Philips Hue: wie is hierin thuis?

15-09-2022 11:29 28 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo allemaal,

“Voorgeschiedenis”: we hebben boven 2 Philips Hue lampen die via Bluetooth werken, zonder bridge dus. We kunnen ze aan en uit doen met de schakelaar van de lamp en alleen dimmen via de app (er zit geen dimmer op de lampen zelf, die zou ik er evt tussen kunnen maken). Ik vind dat erg omslachtig, aangezien ik de lampen naast mijn bed altijd wel gedimd wil hebben.

Beneden hebben we wat lampen waarvan het me wel fijn lijkt om ze op afstand, dus wel met de app, te kunnen bedienen. Maar ik wil ze zeker ook gewoon met een schakelaar uit en aan kunnen zetten en 1 van de lampen is met een dimmer die we heel veel gebruiken (schakelaar aan de muur die je kunt draaien), daarvoor wil ik ook niet mijn telefoon hoeven pakken.

Nou zag ik een starterset met een bridge en dimmer, maar ik heb geen idee of zoiets geschikt is voor wat ik wil. Kan ik die dimmer bijvoorbeeld gewoon gebruiken naast de dimmer in de keuken voor de lamp boven de keukentafel, of doet de oorspronkelijke dimmer het dan niet meer? En kun je met die afstandsbediening (dimmer) ook afzonderlijke lampen bedienen (en hoe dan?) of gaan ze dan allemaal tegelijk? Bijvoorbeeld: ik wil alleen de lamp in de keuken aandoen, sterk gedimd, kan dat dan alleen via de app?

Ik vind de info die ik vind maar onduidelijk, de meeste mensen hebben het alleen maar over de app die ze zo handig vinden.

Alvast bedankt voor de reacties!
Dimmers werken niet met led, tenzij ze daar geschikt voor zijn. Maar bij Hue heb je geen dimmer nodig, want dat doe je met de app of bijgeleverde schakelaar/dimmer. Die komt dus in plaats daarvan.

Verder wel een aanrader. Je kan alles heel eenvoudig bedienen, eventueel ook met Siri of de google variant daarvan.
Onze dimmers werken wel met led, daarvoor hebben we speciale schakelaars gekocht een jaar of 6 geleden. Er zitten nu ook ledlampen in.

Maar oké, stel dat de huidige dimmer niet meer werkt, kan ik dan met die dimmer van Philips net zo makkelijk 1 lamp tegelijk aan-/uitzetten en dimmen? Ik kan me niet echt een voorstelling maken van hoe zo’n ding werkt waar bijv. 5 lampen op aangesloten zitten. Is het dan niet een heel gedoe als ik één bepaalde lamp aan wil doen en wil dimmen?
Misschien had dit topic trouwens beter onder “thuis” gepast dan “digi”, sorry daarvoor.
Ik heb onlangs veel in mijn huis ‘slim’ gemaakt dmv Philips Hue icm een bridge. Tevens heb ik een Apple Homepod en ook deze kun je heel goed inzetten om (spraak) instructies op te volgen, zoals bijvoorbeeld ‘dim lampen eettafel’ of wat dan ook. En ja, je zou ook een losse dimmer van Philips Hue ergens kunnen hangen/leggen waarop je een aantal lampen via de app installeert/laat aansluiten, zodat je deze ook daarmee kunt bedienen. Ik vind het echt een geweldig systeem en vrij eenvoudig qua bediening/installatie.

Ik moet er misschien wel bij vermelden dat ik alleen Apple producten heb, zodat eea geweldig op elkaar af te stemmen is. Spraakinstructie (Siri) via Homepod als ‘zet timer op 10 min (bij koken)’, ‘lampen woonkamer aan/uit’, ‘zet rijst op boodschappenlijst’, ‘speel muziek’ en/of zelfs handsfree bellen……….ik vind het een heerlijk speeltje ;-)
Live Life to the fullest
Hue dimmer en bridge kopen.
https://www.philips-hue.com/nl-be/p/hue ... 9514274617
Ter aanvulling, je maakt groepen voor je lampen, per groep heb je een hue dimmer nodig.
De dimmer in de muur kan/moet weg.
Je kan hue lampen gewoon met een schakelaar aan en uit zetten. Als je geen bridge hebt, raakt de Bluetooth verbinding verloren en zal de lamp op zijn hoogste intensiteit (de “default”) aan springen. Als je wel een bridge hebt, zal de lamp op de laatste stand waar hij op stond toen hij werd uitgezet aan springen. Mijn hal lampen staan altijd op 50% bijvoorbeeld. Als ik de schakelaar in druk, springen ze gewoon meteen aan op 50%. Dat is dus omdat ik wel een bridge heb.

Wat betreft dimmen. De dimmer komt op de plaats van de oude dimmer in de muur en je kan bijvoorbeeld 5 lampen op die dimmer instellen die dan met zijn 5en tegelijk gaan dimmen, maar je kan er ook gewoon eentje op zetten. Dat gebeurt via de app, dus geen gedoe met draden. De lampen die je wilt dimmen moeten wel smart lampen zijn. Ik heb geen idee hoe het werkt als je 2 schakelaars hebt voor 1 lamp (zoals je bij bijvoorbeeld een hal dat soms hebt. Ik gok dat je de 2e tradionele schakelaar gewoon kunt blijven gebruiken. Ik heb zelf geen hue dimmers, ik dim gewoon via de hue bolletjes zelf.

Je hebt de dimmer niet nodig om zonder app te openen te dimmen. Als je een Google Home/Alexa/Siri hebt, zeg je gewoon “eetkamer lamp op 20%” en dan gaat hij naar die intensiteit als je hue bolletjes in je lamp hebt. Ik heb geen idee wat die hue bolletjes doen met een traditionele dimmer, ik denk zelf dat ze gewoon netjes mee dimmen want het blijven gewone dimbare led-lampen, ze hebben alleen wat extra hersentjes.
Ik schreeuw weleens naar ‘zo n ding’ hier in huis, als ze weer eens niet reageren :-D
Pieremachochel
noglangnietjarig schreef:
15-09-2022 15:07
Ik schreeuw weleens naar ‘zo n ding’ hier in huis, als ze weer eens niet reageren :-D
Ik heb dat probleem met mijn muziek box als hij hard staat, dan moet je over hem heen schreeuwen. :lol:
Hopelijk kan Pamela de goede antwoorden hier uit vissen, want ik val om van de onkunde.
Dit is een wereld die mij compleet onbekend is ;)
Bedankt voor de reacties. Ik denk dat het heel leuk en handig kan zijn, maar voor mij thuis op dit moment niet. We hebben teveel onhandige lampen daarvoor. Bijvoorbeeld een kroonluchter die er niet op kan, een andere lamp waarin de hue lichtbronnen niet mooi en handig zijn etc etc. Het enige waar ik hem dan voor zou aanschaffen is om tijden te kunnen instellen als we niet thuis zijn voor slechts een paar lampen, niet de moeite waard. Misschien dat ik alleen een losse dimmer aanschaf voor de lampen op de nachtkastjes.

In ieder geval hebben jullie reacties geholpen en voor wie nog een starterset zoekt met heel veel korting: Bol.com heeft alleen vandaag deze aanbieding (die de aanleiding was voor het openen van dit topic): Bekijk Philips Hue starterkit - White Ambiance - 2 lampen - E27 - 1100lm - met Bridge en Dimmer Switch op: https://www.bol.com/nl/p/philips-hue-st ... _iphoneapp
Dat is een heel goede deal!

Ik ben dol op Hue. Heb inmiddels 13 lampen in huis. Ik heb de Bridge en de app maar voor alle lampen ook die losse dimmers (wel meerdere lampen op sommige dimmers). Superhandig als je eens andere mensen in je huis hebt.
Ik snap hier dus niks van. Alle lichtknopjes in mijn huis (en in de meeste huizen trouwens) zitten bij de ingang van de betreffende ruimte. Daar kom je toch langs.

Waarom zou je dan eerst je telefoon willen zoeken om het licht aan te doen, als zo'n lichtknopje gewoon op zijn plaats zit, en nooit kwijt of niet opgeladen is?

En voor de sfeer heb ik een gezellige schemerlamp Die doe ik één keer per avond aan en één keer uit, met het knopje op de lamp zelf.

Dat werkt toch prima zonder die flauwekul?
merano wijzigde dit bericht op 16-09-2022 00:06
2.24% gewijzigd
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Lady_Day schreef:
15-09-2022 15:38
Dat is een heel goede deal!

Ik ben dol op Hue. Heb inmiddels 13 lampen in huis. Ik heb de Bridge en de app maar voor alle lampen ook die losse dimmers (wel meerdere lampen op sommige dimmers). Superhandig als je eens andere mensen in je huis hebt.
Kun je die er ook mee dimmen? Want dan zie ik het nut er opeens wel van in ;-)
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

merano schreef:
16-09-2022 00:02
Ik snap hier dus niks van. Alle lichtknopjes in mijn huis (en in de meeste huizen trouwens) zitten bij de ingang van de betreffende ruimte. Daar kom je toch langs.

Waarom zou je dan eerst je telefoon willen zoeken om het licht aan te doen, als zo'n lichtknopje gewoon op zijn plaats zit, en nooit kwijt of niet opgeladen is?

En voor de sfeer heb ik een gezellige schemerlamp Die doe ik één keer per avond aan en één keer uit, met het knopje op de lamp zelf.

Dat werkt toch prima zonder die flauwekul?
Als ik op de bank zit, zit er toch echt geen lichtknopje naast mij voor al mijn lampen hoor. Dan moet ik dus helemaal op staan en er naar toe lopen. Ik heb 6 lampen in mijn woonkamer. Dat is dus 6 lampen langs om aan te doen. En ook weer uit als ik wil gaan slapen. En niet elke lamp zit op een schakelaar en niet iedere lamp heeft een ingebouwde dimmer, dus dan zit je met veel te felle licht bolletjes, lekker ongezellig. En waarom moet je je telefoon zoeken? Mijn lampen gaan gewoon vanzelf aan bij zonsondergang en als ik ga slapen zeg ik “lampen uit” en dan gaan ze weer uit.
Wij hebben thuis ook hele Hue 'setup'. (met bridge en Siri ter besturing + hue switch)

Je kan voor 'non smart' lampen ook dit aanschaffen van Hue.

https://www.philips-hue.com/nl-nl/p/hue ... 9514342309

Dan kan je toch de lampen via de app (of siri/apple home) of hue switch aansturen.
PamelaCourson1 schreef:
15-09-2022 15:33
Bedankt voor de reacties. Ik denk dat het heel leuk en handig kan zijn, maar voor mij thuis op dit moment niet. We hebben teveel onhandige lampen daarvoor. Bijvoorbeeld een kroonluchter die er niet op kan, een andere lamp waarin de hue lichtbronnen niet mooi en handig zijn etc etc. Het enige waar ik hem dan voor zou aanschaffen is om tijden te kunnen instellen als we niet thuis zijn voor slechts een paar lampen, niet de moeite waard. Misschien dat ik alleen een losse dimmer aanschaf voor de lampen op de nachtkastjes.

In ieder geval hebben jullie reacties geholpen en voor wie nog een starterset zoekt met heel veel korting: Bol.com heeft alleen vandaag deze aanbieding (die de aanleiding was voor het openen van dit topic): Bekijk Philips Hue starterkit - White Ambiance - 2 lampen - E27 - 1100lm - met Bridge en Dimmer Switch op: https://www.bol.com/nl/p/philips-hue-st ... _iphoneapp
De dimmer is 20 euro, die twee lampen zijn samen 40 euro en de bridge is 60 euro. Ik zie de deal niet echt. Dan is deze deal veel beter, dimmer, bridge en 5 white e27 lampen voor 122 euro: https://www.coolblue.nl/product/908703/ ... ridge.html
EsterInside schreef:
16-09-2022 00:24
Wij hebben thuis ook hele Hue 'setup'. (met bridge en Siri ter besturing + hue switch)

Je kan voor 'non smart' lampen ook dit aanschaffen van Hue.

https://www.philips-hue.com/nl-nl/p/hue ... 9514342309

Dan kan je toch de lampen via de app (of siri/apple home) of hue switch aansturen.
Ja die heb ik ook. Werkt prima en kunnen meerdere lampen op maar kan niet dimmen. Ik heb nu 12 lampen op mijn hue, vind het ideaal.
.
pikachu wijzigde dit bericht op 18-04-2023 22:58
99.69% gewijzigd
hoi
Ugli schreef:
16-09-2022 00:15
Als ik op de bank zit, zit er toch echt geen lichtknopje naast mij voor al mijn lampen hoor. Dan moet ik dus helemaal op staan en er naar toe lopen. Ik heb 6 lampen in mijn woonkamer. Dat is dus 6 lampen langs om aan te doen. En ook weer uit als ik wil gaan slapen. En niet elke lamp zit op een schakelaar en niet iedere lamp heeft een ingebouwde dimmer, dus dan zit je met veel te felle licht bolletjes, lekker ongezellig. En waarom moet je je telefoon zoeken? Mijn lampen gaan gewoon vanzelf aan bij zonsondergang en als ik ga slapen zeg ik “lampen uit” en dan gaan ze weer uit.
Je moet het licht ook aandoen voor je op de bank gaat zitten. ;-)

Maar waarom heb jij zes lampen in je woonkamer? Jij woont toch ook alleen, dacht ik?
Dan hoef je toch niet je hele woonkamer uit te lichten, als je toch maar op 2 m2 zit?
Ik heb as we speak een schemerlamp aan, en de lampjes van de wasemkap. Dat is hier ruim voldoende.

merano schreef:
16-09-2022 00:47
Je moet het licht ook aandoen voor je op de bank gaat zitten. ;-)

Maar waarom heb jij zes lampen in je woonkamer? Jij woont toch ook alleen, dacht ik?
Dan hoef je toch niet je hele woonkamer uit te lichten, als je toch maar op 2 m2 zit?
Ik heb as we speak een schemerlamp aan, en de lampjes van de wasemkap. Dat is hier ruim voldoende.
Maar wat als ik op de bank zit en het wordt donker? :-[

Ik woon alleen ja. Maar 1. Ik hou van sfeer, en een nog veel belangrijkere 2. Ik ben bang in het donker. Het zijn stiekem 10 lampen, alleen 3 zitten er samen in de eetkamerlamp (daar horen er officieel 8 in maar ik ben een gierig wezen) en 3 zitten er in de woonkamer lamp, en dan nog 4 losse single lampjes.
Het opstaan om een lamp aan of uit te doen vind ik niet erg, we hebben al zoveel gemak tegenwoordig dat ik dat echt niet nodig vind. Maar ik doe vaak wat sfeerlampjes aan die mijn man heel irritant vindt om allemaal uit te doen als hij later naar bed gaat. Zou best handig zijn als hij met 1 druk op de knop alles uit kan zetten. Ook hebben we een paar lastig te bereiken schakelaars achter de bank. Voor iedereen heeft zo’n Hue weer andere voordelen. Het lijkt mij vooral handig om allerlei lampen ermee te kunnen dimmen, ook die nu geen dimmer hebben. En we hebben een soort extra hal waar de lichtknop achterin zit, ik struikel vaak eerst over 3 katten voordat ik die bereikt heb. Ook straks als het vroeg donker is een lampje aandoen als we er niet zijn, lijkt me wel fijn. Kortom: ik heb die aanbieding van Bol.com toch maar gekocht :mrgreen: aangezien een losse bridge en dimmer samen al duurder zijn volgens mij. Ik ben benieuwd!
Ugli schreef:
16-09-2022 01:20
Maar wat als ik op de bank zit en het wordt donker? :-[

Ik woon alleen ja. Maar 1. Ik hou van sfeer, en een nog veel belangrijkere 2. Ik ben bang in het donker. Het zijn stiekem 10 lampen, alleen 3 zitten er samen in de eetkamerlamp (daar horen er officieel 8 in maar ik ben een gierig wezen) en 3 zitten er in de woonkamer lamp, en dan nog 4 losse single lampjes.
Als je bang bent in het donker, lijkt het me ook fijn. Kun je alvast het licht aandoen voor je een ruimte betreedt.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven