mute generatie

30-01-2023 22:16 81 berichten
Hoi forummers,

Toevallig las ik laatst een artikel over dat millenials waaronder ik een mute generatie zijn.
Kort omschreven, nemen geen telefoon op en bellen liever niet. Alles gaat via de app of social media of dergelijke.
Stond niet zo bij stil voorheen en herkende mezelf er ook niet in, maar de laatste tijd merk ik dat andere dit wel steeds vaker doen en man.... wat is dat bloed irritant.

Voorbeeld: wanneer je een familielid/vriend belt om met een groot iets te feliciteren en die neemt niet op. Opzich prima verwacht niet dat iedereen 24/7 bereikbaar is, maar als ik dan een bericht achterlaat reageren ze opeens wel gelijk. En opeens hebben we dan een heel gesprek via de app wat leuker en persoonlijker was geweest via bellen, zeker als gaat om een felicitatie van een zwangerschap.

Ik snap dat een telefoongesprek tijdrovend kan zijn en dat appen soms veiliger voelt, maar man wat erger ik me stiekem aan dit soort gedrag.

Wat ik met dit topic wil bereiken denk gewoon praatje maken over dit onderwerp en of er mensen zijn die dit ook overkomen is of die dit zelf doen. En waarom ze dit doen.

En ook om gewoon even lekker te zeuren ;)
anoniem_654df3e0e10b5 wijzigde dit bericht op 30-01-2023 22:17
Reden: typo
0.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Gique schreef:
31-01-2023 09:17
Ik heb er juist een hekel aan als ik de vraag krijg: "Kunnen we even bellen?".
Ik ook, dan maken mensen naar mijn gevoel enorm veel heisa over iets wat gewoon allang afgehandeld had kunnen zijn als ze direct de telefoon hadden gepakt om mij te bellen. Kom gewoon meteen ter zake!
LuciFee2023 schreef:
31-01-2023 09:26
Hetzelfde geldt voor bellen, of zelfs meer...ze willen dat je opneemt anders bellen ze niet.

Zo interpreteer ik dat helemaal niet. Ik bel omdat ik wil kletsen. Als de ander daar geen zin in heeft, ga ik ervan uit dat diegene gewoon niet opneemt. En als het om iets dringends gaat, bel ik nog een keer of stuur ik een appje.

Verder met je eens trouwens. mensen moeten eens af van de verwachting dat er snel gereageerd moet worden. 9 van de 10 keer is het helemaal niet zo belangrijk.
nerdopviva schreef:
31-01-2023 09:31
Zo interpreteer ik dat helemaal niet. Ik bel omdat ik wil kletsen. Als de ander daar geen zin in heeft, ga ik ervan uit dat diegene gewoon niet opneemt. En als het om iets dringends gaat, bel ik nog een keer of stuur ik een appje.
Precies wat ik daar zeg dus. Toch? :-D

En je ziet dus dat mensen dan niet opnemen dat raar of vervelend vinden, gezien dit topic.
Jaja.
LuciFee2023 schreef:
31-01-2023 09:33
Precies wat ik zeg dus. Toch?

En je ziet dus dat mensen dat niet opnemen dan raar vinden, gezien topic.

Volgens mij reageren we een beetje langs elkaar heen en zijn we het eens. Precies de reden waarom ik zo'n hekel heb aan een geschreven gesprek ;-D
nerdopviva schreef:
31-01-2023 09:35
Volgens mij reageren we een beetje langs elkaar heen en zijn we het eens. Precies de reden waarom ik zo'n hekel heb aan een geschreven gesprek ;-D
Het is de inderdaad die verwachting dat mensen meteen opnemen/terugbellen of snel reageren met appen omdat de ander vind dat dat moet. Want daar is de telefoon voor en dat hoort ofzo.

Daar zijn we zeker over eens. ;-)
Jaja.
LuciFee2023 schreef:
31-01-2023 09:26
Hetzelfde geldt voor bellen, of zelfs meer misschien?
Ze willen dat je meteen opneemt anders bellen ze niet, als even een seconde kan wachten dan appen ze wel. ;-)

Welnee, ik bel omdat ik appen vrij omslachtig vind. Soms ben je een half uur heen en weer en langs elkaar heen aan het appen en dat voelt zo inefficiënt. Ik praat sneller dan dat ik typ op een telefoon, dus bellen kost vaak veel minder tijd. Ik verwacht totaal niet dat de ander opneemt. Als dat niet zo is, dan stuur ik wel een app.
nbk schreef:
31-01-2023 08:55
Bellen is gewoon kut.
Eens.
Weet je wat ik irritant vind? Mensen die via WA gaan zitten bellen. Dan stuur je een appje en dan krijg je meteen een voice oproep terug. :hamer:
En nog erger is videobellen. Doe mij dan maar gewoon de telefoon hoor. Ik wil niet de hele dag presentabel zijn.
Oh ja hier ook een hekel aan bellen..
Als ik thuis ben zit ik al gauw in mijn eigen bubbel, al is het met een serie, mijn hobby of gewoon voor me uit kunnen staren met een kop thee.

Ik verwerk dingen heel slecht dus heb echt veel tijd nodig om bij te komen, als dat dan onderbroken wordt door een telefoontje en je weer 'moet' praten dan is dat dus weer een prikkel erbij.

'Zal ik straks even bellen?' vind ik ook zwaar irri.. alsof je dan toch niet over je eigen tijd beschikt ofzo en al helemaal om onbenullige dingen.
Absori schreef:
30-01-2023 22:41
Ik durf mensen ook steeds minder mensen meer te bellen zonder eerst te appen of het uitkomt dat ik even bel
Even appen om te vragen of een belletje uitkomt vind ik supernetjes! Ik probeer het ook te doen voordat ik bel.
RikM schreef:
31-01-2023 11:16
Weet je wat ik irritant vind? Mensen die via WA gaan zitten bellen. Dan stuur je een appje en dan krijg je meteen een voice oproep terug. :hamer:
Ja eens. En dat hapert ook altijd. Verschrikkelijk
Hier generatie x en met volle overtuiging team appen. Ik heb een hekel aan gebeld worden, meestal heb ik er geen zin in. Instanties, arts, tandarts en dergelijke bel ik wel. Er zijn een paar mensen waarmee ik uren kan bellen maar voor de rest krijg ik liever een appje. Ook met hele verhalen, leuk juist.

Telefoon neem ik zelden op en nog vervelender vind ik als ik een appje stuur en iemand belt dan gelijk terug, dan neem ik heel vaak niet op, ook omdat het geregeld voorkomt dat ik snel even een appje stuur tussendoor op mijn werk en helemaal niet verwacht dat iemand gelijk antwoord geeft.
trachemys schreef:
31-01-2023 12:25
Even appen om te vragen of een belletje uitkomt vind ik supernetjes! Ik probeer het ook te doen voordat ik bel.
Dat vind ik juist irritant. Als ik spontaan word gebeld dan kan ik er niet tegenop gaan zien en dan voelt het minder beladen. Dan kan ik ook wel even kletsen. Maar als iemand gaat appen of we zo kunnen bellen, dan wordt het een ding. Ik houd niet zo van bellen. Vroeger voor de mobiele telefoon wel urenlang gebeld, maar dat was dan meestal met een vriendje of vriendinnetje. Als familieleden nu bellen dan heb ik er meestal geen zin in, spreek mensen liever in real life, als dat mogelijk is. Ben geen millenial.
RikM schreef:
31-01-2023 11:18
En nog erger is videobellen. Doe mij dan maar gewoon de telefoon hoor. Ik wil niet de hele dag presentabel zijn.
Horror.
Jaja.
Ik ben sowieso heel slecht met mijn telefoon. Bellen, appen, mailen: ik ben er gewoon het liefst niet mee bezig. Het mooiste zou zijn er alleen concreet mee af te kunnen spreken en dan klaar. Maar goed, er wordt geappt en doe met mijn ADHD mijn best tijdig terug te appen maar het lukt me gewoon niet altijd.
Bellen doe ik alleen met instanties en mijn vader, resterende familie en meeste vrienden zijn net zo van het concreet appen als ik. Maar goed ook, want ik sta sowieso altijd al ‘aan’ en ik vind daardoor de telefoon een extra storende prikkel.
Zelf heb ik waarschijnlijk ASS dus kon ik bij de GGZ moeilijk aangeven dat ik liever mail dan bel. Overigens ben ik een cisgender hetero jongen. Ik zocht een forum die Nederlandstalig is en kan geen alternatief vinden, als jullie mij begrijpen.

Maar volgens mij ben ik ook niet volledig mannelijk. Ik wil een stipje blauwe nagellak op mijn duim doen, ik ben gewoon in denial. Voor mijn kinderen zal dit geen lastig onderwerp meer zijn.
Ik hou eigenlijk gewoon niet van communiceren via de telefoon merk ik. Videobellen is inderdaad helemaal verschrikkelijk, ellenlange gesprekken via whatsapp of bellen vind ik ook niks.
Ik spreek liever af.

En anders spreek ik maar niemand een tijdje, ook prima voor mij.
Bellen jullie gewoonlijk met beeld of zonder? Ikzelf voel me heel erg verlegen met beeldbellen en daarom doe ik dat ook nooit.

Ik merk dat ik weinig contact meer heb omdat texten niet echt mijn ding is en überhaupt niet goed meer weet wat ik zeggen moet. De leefwerelden raken steeds verder uit elkaar.
Dan moet het maar zoals het kan
Evenwichtige_normie schreef:
31-01-2023 17:09
Zelf heb ik waarschijnlijk ASS dus kon ik bij de GGZ moeilijk aangeven dat ik liever mail dan bel. Overigens ben ik een cisgender hetero jongen. Ik zocht een forum die Nederlandstalig is en kan geen alternatief vinden, als jullie mij begrijpen.

Maar volgens mij ben ik ook niet volledig mannelijk. Ik wil een stipje blauwe nagellak op mijn duim doen, ik ben gewoon in denial. Voor mijn kinderen zal dit geen lastig onderwerp meer zijn.
Wat
Ik bel graag naar bekenden, een vriendin of mijn moeder, broer, etc, maar naar vreemden vind ik het vreselijk om te bellen. Of naar bedrijven. Daar hou ik echt niet van.
Maar ik heb een enorme grafhekel aan appen omdat ik altijd naast de toetsen zit en alles verkeerd typ en het dus eeuwen lang duurt zo'n appje. Dus ja ik spreek ook wel eens wat in of ik bel gewoon.
Dat appen kan me gestolen worden. Ik had laatst een date die de hele dag wilde appen en het liefst zo lang mogelijk, nou daar heb ik echt geen trek in.
Als ik gebeld word door een onbekend nummer neem ik nooit op. Spreek maar wat in als het belangrijk is. Vaak zijn het bedrijven die dat dan ook doen. Prima, bel ik daarna wel terug.
Grappig, ik vind bellen met vreemde juist wel oké want het zijn dan informatieve feitelijke gesprekken.

Het allerergste -vind ik- is een familielid die belt. Wij zijn allemaal niet close. Dus als ze bellen is dat of om uren bij te kletsen of omdat er nieuws is en iemand is dood oid.

Laatst kwam ik er niet onder uit omdat iemand had van te voren geappt wanneer ik tijd had om te bellen. 2 uur lang gekletst. Wat een kutdag was dat. :mrgreen:
Evenwichtige_normie schreef:
31-01-2023 17:09

Huh?
Sjulia schreef:
01-02-2023 07:30
Grappig, ik vind bellen met vreemde juist wel oké want het zijn dan informatieve feitelijke gesprekken.

Het allerergste -vind ik- is een familielid die belt. Wij zijn allemaal niet close. Dus als ze bellen is dat of om uren bij te kletsen of omdat er nieuws is en iemand is dood oid.

Laatst kwam ik er niet onder uit omdat iemand had van te voren geappt wanneer ik tijd had om te bellen. 2 uur lang gekletst. Wat een kutdag was dat. :mrgreen:
Dat heb ik dan omgekeerd ja. Ik kan uren met mijn familie bellen, we zijn enorme kletsers en wel close. Jij zou dus liever met mensen gewoon twee uur appen?
Ik forum ook op mijn laptop omdat het makkelijker typt. Die telefoon word ik gillend gek van altijd.
Miss_Edwards schreef:
01-02-2023 07:48
Dat heb ik dan omgekeerd ja. Ik kan uren met mijn familie bellen, we zijn enorme kletsers en wel close. Jij zou dus liever met mensen gewoon twee uur appen?
Ik forum ook op mijn laptop omdat het makkelijker typt. Die telefoon word ik gillend gek van altijd.
Ik wil eigenlijk beiden niet :hihi:

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven