Van wie hou jij? En hoe weet je dat?

21-03-2023 15:26 51 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben benieuwd hoe je weet of je van iemand houdt. Mijn partner en kinderen zijn duidelijk :) maar dan vind ik het toch al lastiger worden. Wel m’n broer, maar niet mijn jongste broer? En in de vriendenkring, wel mijn basisschool vriendin maar niet mijn oud-collega-vriendin?

Kortom, hoe weet jij van wie je houdt?
cuculuscanorus schreef:
22-03-2023 16:25
Ik ben geen goede houder van (wel met mijn kinderen, gelukkig), ik ben daar niet mee opgegroeid. Dat maakt echt verschil, want mijn kinderen zijn er alweer veel beter in.
Dit geldt voor mij ook wel ja.
Ook niet goed meer durven denk ik. En als het dan wél zo is, is het ook 'echt' (weet het niet zo goed te duiden dus).
There is always something happening, and it's usually right now
cuculuscanorus schreef:
22-03-2023 16:23
Vandaag stond in de Volkskrant een interview met de moeder van Michael P, de moordenaar van Anne Faber. Was een mooi interview en ging hier ook over. Zij houdt nog steeds van haar zoon, al heeft ze absoluut herkend dat hij een enorme misdadiger is.
Ja, mooi interview, vind ik ook.
Ik hou van mijn kind. En een van mijn ouders. Ik hou van mijn beste vriendin.

En ik hou van iemand waarvan ik niet zou moeten houden.
Ik hou van mijn ouders, broer + schoonzusje + neefje, oma en van een paar goede vriend(inn)en.

Aanvulling: en ook van m'n kat :cat:
akatosh schreef:
22-03-2023 15:41
Als ik veel voor ze zou over hebben en het onvoorwaardelijk is.
Lijkt me heel onwenselijk, als niet over je kinderen gaat.
Jaja.
Houden van voel ik vooral heel duidelijk als het niet uit maakt wat ik er voor terug krijg. Bij mijn Kinderen, familie, hele goede vrienden en huisdieren voel ik dat.
Partner is combi van klein deel puur houden van maar vooral heel veel voorwaardelijke liefde. Ik hou van hem omdat ik er zoveel voor terug krijg. Stopt dit dan zal het houden ook van verdwijnen
Pinaco schreef:
22-03-2023 16:17
Onvoorwaardelijk... Dus als iemand een pedofiel of een misbruiker blijkt te zijn doet dat niets af aan de liefde die je voelt?
Het is en blijft je kind, het kleine onschuldige hoopje mens dat je 9maanden in je buik gedragen hebt en na de geboorte in je armen hield, dat kleine onschuldige hulpeloze hoopje mens aan wie je in je hart beloofd hebt er altijd voor te zorgen en hem/haar altijd te beschermen. Je kunt de daden van je kind veroordelen en verafschuwen, je kunt ook besluiten afstand te nemen van je kind, maar je zult nooit stoppen van je kind te houden. (Ik ben me ervan bewust dat er ook moeders zijn die niet (in staat is om) onvoorwaardelijk van hun kind (te) houden, dit zijn hele trieste situaties en het is niet mijn bedoeling om mensen te kwetsen of hun ervaringen te bagatelliseren. Ik probeer enkel uit te leggen waar de onvoorwaardelijke liefde voor een kind vandaan komt)
mijn kinderen en kleinkind. Ik hield van mijn ouders (overleden), ik heb 2 vriendinnen waar ik veel van hou. En ik heb een tante en oom waarvan ik hou.
Leuk om te lezen hoe iedereen er anders in staat, en welke betekenis je eraaan geeft. en fijn dat ik niet de enige ben die het lastig vindt. Vroeger werd “ ik hou van je “ ook niet hardop uitgesproken tegen mij, en ik vind dat nu ook lastig om da5 zelf te doen. Vind het zo zwaar klinken, zo definitief. Hebben jullie dat ook? Ik hoor soms bij de basisschool een moeder dan tussen neus en lippen door “love you!” zeggen tegen haar kind, maar ik bewaar liever zo’n uitspraak als bijzonder. Terwijl het juist goed is als je vaak hoort da5 er van je gehouden wordt. Spreken jullie “houden van “ hardop uit tegen bijvoorbeeld vrienden?
Ik hou van mijn man, kinderen, vriendinnen, mijn zus en diens man, mijn nicht en mijn vader. Niet tegen iedereen spreek ik het uit. Maar dat voel ik wel heel sterk, dat ze belangrijk voor me zijn, ik heel veel om ze geef en het ontzettend veel pijn zou doen als hen iets zou overkomen, of wanneer zij zelf bijvoorbeeld veel pijn hebben. Ik houd niet van mijn moeder, die heeft mij mijn leven lang (met en zonder opzet) zo enorm beschadigd dat ze kapot kan vallen. Geen houden van, wel heel veel haat. Je hoeft niet automatisch van je familie te houden, je hebt niet voor hen gekozen.
m-april schreef:
23-03-2023 00:02
Het is en blijft je kind, het kleine onschuldige hoopje mens dat je 9maanden in je buik gedragen hebt en na de geboorte in je armen hield, dat kleine onschuldige hulpeloze hoopje mens aan wie je in je hart beloofd hebt er altijd voor te zorgen en hem/haar altijd te beschermen. Je kunt de daden van je kind veroordelen en verafschuwen, je kunt ook besluiten afstand te nemen van je kind, maar je zult nooit stoppen van je kind te houden. (Ik ben me ervan bewust dat er ook moeders zijn die niet (in staat is om) onvoorwaardelijk van hun kind (te) houden, dit zijn hele trieste situaties en het is niet mijn bedoeling om mensen te kwetsen of hun ervaringen te bagatelliseren. Ik probeer enkel uit te leggen waar de onvoorwaardelijke liefde voor een kind vandaan komt)
En of ze bestaan, helaas. Tegelijkertijd is zij voor mij de grootste drijfveer om het zelf onvoorwaardelijk te blijven doen naar mijn kinderen.
Ik hou zoveel van mijn dochter dat ik in staat ben om al anderhalf jaar geen contact met haar te hebben zodat zij haar demonen, angsten en verdriet onder ogen kan gaan zien en er de strijd mee aan gaat. Al ga ik ondertussen kapot van verdriet....
Dat is moederliefde... Toch?
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Mijn zusje ❤️daar hield ik van .ze is nl te jong overleden .
Van mijn ouders ook overleden op hoge leeftijd .beter te accepteren dan mijn zusje .
Van je ouders weet je dat ze niet het eeuwige leven hebben .

Zijn kort na elkaar twee vrienden van ons overleden .van de een hield ik .alleen vriendschap dikke vriendschap van man en vrouw . En ik mis hem .
De ander had van mij ook wel 100 jaar mogen worden maar hem mis ik niet in mijn denken en doen .hoop dat ik het n beetje goed formuleer .
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .
Ik houd van mijn man, dochter, ouders en oma. Oh en mijn katten. Mijn houden van cirkel is heel klein en zijn allemaal mensen (en dieren) die heel dicht bij mij staan.
Ik geef om vrienden, maar ik houd niet van ze. Ik zou het echt heel jammer vinden als het contact zou verdwijnen, maar ik zou er niet kapot aan gaan.

Wat betreft het uitspreken. Ik ben echt opgegroeid met dat wel zeggen. Mijn moeder en ik zeggen het nog steeds regelmatig tegen elkaar. En ik zeg het ook regelmatig tegen mijn dochter. Dat is dus ook wel eens als ik haar afgeef bij het kdv. Betekent niet dat ik er makkelijk over denk, want ik heb, naast de kleine cirkel, maar tegen 1 vriend ooit ik hou van je gezegd. Als ik het zeg, dan meen ik het ook echt.
lichtbron schreef:
23-03-2023 10:52
Ik hou zoveel van mijn dochter dat ik in staat ben om al anderhalf jaar geen contact met haar te hebben zodat zij haar demonen, angsten en verdriet onder ogen kan gaan zien en er de strijd mee aan gaat. Al ga ik ondertussen kapot van verdriet....
Houden van is soms (een beetje) loslaten om later weer te kunnen omarmen, heel veel liefs voor jou :heart:
Dank je, Meauve..
Meauve, ik laat los met de hoop dat ze "genezen" terug komt. Ze weet dat mijn liefde oneindig is...
Maar het is niet gemakkelijk..
Boeiende vraag. Liefde bestaat op een spectrum lijkt me, en dan heb je ook nog verschillende soorten.

Er is een heel aanwezig voelbaar soort houden van. Dat je alleen al omdat de persoon er simpelweg is ontroerd/blij/gelukkig bent, en je je bijna elke dag wel bewust bent van hoe belangrijk deze persoon voor je is, en als diegene afwezig is is dat voelbaar. Ik voel dit bv naar mijn partner en de kat, als ik kinderen zou hebben zouden ze vast in deze categorie zitten.

Dan heb je een meer passieve aanwezige mensen waar je veel om geeft maar die je niet dagelijks ziet, maar die wel meteen bij je opkomen als belangrijke personen. Voor wie je dingen wil doen om te helpen, bij wie je je verheugt om ze te zien, bij wie he je geaccepteerd en geliefd voelt, en bij wie je meeleeft als het niet goed gaat en die je erg zou missen in je leven als ze er niet meer zijn. Dit zijn bij mij enkele vrienden en naaste (schoon)familieleden.

Dan is er een categorie mensen die ik graag mag, maar die niet dichtbij genoeg staan om duidelijk vrienden te zijn. Misschien wel als ik ze langer zou kennen of in een bredere context. Mensen die ik vooral door omstandigheden ken en met wie ik goed kan opschieten. Collega's vooral, een buurvrouw, sommige familie. Ik voel sympathie, vind het gezellig met ze, zou op verzoek met dingen helpen en het jammer vinden als ik ze nooit meer zou zien, maar niet hartverscheurend.

Dan zijn er mensen met wie de relatie gecompliceerd is; aan de ene kant houd ik van ze, aan de andere kant botsen we of zijn we te verschillend. Ken ze goed en wil ook dat het goed met ze gaat, maar als dat niet zo is raakt het me minder dan bij mensen die dichtbij staan. Afstand voelt ambivalent, meer vaag onrustig 'ik heb al een tijdje niets laten horen' dan echt drang om contact op te nemen. Eigenlijk alleen familie in deze categorie.

Dan kennissen, verre familie, en collega's die ik oppervlakkig ken. Als ze ineens weg zijn zou het niet meteen opvallen. Geen liefde, wel sympathie maar erg situatiegebonden, uit het oog, uit het hart.
This is an unacceptable timeline
Vivienne99 schreef:
23-03-2023 09:30
Ik hoor soms bij de basisschool een moeder dan tussen neus en lippen door “love you!” zeggen tegen haar kind, maar ik bewaar liever zo’n uitspraak als bijzonder. Terwijl het juist goed is als je vaak hoort da5 er van je gehouden wordt. Spreken jullie “houden van “ hardop uit tegen bijvoorbeeld vrienden?
Tegen mijn kind en man zeg ik het elke dag, bewust. Niet tussen neus en lippen door, maar ik sta er echt even bij stil.
Tegen vrienden zeg ik niet snel dat ik van ze hou, alleen als we ff een momentje hebben. Ik spreek tegen hen wel vaak uit dat ik hen waardeer, ik moedig ze aan en ik juich voor hun successen. Andere manieren om te laten zien dat ik van ze hou :heart:
Mijn kinderen moeder en zusje. Daar hou ik écht oprecht van.
Ik geef om mijn broer. Maar er is zoveel gebeurd. Dat het van houden van is overgegaan naar geven om hem.

Als mijn moeder zusje of kinderen iets zou overkomen. Zou ik hier helemaal kapot van zijn.
Bij sommige zou ik er verdriet om hebben. Maar het een plek kunnen geven.
Bij degene van wie ik oprecht hou zou dat nooit goed lukken.
Pinaco schreef:
23-03-2023 12:07
Tegen mijn kind en man zeg ik het elke dag, bewust. Niet tussen neus en lippen door, maar ik sta er echt even bij stil.
Tegen vrienden zeg ik niet snel dat ik van ze hou, alleen als we ff een momentje hebben. Ik spreek tegen hen wel vaak uit dat ik hen waardeer, ik moedig ze aan en ik juich voor hun successen. Andere manieren om te laten zien dat ik van ze hou :heart:
Hier ook, iedere avond bij het instoppen zeg ik: "Ik hou van jou" en vult kind aan "Tot de maan en weer terug". Daarna zeg ik dat ik trots op hem ben en vraag ik of hij ook trots op zichzelf is, wat hij met een glimmend snuutje bevestigt. Dit ritueel heb ik met beide kinderen, wat echt niet minder betekent omdat het iedere avond gezegd wordt. :heart:
Er bestaan in mijn ogen vele vormen van houden van, elk op hun eigen unieke manier. Ook moeilijk in woorden uit te leggen, het is een gevoel…….

Ik houd van veel mensen in mijn nabije omgeving en maak sowieso een heel groot onderscheid tussen vrienden en kennissen.
Live Life to the fullest
akatosh schreef:
22-03-2023 15:41
Als ik veel voor ze zou over hebben en het onvoorwaardelijk is.
Dat laatste is een heel kort lijstje, bestaande uit alleen mijn kind. De liefde voor alle andere mensen om me heen is niet onvoorwaardelijk.
lichtbron schreef:
23-03-2023 10:52
:hug:
feow schreef:
22-03-2023 16:16
Ik heb voor mijn leerlingen een soort speciale liefde.
Als ze bij mij in de klas zitten en daarna nog ongeveer drie maanden ga ik voor ze door het vuur en mag je me midden in de nacht wakker maken om iets te doen, daarna neem ik (op een enkele uitzondering na) afstand.
Hier hetzelfde. Maar het is niet hetzelfde als moederliefde, uiteraard. En ik geef ook eerlijk toe dat ik niet van ál mijn leerlingen hou. Van de ene meer dan van de andere. En er zijn er ook bij waarbij het heel moeilijk is om iets van liefdevolle gevoelens voor te hebben. Ik kan dit, vind ik in ieder geval zelf, wel goed voor mezelf houden en de leerlingen niet het gevoel geven dat ik de één hoger heb zitten dan de ander, al is dat dus soms wel zo.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven