Excel vraag voor gevorderden

zaterdag 17 december 2022 om 09:13
Ik heb twee tabbladen: 1 met de bonnetjes, kostenplaatsen en kosten soorten en de andere met een indeling van die kostenplaatsen en soorten.
Nu zou ik graag in blad 1 alleen maar “100” willen typen om in de cel ernaast “auto” van 2e blad op te halen. 100 en auto zijn dus twee verschillende cellen. 200 en verzekeringen ook.
Ook worden er vervolgens nog kostenplaatsen benoemd: 101 is onderhoud, 102 is wegenbelasting etc.
Ook deze zou ik graag automatisch ophalen uit blad 2.
Ik ben aan het stoeien met ALS maar kom er niet uit zo.
Ervaren excelleren in de zaal die me verder kunnen helpen?
Nu zou ik graag in blad 1 alleen maar “100” willen typen om in de cel ernaast “auto” van 2e blad op te halen. 100 en auto zijn dus twee verschillende cellen. 200 en verzekeringen ook.
Ook worden er vervolgens nog kostenplaatsen benoemd: 101 is onderhoud, 102 is wegenbelasting etc.
Ook deze zou ik graag automatisch ophalen uit blad 2.
Ik ben aan het stoeien met ALS maar kom er niet uit zo.
Ervaren excelleren in de zaal die me verder kunnen helpen?

zaterdag 17 december 2022 om 11:14

Klopt, omdat TO het over ALS had, ben ik van de NL versie uitgegaan. Maar in het Engels is het vlookup en in het NL vert.zoeken.

zaterdag 17 december 2022 om 14:15
Wilde niet gelijk beginnen over match/index.
Maar voor genoeg mensen is optellen met een som-functie al bijna hogere wiskunde. Ik heb zelfs collega's die de getallen in Excel met een gewone rekenmachine bij elkaar optellen en dan hard invullen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
zaterdag 17 december 2022 om 20:47
Hopelijk begrijp ik het goed.
Blad 1
Blad 2
De formule in Blad1!C2 geeft auto omdat in het zoekgebied van vert.zoeken (Blad2!A2:B1000), in de tweede kolom van het zoekgebied, kolom B, reparatie staat naast 100, de zoekwaarde B2, die nu waarde 100 heeft.
Blad 1
A | B | C | |
---|---|---|---|
1 | bonnetjes | kostenplaats | kostensoort |
2 | 100 | =VERT.ZOEKEN(B2,Blad2!A2:B1000,2,ONWAAR) | |
3 |
A | B | |
---|---|---|
1 | kostenplaats | kostensoort |
2 | 100 | auto |
madamzonderm wijzigde dit bericht op 18-12-2022 12:38
2.51% gewijzigd

zondag 18 december 2022 om 10:12
Op deze manier zoekt hij niet naar de exacte waarde. Je moet er nog aan toevoegen 0 of onwaar. Anders gaat hij benaderen. Stel hij zoekt 100, maar die komt in de tabel niet voor, dan gaat hij de zoekwaarde benaderen en dan neemt hij bijvoorbeeld de uitkomst die bij 101 hoort. Verder is het belangrijk dat de tabel gesorteerd staat.madamzonderm schreef: ↑17-12-2022 20:47Hopelijk begrijp ik het goed.
Blad 1Blad 2
A B C 1 bonnetjes kostenplaats kostensoort 2 100 =VERT.ZOEKEN(B2,Blad2!A2:B1000,2) 3 De formule in Blad1!C2 geeft auto omdat in het zoekgebied van vert.zoeken (Blad2!A2:B1000), in de tweede kolom van het zoekgebied, kolom B, reparatie staat naast 100, de zoekwaarde B2, die nu waarde 100 heeft.
A B 1 kostenplaats kostensoort 2 100 auto

zondag 18 december 2022 om 12:53
Goed punt. Ik heb ONWAAR toegevoegd. De benadering is alleen als de waarde niet voorkomt. Als die wel voorkomt wordt een van de kolommen gekozen waar die voorkomt. Voor de zekerheid, kostenplaats moet in Blad 2 gesorteerd zijn (op- of aflopend) omdat je een kostenplaats zoekt.Pelle schreef: ↑18-12-2022 10:12Op deze manier zoekt hij niet naar de exacte waarde. Je moet er nog aan toevoegen 0 of onwaar. Anders gaat hij benaderen. Stel hij zoekt 100, maar die komt in de tabel niet voor, dan gaat hij de zoekwaarde benaderen en dan neemt hij bijvoorbeeld de uitkomst die bij 101 hoort. Verder is het belangrijk dat de tabel gesorteerd staat.
Verder, als 100 meerdere keren voorkomt kiest die er een. Je moet dan 'geluk' hebben dat die degene kiest die je wil. Dus moet wellicht elke kostenplaats naar maximaal één kostensoort wijzen.
Stel je het volgende scenario voor:
A | B | |
---|---|---|
2 | 100 | reparatie |
3 | 100 | keuring |
Dit leidt niet tot problemen (een zoekresultaat dat je misschien niet had bedoeld) als 100 naar maximaal één kostensoort wijst, zelfs als 100 in meerdere cellen voorkomt.
A | B | |
---|---|---|
2 | 100 | reparatie |
3 | 100 | reparatie |
Hopelijk lukt het

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in