Iemand verstand van laptops? Welke past bij mij?
dinsdag 15 november 2022 om 14:03
Hoi! Ik heb echt totaal geen verstand van laptops, maar wil er wel een gaan kopen voor privé gebruik. Omdat ik hem niet veel zal gebruiken, wil ik niet de hoofdprijs betalen. Maar een jaar of drie geleden heb ik er met die insteek een gekocht en dat bleek een vreselijk irritant en traag ding te zijn, dat ik vervolgens nooit heb gebruikt.
Ik wil de laptop gebruiken voor:
- foto's opslaan/ albums maken
- tekstverwerken
- internetten
Nu overweeg ik om een refurbished Lenovo uit 2019/2020 te kopen. De processor is intel core i7. Ik heb begrepen dat dit van invloed is op de snelheid. Zoals ik het zie en lees, ziet het er goed uit. De laptop kost tussen de 350 en 400 euro (inclusief installatie). Maar voor ik weer een miskoop doe... zie ik wat over het hoofd? Iemand tips waar ik op moet letten?
Ik wil de laptop gebruiken voor:
- foto's opslaan/ albums maken
- tekstverwerken
- internetten
Nu overweeg ik om een refurbished Lenovo uit 2019/2020 te kopen. De processor is intel core i7. Ik heb begrepen dat dit van invloed is op de snelheid. Zoals ik het zie en lees, ziet het er goed uit. De laptop kost tussen de 350 en 400 euro (inclusief installatie). Maar voor ik weer een miskoop doe... zie ik wat over het hoofd? Iemand tips waar ik op moet letten?
dinsdag 15 november 2022 om 15:13
Ik weet niet hoe groot je opslag nu is aan foto's maar ik zou dat lekker in the cloud opslaan (bijvoorbeeld Google, Microsoft en Apple hebben allemaal mogelijkheden).
Als die computer die je op het oogt hebt nog een ouderwetse harddisk heeft, dan zou ik hem laten liggen en een eenvoudige nieuwe laptop met SSD-opslag aanschaffen.
Als die computer die je op het oogt hebt nog een ouderwetse harddisk heeft, dan zou ik hem laten liggen en een eenvoudige nieuwe laptop met SSD-opslag aanschaffen.
dinsdag 15 november 2022 om 15:16
Voor hetgeen waar jij 'm voor wilt gebruiken maakt een i5 of i7 geen verschil. Zou gewoon een nieuw budgetmodel halen uit de categorie HP, Dell, Acer etc voor iets van €400. Weet je zeker dat er niks mee aan de hand is en anders is er nog iets als garantie. Plus je hebt geen butmerk zo als een Lenovo. Kan die i7 nog zo mooi klinken... Die sla ik over.

dinsdag 15 november 2022 om 15:49
Goedkope laptops zijn na een paar jaar vaak echt wel op is mijn ervaring toen ik ooit een netbook kocht voor op vakantie/erbij Ik zou dus echt niet voor een Refurbished gaan van 2019/2020. Ik zou toch minimaal een computer willen uit 2021, misschien 2020 mits de configuratie echt veel beter is dan die van 2021. Je moet niet alleen kijken naar de processor maar ook naar het ram geheugen. Je kunt nog zo'n goede processor hebben, als je ram geheugen steeds op de max zit wordt alles trager. Een i5 of i7 maakt in jouw geval denk ik niet eens veel uit. Zou wel voor 16GB ram kijken, 32GB is nu ook weer niet direct nodig tenzij je echt wat zwaardere programma's wil draaien.
Ik hoorde dat Chromebooks langer mee gaan dus die zou ik ook in overweging nemen en gebruik maakt van cloud diensten. Heb ook goede ervaringen met Dell laptops toen ik nog niet over was op Mac, Acer vond ik wat minder.
Ik hoorde dat Chromebooks langer mee gaan dus die zou ik ook in overweging nemen en gebruik maakt van cloud diensten. Heb ook goede ervaringen met Dell laptops toen ik nog niet over was op Mac, Acer vond ik wat minder.
dinsdag 15 november 2022 om 15:51
Belangrijk bij een laptop vind ik om één te kiezen waarbij de batterij zo lang mogelijk meegaat. Desnoods advies vragen in de winkel hierover.
Verder als je wil dat ie niet irritant traag is, kijken voor één met SSD inderdaad.
Een SSD met veel opslagruimte is nog steeds vrij duur, maar je kan ook gaan voor een kleinere SSD en dan je foto 's bvb. in de cloud of op een externe harde schijf opslaan. Ik zou het persoonlijk liever zo doen dan een laptop met "ouderwetse" harde schijf waar wel alle foto 's op passen maar die dan traag is.
Verder als je wil dat ie niet irritant traag is, kijken voor één met SSD inderdaad.
Een SSD met veel opslagruimte is nog steeds vrij duur, maar je kan ook gaan voor een kleinere SSD en dan je foto 's bvb. in de cloud of op een externe harde schijf opslaan. Ik zou het persoonlijk liever zo doen dan een laptop met "ouderwetse" harde schijf waar wel alle foto 's op passen maar die dan traag is.

dinsdag 15 november 2022 om 16:11
dinsdag 15 november 2022 om 16:19
Geen 2e hands laptop kopen. Dan beter een nieuwe.
Condensatortjes kunnen nog wel eens bol gaan staan op het moederbord na verloop van tijd, dat geeft raar, onvoorspelbaar en onstabiel gedrag. Crashes ect.
Los van dat je er ook een goede accu inwil en niet een die al 1000+ laad cycli eropheeft zitten.
Processorvermogen maakt voor wat je doet niet zo heel veel uit, zou eerder op de hoeveelheid geheugen letten en of er een SSD disk inzit.
En ga er inderdaad vanuit dat hij 4 jaar meemoet en de programma's die je over 4 jaar wilt gebruiken mogelijk meer van je laptop vragen dan de programmas die je nu draait. Zou hem wel een beetje op de groei kopen.
Maar voor 300-400 euro zou je een prima nieuwe laptop moeten kunnen kopen.
Tip tweakers best buy guide: https://tweakers.net/reviews/10528/lapt ... -2022.html
Condensatortjes kunnen nog wel eens bol gaan staan op het moederbord na verloop van tijd, dat geeft raar, onvoorspelbaar en onstabiel gedrag. Crashes ect.
Los van dat je er ook een goede accu inwil en niet een die al 1000+ laad cycli eropheeft zitten.
Processorvermogen maakt voor wat je doet niet zo heel veel uit, zou eerder op de hoeveelheid geheugen letten en of er een SSD disk inzit.
En ga er inderdaad vanuit dat hij 4 jaar meemoet en de programma's die je over 4 jaar wilt gebruiken mogelijk meer van je laptop vragen dan de programmas die je nu draait. Zou hem wel een beetje op de groei kopen.
Maar voor 300-400 euro zou je een prima nieuwe laptop moeten kunnen kopen.
Tip tweakers best buy guide: https://tweakers.net/reviews/10528/lapt ... -2022.html
loekieloekie wijzigde dit bericht op 15-11-2022 16:21
1.71% gewijzigd
dinsdag 15 november 2022 om 16:43
Hangt van het typje af en de bijbehorende benchmarks, maar sommige i5 zijn beter dan i7 en die kans wordt groter hoe ouder de i7 is t.o.v de i5.Streepseltje schreef: ↑15-11-2022 15:57Toen ik mijn laptop kocht in 2020, zei een verkoper dat je beter een i5 uit 2020 kon nemen dan een i7 uit 2019. Dus nu een i7 uit 2019 lijkt me al helemaal geen goed idee!
dinsdag 15 november 2022 om 17:14
Ik ben dan wel weer 'fan' van Lenovo, het is maar welke ervaring je er mee hebt opgedaan denk ik.
Ik ga wel mee met het idee een nieuwe ipv een 2e hands te kopen. En inderdaad een SSD. Mijn laptop start nog steeds binnen 15 seconden op en blijft snel, zo fijn!
Over 10 dagen is het black friday, misschien helpt het met je budget.
Ik ga wel mee met het idee een nieuwe ipv een 2e hands te kopen. En inderdaad een SSD. Mijn laptop start nog steeds binnen 15 seconden op en blijft snel, zo fijn!
Over 10 dagen is het black friday, misschien helpt het met je budget.
dinsdag 15 november 2022 om 17:54
Ik werk jaarlijks op verschillende plekken en gebruik dan een laptop van het bedrijf, privé gebruik ik ook een laptop. Op basis van mijn ervaring (ben geen ict-er) kan ik het volgende zeggen.
1. Lenovo is slechtste merk dat ik heb gebruikt, heb meerdere exemplaren gehad met storingen.
2. HP en Dell heb ik juist goede ervaring mee.
3. Goedkope merken vertonen vrij snel irritante gebreken.
4. Een laptop gaat na 2-3 jaar gebruik achteruit oa door de accu, ik zou nooit een refurbished kopen.
5. Ik dacht dat Asus een goed merk was maar heb er privé voor gezinsleden nu twee gehad die defect zijn geraakt binnen twee jaar, dat merk komt er niet meer in bij mij.
6. Als je investeert in intern geheugen is de laptop beter future proof.
7. Ik zou geen Chromebook kopen tenzij je er 100% van overtuigd bent dat die geschikt voor je is. Zelf heb ik er geen ervaring mee en gebruik altijd een Windows laptop.
Succes met je keuze!
1. Lenovo is slechtste merk dat ik heb gebruikt, heb meerdere exemplaren gehad met storingen.
4. Een laptop gaat na 2-3 jaar gebruik achteruit oa door de accu, ik zou nooit een refurbished kopen.
5. Ik dacht dat Asus een goed merk was maar heb er privé voor gezinsleden nu twee gehad die defect zijn geraakt binnen twee jaar, dat merk komt er niet meer in bij mij.
7. Ik zou geen Chromebook kopen tenzij je er 100% van overtuigd bent dat die geschikt voor je is. Zelf heb ik er geen ervaring mee en gebruik altijd een Windows laptop.
Succes met je keuze!

dinsdag 15 november 2022 om 17:58
voor de studie van mijn dochter worden chromebooks echt afgeraden.Whadiepooh schreef: ↑15-11-2022 15:34Hoeveel inch zoek je?
HP
Chromebook x360 14a-ca0940nd Deze had een 6.9 van de consumentenbond.
ik heb advies ingewonnen bij de ICT- man van mijn werk en uiteindelijk voor een HP Zbook gekozen, maar dat is omdat dochter ook grafisch veel moet doen en omdat ik wil dat ze er haar hele studie mee kan doen. Hij heeft toen een renew voor mij besteld en deze voor mij getest.
Maar hij gaf aan dat de Lenovo laptops ook prima zijn.
Ik zou nooit een laptop van 3 of 4 jaar oud kopen.

dinsdag 15 november 2022 om 18:57
Koop gewoon een nieuwe voor onder de 300 euro. Je kan bijna geen miskoop doen voor wat jij er mee doet. De meest basis laptop doet dat allemaal fluitend. Check een paar reviews om te kijken of er geen rarigheden mee zijn voor de zekerheid en koop er zo eentje.
Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rave at close of day; Rage, rage against the dying of the light.
dinsdag 15 november 2022 om 20:28
Dit heb ik drie jaar geleden gedaan, een Acer. Laten adviseren door iemand van de bekende klantvriendelijke winkel C.....ue. Maar dar ding is waardeloos traag, al vanaf het begin.RoamingZombie schreef: ↑15-11-2022 18:57Koop gewoon een nieuwe voor onder de 300 euro. Je kan bijna geen miskoop doen voor wat jij er mee doet. De meest basis laptop doet dat allemaal fluitend. Check een paar reviews om te kijken of er geen rarigheden mee zijn voor de zekerheid en koop er zo eentje.
dinsdag 15 november 2022 om 22:05
Omdat chromebooks geen volwaardige computers zijn. Het zijn veredelde tabletten.Pelle schreef: ↑15-11-2022 17:58voor de studie van mijn dochter worden chromebooks echt afgeraden.
ik heb advies ingewonnen bij de ICT- man van mijn werk en uiteindelijk voor een HP Zbook gekozen, maar dat is omdat dochter ook grafisch veel moet doen en omdat ik wil dat ze er haar hele studie mee kan doen. Hij heeft toen een renew voor mij besteld en deze voor mij getest.
Maar hij gaf aan dat de Lenovo laptops ook prima zijn.
Ik zou nooit een laptop van 3 of 4 jaar oud kopen.
dinsdag 15 november 2022 om 22:11
De storingen zijn waarschijnlijk bedrijfsoftwaretechnisch, dat ligt niet aan Lenovo. Lenovo staat juist bekend als goed merk, samen met HP. Dell staat bekend als ruk en overpriced. Asus was vroeger goed maar is nu niet goed meer en Acer en Medion zijn echt bagger bouwkwaliteit, een laptop die zichzelf opblaast door oververhitting is bij die merken niet vreemd.Underhype schreef: ↑15-11-2022 17:54Ik werk jaarlijks op verschillende plekken en gebruik dan een laptop van het bedrijf, privé gebruik ik ook een laptop. Op basis van mijn ervaring (ben geen ict-er) kan ik het volgende zeggen.
Succes met je keuze!
Ik zou eerder investeren in een fatsoenlijke CPU, zoveel RAM heeft TO niet nodig als ze een beetje de basis aan houdt van 8 GB.
woensdag 16 november 2022 om 08:46
Goede tips hier, het is wat veel om op iedereen te reageren. Maar er staan dingen tussen die ik zeker meeneem!
Ik twijfel nog wel over 2ehands. Wat is daar, behalve eventuele accuduur, het nadeel van? Ik zie hier vrij unaniem dat het wordt afgeraden. Maar ik zie best goede online shops op dit gebied. Omdat ik hem echt niet zoveel en intensief zal gebruiken, heb ik volgens mij geen spannende updates nodig. Of zijn er andere redenen? Ik kan dit niet goed inschatten.
Voor mijn werk heb ik trouwens een goede laptop. Maar ik wil er ook een voor privé gebruik. Voor simpele dingen.
Ik twijfel nog wel over 2ehands. Wat is daar, behalve eventuele accuduur, het nadeel van? Ik zie hier vrij unaniem dat het wordt afgeraden. Maar ik zie best goede online shops op dit gebied. Omdat ik hem echt niet zoveel en intensief zal gebruiken, heb ik volgens mij geen spannende updates nodig. Of zijn er andere redenen? Ik kan dit niet goed inschatten.
Voor mijn werk heb ik trouwens een goede laptop. Maar ik wil er ook een voor privé gebruik. Voor simpele dingen.
pamflet wijzigde dit bericht op 16-11-2022 08:48
0.09% gewijzigd

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in