Gezondheid alle pijlers

Gaan mannen na 50 sneller achteruit dan vrouwen?

21-02-2023 10:53 580 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Stuitte op een interessant artikel.

Revealed: Men age FASTER than women :

https://www.dailymail.co.uk/health/arti ... e-11298925

Ik ben bijna halverwege de 40 en sprak onlangs een 63 jarige buurman (meer een kennis tegenwoordig) die vertelde dat hij 10 jaar geleden nog het gevoel had de hele wereld aan te kunnen, maar na de 2e helft van zijn 50 voelde hij goed dat hij toch achteruit ging.
En nu op zijn 63 nóg harder.
Hij sport al jaren 3x per week, geen ziektes, reist nog veel, eet gezond maar het gaat (volgens hem) nu harder. Ook mentaal kon hij veel minder hebben dan voorheen, merkte hij.
Hij zei nog: over 10 jaar ga jij het ook voelen...

Ben gelijk aan het googlen geslagen, maar onderzoeken wijzen uit dat vooral mannen na een bepaalde leeftijd heel hard achteruit gaan ivg vrouwen van dezelfde leeftijd.

Wat is jullie ervaring of wat zien jullie om je heen?
elinas wijzigde dit bericht op 21-02-2023 11:14
9.00% gewijzigd
Annapicobella schreef:
22-02-2023 14:09
Ligt aan het raam!
Haha, ja oude troep die ramen hier.
Ik raak helemaal paniekerig van dit topic :rofl: Alsof ik nú naar buiten moet om allerhande mannen aan de benen te gaan hangen, smekend om mijn jeugdigheid nog een laatste keer te bekijken.

Ik heb de 30 nog niet aangetikt! Maar nu al nood aan een nieuwe heup en zo stijf als wat :P

Overigens heb ik ook veel vriendschappen met vrouwen van 40 - 60 hoor, die vind ik echt nog niet oud. En dan valt me toch wel op dat de vrouwen waar ik het beste mee klik, vaak de vrouwen zijn die (lang) single zijn. Die zijn wat minder zeurderig en uitgeblust.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
We zijn sowieso geobsedeerd met leeftijd.

Valt me steeds weer op dat iemands leeftijd heel vaak in krant wordt genoemd. Verder geen informatie, alleen iemands leeftijd. Totaal irrelevant verder, maar we zijn het normaal gaan vinden.

Zo van: "Peter (43) ging dit jaar sinds lange tijd weer op wintersport. Zijn vriendin Brenda (38) niet."

Kranten etc staan er vol mee.
Siri schreef:
22-02-2023 14:43
We zijn sowieso geobsedeerd met leeftijd.

Valt me steeds weer op dat iemands leeftijd heel vaak in krant wordt genoemd. Verder geen informatie, alleen iemands leeftijd. Totaal irrelevant verder, maar we zijn het normaal gaan vinden.

Zo van: "Peter (43) ging dit jaar sinds lange tijd weer op wintersport. Zijn vriendin Brenda (38) niet."

Kranten etc staan er vol mee.
Klopt! Daar erger ik me ook wel aan af en toe. Zeker bij geweldsmisdrijven moet er altijd vermeld worden dat het slachtoffer een jonge vrouw was. Vervolgens wordt “jonge vrouw” nog een keer of 3 genoemd in het artikel. Alsof het dan direct veel erger is dan wanneer het een vrouw van middelbare leeftijd geweest was.

Ook steevast slachtoffers als meisjes omschrijven terwijl ze al 25 of ouder zijn vind ik infantiel.
Ik heb heus nog wel sjans op mijn 50e maar steeds vaker van mannen die echt flink wat ouder zijn. Daar zit ik dus niet op te wachten. Ik vind het ook eigenlijk eerder een belediging dat die mannen denken dat ze een kans hebben.
justagirly schreef:
22-02-2023 13:54
:-D

Ik word hier niet zo vrolijk van.
Ik ben straks 43 en zeer waarschijnlijk ook uit elkaar met de 2e lange relatie van mijn leven. En dat was het dan dus wel begrijp ik.
He wat jammer om te lezen! Ik had je verhaal hier en daar destijds in de comments opgepikt over de gang van zaken. Vond het heel naar voor je dat je voor de 2e keer met hetzelfde geconfronteerd werd :"-( . Dikke digitale knuffel voor je. :rose:
KamilleT schreef:
22-02-2023 15:50
Ik heb heus nog wel sjans op mijn 50e maar steeds vaker van mannen die echt flink wat ouder zijn. Daar zit ik dus niet op te wachten. Ik vind het ook eigenlijk eerder een belediging dat die mannen denken dat ze een kans hebben.
Maar sjans hebben is toch niet hetzelfde als actief versierd worden? En steelse blik, een knipoog, uitgebreid goedkeurend staren of een glimlach schaar ik ook onder sjans.

Meestal benaderen die mannen je verder niet, dus denken ze ook niet dat ze kans hebben.
Vrouwen hebben na hun pensioen gemiddeld nog 16 jaar te leven en mannen 12,7 jaar dus het is logisch dat mannen sneller oud worden denk ik dan.
justagirly schreef:
22-02-2023 13:54
:-D

Ik word hier niet zo vrolijk van.
Ik ben straks 43 en zeer waarschijnlijk ook uit elkaar met de 2e lange relatie van mijn leven. En dat was het dan dus wel begrijp ik.
Laat ik het zo zeggen: mijn laatste relatie ging ook uit toen ik voorin de 40 was, en echt vrolijk werd ik niet van het daten.
Maar ik las hier toch echt wel wat succesverhalen, dus misschien ben jij snel weer helemaal hooked.
LaFolie schreef:
22-02-2023 14:24
Ik raak helemaal paniekerig van dit topic :rofl: Alsof ik nú naar buiten moet om allerhande mannen aan de benen te gaan hangen, smekend om mijn jeugdigheid nog een laatste keer te bekijken.

Ik heb de 30 nog niet aangetikt! Maar nu al nood aan een nieuwe heup en zo stijf als wat :P

Overigens heb ik ook veel vriendschappen met vrouwen van 40 - 60 hoor, die vind ik echt nog niet oud. En dan valt me toch wel op dat de vrouwen waar ik het beste mee klik, vaak de vrouwen zijn die (lang) single zijn. Die zijn wat minder zeurderig en uitgeblust.
Jij piepkuiken😆
Ik was er op die leeftijd - tot aan voor kort- niet zo mee bezig. Je hebt nog een paar decennia om in paniek te raken.
KamilleT schreef:
22-02-2023 15:50
Maar kun je het die mannen kwalijk nemen? Ik bedoel: relaties met enorme leeftijdsverschillen komen nog steeds regelmatig voor. Ook bij rolmodellen als wijlen burgemeester Eberhard van der Laan.

Dan kan ik me voorstellen dat andere mannen ook een kans ruiken. Ook al is het pure zelfoverschatting.
Zeg, mag deze vraag even wat inclusiever? Iets als: gaan mannen sneller achteruit dan vrouwen, transsexuelen, pansexuelen, bisexuelen, non-binaire menen mét en zonder vagina, en de buurvrouw?
grenada schreef:
22-02-2023 17:12
Zeg, mag deze vraag even wat inclusiever? Iets als: gaan mannen sneller achteruit dan vrouwen, transsexuelen, pansexuelen, bisexuelen, non-binaire menen mét en zonder vagina, en de buurvrouw?
dat is heel lastig, omdat transgender (etc) veel jonger overlijden. Vaak door geweld, vaak door zelfdoding
(maar ik neem aan, dat je een grapje maakte?)
Siri schreef:
22-02-2023 17:10
Maar kun je het die mannen kwalijk nemen? Ik bedoel: relaties met enorme leeftijdsverschillen komen nog steeds regelmatig voor. Ook bij rolmodellen als wijlen burgemeester Eberhard van der Laan.

Dan kan ik me voorstellen dat andere mannen ook een kans ruiken. Ook al is het pure zelfoverschatting.
Eens, proberen mag altijd. Daar kijk ik iemand niet op aan.
En voor hetzelfde geld springt er wel een vonk over, ook al verwachtte je dat zelf niet.
Lila-Linda schreef:
22-02-2023 17:15
dat is heel lastig, omdat transgender (etc) veel jonger overlijden. Vaak door geweld, vaak door zelfdoding
Wat erg, dat wist ik niet 😪
Lila-Linda schreef:
22-02-2023 17:15
Als het serieus bedoeld was dan kun je op je vingers natellen dat de levensverwachting van transgenders sowieso lager zal zijn. Om de simpele reden dat de medicatie zwaar is en gevolgen heeft voor de levensverwachting.
Destiny schreef:
22-02-2023 17:17
Als het serieus bedoeld was dan kun je op je vingers natellen dat de levensverwachting van transgenders sowieso lager zal zijn. Om de simpele reden dat de medicatie zwaar is en gevolgen heeft voor de levensverwachting.
nee, daar is ook onderzoek naar gedaan
Het gaat niet om de medicatie/hormonen etc. Het gaat echt om geweld & zelfdoding
grenada schreef:
22-02-2023 17:12
Moet transseksuelen nog worden gesplitst in transman en transvrouw? Moet dan minstens een van de twee groepen bij de categorie mannen in de vraag "Gaan mannen na 50 sneller achteruit dan vrouwen?"?
Lila-Linda schreef:
22-02-2023 17:19
nee, daar is ook onderzoek naar gedaan
Het gaat niet om de medicatie/hormonen etc. Het gaat echt om geweld & zelfdoding
Er is geen enkele twijfel dat de medicatie ook een rol speelt in de lagere levensverwachting. Alleen is er te weinig data voor de lange termijn om daar een getal aan te hangen. Maar dat is iets heel anders.
madamzonderm schreef:
22-02-2023 17:23
Moet transseksuelen nog worden gesplitst in transman en transvrouw? Moet dan minstens een van de twee groepen bij de categorie mannen in de vraag "Gaan mannen na 50 sneller achteruit dan vrouwen?"?
Er zijn zoveel variabelen en het gaat om zo'n kleine groep, dat de "sample size" een probleem gaat zijn.
Destiny schreef:
22-02-2023 17:38
Er zijn zoveel variabelen en het gaat om zo'n kleine groep, dat de "sample size" een probleem gaat zijn.
O ja praktisch is het moeilijk maar het geeft wel een denk ik interessante interessante vragen: "Wat is man?" en "Wat is vrouw?" mbt de title van dit topic.
NieuwLeven schreef:
22-02-2023 16:22
He wat jammer om te lezen! Ik had je verhaal hier en daar destijds in de comments opgepikt over de gang van zaken. Vond het heel naar voor je dat je voor de 2e keer met hetzelfde geconfronteerd werd :"-( . Dikke digitale knuffel voor je. :rose:
Hee wat lief!!
Onverwachts ook, maar ik waardeer het zeer.
Achja zal dus ook aan mijzelf liggen maar ik begin er niet weer aan, als dit ooit afgewikkeld is.
Voorlopig zitten we nog wel aan elkaar vast wb de kinderen en voor de rest wil ik alleen maar rust en positiviteit om me heen.
Het is enorm geëscaleerd de laatste tijd met dingen die ik nooit had verwacht. Voel me zo lamgeslagen.
Daveotion schreef:
22-02-2023 07:23
Ik vind Beau ook leuk, maar die is nog maar 52. Geef het een paar jaar en opeens is hij veranderd in een oude knar.

Nou, ik denk zomaar dat Beau nog lang levenslustig en jongensachtig blijft. En het is sowieso een opgewekt en positief type, zie hem ook niet snel veranderen in een ouwe zeurkont.
Destiny schreef:
22-02-2023 17:32
Er is geen enkele twijfel dat de medicatie ook een rol speelt in de lagere levensverwachting. Alleen is er te weinig data voor de lange termijn om daar een getal aan te hangen. Maar dat is iets heel anders.
De hormoonbehandeling speelt geen rol, blijkt uit onderzoek.
Metallover schreef:
22-02-2023 18:38
Nou, ik denk zomaar dat Beau nog lang levenslustig en jongensachtig blijft. En het is sowieso een opgewekt en positief type, zie hem ook niet snel veranderen in een ouwe zeurkont.
Dit denk ik ook.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven