Iemand verstand van laptops? Welke past bij mij?

15-11-2022 14:03 48 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi! Ik heb echt totaal geen verstand van laptops, maar wil er wel een gaan kopen voor privé gebruik. Omdat ik hem niet veel zal gebruiken, wil ik niet de hoofdprijs betalen. Maar een jaar of drie geleden heb ik er met die insteek een gekocht en dat bleek een vreselijk irritant en traag ding te zijn, dat ik vervolgens nooit heb gebruikt.

Ik wil de laptop gebruiken voor:
- foto's opslaan/ albums maken
- tekstverwerken
- internetten

Nu overweeg ik om een refurbished Lenovo uit 2019/2020 te kopen. De processor is intel core i7. Ik heb begrepen dat dit van invloed is op de snelheid. Zoals ik het zie en lees, ziet het er goed uit. De laptop kost tussen de 350 en 400 euro (inclusief installatie). Maar voor ik weer een miskoop doe... zie ik wat over het hoofd? Iemand tips waar ik op moet letten?
Pamflet schreef:
16-11-2022 08:46
Goede tips hier, het is wat veel om op iedereen te reageren. Maar er staan dingen tussen die ik zeker meeneem!

Ik twijfel nog wel over 2ehands. Wat is daar, behalve eventuele accuduur, het nadeel van? Ik zie hier vrij unaniem dat het wordt afgeraden. Maar ik zie best goede online shops op dit gebied. Omdat ik hem echt niet zoveel en intensief zal gebruiken, heb ik volgens mij geen spannende updates nodig. Of zijn er andere redenen? Ik kan dit niet goed inschatten.

Voor mijn werk heb ik trouwens een goede laptop. Maar ik wil er ook een voor privé gebruik. Voor simpele dingen.
De reden dat een 3-5 jaar oude laptop een slecht idee is, is omdat de gemiddelde levensduur van een laptop ongeveer 5-7 jaar is en je met een tweedehandse van 3-5 jaar al de helft van de levensduur hebt opgegeten en ookal zijn de specs nog zo goed, het zijn de specs van 3 jaar geleden. Alsof je nu trots aan komt zetten met je schuine pony kapsel en dunne wenkbrauwen a la 00ies. Kan nog zo'n goed geknipt kapsel zijn, het is hopeloos ouderwets.

Als je fan bent van refurbished, koop dan een pc. Daarvan kan je tenminste de losse onderdelen vervangen dus dan is dit probleem een stuk minder groot. Moet je wel een beetje fatsoenlijk moederbord en kast hebben.
Pamflet schreef:
15-11-2022 20:28
Dit heb ik drie jaar geleden gedaan, een Acer. Laten adviseren door iemand van de bekende klantvriendelijke winkel C.....ue. Maar dar ding is waardeloos traag, al vanaf het begin.
Dan vraag ik mij af wat je in hemelsnaam hebt gekocht. Weet je wel zeker dat je niet een 10 jaar oud model in de aanbieding hebt gekocht. Want het is echt onzin dat een 3 jaar oude laptop niet kan omgaan met internetten, documenten en foto's. Dat is kinderwerk voor welke pc dan ook. Je telefoon kan het zelfs.
Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rave at close of day; Rage, rage against the dying of the light.
RoamingZombie schreef:
16-11-2022 12:04
Dan vraag ik mij af wat je in hemelsnaam hebt gekocht. Weet je wel zeker dat je niet een 10 jaar oud model in de aanbieding hebt gekocht. Want het is echt onzin dat een 3 jaar oude laptop niet kan omgaan met internetten, documenten en foto's. Dat is kinderwerk voor welke pc dan ook. Je telefoon kan het zelfs.

Na alles wat ik hier lees over intern geheugen, processor, ssd etc. zou dat inderdaad best kunnen :facepalm:
Acer ziet er qua specs mooi uit, de onderdelen die ze gebruiken schijnen wel van matige kwaliteit te zijn. Daarom waren ze in elk geval vroeger goedkoper dan de grotere merken. Mijn Acer uit 2006 was destijds z'n tijd ver vooruit en heeft het volgehouden tot 2017. Aan de andere kant heb ik om me heen nog nóóit een persoon meegemaakt die positief is/was over Acer.

Keuze is reuze met laptops... Beste is naar een Bol oid gaan en filteren op minimaal 8GB RAM, opslag van 256GB en eentje die je mooi vind. Prijs filteren op wat je er ongeveer aan kwijt wilt zijn en kopen. Voor jouw gebruik maken de verschillen in deze range laptops niet heel erg veel uit.

Zoiets zou ik doen ;-)
Ik zou in elk heval geen refurbushid/ 2e hands kopen.

Hou er rekening mee dat elke nieuwe laptop in het begin snel is maar dat deze in de loop der tijd door allerlei software en (zware) updates langzamer kan worden. Ik zou daarom gaan voor in 6 GB geheugen (dit bepaalt de snelheid/ geen 4 GB), 512 GB opslag, HD camera, 15,6 inch scherm (goed op te werken en op te bergen en makkelijk mee te nemen) en SSD gaan.

Geheugen is dus het belangrijkst en eventueel opslagcapaciteit. Al die foto’s enzo tellen toch op, althans bij mij.

Zelf heb ik goede ervaringen met HP pavilion maar andere merken zullen ongetwijfeld ook goed zijn.
Boogschutter10 schreef:
16-11-2022 17:04

Hou er rekening mee dat elke nieuwe laptop in het begin snel is maar dat deze in de loop der tijd door allerlei software en (zware) updates langzamer kan worden. Ik zou daarom gaan voor in 6 GB geheugen (dit bepaalt de snelheid/ geen 4 GB), 512 GB opslag, HD camera, 15,6 inch scherm (goed op te werken en op te bergen en makkelijk mee te nemen) en SSD gaan.

Geheugen is dus het belangrijkst en eventueel opslagcapaciteit. Al die foto’s enzo tellen toch op, althans bij mij.

Zelf heb ik goede ervaringen met HP pavilion maar andere merken zullen ongetwijfeld ook goed zijn.
6GB of 8GB is nu al verouderd. 8GB RAM is op het moment prima voor wat TO ermee wil doen maar de ontwikkelingen gaan snel en aangezien TO er lang mee wil kunnen doen zou ik met het oog op de toekomst 16GB RAM kiezen. Zou verder ook voor 512GB opslag gaan en een SSD die zijn sneller en kan minder aan kapot/gaan langer mee. Als beide te duur wordt en je een van de 2 zou moeten kiezen dan zou ik voor de 16GB RAM gaan want qua opslag kun je er ook een externe HD/SSD aan hangen.
Boogschutter10 schreef:

Geheugen kan maar so much als je CPU ruk is. Geheugen helpt met multitasken en snel naar dingen kunnen refereren, CPU zijn de krakende hersentjes. Je kan een berg geheugen ready hebben maar als het breintje traag is als stront heb je er nog niks aan.
TsumTsum schreef:
16-11-2022 17:53
6GB of 8GB is nu al verouderd. 8GB RAM is op het moment prima voor wat TO ermee wil doen maar de ontwikkelingen gaan snel en aangezien TO er lang mee wil kunnen doen zou ik met het oog op de toekomst 16GB RAM kiezen. Zou verder ook voor 512GB opslag gaan en een SSD die zijn sneller en kan minder aan kapot/gaan langer mee. Als beide te duur wordt en je een van de 2 zou moeten kiezen dan zou ik voor de 16GB RAM gaan want qua opslag kun je er ook een externe HD/SSD aan hangen.

Ik zag wat met 16 gb RAM, 256 GB opslag en SSD, processor i5.

Er is wel een laptop met al dit bovenstaande en dan 512 GB. Maar dan is ie 2e kans bij coolblue nog steeds 200 euro duurder dan ik van plan was. Op zich vind ik dat niet erg, maar dan is het dus wel een 2e kans product... niet gebruikt, maar teruggestuurd vanwege krasjes. Ik heb geen ervaring met laptops die tweedekans zijn. Die zijn iig niet gebruikt.

Of dan toch voor de eerste optie gaan (256 gb, nieuw).

Ik vind het echt lastig. Die andere laptop was gewoon weggegooid geld. Ik begrijp uiteraard het principe van goedkoop is duurkoop. Maar ik gebruik een laptop hooguit drie/ vier uur per week. Dus ik wil er ook gewoon niet meer dan 500 aan uitgeven. Die tweedekans bij coolblue is 550. Dat vind ik dan nog wel acceptabel. Maar omdat ik er echt geen verstand van heb, kan ik het allemaal niet zo goed inschatten.

Maar goed, ben door dit topic wel wat wijzer geworden!
https://www.bol.com/nl/nl/p/hp-14s-fq17 ... ontent=pdl

Dit is een mooie deal:

Ryzen 5 2,1 gHz hexacore CPU (vergelijkbaar met IntelCore i5)
16 GB RAM
512 GB SSD
14 inch
HP
Uit Juli 2022

Is 500 euro en de verkoper is Bol zelf, dus geen shady wederverkoper. Normale prijs is ergens tussen de 600 en 700 euro maar hij is in de sale.
Ik zou vragen in je omgeving of iemand een consumentenbond inlog heeft. Deze heeft bv een 7.4 en is 450 euro: Dynabook
Satellite Pro C50-H-11G

En zag ook een aantal Acers staan voor rond de 400 euro met een ruim voldoende.
Ugli schreef:
16-11-2022 18:17

Dit is een mooie deal:

16 GB RAM
512 GB SSD
14 inch
HP
Uit Juli 2022

Is 500 euro en de verkoper is Bol zelf, dus geen shady wederverkoper. Normale prijs is ergens tussen de 600 en 700 euro maar hij is in de sale.
Wat een goede tip!
Whadiepooh schreef:
16-11-2022 18:24
Ik zou vragen in je omgeving of iemand een consumentenbond inlog heeft. Deze heeft bv een 7.4 en is 450 euro: Dynabook
Satellite Pro C50-H-11G

En zag ook een aantal Acers staan voor rond de 400 euro met een ruim voldoende.
Ik heb zelf de inlogcodes, ben lid. Maar ik vind het toch lastig om bij zoiets als laptops de juiste informatie boven te halen daar.
Ugli schreef:
16-11-2022 18:17

Dit is een mooie deal:

16 GB RAM
512 GB SSD
14 inch
HP
Uit Juli 2022

Die klinkt goed en ik zag dat mediamarkt enzo hem ook heeft. Kun je eventueel daar even gaan kijken, misschien wat uitproberen als die aan staat en eventueel vragen stellen aan iemand die er hopelijk meer verstand van heeft en dan alsnog op bol.com kopen :hihi:

Ik zie ook dat bol.com 2 versies heeft, die duurdere versie heeft een betere processor maar of dat het prijsverschil waard is geen idee, dat is persoonlijk.
Ugli, de gouden tip kwam van jou! Ik heb de betreffende laptop besteld. Tnx!

Dankjewel iedereen voor de tips en het meedenken!
Graag gedaan!
Apart, de link verwijst nu naar een exemplaar van € 558, door (shady klinkende) verkoper "Breezy Retourkansjes".
Knuddestudder schreef:
17-11-2022 21:33
Apart, de link verwijst nu naar een exemplaar van € 558, door (shady klinkende) verkoper "Breezy Retourkansjes".
Bij Bol wisselen de verkopers constant. Je moet altijd goed kijken bij wie je koopt, maar als het Bol zelf is zit je veilig.
Ugli schreef:
17-11-2022 23:31
Bij Bol wisselen de verkopers constant. Je moet altijd goed kijken bij wie je koopt, maar als het Bol zelf is zit je veilig.
Ja daar was ik ook achter. 2 weken geleden iets gekocht op bol via een partner. 2 dagen later was het 3 euro goedkoper en stond er een andere partner bij met een hele vage naam :P Had de eerste gegoogled en dat bleek een bekende groothandel. Partner 2 leek wel een dropshipper.
Boogschutter10 schreef:

Ik reageer even op jou specifiek maar eigenlijk bedoel ik het algemeen;

Een refurbished laptop is echt helemaal niks mis mee, in tegenstelling tot wat anderen hier roepen. Ja, de accu kan gaar zijn maar dat is het wel.

Dat een laptop trager wordt klopt maar dat is omkeerbaar; Lees; met een verse Windows installatie is hij weer net zo snel.

Ook is het onzin dat je perse een laptop uit 2021 nodig hebt.

Onze keukentafel-laptop is een i5 uit 2014 met 16gb geheugen. Alles wat de TS wil kan daarmee en vlot. Maar het is wel een Latitude die toen tegen de 2000 euro kostte. (E6540)

Zelf gebruik ik alweer jaren een refurbished latitude E5570 uit 2016 (gekocht in 2020).

Ik zou lekker voor 2e-hands kwaliteits laptop gaan ipv een nieuwe van een gaar merk.

Met zoiets als dit val je je geen buil en kun je jaren vooruit:
https://www.daansmagazijn.nl/dell-latit ... 8365u.html
Mbree schreef:
18-11-2022 00:29
Ik reageer even op jou specifiek maar eigenlijk bedoel ik het algemeen;

Een refurbished laptop is echt helemaal niks mis mee, in tegenstelling tot wat anderen hier roepen. Ja, de accu kan gaar zijn maar dat is het wel.

Dat een laptop trager wordt klopt maar dat is omkeerbaar; Lees; met een verse Windows installatie is hij weer net zo snel.

Ook is het onzin dat je perse een laptop uit 2021 nodig hebt.

Onze keukentafel-laptop is een i5 uit 2014 met 16gb geheugen. Alles wat de TS wil kan daarmee en vlot. Maar het is wel een Latitude die toen tegen de 2000 euro kostte. (E6540)

Zelf gebruik ik alweer jaren een refurbished latitude E5570 uit 2016 (gekocht in 2020).

Ik zou lekker voor 2e-hands kwaliteits laptop gaan ipv een nieuwe van een gaar merk.

Met zoiets als dit val je je geen buil en kun je jaren vooruit:
https://www.daansmagazijn.nl/dell-latit ... 8365u.html
Maar dat de accu gaar wordt, is toch best een dingetje.
Ik had voor mijn werk een HP EliteBook, na 5 jaar kreeg ik een nieuwe. De oude mocht ik houden. Mijn dochter heeft hem een maand gebruikt voor haar studie. De accu was echt heel snel leeg. Verder was dat ding zwaar en log. Dus daarom toch een nieuwe gekocht. De oude gebruiken we thuis. Tuurlijk is hij nog te gebruiken, maar ik zou hem nooit kopen.

Verder heeft TO al een laptop gekocht, een nieuwe van HP.
Een accu is makkelijk te vervangen (meestal).

Verder hangt het van de use-case af, onze keukentafel-laptop heeft niet eens een accu (meer)...

De door TS gekochte laptop is op zich ook wel okay. Alleen jammer dat het een AMD is.
Met refurbished hoeft inderdaad niks mis te zijn maar het is wel belangrijk dat je goed onderzoek doet naar waar je die koopt want de ene refurbished is de andere niet. En je moet ook, naar mijn mening, verstand hebben van computers (of iemand kennen die dat heeft) om echt een goede uit te zoeken qua specs zodat je weet wat je koopt en een beetje goed in kan schatten hoe lang het nog mee zou kunnen. Een high end Dell van een paar jaar geleden kan goed dezelfde of betere specs hebben dan een nieuw budget/ mid rage model HP of is dat oude high end model met minimale aanpassingen future proof te maken. Maar als je daar geen verstand van hebt wordt het lastig.

Ik ben zelf mac gebruiker en ik heb in het verleden ook naar refurbished gekeken maar dat scheelde vaak niet zo heel veel dat ik gegaan ben voor nieuw. Meer zekerheid en garantie.
Daar ben ik dan weer wel mee eens.

Een kennis vroeg me pas geleden eens naar een nieuwe laptop voor hem te kijken. De oude was inmiddels 10 jaar oud en echt wel aan vervanging toe.

Hij had was specifieke wensen (17 inch, beetje kwaliteit, etc). Uiteindelijk heb ik voor hem deze kunnen scoren:
https://tweakers.net/pricewatch/1179523 ... ificaties/
voor 700 euro. Refurbished uiteraard. Zat zelfs nog een jaar Dell garantie op. Er zat alleen een 128gb SSD (m.2) in en een 500GB sata (hdd spinning disk).. Ik heb die sata hdd vervangen voor een 500gb sata SSD en daar Windows 10 opgezet. Die 128 m.2 wordt momenteel niet gebruikt.

Ik ben ervan overtuigd dat hij met deze laptop zeker weer 7 tot 8 jaar vooruit kan.

Als je er weinig of minder verstand van hebt EN niet de gave hebt om zelf Windows 10/11 te (her)installeren kun je beter naar nieuw kijken. Maar eigenlijk is dat met alles zo. Als je handig bent kun je aan je auto ook veel zelf (alhoewel dat tegenwoordig wel minder is) of kun je zelf ook je nieuwe vaatwasser aansluiten of je wasmachine repareren (alhoewel ook dat tegenwoordig minder is).. Ben je daar niet handig mee zul je het moeten afkopen.. Dat is bij het kopen van een PC of laptop niet anders..

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven