Wie heeft kennis van Word (of ander veelgebruikte tekstverwe

07-04-2023 10:40 17 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wie weet of de volgende functie bestaat in Word of een andere tekstverwerker:

je maakt een kant en klaar document met meerdere hoofdstukken en in de inhoudsopgave selecteer je dan de hoofdstukken. Als je een hoofdstuk selecteert in de inhoudsopgave en deze verwijdert, dan verwijder je daarmee ook dat stuk tekst in het document. Of als je het hoofdstuk in de inleiding versleept, dan versleep je dit ook in de tekst. Deze optie zou voor mijn bedrijf heel veel handelingen van knippen en plakken schelen. Nu maken we de tekst nl. basic op en knippen en plakken we wat we nodig hebben. Als de optie bestaat zoals ik net heb uitgelegd, kunnen we de tekst overcompleet maken en hoef je alleen maar te selecteren wat moet verdwijnen.

Ben benieuwd of iemand dit weet of dit bestaat. Hulp is welkom : )
Bij mijn weten werkt het in Word in elk geval andersom. De inhoudsopgave refereert aan de hoofdstukken (headings) in de tekst. Haal je een hoofdstuk weg, dan update je de inhoudsopgave, maar dus niet dat je met het verwijderen van een regel uit de inhoudsopgave een hoofdstuk verderop verwijdert.

Maar wie weet is er een optie die ik niet ken. Ik lees mee.
Overigens zou je nog steeds een volledig compleet document kunnen maken. Haal je er stukken uit, dan ververs je gewoon de inhoudsopgave en dan klopt het weer.

Door te klikken op de links uit de inhoudsopgave zou je snel kunnen springen naar de stukken tekst die je weg zou willen halen.
Je gebruikt dus al kop-stijlen? Kop 1, kop 2, etc?

Dan kun je onder het menu 'Beeld' het vinkje aanzetten bij 'navigatievenster'. Zo verschijnt aan de linkerkant een interactieve versie van de inhoudsopgave. Je kunt dan klikken op de kop waar je naartoe wilt en het document scrollt mee.

Je kunt ook koppen + hun onderliggende tekst verslepen in dit navigatievenster. En als je rechtermuis klikt, kun je kiezen voor kop + onderliggende tekst verwijderen.

Volgens mij heb je dan alles wat je zoekt? :)
Lorem_Ipsum schreef:
07-04-2023 10:47
Overigens zou je nog steeds een volledig compleet document kunnen maken. Haal je er stukken uit, dan ververs je gewoon de inhoudsopgave en dan klopt het weer.

Door te klikken op de links uit de inhoudsopgave zou je snel kunnen springen naar de stukken tekst die je weg zou willen halen.
Klopt, zo werk ik inmiddels zelf. Maar het is nóg makkelijker als je alleen maar het hoofdstuk in de inhoudsopgave hoeft te verwijderen.
eenbeetjegroen schreef:
07-04-2023 10:49

Dan kun je onder het menu 'Beeld' het vinkje aanzetten bij 'navigatievenster'. Zo verschijnt aan de linkerkant een interactieve versie van de inhoudsopgave. Je kunt dan klikken op de kop waar je naartoe wilt en het document scrollt mee.

Je kunt ook koppen + hun onderliggende tekst verslepen in dit navigatievenster. En als je rechtermuis klikt, kun je kiezen voor kop + onderliggende tekst verwijderen.

Ik ben een word nitwit. Ik kopieer wat ik collega's met meer verstand zie doen. Dus ik moet even nadenken wat je schrijft. Het tekstdocument waarmee ik moet werken is al door iemand anders opgemaakt. Inmiddels opgezocht wat kopstijlen zijn...

Zoals je het uitlegt klinkt dat idd alsof dat precies is wat ik zoek.
Ok, inmiddels ook via youtube de uitleg gevonden wat je schrijft. Ik zie nu inderdaad links van mijn tabblad de opmaak. Het enige wat nu nog niet lukt is dit bewerken, ook al heb ik bewerken aangeklikt. Enig idee hoe ik het bewerken hiervan kan activeren? Want ik krijg een rondje met een schuin streepje te zien (zo'n verboden tekentje). Kan het zijn dat dit document is vastgezet (geblokkeerd) om te kunnen bewerken en kan je zoiets opheffen?
eenbeetjegroen schreef:
07-04-2023 10:49

Oh ja, sowieso via het navigatievenster. Maar dan geldt alsnog; de inhoudsopgave is gebaseerd op de tekst, en niet andersom.
anoniem_677683ba4a1a0 wijzigde dit bericht op 07-04-2023 11:27
6.30% gewijzigd
Hoerabanaan schreef:
07-04-2023 11:04
Klopt, zo werk ik inmiddels zelf. Maar het is nóg makkelijker als je alleen maar het hoofdstuk in de inhoudsopgave hoeft te verwijderen.
Oh, dat had ik dan niet goed begrepen, omdat je het had over een basic tekst, dat ik dat je misschien niet met headings en styles werkte. Dan ben je al een heel eind!
:cheer2: @eenbeetjegroen, je bent mijn persoonlijke held vd dag! Want het is gelukt. Ik heb gevonden hoe het werkt en kan idd op deze manier werken. Wow. Dankje!
Lorem_Ipsum schreef:
07-04-2023 11:24
Oh ja, sowieso via het navigatievenster. Maar dan geldt alsnog; de inhoudsopgave is gebaseerd op de tekst, en niet andersom.
Dat is dus juist geen probleem, want doordat ik in de inhoudsopgave (veel sneller dan door hele lappen tekst te moeten gaan) dingen kan aanpassen, ben ik nu supersnel klaar. Moet ik het alleen nog even uitleggen aan de rest die met het document moeten werken. Maar dat is nu appeltje eitje
Fijn! Ik hou van alle trucs die je met Word kunt uithalen. Scheelt bakken met tijd!
haha, het is wel merkbaar bij mij dat ik geen administratieve functie heb. Ik ben zo vreselijk onhandig met die software pakketten word excel, nou ja, eigenlijk alles dat met een computer te maken heeft. Het lukt me net om op viva te komen :$
Hoerabanaan schreef:
07-04-2023 11:35
:cheer2: @eenbeetjegroen, je bent mijn persoonlijke held vd dag! Want het is gelukt. Ik heb gevonden hoe het werkt en kan idd op deze manier werken. Wow. Dankje!
Ik kende dit ook niet. Handig.
Hoerabanaan schreef:
07-04-2023 12:07
haha, het is wel merkbaar bij mij dat ik geen administratieve functie heb. Ik ben zo vreselijk onhandig met die software pakketten word excel, nou ja, eigenlijk alles dat met een computer te maken heeft. Het lukt me net om op viva te komen :$
Ook geen academische baan, blijkbaar?
nee, ik hoef maar heel minimaal iets te doen met word. Ik moet tekstbestanden typen. Dat lukt wel. Zeker sinds ik deze week chat gpt heb ontdekt :idee: De opmaak hoef ik me eigenlijk niet mee te bemoeien. Die is al gemaakt en ik hoef alleen maar copy paste het erin te plakken.
Ja, dat chatgpt moet ik me ook eens in gaan verdiepen.
Knuddestudder schreef:
07-04-2023 12:07
Ik kende dit ook niet. Handig.

Ik heb ook bijgeleerd! :)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven