Mode & Beauty alle pijlers

Make-up nog uit tijd dat je het meest aantrekkelijk was?

13-02-2023 14:19 413 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
In hoeverre stamt jouw make-uplook nog uit de tijd dat jij jezelf het meest aantrekkelijk vond?
Ik hoorde laatst dat veel vrouwen geneigd zijn vast te houden aan de manier van opmaken die ze hadden in de tijd dat ze nog jong waren en ze voor hun gevoel op hun mooist waren. Terwijl ze met het ouder worden er misschien beter zouden uitzien met een andere look.

Ikzelf ben met make-up begonnen eind jaren tachtig, begin jaren negentig en gebruikte voor mijn ogen bijvoorbeeld jarenlang vloeibare eyeliner voor een cat eye. Inmiddels vind ik dat dus niet meer zo mooi bij mezelf, maar ik heb dit echt jaren (en wellicht te lang) gedaan.

Volg jij trends en verander jij wel eens iets in je make-up, of maak je je al jaren hetzelfde op? En hoe erg is het dan dat je er misschien wat 'gedateerd' bij loopt?
Lorem_Ipsum schreef:
21-02-2023 02:32
Nee hoor, geen religieus dorp. Natuurlijk zien ze overal make-up, maar het is toch nog steeds zo dat de meeste mensen geen of nauwelijks make-up dragen? Als ik hier in Amsterdam in de tram zit hebben de meeste vrouwen echt geen foundation of zelfs maar tinted moisturiser op. Mascara en een vlekkerig gezicht en dat is het voor velen. Zeker in Nederland vinden mensen het al snel overdreven.
Maar naar welke leeftijd kijk je dan vooral? Want ik zie dus iets heel anders out there.
Ik heb vandaag m’n contour maar weer ingeruild voor m’n good old bronzer.

En ik hoop dat men gewoon een verzorgde vrouw ziet ipv een opgemaakte vrouw.
Door dit topic ben ik letterlijk naar boven gegaan en heb mijn make-up eens grondig gecheckt. Ik maak er geen heel circus van, dus mascara en wat lipstick vaak en mijn wenkbrauwen zijn gedaan. Ik heb vaak een lijntje onder mijn ogen, maar ik zie nu ineens dat dat niet echt heel mooi meer is. Ik ga er vandaag eens wat meer werk van maken. Spiegel bij het raam en checken wat eigenlijk nog mooi is. Kijken of wat blush enzo het net even mooier maakt. Ben nu eind dertig.
Een verzorgde en mooie vrouw staat vaak gelijk aan een mooi laagje make-up.
En ik zie echt heel veel mooie verzorgde vrouwen, overal om me heen.

Maar als ik kijk naar de leeftijd van 50+ dan zie je idd dat er minder make-up gedragen wordt. Dat zal ook wel met de generatie te maken hebben. Je had toen vast nog niet zoveel keuze als nu. En ook niet de technieken.
Niet iedereen kan make-up aanbrengen.
Sjulia schreef:
21-02-2023 08:32
Een verzorgde en mooie vrouw staat vaak gelijk aan een mooi laagje make-up.
En ik zie echt heel veel mooie verzorgde vrouwen, overal om me heen.

Maar als ik kijk naar de leeftijd van 50+ dan zie je idd dat er minder make-up gedragen wordt. Dat zal ook wel met de generatie te maken hebben. Je had toen vast nog niet zoveel keuze als nu. En ook niet de technieken.
Niet iedereen kan make-up aanbrengen.
Wat een onzin. Vrouwen kunnen heel goed verzorgd en mooi zijn zonder make up, net als mannen.
Ik ben 32 en grappig genoeg vind ik mezelf nu op mijn aantrekkelijkst (sinds eind 20). Ik draag helemaal geen make-up. Mijn huid is er te gevoelig voor. Wel heb ik wimperextentions en laat ik mijn wenkbrauwen harsen & verven. En mijn nagels laat ik ook doen. Als tiener droeg ik juist heel veel make-up, dat vond ik geweldig. Foundation (uit die potjes) en rouge met kleine glittertjes erin verwerkt. Heul veel mascara (die dubbele: wit met borsteltje en daarover heen deed je dan zwart met een kammetje). Doorzichtige glimmende lipgloss. :proud:
anoniem_653d64b2a443c wijzigde dit bericht op 21-02-2023 09:28
3.09% gewijzigd
Relaxingatthelake schreef:
21-02-2023 08:25
Door dit topic ben ik letterlijk naar boven gegaan en heb mijn make-up eens grondig gecheckt. Ik maak er geen heel circus van, dus mascara en wat lipstick vaak en mijn wenkbrauwen zijn gedaan. Ik heb vaak een lijntje onder mijn ogen, maar ik zie nu ineens dat dat niet echt heel mooi meer is. Ik ga er vandaag eens wat meer werk van maken. Spiegel bij het raam en checken wat eigenlijk nog mooi is. Kijken of wat blush enzo het net even mooier maakt. Ben nu eind dertig.
Probeer eens je lijnen niet te maken met een potlood of eyeliner, maar met oogschaduw. Dat doe ik altijd en het staat veel zachter.
Zenmomentje schreef:
21-02-2023 08:38
Wat een onzin. Vrouwen kunnen heel goed verzorgd en mooi zijn zonder make up, net als mannen.
Dat kan zeker. Zelf vind ik dat er gradaties bestaan in hoeverre je van verzorgd kunt spreken.
Ongewassen, ongekamd? Onverzorgd.
Schoon lichaam, schone kleren, gekamd haar? Basislevel verzorgd, dus niet meer onverzorgd te noemen.
Daar zitten wat mij betreft nog wel dingen boven, die iemand méér verzorgd maken. Bijvoorbeeld verzorgde nagels, geföhnd haar, een beetje make up en afgestemde accessoires. Dat betekent niet dat iemand die dat niet doet onverzorgd is, maar dat iemand die dat wel doet méér verzorgd is. Tenminste, dat vind ik.
Als het gaat om uiterlijke verzorging, dan bedoel je toch ook letterlijk wat iemand aan zijn uiterlijk heeft gedaan?
Dus ja, je kunt zeker verzorgd zijn zonder make up. Maar ik vind wel dat er een verschil is in de mate van verzorging tussen iemand die schoon en netjes is, en iemand die daarnaast ook andere dingen aan uiterlijke verzorging heeft gedaan.
Zenmomentje schreef:
Bij mij gelooft niemand dat ik geen laagje make-up draag. Heb een blos van mezelf. En een egale huid. Een keer had ik met een collega door de regen gefietst, stonden we samen bij de toiletten onze gezichten te drogen met papieren handdoekjes. Zat ze m’n tissues te checken of er niet toch foundation op zat. En toen zei ze ook dat ze dacht dat ik wel make-up gebruikte. Nee nee nee, als ik zeg dat ik m’n gezicht alleen reinig & hydrateer & verzorg mag je me op mijn woord geloven. :proud:
Sjulia schreef:
20-02-2023 22:03
Maar hoe kan make-up nou opvallend of raar zijn in je omgeving? Je leeft toch niet onder een steen?
Make-up zie ik overal. Op straat, in winkels, op tv, op werk.
Of zie je het gewoon niet?
Winkels mijdt ik als het even kan. Vreselijk.

Ik reis met de trein: de enige groep die daar gemiddeld genomen make up draagt zijn schoolkinderen.

Ik werk met 80% mannen.

Tv mensen zijn sowieso nergens representatief voor vind ik.

Vanmorgen op het schoolplein eens een beetje opgelet. Van de andere ouders op school draagt misschien 25% makeup (de helft van de vrouwen)
- een groot deel daarvan is inderdaad op schoolklas niveau blijven steken - om maar weer on topic te gaan.
- Nog eens een groot deel is gaan overcompenseren met dikke lagen plamuur.
- Een deel combineert de make up met zichtbare cosmetische ingrepen
Eigenlijk is er maar 1 waarvan ik vind dat de Makeup een verbetering is tov niets dragen. Wat een geld en tijd moet daar in gaan zitten.
kleinezon wijzigde dit bericht op 21-02-2023 08:59
0.10% gewijzigd
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Zenmomentje schreef:
Normaal en verzorgd, zeker wel.
Maar echt mooi en verzorgd? Vaak niet hoor. Vind ik. Een beetje zoals Joke uitlegt.
Jufjoke schreef:
21-02-2023 08:48
Dat kan zeker. Zelf vind ik dat er gradaties bestaan in hoeverre je van verzorgd kunt spreken.
Ongewassen, ongekamd? Onverzorgd.
Schoon lichaam, schone kleren, gekamd haar? Basislevel verzorgd, dus niet meer onverzorgd te noemen.
Daar zitten wat mij betreft nog wel dingen boven, die iemand méér verzorgd maken. Bijvoorbeeld verzorgde nagels, geföhnd haar, een beetje make up en afgestemde accessoires. Dat betekent niet dat iemand die dat niet doet onverzorgd is, maar dat iemand die dat wel doet méér verzorgd is. Tenminste, dat vind ik.
Als het gaat om uiterlijke verzorging, dan bedoel je toch ook letterlijk wat iemand aan zijn uiterlijk heeft gedaan?
Dus ja, je kunt zeker verzorgd zijn zonder make up. Maar ik vind wel dat er een verschil is in de mate van verzorging tussen iemand die schoon en netjes is, en iemand die daarnaast ook andere dingen aan uiterlijke verzorging heeft gedaan.
Verzorging hangt simpelweg niet samen met make up. Mensen met make up kunnen onverzorgd overkomen en mensen zonder make up verzorgd. (zie post hierboven over mensen die niet geloven dat je geen make up draagt). Dus nee het is niet zo dat hoe meer je aan uiterlijke verzorging doet hoe verzorgder je eruit ziet.
Zenmomentje schreef:
21-02-2023 08:57
Dus nee het is niet zo dat hoe meer je aan uiterlijke verzorging doet hoe verzorgder je eruit ziet.
Dat vind ik wel. Als je het goed doet in ieder geval wel. Maar het is prima om daarover van mening te verschillen.
Jufjoke schreef:
21-02-2023 08:59
Dat vind ik wel. Als je het goed doet in ieder geval wel. Maar het is prima om daarover van mening te verschillen.
Het is alleen net als met autorijden; meer dan de helft vindt zichzelf een bovengemiddeld chauffeur... Make up is zo vaak lelijk gedaan.
Kleinezon schreef:
21-02-2023 09:02
Het is alleen net als met autorijden; meer dan de helft vindt zichzelf een bovengemiddeld chauffeur... Make up is zo vaak lelijk gedaan.
Dat kan natuurlijk. Maar of iemand anders het mooi vindt, staat niet meteen gelijk aan dat het dan dus niet verzorgd is.
Ik denk dat mensen vaak veel te veel subjectieve lading geven aan het woord verzorgd. Voorbeeld: ik vind zelf lange kunstnagels in opvallende kleuren of patronen niet mooi. Maar dat kan wel heel verzorgd zijn. Netjes bijgewerkt, geen zichtbare uitgroei, schoon onder de nagels. Dus verzorgd. Dat ik het niet mooi vind, doet daar toch niets aan af?
Jufjoke schreef:
21-02-2023 08:59
Ik vind het vooral schokkend dat dit soort meningen normaal gevonden wordt. Nog los van het seksitische aspect dat dit blijkbaar alleen geldt voor vrouwen (of vind je dat mannen ook meer verzorgd zijn met make up?), is het simpelweg een enorm beperkt beeld van schoonheid. Maar zo'n mening is niet verboden inderdaad. Ik hoop vooral dat hij steeds minder voor zal komen.
Sjulia schreef:
21-02-2023 07:22
Maar naar welke leeftijd kijk je dan vooral? Want ik zie dus iets heel anders out there.
Ik werk in de zorg en woon op het platteland ver van de randstad.

Ik gebruik zelf een gekleurde dagcreme, blush en mascara en ben daarmee absoluut zowel op het werk als privé een van de weinigen met zichtbaar make up gebruik.

Als ik eens een dagje in de stad ben, zie ik wel meer mensen met make up maar in mijn ogen vaak niet heel mooi aangebracht. Het valt mij eerder in het buitenland op dat vrouwen daar goed verzorgd zijn, mooie handtas, flawless make-up, nette schoenen.
Nederlandse mensen vind ik überhaupt vaak praktisch ingesteld, normaal is gek genoeg etc.

En de praktijk is voor mij ook helaas dat ik op het werk geen mooie hakken kan dragen en dat ik in mijn vrije tijd de rugzak meeneem om alle troep van de kinderen te vervoeren ipv mijn mooie design tas.
Dus nee, ik zie het ook niet om me heen hoor.
Jufjoke schreef:
21-02-2023 09:06
Dat kan natuurlijk. Maar of iemand anders het mooi vindt, staat niet meteen gelijk aan dat het dan dus niet verzorgd is.
Ik denk dat mensen vaak veel te veel subjectieve lading geven aan het woord verzorgd. Voorbeeld: ik vind zelf lange kunstnagels in opvallende kleuren of patronen niet mooi. Maar dat kan wel heel verzorgd zijn. Netjes bijgewerkt, geen zichtbare uitgroei, schoon onder de nagels. Dus verzorgd. Dat ik het niet mooi vind, doet daar toch niets aan af?
Aan verzorgd vind ik de subjectieve lading nog wel meevallen. Meer aan onverzorgd. En dat je dan zonder makeup nooit volledig verzorgd kunt zijn vind ik ook een raar idee.
Zenmomentje schreef:
21-02-2023 09:07
Ik vind het vooral schokkend dat dit soort meningen normaal gevonden wordt. Nog los van het seksitische aspect dat dit blijkbaar alleen geldt voor vrouwen (of vind je dat mannen ook meer verzorgd zijn met make up?), is het simpelweg een enorm beperkt beeld van schoonheid. Maar zo'n mening is niet verboden inderdaad. Ik hoop vooral dat hij steeds minder voor zal komen.
Ik vind niet dat ik een beperkt beeld van schoonheid heb. Sterker nog, ik heb het helemaal niet over schoonheid gehad. Je legt me een waardeoordeel in de mond dat ik juist probeer te vermijden. Verzorging, uiterlijke verzorging waar we het nu over hebben, heb ik niet gekoppeld aan schoonheid. Ik heb niet gezegd dat een hogere mate van uiterlijke verzorging per definitie mooier of beter is. Dat vind ik ook helemaal niet. Hoeveel of hoe weinig iemand aan uiterlijke verzorging doet, is gewoon objectief meetbaar en ik heb het niet gekoppeld aan schoonheid, dat doe jij zelf. Ik heb ook niet gesteld dat meer doen aan uiterlijke verzorging beter is op wat voor manier dan ook.
Kleinezon schreef:
21-02-2023 09:19
Aan verzorgd vind ik de subjectieve lading nog wel meevallen. Meer aan onverzorgd. En dat je dan zonder makeup nooit volledig verzorgd kunt zijn vind ik ook een raar idee.
Zoals ik het lees is dat juist niet wat Jufjoke bedoelt. Maar kan het mis hebben.
In mijn tienerjaren gebruikte ik nauwelijks make up. Had geen voorbeelden hoe ik dat zou moeten doen. Mijn zus had altijd zo'n oranje wortel gezicht van foundation dus dat was voorbeeld hoe ik het niet wilde. Maar verder was er nog geen YouTube en TikTok ed. Nu wel en vind het heerlijk ontspannen om dan make up filmpjes te kijken. Dus nu ik midden 40 ben gebruik ik wel meer make up.
Alleen lippenstift werkt bij mij niet. Zelfs keer een make up artist laten doen, met al haar trucjes waarbij het zou moeten blijven zitten. Maar helaas. Waarschijnlijk rare stand van mijn lippen tov mijn tanden waardoor alleen het buitenste laagje blijft zitten, dus alsof ik alleen lipliner op heb. Heel vreemd. Gebruik soms wel wat gloss omdat dat er niet vreemd uitziet als het er wat af slijt.
apiejapie schreef:
21-02-2023 09:33
Zoals ik het lees is dat juist niet wat Jufjoke bedoelt. Maar kan het mis hebben.
Nee, klopt, dat is inderdaad niet wat ik bedoel.
Jufjoke schreef:
21-02-2023 09:19
Ik vind niet dat ik een beperkt beeld van schoonheid heb. Sterker nog, ik heb het helemaal niet over schoonheid gehad. Je legt me een waardeoordeel in de mond dat ik juist probeer te vermijden. Verzorging, uiterlijke verzorging waar we het nu over hebben, heb ik niet gekoppeld aan schoonheid. Ik heb niet gezegd dat een hogere mate van uiterlijke verzorging per definitie mooier of beter is. Dat vind ik ook helemaal niet. Hoeveel of hoe weinig iemand aan uiterlijke verzorging doet, is gewoon objectief meetbaar en ik heb het niet gekoppeld aan schoonheid, dat doe jij zelf. Ik heb ook niet gesteld dat meer doen aan uiterlijke verzorging beter is op wat voor manier dan ook.
Je hebt gelijk, het was sjulia die zei 'verzorgde en mooie vrouw' en dit zo dus wel gelijk stelde. Neemt niet weg dat die mening dus blijkbaar leeft, of jij die nu hebt of niet, en dat vind ik erg.
Jufjoke schreef:
21-02-2023 08:40
Probeer eens je lijnen niet te maken met een potlood of eyeliner, maar met oogschaduw. Dat doe ik altijd en het staat veel zachter.
Bij mij loopt dat uit, krijg panda-ogen van oogschaduw :"-( Ik maak al jaren met een bruin oogpotlood heel subtiele stipjes onder mijn oog, en die vervaag ik nog wat met een kwastje. Boven maak ik gewoon een lijntje. Gebruik jij waterproof oogschaduw? (Als dat überhaupt bestaat)?
Sjulia schreef:
21-02-2023 07:22
Naar alles van tiener af aan. Ik ben zelf veel met make-up bezig dus ik zie dat echt wel. Zeker als er niks op het gezicht zit ander dat minimale mascara en een lijntje. Tuurlijk, als je uitgaat zie je al veel meer make-up.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven