laptop bezoedelt met kleine scripts, hoe kom je er vanaf?

20-09-2022 21:44 20 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
en...microsoft loopt volgens mij ook te kutten met mijn laptop. Ik heb bij mijn weten niks gedownload, alleen moet ik constant overal toestemming geven voor allerlei sites die ik werkgerelateerd bezoek én is onlangs outlook business erop gezet.

Weet iemand wat ik kan doen om te voorkomen dat er kleine scriptjes op mijn laptop krijg die allemaal kleine irritante veranderingetjes aanbrengt? Ik heb ineens in mijn werkbalk onderin in de zoekfunctie (verkenner) een plaatje staan die om het uur verandert. Gisteren popte er ineens op diezelfde werkbalk een soort microsoft venster met laatste nieuws op ongevraagd en nu wil ik dingen op google zoeken en als ik dan van google de resultaten zie en ik klik op een link, opent er een apart venster en neemt firefox die resultaten ineens over. Ergerlijk!

Waar kan ik dat er allemaal afgooien en liever zodanig dat het er niet meer terug opkomt?
Dankjewel alvast
Euh???? :confused:

Weet je zeker dat er niemand anders op je laptop zit? Al dan niet op afstand?
Ik zou een goede virusscan / anti-malware scan doen.
Waarschijnlijk toch per ongeluk iets gedownload. Of bij freeware een ongevraagde extensie erbij gekregen. Bijv als je winzip downloadt of iets dergelijks.
Zo had ik ooit opeens een yahoo-bar. Heel moeilijk vanaf te komen.
toulouse_74 schreef:
20-09-2022 22:31
Ik zou een goede virusscan / anti-malware scan doen.

Lijkt me heel verstandig ja. Dit is geen normaal gedrag hoor.
Dat plaatje in je zoekbalk heeft Windows laatst toegevoegd in een update.
Hij kan er ook weer uit gelukkig: https://www.makeuseof.com/windows-searc ... -pictures/
Zarah schreef:
20-09-2022 22:51
Dat plaatje in je zoekbalk heeft Windows laatst toegevoegd in een update.
Hij kan er ook weer uit gelukkig: https://www.makeuseof.com/windows-searc ... -pictures/
Oh gelukkig. Je vraagt nergens om, maar krijgt het gewoon kado :@@: en bedankt. Weet ik nu hoe ik het kan oplossen.

Uiteraard is de virusscan al lustig aan het draaien geweest : D maar geeft geen verschil.
yes, de zeehond is weg :yes:
Bedoel je cookies accepteren? Als je historie verwijderd is, moet je dat opnieuw doen. Er zijn add ons die die pop ups voor je weghalen.

Outlook Business installeert niet uit zichzelf. Ik zou me zorgen maken als dat bij jou wel gebeurd als het je persoonlijke laptop is. Als het een werk laptop is, kan je werk dat remote op je pc zetten. Dat kan ook de aanpassing van je standaard browser verklaren, want ook dat gebeurt niet vanzelf. Al helemaaaaal niet naar Firefox, want Edge is de native browser van Windows.
Dat ongevraagde nieuws heb ik ook, is sinds een update.
Zoiets doet Microsoft niet.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Dit doet Microsoft dus wel. Is inderdaad met een update gebeurd. Een balk met pop-up nieuws en het weer en weet ik het niet. Ik heb het ook meteen uitgezet.

Dat Firefox klinkt ook als een instelling. Ik had opeens dat alles via bing ging ipv Google. Gewoon Google opnieuw als default instellen bijvoorbeeld.
Ik heb geen idee, maar ik word spontaan blij van iemand die het woord bezoedelen gebruikt in een zin.

(Ben wel bang dat het voltooid deelwoord met een d aan het eind is, maar dat is een detail ;-) ).

Succes met je lap top!
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

xiongmao schreef:
21-09-2022 07:54
Dit doet Microsoft dus wel. Is inderdaad met een update gebeurd. Een balk met pop-up nieuws en het weer en weet ik het niet. Ik heb het ook meteen uitgezet.

Goed om te lezen dat Microsoft nog geen jota is veranderd. Blijf ik mooi bij Apple.
Heb je niet ergens een extension geaccepteerd ofzo?
Razend benieuwd heb ik Windows 11 gestart en er was een update maar mijn desktop ziet er exact hetzelfde uit na de update.

Edge start ik eigenlijk nooit. Firefox doet hetzelfde als altijd; Brave doet ook normaal maar Edge wil graag dat je hem gebruikt. Geen kans want hij is slecht met privacy hoewel hij zegt dat hij op dat punt verbeterd is. Maar er is gewoon geen noodzaak voor.

Verder niets aan ontdekt maar het is wel zo dat ik MS weinig toesta. Dus waarschijnlijk heb je bij het installeren van Windows 11 hem veel rechten gegeven (=overal ja op gezegd).

Misschien mag MS zijn eigen browser niet meer standaard als default browser instellen van de EU, en krijg je daarom Firefox te zien maar dit weet ik niet dus een slag in de lucht. Als dat zo was dan was het een verklaring dat een andere browser zich opende. Die moet je dan zelf geïnstalleerd hebben want Firefox installeert zich niet vanzelf. Ik weet dat de EU hiermee bezig was.

Kan ook zijn dat je ja hebt gezegd tegen Firefox toen die vroeg of hij je standaard browser mocht worden. :) Je had dan beter nee kunnen zeggen. Als je nee zegt dan blijft alles zoals het was.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
merano schreef:
21-09-2022 09:42
Ik heb geen idee, maar ik word spontaan blij van iemand die het woord bezoedelen gebruikt in een zin.

(Ben wel bang dat het voltooid deelwoord met een d aan het eind is, maar dat is een detail ;-) ).

Succes met je lap top!
Ha, ik had precies dezelfde gedachte. Bezoedelen, mooi woord.
Ik ben een vijftiger. En heb netjes abn geleerd ;-D

Ik heb het trouwens helemaal verkeerd opgeschreven blijkt. Ik heb de verwarring gewekt dat mijn laptop zonder mijn medeweten outlook business erop heeft gezet. Dat is niet het geval. Dat heeft mijn systeembeheerder gedaan. Maar de problemen zijn begonnen nádat dit is gedaan. Dat bedoelde ik eigenlijk.

Aangezien mijn systeembeheerder een fors uurtarief heeft, wil ik 'm niet bij elk probleempje aan zijn jasje trekken. Dus wat ik zelf kan doen, wil ik zelf proberen.
Goede systeembeheerder wel dat hij/zij/hen Firefox als je standaard browser instelt. ;-D
Singlejingle schreef:
21-09-2022 14:45
Ik ben een vijftiger. En heb netjes abn geleerd ;-D

Ik heb het trouwens helemaal verkeerd opgeschreven blijkt. Ik heb de verwarring gewekt dat mijn laptop zonder mijn medeweten outlook business erop heeft gezet. Dat is niet het geval. Dat heeft mijn systeembeheerder gedaan. Maar de problemen zijn begonnen nádat dit is gedaan. Dat bedoelde ik eigenlijk.

Aangezien mijn systeembeheerder een fors uurtarief heeft, wil ik 'm niet bij elk probleempje aan zijn jasje trekken. Dus wat ik zelf kan doen, wil ik zelf proberen.

Ik gok dat die beste man gewoon je laptop heeft bijgewerkt met de laatste updates. Misschien was dat zelfs noodzakelijk voor de zakelijke outlook. Het zou mij iig niet verrassen.
Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rave at close of day; Rage, rage against the dying of the light.
Nee, dat heeft hij niet gedaan. We hebben gedeelde schermen gehad.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven