel bankfraude plaats vind, overtuigen dat hij op zijn doorlopende bankrekening een laag bedrag moet hebben, de rest op de spaar? Als ze dan al inbreken op zijn computer dan blijft het beperkt tot dat kleine bedrag, hopelijk.

Kan je je vader een verhaal vertellen over je oude buurman die zoiets raars heeft meegemaakt, en verzin maar een verhaal met veel overeenkomsten.
Er was ook een man van in de 70 ooit bij Dr. Phil. Had een 'vriendin' in Duitsland die met hem wilde trouwen. Maar ja haar eigen bedrijf zat in de problemen, er moest 15.000 US dollar betaald worden bleek uit de brief van de Duitse deelstaat, in het Engels.... hij was uiteindelijk iets van 250.000 USD lichter. En op het adres waar ze woonde, zat een leeg kantoorpand. Dat is misschien ook iets om te checken met Google Maps.
Overigens Gecondoleerd met uw moeder, maar ik dwaal af.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Mensen van deze generatie hebben nog veel respect voor de mening van huisdokter, bankdirecteur....

Is het mogelijk zo iemand in te schakelen om met hem te praten?

Heel moeilijk, ik zou het ook verschrikkelijk vinden.
Hoi To, wat machteloos en vervelend. Er zijn een aantal afleveringen van Dr. Phil die gescamde mensen aanpakt, online te vinden waaronder deze

https://m.facebook.com/Agent-Benneth-Jo ... 370741558/

Misschien kan je deze samen met hem kijken? In zijn afleveringen gaat hij ook het klassieke verhaal af, van foutieve paspoorten tot geld overmaken.
aliva schreef:
15-09-2022 07:12
Mensen van deze generatie hebben nog veel respect voor de mening van huisdokter, bankdirecteur....
Vind dit ook wel een goede tip.

Of gewoon een politie-agent (wijkagent heb je volgens mij al een afspraak mee toch?).

En dan in het mom van : wij gaan deur tot deur want er wordt op dit moment veel gescamt via internet ed.
Dan blijft het wat algemener.
Lastige situatie TO! Je wil hem zo graag het licht laten zien maar hij lijkt vast te zitten in zijn wens om een maatje, pijnlijk.
Felidaes schreef:
15-09-2022 07:54
Vind dit ook wel een goede tip.

Of gewoon een politie-agent (wijkagent heb je volgens mij al een afspraak mee toch?).

En dan in het mom van : wij gaan deur tot deur want er wordt op dit moment veel gescamt via internet ed.
Dan blijft het wat algemener.

Dat lijkt mij een goeie ingang
Waarom ga je niet langs bij het bankkantoor. Of bel je de bank op van je vader. Daar is men echt wel bekend met fraude en misbruik bij ouderen en wellicht hebben ze goede tips. Of andere mogelijkheden zoals een melding bij de bank bij hoge of verdachte transacties.

Nog beter is het als jij je vader zover kunt krijgen een en/of rekening te laten aanmaken. Of laat hem een machtiging tekenen "voor later als je niet meer zo goed kunt". Dan heb je vanuit huis direct inzicht in zijn rekening en mag je handelen.

Maar veel beter nog is actief investeren in zijn sociale leven. Dit komt door eenzaamheid. Die "dame" dient een doel. Als jij dat wegneemt zakt de interesse ook weg. Kan hij vrijwilligerswerk doen, informeer bij de plaatselijke biljartclub, leesgroepje, wandelclub, het buurthuis etc. Hoe zit het met oude vrienden? Stimuleer om af te spreken.
Die scammers zijn inderdaad met heel veel slachtoffers tegelijk bezig. En ze willen zo min mogelijk risico lopen en ondertussen bij een aantal slachtoffers steeds een stapje verder gaan. Ik zou inderdaad een bericht naar de scammer sturen en zeggen dat er een aangifte tegen haar (hem) loopt en dat deze zaak in de gaten wordt gehouden. Misschien dat ze het er dan bij laten.
Ook het profiel bij de site rapporteren en proberen de scammer zoveel mogelijk te blokkeren/verwijderen.

De ideeën boven mij vind ik ook goed; het bankkantoor informeren en je vader stimuleren een sociaal leven te vinden. Want schijnbaar is je vader vatbaar voor dit soort mensen. En de volgende staat alweer te wachten.
evelien2010 schreef:
15-09-2022 08:43
Waarom ga je niet langs bij het bankkantoor. Of bel je de bank op van je vader. Daar is men echt wel bekend met fraude en misbruik bij ouderen en wellicht hebben ze goede tips. Of andere mogelijkheden zoals een melding bij de bank bij hoge of verdachte transacties.

Nog beter is het als jij je vader zover kunt krijgen een en/of rekening te laten aanmaken. Of laat hem een machtiging tekenen "voor later als je niet meer zo goed kunt". Dan heb je vanuit huis direct inzicht in zijn rekening en mag je handelen.

In deze richting zat ik ook te denken. Hier moeten toch wel mogelijkheden zijn?
[persoonlijk]

Ik zou denk ik beginnen bij de fouten in het paspoort?
intothewild wijzigde dit bericht op 16-09-2022 22:02
77.29% gewijzigd
No one ever made a difference by being like everyone else.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven