Leest er iemand mee met mijn Whatsappberichten?
zondag 26 februari 2023 om 10:03
Ik heb nu al een paar keer de volgende melding gekregen als ik whatsapp op mijn laptop open: je hebt whatsapp in een ander venster geopend, wil je hier verder gaan? Maar dan heb ik whatsapp helemaal nergens anders openstaan.
Ik weet dat dit een bekende (en oersimpele) hack is: op een onbewaakt ogenblik op de telefoon van iemand anders de QR-code scannen en dan ongemerkt meelezen via web whatsapp. Maar als ik op mijn telefoon kijk, zie ik geen onbekende verbindingen en ik heb ook al een paar keer alle verbindingen verbroken.
Iemand enig idee hoe dit kan/wat er aan de hand is?
Ik weet dat dit een bekende (en oersimpele) hack is: op een onbewaakt ogenblik op de telefoon van iemand anders de QR-code scannen en dan ongemerkt meelezen via web whatsapp. Maar als ik op mijn telefoon kijk, zie ik geen onbekende verbindingen en ik heb ook al een paar keer alle verbindingen verbroken.
Iemand enig idee hoe dit kan/wat er aan de hand is?
The impossible just takes a little longer.
zondag 26 februari 2023 om 18:00
Wombat, TO noemt wel een heel specifieke vorm van 'hacken' in haar OP. Buiten mijn vrouw en kinderen zou helemaal niemand op die manier in mijn Whatsapp kunnen komen. Althans, ik laat mijn telefoon alleen thuis onbeheerd open staan. Dus als TO een dergelijke hack vermoedt, dan zal ze denk ik ook een idee hebben hoe dat zou kunnen zijn gebeurd.
TO, ik krijg de melding toch echt alleen maar als ik op dezelfde computer en in dezelfde browser al een webwhatsapp open heb staan. Als ik op een andere computer inlog dan komt er überhaupt geen melding. Ik kreeg later vanmiddag wel een melding van whatsapp (op mijn telefoon) dat er iemand op mijn tweede computer is ingelogd op een bepaald tijdstip, maar dat komt vast omdat het algoritme het heel verdacht vindt dat ik naar aanleiding van dit t topic aan het trouble shooten ben
TO, ik krijg de melding toch echt alleen maar als ik op dezelfde computer en in dezelfde browser al een webwhatsapp open heb staan. Als ik op een andere computer inlog dan komt er überhaupt geen melding. Ik kreeg later vanmiddag wel een melding van whatsapp (op mijn telefoon) dat er iemand op mijn tweede computer is ingelogd op een bepaald tijdstip, maar dat komt vast omdat het algoritme het heel verdacht vindt dat ik naar aanleiding van dit t topic aan het trouble shooten ben

zondag 26 februari 2023 om 18:50
Decentdeer schreef: ↑26-02-2023 12:34Open je app op je mobiel, klik rechts op instellingen. Zie: “gekoppelde apparaten” daar kun je zien welke apparaten en waar je whatsapp is gekoppeld.
Dankjewel. Lees de OP. Daarin staat dat ik al een paar keer alle gekoppelde apparaten heb verwijderd (en dat ik daar niks vreemds zag staan).
zondag 26 februari 2023 om 18:53

maandag 27 februari 2023 om 00:01
Totdat een meelezer genoeg kennis heeft opgedaan om jouw moeder op te lichten.coderood schreef: ↑26-02-2023 13:20Zou er iemand geintresseerd zijn in jouw whatsapappgesprekken denk je to?
Als ik zo een melding zij krijgen zou ik hem gewoon wegklikken omdat ik echt een heerlijk saai leven heb en niemand geintresseerd is in de boodschappenlijstjes die ik naar mijn vriend stuur, de recepten en fotos van mijn kat die ik naar mijn moeder en zus stuur en de onzinnige updates over formule 1 die ik naar mijn vader stuur.
Is er iets in jouw gesprekken die een ander zou intresseren? En als dat zo is heb je dan zo een persoon in je leven die dat zou intresseren?
Als dat niet zo is dan zou ik me er gewoon niet druk om maken.
Of dat een meelezer weet wanneer je op vakantie bent en je huis leeg trekt.

maandag 27 februari 2023 om 00:14
Nu ik er nog even over nadenk:
Laatst was er iemand opgepakt. Hij had data van zo'n beetje alle Nederlanders. Mijn NAW en telefoonnummer staan vast wel ergens opgeslagen.
Via mijn whatsapp weten ze alles van mij. Waar ik op dat moment ben, wanneer ik werk, waar ik werk, wat ik heb gekocht, hoe ik eruit zie.
Ze mogen best dingen van mij lezen, heb in die zin niet zoveel te verbergen. Maar mijn whatsapp mogen anderen absoluut niet meelezen.
Het heeft ook risico's voor anderen. Iedereen in je telefoonlijst eigenlijk.
Laatst was er iemand opgepakt. Hij had data van zo'n beetje alle Nederlanders. Mijn NAW en telefoonnummer staan vast wel ergens opgeslagen.
Via mijn whatsapp weten ze alles van mij. Waar ik op dat moment ben, wanneer ik werk, waar ik werk, wat ik heb gekocht, hoe ik eruit zie.
Ze mogen best dingen van mij lezen, heb in die zin niet zoveel te verbergen. Maar mijn whatsapp mogen anderen absoluut niet meelezen.
Het heeft ook risico's voor anderen. Iedereen in je telefoonlijst eigenlijk.
maandag 27 februari 2023 om 11:51
Exact Siri. Als je mijn whatsapp kraakt, kun je heel veel gegevens verzamelen. Sterker nog, onlangs hebben anderen zelfs gewoon foto's van hun ID gedeeld in een groep waar ik in zit. Ik heb die berichten in mijn whatsapp meteen weer gewist, maar dat doet waarschijnlijk bijna niemand.
Dat boek van Daniël Verlaan heeft mijn ogen wel geopend. Zoveel verhalen van mensen die dachten dat zij niet interessant zouden zijn voor hackers.
Dat boek van Daniël Verlaan heeft mijn ogen wel geopend. Zoveel verhalen van mensen die dachten dat zij niet interessant zouden zijn voor hackers.
dinsdag 28 februari 2023 om 19:40
dinsdag 28 februari 2023 om 19:42
Eh, lees de OP en titel van topic zelf even.
Vroeg me af waarom ze daar aan denkt ipv een bug, echt geen rare vraag. En ze heeft zelf ook al antwoord gegeven. Wat een raar geleuter weer.

Jaja.
woensdag 1 maart 2023 om 09:19
Oh natuurlijk, ik zal in het vervolg beter de reacties van de TO lezen voordat ze geplaatst worden.LuciFee2023 schreef: ↑28-02-2023 19:42Eh, lees de OP en titel van topic zelf even.
Vroeg me af waarom ze daar aan denkt ipv een bug, echt geen rare vraag. En ze heeft zelf ook al antwoord gegeven. Wat een raar geleuter weer.![]()

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in