Gezondheid alle pijlers

Schurft

28-02-2023 00:09 18 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Een kleine maand geleden ben ik bij een vriendin blijven slapen na een avond stappen. Hartstikke leuk natuurlijk, maar sinds een week heb ik zo’n enorme jeuk. Ik dacht niet gelijk aan het moment dat ik in andermans bed had geslapen, waardoor ik maar lotion ben gaan smeren tegen (wat ik dacht) een droge huid. Nu heb ik zojuist een berichtje van die vriendin gekregen, en wat denk je; ze heeft schurft.

Morgen ga ik gelijk de dokter opbellen, maar ik ben er vrijwel zeker van schurft te hebben opgelopen. Ik zag dit niet aankomen, omdat het voornamelijk in studentenhuizen ‘heerst’. Het blijkt dus maar hoe besmettelijk het is. Gelukkig kon ik de link leggen door het berichtje van die vriendin! Voor hetzelfde geld was ik blijven smeren voor Jan met de korte achternaam en was ik alleen maar gekker geworden van de jeuk en bultjes.

Nu heb ik op internet al wel het een en ander gevonden, maar is er wellicht iemand hier met tips of ervaringen? Het liefst kom ik hier zo snel mogelijk vanaf en besmet ik niemand!
Huisarts. Receptje halen.
Sterkte ermee. :redrose:

Het wordt een gezelligheidsziekte genoemd door sommige artsen. :)

https://schurftstudentarts.nl/over-schurft/
Every woman deserves a man that destroys her lipstick, not her mascara.
Wat ik gelezen heb is het nogal hardnekkig en moet je met name het schoonmaken behoorlijk serieus nemen.

Eng.

Edit ik lees dat het lieve diertje ongeveer 3 dagen kan overleven buiten het lichaam; langer bij hoge luchtvochtigheid.
Dus een goed idee om te zorgen dat het (a) niet vochtig is in huis en (b) dat je 3 dagen alles wat je niet op 60 graden kan wassen niet aanraakt.

Luchtontvochtiger, plastic zeiltje over de bank en elke dag kleding + beddegoed op 60 graden wassen?
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Alle kleding die je gedragen hebt in de afgelopen week, stoffen kussens, beddegoed e.d. wassen op 60 graden. Alles wat niet gewassen kan worden 48 uur in de vrieskist of 2 weken in een vuilniszak. De mijten en hun eitjes zijn dan wel dood. Ik kan mij niet meer herinneren wat ik met het matras heb gedaan, volgens mij niets. Maar misschien wel aan te raden om zeiltje op matras en bank te doen. Volgens mij kunnen de eitjes een tijdje overleven in kleding en kussens e.d. ?

Ik kreeg een goedje om m'n huid in te smeren, dat doodt de mijten, maar de jeuk houdt nog wel even aan:( Het lijkt dan alsof je weer herbesmet ben, maar dat is in de meeste gevallen niet zo.
Ik zou sowieso geen kleding, theedoeken, bed e.d. delen. Handen schudden heb ik toen ook vermeden, maar dat is eigenlijk niet nodig. Ik weet niet of je huisgenoten hebt, maar die zou ik ook informeren en hen vragen hetzelfde te doen indien klachten (huisarts en kleding wassen e.d.)
Schurft is heel besmettelijk en heeft niet te maken met slechte hygiëne oid. Ik had het opgelopen in een verpleeghuis waar een uitbraak was. Is een beetje als luizen denk ik dan maar. Maar de jeuk is vreselijk:(((
Succes! Is ff lastig, belangrijk om consequent kleding en beddegoed te blijven wassen gedurende de periode dat de mijten en eieren nog in leven zijn, is denk afhankelijk van lotion die je krijgt. Dat weet de huisarts wel.
sidonia wijzigde dit bericht op 28-02-2023 00:40
17.81% gewijzigd
Wat een ellende. Ik heb me er laatst eens over ingelezen omdat ik me afvroeg of je ook besmet kon worden door bijvoorbeeld kleding passen. Wat onderneming om alles schoon te maken en schurft vrij te krijgen. Niet alleen je kleding, beddengoed en handdoeken maar ook vloerbedekking/kleden, meubels van stof, je gordijnen. Lijkt me bijna niet te doen.

Succes en hoop dat je er snel vanaf bent.
Dank allemaal voor de tips! Idd is het een heel gedoe met wassen… en de jeuk houd me wakker. Maar gelukkig is het op te lossen
www.thuisarts.nl/schurft
Ik en vriend hebben ons van nek tot tenen in moeten smeren met een lotion en heb het beddengoed in de was geflikkerd. Was voor ons voldoende om eraf te komen. Heb geen spul in quarantaine gedaan, slechts het beddengoed gewassen.

Ik had er last van (géén idee hoe ik er aan gekomen ben) en vriend heeft überhaupt geen last gehad. Heel bijzonder.
je kunt zonder recept een creme bij de apotheek halen. Meteen smeren, je hele lichaam vanaf je kaaklijn. Bij mijn zoon was de jeuk na een dag helemaal weg.

(maar vreselijk, heb alle beddengoed en gedragen kleding op 60 graden gewassen, wat een werk!)
Beter een half motto....
mijn vriend en ik hebben denk ik wel zo'n 6 maanden schurft gehad, waarin we 4 behandelingen hebben gehad. we deden alles exact volgens de aanwijzingen en nog meer! veel kleding hebben we nooit uit zakken gehaald, zo vaak op 60 gewassen dat we het moesten weggooien, matras, weggegooid en bank weken in plastic gelaten.

hoop dat dit je niet bang maakt verder maar zoals hierboven al genoemd wordt, neem dit echt heel serieus. goed dat je er op tijd bij bent!

het is nu 2 jaar geleden en ik heb nog steeds wel eens paniek er om. ik durf niet meer bij anderen te logeren, als ik iemand zie krabben dan krijg ik spontaan ook jeuk en angst.
TsumTsum schreef:
28-02-2023 00:34
Wat een ellende. Ik heb me er laatst eens over ingelezen omdat ik me afvroeg of je ook besmet kon worden door bijvoorbeeld kleding passen. Wat onderneming om alles schoon te maken en schurft vrij te krijgen. Niet alleen je kleding, beddengoed en handdoeken maar ook vloerbedekking/kleden, meubels van stof, je gordijnen. Lijkt me bijna niet te doen.

Rol jij je regelmatig in je gordijnen dan?

Sterkte TO!
Moiren schreef:
03-03-2023 23:34

Sterkte TO!
:HA:
Voor iedereen een groene tuin
Uitkijken met 2e hands kleding dus :O en of kleding passen..
Voor iedereen een groene tuin
Ik heb het als student ooit gehad. Alles heet gewassen (of stomerij), goed gesmeerd en ik was er vanaf.
Moiren schreef:
03-03-2023 23:34

Sterkte TO!
Ja iedere dag, hoezo?
TsumTsum schreef:
28-02-2023 00:34

Nou, wat jij hier noemt heb ik destijds allemaal niet gedaan. Dat zit toch niet op de huid? Schurft kan niet springen. Gewoon mijn beddengoed en kleding en klaar. Ben je niet in de war met wantsen?
GroenTuintje schreef:
04-03-2023 00:21
Uitkijken met 2e hands kleding dus :O en of kleding passen..
Ja volgens mij kan dat maar hangt het af van hoe erg de besmetting is. En dit zegt het RIVM over hoe je besmet kan raken:
Je kunt besmet raken door het bed, kleding, verkleedkleren of knuffels te delen met iemand die schurft heeft. Maar ook door meer dan 15 minuten huidcontact met iemand te hebben die schurft heeft. Bijvoorbeeld als je een besmet iemand helpt met wassen en aankleden, seks hebt of samen in één bed slaapt.
navyblue schreef:
04-03-2023 00:25
Nou, wat jij hier noemt heb ik destijds allemaal niet gedaan. Dat zit toch niet op de huid? Schurft kan niet springen. Gewoon mijn beddengoed en kleding en klaar. Ben je niet in de war met wantsen?
Dat is puur wat ik online tegen kwam. Dat die schurft op alles van stof kan zitten wat je met je blote huid aanraakt. Maar las ook dat de meeste besmettingen komen door contact met de huid van iemand die besmet is.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven