Gezondheid alle pijlers

Gaan mannen na 50 sneller achteruit dan vrouwen?

21-02-2023 10:53 580 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Stuitte op een interessant artikel.

Revealed: Men age FASTER than women :

https://www.dailymail.co.uk/health/arti ... e-11298925

Ik ben bijna halverwege de 40 en sprak onlangs een 63 jarige buurman (meer een kennis tegenwoordig) die vertelde dat hij 10 jaar geleden nog het gevoel had de hele wereld aan te kunnen, maar na de 2e helft van zijn 50 voelde hij goed dat hij toch achteruit ging.
En nu op zijn 63 nóg harder.
Hij sport al jaren 3x per week, geen ziektes, reist nog veel, eet gezond maar het gaat (volgens hem) nu harder. Ook mentaal kon hij veel minder hebben dan voorheen, merkte hij.
Hij zei nog: over 10 jaar ga jij het ook voelen...

Ben gelijk aan het googlen geslagen, maar onderzoeken wijzen uit dat vooral mannen na een bepaalde leeftijd heel hard achteruit gaan ivg vrouwen van dezelfde leeftijd.

Wat is jullie ervaring of wat zien jullie om je heen?
elinas wijzigde dit bericht op 21-02-2023 11:14
9.00% gewijzigd
Qua statistieken lijkt dat wel te kloppen; vrouwen worden ouder dus zullen mannen ook eerder achteruit gaan.. Ik zie om me heen wel dat mannen sowieso meer 'lijden' aan het ouder worden. Ze hebben een minder positieve mindset lijkt het.
BornSlippy schreef:
21-02-2023 11:00
Qua statistieken lijkt dat wel te kloppen; vrouwen worden ouder dus zullen mannen ook eerder achteruit gaan.. Ik zie om me heen wel dat mannen sowieso meer 'lijden' aan het ouder worden. Ze hebben een minder positieve mindset lijkt het.
Dat laatste klopt wel! Mijn buurman ziet de laatste jaren het glas altijd half vol, staat sinds een aantal jaar heel negatief in het leven. Voorheen kende ik hem niet zo. Hij heeft leuke volwassen kinderen die het goed doen, een lat relatie maar is altijd maar aan het klagen over het leven.
Hoor hem wel eens in de tuin praten tegen zijn vriendin, één en al klaagzang, ook als zij hem wijst op het half volle glas.

Een aantal jaar geleden stond hij veel positiever in het leven.

Mijn angst is om ook zo te worden op die leeftijd. Hij 'bereidt' me daar al op voor...
Interessant.
Ja die mindset. Of mindfuck? Volgens mij scheelt het al heel veel als die (massaal) verandert.

En hoe ga je ermee om als je een kwaal (erbij) krijgt? Bij de pakken neerzitten of gewoon doorgaan?

Maar goed ik ben pas eind 30 dus ik sta nog maar aan het begin van de afgrond dus misschien heb ik makkelijk praten :P
.
Ik ben single en eind veertig en heb een vriendin die single is en begin 50. We hadden het er laatst nog over hoeveel vrouwen we kennen tussen de 45 en 55 die gewoon echt nog een catch zijn in de zin van dat ze hun zaken goed op orde hebben, er nog leuk en vlot en ook nog wel jong uit zien, humor hebben, en iets te melden en hoe weinig single mannen we kennen in diezelfde leeftijd voor wie dat ook geldt. Veel mannen van zeg 53 ofzo zijn echt al oude mannen, terwijl ik omgekeerd echt nog hele jong en verzorgd ogende vrouwen van diezelfde leeftijd ken. Ook bij programma's als b&B Vol Liefde schrik ik me vaak dood als dan de leeftijd van een man onderin beeld verschijnt. Nu zit er bijvoorbeeld een man in die 48 is terwijl ik dacht dat ie echt al minstens begin 60 zou zijn.

Gebaseerd daarop heb ik inderdaad het idee dat mannen veel meer en veel sneller aftakelen dan vrouwen.
Am Yisrael Chai!
Barnsteen schreef:
21-02-2023 11:10
Interessant.
Ja die mindset. Of mindfuck? Volgens mij scheelt het al heel veel als die (massaal) verandert.

En hoe ga je ermee om als je een kwaal (erbij) krijgt? Bij de pakken neerzitten of gewoon doorgaan?

Maar goed ik ben pas eind 30 dus ik sta nog maar aan het begin van de afgrond dus misschien heb ik makkelijk praten :P
Heb het idee dat sommige mannen na een bepaalde leeftijd wel veel kunnen klagen over hun leven, maar weigeren om er iets aan te doen en al helemáál geen advies willen aannemen van iemand.
Dubbel
fashionvictim schreef:
21-02-2023 11:16
Ik ben single en eind veertig en heb een vriendin die single is en begin 50. We hadden het er laatst nog over hoeveel vrouwen we kennen tussen de 45 en 55 die gewoon echt nog een catch zijn in de zin van dat ze hun zaken goed op orde hebben, er nog leuk en vlot en ook nog wel jong uit zien, humor hebben, en iets te melden en hoe weinig single mannen we kennen in diezelfde leeftijd voor wie dat ook geldt. Veel mannen van zeg 53 ofzo zijn echt al oude mannen, terwijl ik omgekeerd echt nog hele jong en verzorgd ogende vrouwen van diezelfde leeftijd ken. Ook bij programma's als b&B Vol Liefde schrik ik me vaak dood als dan de leeftijd van een man onderin beeld verschijnt. Nu zit er bijvoorbeeld een man in die 48 is terwijl ik dacht dat ie echt al minstens begin 60 zou zijn.

Gebaseerd daarop heb ik inderdaad het idee dat mannen veel meer en veel sneller aftakelen dan vrouwen.
Uitgeblust dus.
Ik zie bij mannen van die leeftijd vaker een dode blik in hun ogen, terwijl ik bij vrouwen van dezelfde leeftijd of zelfs nog ouder (60,70 jaar) meer levenslust in hun ogen zie.
Een soort levensmoe.

Ik moet wel zeggen dat ik na zo een gesprek met de buurman helemaal leeg terug naar huis ga. Alsof hij al mijn energie uit mij heeft gezogen, laat staan wat voor effect het op hem zélf heeft.

Maar opvallend dat ondanks zijn gezonde levensstijl zijn mindset met de jaren echt negatief is geworden.
Na het googlen kwam ik erachter dat dus hier onderzoeken naar zijn gedaan en dat mannen dus wél sneller aftakelen dan vrouwen
elinas wijzigde dit bericht op 21-02-2023 11:26
15.33% gewijzigd
elinas schreef:
21-02-2023 11:21
Uitgeblust dus.
Ik zie bij mannen van die leeftijd vaker een dode blik in hun ogen, terwijl ik bij vrouwen van dezelfde leeftijd of zelfs nog ouder (60,70 jaar) meer levenslust in hun ogen zie.
Een soort levensmoe.
ik weet niet of ik het echt uitgeblust zou noemen, ik vind ze vooral lichamelijk veel ouder ogen dan de vrouwen van diezelfde leeftijd. Echt oude mannen, die me doen denken aan mijn vader en mijn opa maar dan maar 5 jaar ouder zijn dan ikzelf. En wellicht dat mannen van zeg 25 mij ook echt een oude vrouw vinden, dat zou kunnen, maar ik weet wel dat ik in een gezelschap van leeftijdsgenoten echt niet overkom als een ouwe oma. Terwijl ik veel mannen die dus pas begin 50 of zelfs eind 40 zijn echt al ouwe opa's vind.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
21-02-2023 11:25
ik weet niet of ik het echt uitgeblust zou noemen, ik vind ze vooral lichamelijk veel ouder ogen dan de vrouwen van diezelfde leeftijd. Echt oude mannen, die me doen denken aan mijn vader en mijn opa maar dan maar 5 jaar ouder zijn dan ikzelf. En wellicht dat mannen van zeg 25 mij ook echt een oude vrouw vinden, dat zou kunnen, maar ik weet wel dat ik in een gezelschap van leeftijdsgenoten echt niet overkom als een ouwe oma. Terwijl ik veel mannen die dus pas begin 50 of zelfs eind 40 zijn echt al ouwe opa's vind.
Bedoel je qua mindset of spreek je vooral over het fysieke?
Ik zie soms nog vitale aantrekkelijke 50 plus mannen, maar als ze over de 2e helft gaan, lijkt het plots heel snel te gaan.
Ik zie weinig 50 plus vrouwen die het helemaal opgegeven hebben. De 50 plus vrouwen die ik ken investeren heel hard in hun lichamelijk én mentaal welzijn.
elinas wijzigde dit bericht op 21-02-2023 11:31
9.96% gewijzigd
Ik hoop toch dat dat niet algemeen geldt ... ik ken nu best een paar leuke heren van rond de 50 en zou het echt rot vinden als die al op korte termijn gaan verdorren en verzuren.

Anderzijds zie ik het bij mijn collega's wel. De oudere vrouwelijke collega's kleden zich nog fris en stralen over het algemeen meer levenslust uit. Niet alle, maar veel heren zitten toch voornamelijk in zeurmodus en lijken nog maar weinig plezier uit het leven te halen.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Ik merk dat, als ik aan het werk ben, dat dit de doelgroep is, waar ik het meeste moeite mee heb/het snelste mee aan de stok heb. Mannen van 55+
Stressed is just desserts spelled backwards
belgali schreef:
21-02-2023 11:30
Ik hoop toch dat dat niet algemeen geldt ... ik ken nu best een paar leuke heren van rond de 50 en zou het echt rot vinden als die al op korte termijn gaan verdorren en verzuren.

Anderzijds zie ik het bij mijn collega's wel. De oudere vrouwelijke collega's kleden zich nog fris en stralen over het algemeen meer levenslust uit. Niet alle, maar veel heren zitten toch voornamelijk in zeurmodus en lijken nog maar weinig plezier uit het leven te halen.
Dit is het woord wat ik zocht! 😁
Ik denk dat het heel persoonlijk is. Ik werk nu op een kantoor en veel van mijn 50+ mannelijke collega's zijn te zwaar, hebben een buik en zijn kalend. In onze kennissenkring zijn de meeste 50+ mannen veel slanker gebouwd en veelal niet kalend. De 50+ dames die ik ken zien er verzorgd uit, goed figuur, leuke kapsels, beetje make up, verzorgd en trendy gekleed en zijn ook in hun doen en laten niet ouwelijk. Ik ben zelf ook 50+, ik vind dat ik er nog prima uitzie (op mijn verminderende scherpe kaaklijn na :P ) maar merk wel dat lichamelijke kwaaltjes toenemen. Leesbril, stijfheid, gewrichten die met koud weer pijn doen, benen die sneller verzuren etc.
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
Maleficent schreef:
21-02-2023 11:31
Ik merk dat, als ik aan het werk ben, dat dit de doelgroep is, waar ik het meeste moeite mee heb/het snelste mee aan de stok heb. Mannen van 55+
:-) waar loop je tegenaan? Ook die negatieve mindset? 😁
SweetFirefly schreef:
21-02-2023 11:32
Ik denk dat het heel persoonlijk is. Ik werk nu op een kantoor en veel van mijn 50+ mannelijke collega's zijn te zwaar, hebben een buik en zijn kalend. In onze kennissenkring zijn de meeste 50+ mannen veel slanker gebouwd en veelal niet kalend. De 50+ dames die ik ken zien er verzorgd uit, goed figuur, leuke kapsels, beetje make up, verzorgd en trendy gekleed en zijn ook in hun doen en laten niet ouwelijk. Ik ben zelf ook 50+, ik vind dat ik er nog prima uitzie (op mijn verminderende scherpe kaaklijn na :P ) maar merk wel dat lichamelijke kwaaltjes toenemen. Leesbril, stijfheid, gewrichten die met koud weer pijn doen, benen die sneller verzuren etc.
Heb het idee dat vrouwen daar beter mee omgaan en dat mannen (niet allemaal natuurlijk) daar vooral over willen blijven klagen.
elinas schreef:
21-02-2023 11:33
:-) waar loop je tegenaan? Ook die negatieve mindset? 😁
weinig aanpassingsvermogen, verwachten dat als ze bellen dat het wel even opgelost wordt, autoritair en kleinerend gedrag (ik heb er meer verstand van dan jij mevrouwtje, euh nee want dan had je niet hoeven bellen), boos op de maatschappij/overheid/bedrijf waar ik voor werk, tot aan flink schelden en schreeuwen als je niet doet wat ze eisen.

Niet allemaal gelukkig hoor. Haha. Maar als ik moeizame gesprekken heb is het meestal met mannen van pakweg geboren voor 1970
elinas schreef:
21-02-2023 11:36
Heb het idee dat vrouwen daar beter mee omgaan en dat mannen (niet allemaal natuurlijk) daar vooral over willen blijven klagen.
Hmmm, weet ik niet, als ik het met leeftijdsgenotes over de overgang heb zijn we na een uur nog niet uitgepraat. Als is het dan niet klagen maar meer de herkenning van zaken die dan genoemd worden.
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
Als ik het zo lees heeft het heel veel met levensstijl te maken en veel minder met je geslacht. Zo wordt in het artikel met name roken en overgewicht genoemd.

Logisch ook.
Hebben we het over gender of geslacht?
Klinkt weinig hoopvol voor mij als single van eind veertig, mocht ik ooit nog een relatie willen.
Ik heb me weleens verbaasd over mannen in de 50 die absoluut niet wilde daten met vrouwen van hun leeftijd. Want dat waren allemaal oude kranten. En er dan zelf niet erg fris en fruitig uitzien hè?

Wat wij zien en ervaren lijkt totaal anders te zijn dan hun eigen werkelijkheid.
Ik heb de link/het artikel nog niet gelezen. Mijn theorie is dat vrouwen meer investeren in "zachte" thema's zoals kinderen, familie en vriendschappen. En dat je daar op termijn meer voor terug krijgt dan mannen die hun succes afmeten aan materiële dingen. Althans dat zie ik heel erg bij een collega die een aantal jaar voor zijn pensioen staat en eigenlijk niets anders heeft dan een baan om zijn status uit te halen.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Klagen en zeuren en een negatieve mindset maakt niemand leuker. Man, vrouw, x.
Mensen die chronisch zuur kijken vind ik niet aantrekkelijk en blijf ik graag bij uit de buurt.
Uitstraling kan maken of breken.
Koffieverkeerd schreef:
21-02-2023 11:41

Ik heb me weleens verbaasd over mannen in de 50 die absoluut niet wilde daten met vrouwen van hun leeftijd. Want dat waren allemaal oude kranten. En er dan zelf niet erg fris en fruitig uitzien hè?
Dat zie je inderdaad ook vaak in Lang leve de liefde. Mannen die er niet fris of jong uit zien, ook in gedrag niet de aantrekkelijkste zijn. Die dan een vrouw van hun leeftijd afkraken, omdat ze te oud is, kort haar heeft of niet slank genoeg is. Terwijl dat vaak leuke en verzorgde en gezellige vrouwen zijn.

Ik vind dat programma echt de horror soms. Met mannen die zo opdringerig zijn, meteen intiem willen zijn enzo en zich op een nare manier opdringen, en als een vrouw dat niet meteen wil ook verbolgen doen. Dan bleef ik ook liever vrijgezel.
Maleficent schreef:
21-02-2023 11:38
weinig aanpassingsvermogen, verwachten dat als ze bellen dat het wel even opgelost wordt, autoritair en kleinerend gedrag (ik heb er meer verstand van dan jij mevrouwtje, euh nee want dan had je niet hoeven bellen), boos op de maatschappij/overheid/bedrijf waar ik voor werk, tot aan flink schelden en schreeuwen als je niet doet wat ze eisen.

Niet allemaal gelukkig hoor. Haha. Maar als ik moeizame gesprekken heb is het meestal met mannen van pakweg geboren voor 1970
Er zijn er ook een aantal die nogal last hebben van het "wij mogen ook niets meer zeggen/doen"-syndroom van de witte hetero man. Daar word je natuurlijk een beetje boos van. Maar dat is maar een deel natuurlijk - gelukkig zijn er uitzonderingen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven