InDesign - preflight probleem RGB/CMYK
dinsdag 11 oktober 2022 om 08:58
Hallo,
Ik ben bezig in Indesign met een digitaal document.
In mijn preflight heb ik aangegeven Cyaan, Magenta and Yellow niet toegestaan. En colour Spaces and modes not allowed: CMYK.
Alle kleurstalen die ik aangemaakt heb zijn RGB. Toch blijf ik een error krijgen dat er CMYK tonen in zitten. Hoe dan?
Als oplossing geeft preflight: maak het een spot kleur (sorry ik doe alles in het Engels misschien heet dat anders in het NL), maar ik mag ook niet meer dan 2 spot kleuren gebruiken.
Ik moet een (studie) opdracht inleveren, maar uiteraard mogen daar geen preflight fouten in zitten.
Wie kan mij helpen?
Ik ben bezig in Indesign met een digitaal document.
In mijn preflight heb ik aangegeven Cyaan, Magenta and Yellow niet toegestaan. En colour Spaces and modes not allowed: CMYK.
Alle kleurstalen die ik aangemaakt heb zijn RGB. Toch blijf ik een error krijgen dat er CMYK tonen in zitten. Hoe dan?
Als oplossing geeft preflight: maak het een spot kleur (sorry ik doe alles in het Engels misschien heet dat anders in het NL), maar ik mag ook niet meer dan 2 spot kleuren gebruiken.
Ik moet een (studie) opdracht inleveren, maar uiteraard mogen daar geen preflight fouten in zitten.
Wie kan mij helpen?

dinsdag 11 oktober 2022 om 09:38
Dat was ook mijn eerste gedachte. Preflight is toch voor kleurgescheiden aanleveren aan de drukker? Ik kan RGB niet zo goed rijmen met preflight.
dinsdag 11 oktober 2022 om 09:49
Ik gebruik Preflight alleen als ik iets moet aanleveren bij de drukker en dat alles in CMYK moet staan.
Voor online presentaties kijk ik niet zo nauw.
maar goed, het is een harde eis van school begrijp ik. Maar waarom dan?
Stressed is just desserts spelled backwards
dinsdag 11 oktober 2022 om 12:38
Ik heb net even gekeken in een RGB document wat ik in Indesign aan het maken ben en daar krijg ik ook CMYK errors in - terwijl ik RGB kleuren gebruikt heb. Ik vraag mij af of dat is omdat je preflight gebruikt voor CMYK en in principe niet voor RGB. Ik vind dit heel gek en vraag me af of de opdracht niet goed is doorgegeven.

zaterdag 15 oktober 2022 om 10:51
Hallo allemaal,
Preflight wordt inderdaad toch niet specifiek genoemd. Ik ben zo gewend dat alles zonder errors gestuurd moet worden dat ik er te snel van uitging dat de opgegeven instellingen in de preflight verwerkt moesten worden. Bedankt voor jullie hulp!
Inmiddels ben ik wat opgeschoten met mijn interactieve pdf maar loop tegen het volgende aan:
Ik heb navigeer knoppen voor volgende en vorige pagina. Als ik een test export doe dan doen de knoppen het, maar dan komt de volgende pagina zo ingezoomd in beeld dat je elke keer moet uitzoomen. Hoe voorkom ik dat?
Preflight wordt inderdaad toch niet specifiek genoemd. Ik ben zo gewend dat alles zonder errors gestuurd moet worden dat ik er te snel van uitging dat de opgegeven instellingen in de preflight verwerkt moesten worden. Bedankt voor jullie hulp!
Inmiddels ben ik wat opgeschoten met mijn interactieve pdf maar loop tegen het volgende aan:
Ik heb navigeer knoppen voor volgende en vorige pagina. Als ik een test export doe dan doen de knoppen het, maar dan komt de volgende pagina zo ingezoomd in beeld dat je elke keer moet uitzoomen. Hoe voorkom ik dat?
zaterdag 15 oktober 2022 om 21:33

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in