Hoe om te gaan met stiefdochter?

13-04-2023 00:09 29 berichten
X
anoniem_65fffc027e485 wijzigde dit bericht op 28-04-2023 17:00
Reden: Vraag beantwoord
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
vraag het aan een psycholoog. Ik neem aan dat er wel iets van ondersteuning voor haar is?
Ik zou neigen naar gewoon doorgaan op zelfde voet, niet te vaak en niet te veel. Helemaal niet gaan pushen. En dit verder eerst met een hulpverlener van kind bespreken. En als die er niet is, vragen of vader dat wel kan gaan regelen.
Jaja.
Als ze het overal en bij zowat iedereen heeft zal "meer contact" niet echt helpen.
Eerder tegenwerken en haar nog meer wegjagen.

Ik zou verder doen op 't ritme dat jullie voorheen bezig waren.
En vooral niet gaan samenwonen zolang zij nog thuiswoont, want dat lijkt mij voor niemand leuk.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Heb het met de hulpverlener erover.
Verder, bij mijn dochter nam de angst af als ze iemand beter kon en vertrouwde. Maar dat kon een tijdje duren. Je hoeft niks te dwingen maar misschien vaker effe binnenlopen bij haar. Meid hoe is die, wil je wat drinken, wil je samen filmpje kijken.
Maar met 15 kun je dit gesprek ook met haar voeren. Wat kan ik doen om je prettig te laten voelen? Welke situaties maken je angstig, welke situaties laten je prettig voelen.
Is dat niet puber-eigen? Mijn vijftienjarige zit ook de ganse dag op zijn kamer als ik hem er niet af en toe uit sleep. Alleen om te eten zit hij aan de keukentafel.
lonelycat schreef:
13-04-2023 06:46
Heb het met de hulpverlener erover.
Verder, bij mijn dochter nam de angst af als ze iemand beter kon en vertrouwde. Maar dat kon een tijdje duren. Je hoeft niks te dwingen maar misschien vaker effe binnenlopen bij haar. Meid hoe is die, wil je wat drinken, wil je samen filmpje kijken.
Maar met 15 kun je dit gesprek ook met haar voeren. Wat kan ik doen om je prettig te laten voelen? Welke situaties maken je angstig, welke situaties laten je prettig voelen.
Dit kan wel eens precies zijn wat de dochter nodig heeft :)
(Ik zou willen dat mijn moeder dit vroeger allemaal aan mij had gevraagd :-[ )
Wissewis schreef:
13-04-2023 01:42
Als ze het overal en bij zowat iedereen heeft zal "meer contact" niet echt helpen.
Eerder tegenwerken en haar nog meer wegjagen.

Ik zou verder doen op 't ritme dat jullie voorheen bezig waren.
En vooral niet gaan samenwonen zolang zij nog thuiswoont, want dat lijkt mij voor niemand leuk.
Dit. Voor haar zal vooral een gevoel van veiligheid belangrijk zijn. Dat komt in gevaar als ze nu buiten haar comfortzone geduwd wordt. En waarom? Omdat pa vindt dat er nu een warme band moet komen? Het tempo van dochter aanhouden lijkt me veel belangrijker.
Tempo dochter aanhouden zou ik niet volledig aanraden. Als het tenminste echt een sociale angst is. Door angst zal ze zich dan alleen maar meer en meer gaan terugtrekken.
Je moet niet dwingen maar wel laten zien dat bang zijn niet nodig is. Dat ze zich bij jou prettig kan voelen. En dat kan en mag op een rustig tempo.
gaat het bij moeder wel goed? dan zou ik haar daar laten, voor haar rust
Accepteer haar gewoon
Hoezo betrek je het op jezelf ?
pushen zou het laatste zijn dat ik zou doen. dat geef je zelf ook al aan.

mijn eerste ingeving is haar (via een brief bijvoorbeeld) aangeven hoe jij jouw rol ziet en haar vragen hoe zij dat graag zou zien en dat je er voor haar bent.

maar even checken bij eventuele hulpverleners wat de beste manier zou zijn kan ook als die er zijn.

mijn stiefvader heeft dit bij mij gedaan. gewoon in een gesprek toen ik 13 was en hij erbij kwam.
ik herinner me dat gesprek nog woordelijk omdat ik het zo bijzonder vond dat die man MIJ vroeg wat ik nodig had van hem.

bij jouw stiefdochter kan een gesprek wat teveel zijn, daarom opper ik de optie van een brief
En doooooor!
Dit leest als problematiek die niet met een middagje samen winkelen opgelost zal zijn, dus ik denk niet dat contactmomenten forceren zin zal hebben. Dit is werk voor professionals, volg wat zij aangeven.

Nu geen zelf bedachte veranderingen doorvoeren.
Bedankt voor de reacties! Op dit moment heeft ze geen hulpverlening. In het verleden wel gehad, ook voor sociale angst (en verschillende andere problemen), maar dat heeft niet veel opgeleverd. Althans, de angst is er niet door weggegaan. Haar ouders vinden dat het nu goed genoeg met haar gaat dus willen even niet inzetten op verdere hulp.

Ik vind de tip van een gesprek aangaan wel een goede. Ik weet niet zeker of dat gaat werken met mij (op dit moment durft ze me niet eens aan te kijken dus een gesprek lijkt me wat hoog gegrepen), maar haar vader (mijn vriend dus) zou natuurlijk wel al een voorzet kunnen geven door te vragen wat er voor haar nodig is om het contact met mij soepeler te laten zijn.
Ik vind dat je vriend een beetje op twee gedachten hinkt. Je moet accepteren dat ze zo is, met andere woorden, jij mag er niks van vinden of aan veranderen, maar tegelijk probeert hij wel het contact te regisseren op een manier die voor jou helemaal niet prettig voelt. Dat moet hij dan in mijn ogen ook niet doen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik zou haar vooral in haar waarde laten en niets forceren,
want volgens mij gaat geforceerd nu samen iets doen niet werken. Ze durft je nu niet eens aan te kijken.

Trouwens, denk ik echt niet dat dat persoonlijk naar jou is.
Stientje schreef:
13-04-2023 10:46
Bedankt voor de reacties! Op dit moment heeft ze geen hulpverlening. In het verleden wel gehad, ook voor sociale angst (en verschillende andere problemen), maar dat heeft niet veel opgeleverd. Althans, de angst is er niet door weggegaan. Haar ouders vinden dat het nu goed genoeg met haar gaat dus willen even niet inzetten op verdere hulp.

Ik vind de tip van een gesprek aangaan wel een goede. Ik weet niet zeker of dat gaat werken met mij (op dit moment durft ze me niet eens aan te kijken dus een gesprek lijkt me wat hoog gegrepen), maar haar vader (mijn vriend dus) zou natuurlijk wel al een voorzet kunnen geven door te vragen wat er voor haar nodig is om het contact met mij soepeler te laten zijn zich zo veilig mogelijk te laten voelen in mijn aanwezigheid.

Probeer echt je focus te veranderen, niet focussen op meer/beter contact, maar dat zíj zich veilig voelt.

Het idee van vader vind ik geen goed plan, maar ik snap wel waar het vandaan komt: jij zit hem eigenlijk te pushen omdat jij het op jezelf betrekt. Dus probeert hij toch iets te doen. Dom idee, maar hij voelt zich (ook door jou) tussen twee partijen in staan.
broadway schreef:
13-04-2023 09:11
pushen zou het laatste zijn dat ik zou doen. dat geef je zelf ook al aan.

mijn eerste ingeving is haar (via een brief bijvoorbeeld) aangeven hoe jij jouw rol ziet en haar vragen hoe zij dat graag zou zien en dat je er voor haar bent.

maar even checken bij eventuele hulpverleners wat de beste manier zou zijn kan ook als die er zijn.

mijn stiefvader heeft dit bij mij gedaan. gewoon in een gesprek toen ik 13 was en hij erbij kwam.
ik herinner me dat gesprek nog woordelijk omdat ik het zo bijzonder vond dat die man MIJ vroeg wat ik nodig had van hem.

bij jouw stiefdochter kan een gesprek wat teveel zijn, daarom opper ik de optie van een brief
Ik zou zeer zeker geen brief schrijven. Het is een kind en ook nog een met een bepaalde problematiek. Dan creëer je toch voor jezelf weer een verwachting (gaat ze reageren, wanneer gaat ze erop reageren) en wat als ze niet reageert. Het legt ook een druk bij haar neer dat ze zich verplicht voelt om erop te reageren of dat ze niet reageert en dan blijft het ook maar in de lucht hangen.
Een verwachting is een uitgestelde teleurstelling gaat in veel gevallen op en dat zou hier ook best het geval eens kunnen gaan zijn.
Ga ik over nadenken.
"Dit is overigens niet persoonlijk: ze is zo angstig/ongemakkelijk zo ongeveer bij iedereen.
Ik trek me haar gedrag soms toch persoonlijk aan (‘ze mag me niet!’) en dat leidt dan tot problemen tussen mijn vriend en mij. "

Dat is erg knap, jezelf in 2 opeenvolgende zinnen tegenspreken.
grenada schreef:
13-04-2023 13:03
"Dit is overigens niet persoonlijk: ze is zo angstig/ongemakkelijk zo ongeveer bij iedereen.
Ik trek me haar gedrag soms toch persoonlijk aan (‘ze mag me niet!’) en dat leidt dan tot problemen tussen mijn vriend en mij. "

Dat is erg knap, jezelf in 2 opeenvolgende zinnen tegenspreken.
Ze weet dat het niet persoonlijk is maar toch voelt het soms wel zo. Dat kan toch gewoon?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
13-04-2023 13:05
Ze weet dat het niet persoonlijk is maar toch voelt het soms wel zo. Dat kan toch gewoon?
dan moet ik het anders verwoorden. Dus dochter bedoelt het niet persoonlijk, ma vat het wel persoonlijk op en daardoor krijgt ze problemen met haar vriend. Misschien moet ze zichzelf eens een flinke schop onder haar derriere geven?
Ik zou niets gaan forceren.
Ten eerste: jezelf in de oren knopen dat dit niet om jou draait.
Ten tweede een leuk kaartje kopen met een plaatje van iets wat je weet dat ze leuk vindt en daarin schrijven dat je alle begrip hebt dat ze het soms nog lastig vindt om te samen te praten, maar dat je hier zelf wel voor open staat zodra ze er klaar voor is. En dan eventueel je 06 nummer erbij zetten voor het geval appen of tiktok filmpjes doorsturen haar wel leuk zou lijken (als suggestie - niet als must).
En het daar dan een hele tijd gewoon bij laten en eens kijken wat er gaat gebeuren.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Wat naar voor dat meisje zeg. Ik zou haar zeker niet pushen. Is al aan haar gevraagd wat ze wil en hoe ze het voor zich ziet?
belgali schreef:
13-04-2023 14:20
Ten tweede een leuk kaartje kopen met een plaatje van iets wat je weet dat ze leuk vindt en daarin schrijven dat je alle begrip hebt dat ze het soms nog lastig vindt om te samen te praten, maar dat je hier zelf wel voor open staat zodra ze er klaar voor is. En dan eventueel je 06 nummer erbij zetten voor het geval appen of tiktok filmpjes doorsturen haar wel leuk zou lijken (als suggestie - niet als must).
En het daar dan een hele tijd gewoon bij laten en eens kijken wat er gaat gebeuren.
Ik vind dit eerlijk gezegd best wel geforceerd en opdringerig naar een kind van 15 toe. Ik denk dat je in dit soort situaties nooit spreekwoordelijke bal bij het kind moet leggen. Daarmee maak je het contact de verantwoordelijkheid van het kind. Dat is het niet.

Ik zou eerder kiezen voor iets als haar favoriete taartje halen en in de koelkast zetten. En haar daar subtiel op wijzen vlak voordat je weg gaat.
belgali schreef:
13-04-2023 14:20
Neeeee echt niet doen dit. Idee van vriend ook afkappen. Het is wat het is, helaas.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven