Mogelijkhedeb Inperken gebruik mobieltje kind?

05-03-2023 09:02 38 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,

Ik wil dat mijn beginnende pubers minder gebruik maken van hun mobiele telefoons. . Kan ik als ouder iets doen door middel van een app of iets anders? Het gaat mij met name om social media. Apps als whatsapp en magister moeten ze bijvoorbeeld kunnen gebruiken wanneer ze willen. Ze hebben een oudere versie van iPhone. Tips?
toffifee schreef:
05-03-2023 09:39
Gisteren keken wij bijvoorbeeld tv. Iets wat hij wilde zien. In ieder reclameblok pakt hij dan zijn telefoon. Vervolgens is de reclame voorbij en ‘moet hij nog even wat afmaken’. Iedere reclame opnieuw. Dat was de druppel voor mij, en daarom dus dit topic. Voor tips.
Mag ik je vragen... Wat doe jij gemiddeld in een reclameblok? :huh:
Ik lach in de regen, dans in de wind en kijk niet achterom. Of zoiets...
En als je kind, omdat ie tig keer in een uur zijn telefoon oppakt (en dus eigenlijk verslaafd is), daardoor niet tot huiswerk maken of leren komt, en dreigt te blijven zitten. Moet je het dan nog steeds aan het kind zelf overlaten?
Even heel zwart wit gesteld…
Chloe15 schreef:
05-03-2023 11:58
En als je kind, omdat ie tig keer in een uur zijn telefoon oppakt (en dus eigenlijk verslaafd is), daardoor niet tot huiswerk maken of leren komt, en dreigt te blijven zitten. Moet je het dan nog steeds aan het kind zelf overlaten?
Ja dat meld je in een gesprek met je kind. Een kind van 15 kun je best de consequenties voorschotelen en vragen hoe hij zorgt dat hij overgaat. Je kunt de telefoon is wel beperken, maar dan heeft hij ook nog zijn laptop (hebben veel leerlingen nodig voor school) om te netflixen etc. als hij niet op social media mag. Het een lost het ander niet op. Ze zijn vindingrijk genoeg om de ouder te omzeilen.

To ik ben nog wel benieuwd hoe snel hij van jou moet reageren op een appje wat jij aan hem stuurt. Verwacht jij dan een snel antwoord of mag hij gerust een dag wachten met reageren?
Chloe15 schreef:
De telefoon is bij mijn brugklasser ook nodig bij het huiswerk vanwege appen met een klasgenoot over een project, als agenda, in te kunnen loggen in apps etc. Ik laat haar wel alles beneden opladen zodat ze niet de hele nacht met telefoon en switch in de weer is.

Een 15 jarige moet leren daar mee om te gaan. Net zoals wij dat vroeger moesten met de computer, de tv en alles wat toen interessanter was als het huiswerk. Ik heb bij mijn 12-jarige juist alle tijdsbeperkingen er af gehaald. Ze gebruikt de hele dag al een chromebook (en leest digitaal haar boekenlijst) op/voor school, fietst elke dag anderhalf uur, zit in 2 orkesten. Ze doet genoeg dat ze zich ook gewoon mag ontspannen met lummelen op haar telefoon of gamen op Switch/PC. Ik volg wel wat ze ziet op YouTube en WhatsApp. TikTok gebruikt ze niet.

Wat ze in het reclameblok doet, moet ze zelf weten. Ik ga naar het toilet, pak wat uit de keuken of check mijn telefoon. Waarom zou zij dat niet mogen? Soms zit ze er gewoon bij omdat ze ook wil snacken (en dat niet op haar kamer/bij de pc mag) maar is niet echt in het programma geïnteresseerd en zit dan op haar telefoon of Switch.
toffifee schreef:
05-03-2023 09:29
Oh dat heb ik geprobeerd. Zo vaak. Ik weet niet hoe ik kan doordringen. Ik ben continue de zeikende ouder. Probleem is dat ze niet kunnen inschatten hoeveel tijd ze eigenlijk met hun mobiel bezig zijn. Ik kan/wil er niet meer de hele dag bovenop zitten, afpakken wil ik ook niet. Ik wil dat ze meer tijdsbesef krijgen. Gisteren had de oudste (15 jr) een schermtijd van 6,5 uur. En dan moet er ook nog gegamed worden op de PlayStation. Ik ben er een beetje klaar mee. Maar als je andere tips hebt, graag. Wil wel even vermelden dat de oudste ADHD heeft, geen tijdsbesef en meer verslavingsgevoelig vanwege zijn diagnose.
Hier was er op die leeftijd geen schermtijd meer. 15 jaar dan hebben ze niet veel anders mee te doen. Hier zitten ze allemaal op een sport, fietsen ze naar school dus in die zin beweging genoeg.
De afspraak is uit school even een half uurtje op je tel en daarna aan je huiswerk en je je taak in huis. Je kamer opruimen, vaatwasser leeg halen oid. Daarna mogen ze gamen.

Wat denk je dat je zoon gaat doen als zijn telefoon uitgaat als zijn schermtijd voorbij is? Denk je dat hij dan blij/vrolijk is niet gaat mopperen of boos wordt? Je bent dan alsnog de zeurende ouder die ook nog eens achter hun rug dingen op hun telefoon zet zodat ze hem niet meer kunnen gebruiken.
Chloe15 schreef:
Ja ergens wel. Je kunt met een 15 jarige echt prima in gesprek over de consequenties.
Mijn kinderen hebben hun telefoon nodig voor het maken van veel huiswerk. Een telefoon afnemen zorgt er dus voor dat ze dat huiswerk niet kunnen maken maar het afnemen van een telefoon zal ook een flinke weerstand bij een kind oproepen en meer problemen gaan opleveren. Een puber gaan echt niet ineens zijn best doen omdat jij zijn relefoon afneemt en wil dat hij huiswerk gaat maken.
Oud worden gaat met vallen en opstaan, soms is ondervinden wat de gevolgen zijn van bepaalde keuzes heel leerzaam.
Bedenk dat je elke regel die je stelt ook moet controleren en handhaven.

Hoe meer regels hoe drukker je het zelf krijgt, en hoe drukker kind is met het omzeilen van de regels.
Andersom schreef:
05-03-2023 15:03
Bedenk dat je elke regel die je stelt ook moet controleren en handhaven.

Hoe meer regels hoe drukker je het zelf krijgt, en hoe drukker kind is met het omzeilen van de regels.
Daarom hoopte ik op een app. Een app die het voor hem inzichtelijk maakt hoeveel tijd hij nu eigenlijk spendeert aan TikTok e.d. Niet persé een app die het beeld op zwart zet, maar ééntje die na ieder half uur even alert maakt op hoe lang hij op zijn telefoon zit. Zoiets. Om meer tijdsbesef te krijgen.

Natuurlijk mag hij tijdens reclame op zijn telefoon kijken. Het gaat mij er om dat als de reclame dan voorbij is, er eerst dus nog weer iets afgehandeld moet worden en hij vervolgens een deeltje van het programma mist. Het is nooit klaar zeg maar.
toffifee schreef:
05-03-2023 16:30
Daarom hoopte ik op een app. Een app die het voor hem inzichtelijk maakt hoeveel tijd hij nu eigenlijk spendeert aan TikTok e.d. Niet persé een app die het beeld op zwart zet, maar ééntje die na ieder half uur even alert maakt op hoe lang hij op zijn telefoon zit. Zoiets. Om meer tijdsbesef te krijgen.

Natuurlijk mag hij tijdens reclame op zijn telefoon kijken. Het gaat mij er om dat als de reclame dan voorbij is, er eerst dus nog weer iets afgehandeld moet worden en hij vervolgens een deeltje van het programma mist. Het is nooit klaar zeg maar.
En dat mag toch?
Of hij nou op scherm A kijkt, of schermB
toffifee schreef:

En dan denkt een puber lekker belangrijk, klikt het weg en gaat door.
toffifee schreef:

Je kan toch schermtijd aanzetten? Ze je precies hoelang je aan wat besteed hebt.
toffifee schreef:

Dan zou ik er alsnog eerder voor kiezen om het gesprek aan te gaan, ipv hopen dat een app dit van je over gaat nemen. TikTok kent trouwens zelf ook een functie die je om een zelfgekozen tijd een seintje geeft hoe lang je al op de app zit.

Hebben jullie er wel eens een normaal, niet verwijtend gesprek over gehad? Wat zegt hij er dan zelf over?
Gisteren mijn schermtijd bekeken samen met mijn dochter. Mijn gemiddelde per dag was niet zo veel lager dan dat van haar - wel verdeeld over andere apps. We kijken met zijn allen gewoon veel op die krengen en dat lijkt me op korte termijn ook niet echt te gaan veranderen. Dus het lijkt me veel handiger om zelf ermee om te leren gaan in plaats van barrières te stellen. Erover praten dus - polsen waar je kind tegenaan loopt. Dingen uitproberen in onderling overleg. En niet té panisch doen. Er zijn dagen met pieken - als je vakantie hebt en ziek bent bijvoorbeeld. Met 15 jaar ben je naar mijn mening rijp voor zelfsturing. Ja, hij zal zeker nog de mist in gaan, maar daar leert hij ook weer van.

Een dag vorige week had mijn dochter een enorme piek waarvan ze schrok, maar na even nadenken bleek dat ze toen een project voor school had moeten filmen en monteren, dus dat verklaarde het wel. Bewustwording is stap 1.

Daarnaast kan je samen best momenten afspreken waarop niet op de telefoon gegaan wordt (tijdens het eten - bij bezoek van oma).
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven