QR codes op de vrijmarkt

16-04-2023 18:57 107 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Binnenkort is het weer Koningsdag en dan ga ik weer even naar de vrijmarkt gewoon om te kijken. Vorig jaar hadden veel mensen een QR code liggen om te betalen d.m.v. Tikkie. Ik vroeg me af hoe zoiets dan precies werkt en of je die codes ook kan scannen met je gewone bank app om te betalen? Ik zorg altijd dat ik wat cash geld en klein geld bij heb op een vrijmarkt maar het lijkt me ook handig om zo’n code te scannen als je net iets teveel ziet en je cash geld op is.
ninanoname schreef:
17-04-2023 08:19
Tikkie heeft voor Koningsdag de Qroon. Kijk maar in de app.
Top idee.
Jaja.
Was ook als extra bedoeld naast cash geld hoor.
nitflex schreef:
17-04-2023 09:56
Ja, dat dacht ik ook al, hoe kan zo’n kind dan zien of het overgeboekt is

Het lijkt me trouwens wachten op de eerste oplichters met QR-codes die naar schimmige sites leiden. Misschien denk ik te negatief.
Meeste kinderen zitten niet alleen he?

En die wel echt alleen zitten en met QR codes kunnen omgaan hebben vast een mobiel en ook apps als tikkie en bankapp.
Zolang ze niets van anderen scannen zal wel loslopen.
Jaja.
LuciFee2023 schreef:
17-04-2023 10:19
Meeste kinderen zitten niet alleen he?

En die wel echt alleen zitten en met QR codes kunnen omgaan hebben vast een mobiel en ook apps als tikkie en bankapp.
Zolang ze niets van anderen scannen zal wel loslopen.
Nou ja, omdat iemand het vraagt omdat kind geen telefoon heeft, bedoel ik. Dan leek het me dus dat er geen telefoon in de buurt was.

Mijn gedachte qua oplichting was trouwens helemaal los daarvan, dat was meer een gedachte voor een risico als koper. Niet speciaal met Koningsdag, maar in zijn algemeenheid. Ik dacht even aan die dingen die men soms op marktplaats probeert met rare 1 cent tikkies enzo of neppe tikkie-links.
Muselet schreef:
17-04-2023 07:51
Heerlijke opmerking :lol: helemaal mee eens :high5:
:mrgreen: ja toch?! En leren kinderen meteen rekenen met geld :lol:
Voor iedereen een groene tuin
nitflex schreef:
17-04-2023 09:54
Nee, ik normaal gesproken ook niet. Maar op de vrijmarkt, met kinderen enzo, zorg ik toch wel dat ik losgeld mee heb.
Precies, allemaal een beetje geld in de hand en kies en betaal zelf maar :)
Ik zit er niet bij hoor, kind kijkt op de telefoon van de koper of het betaald en de rest is op vertrouwen. Als daar iemand tussen zit die hem voor 50 cent wil oplichten dan haalt karma diegene vast een keer in.
GroenTuintje schreef:
17-04-2023 07:41
Wat is er mis met gewoon contant? Ik snap bij hele grote betalingen dat overmaken handig is, maar ik ga echt niet voor elke poep en scheet (15 cent hier 30 cent daar) zitten klooien met een qr
Daar is niks mis mee, ik zorg ook altijd dat ik contant geld heb maar ik heb al een paar keer gehad dat ik niks zag en dus met contant geld bleef zitten. Geen probleem maar dat zit dan maanden in m'n portemonnee omdat ik het vergeet want ik pin meestal. Jaar erop minder contant geld mee en had ik te weinig, of ik zag teveel leuks, dus dat werd afdingen tot het bedrag wat ik nog wel had of even een paar cent van iemand lenen. In die laatste gevallen leek die QR code me wel handig.
GroenTuintje schreef:
17-04-2023 10:57
Precies, allemaal een beetje geld in de hand en kies en betaal zelf maar :)
:yes:
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
nitflex schreef:
17-04-2023 09:53
Die Qroon van Tikkie volgens mij juist niet, die is speciaal voor Koningsdag.
werkt dit ook, als je geen ABN-rekening hebt?
En ja ik kreeg vroeger ook wat geld van mijn ouders om vrij te besteden. Zei zo'n man achter de kraam een keer "je moet wel afdingen hoor!" dus voor 10 cent een knuffel. En bij een andere kraam zag een vrouw me muntjes tellen om te kijken of ik nog genoeg had "je mag het gratis hebben, neem maar mee!". Goede herinneren aan. Maar goed ik ben geen kind meer dus minder voordelen wat dat betreft :rofl:

En ik kijk meestal voor specifieke dingen die wat duurder zijn maar je vaak wel goedkoop op zo'n markt kan kopen als je er op tijd bij bent tenminste.
Lila-Linda schreef:
17-04-2023 12:49
werkt dit ook, als je geen ABN-rekening hebt?
Ja werkt met alle NL banken.
Ik vind het op zich wel handig. Er is niks mis met contant geld, dat zegt ook niemand, maar dat kan wel net op zijn. Of je hebt juist nog niks gekocht en alleen €20 onaangebroken in je portemonnee en je wil iets kopen van 50 cent, en diegene heeft daar niet van terug. Of je hebt gewoon geen zin/tijd/gelegenheid om eerst geld te gaan halen, dat kan natuurlijk ook. Ik vind het prima als ze beide gelegenheden aanbieden. Alleen nog maar QR-codes zou ik niet handig vinden, maar dat lees ik ook nergens.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik vind QRoon trouwens een geniale naam hiervoor.
Er is niets mis met contant geld / Qroon o.i.d.
Zolang het maar blijft rollen :biggrin:
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Ik weet werkelijk niet hoe je tegenwoordig nog aan muntgeld komt.
Ik betaal alles normaal gesproken met pin en uit de geldautomaat komt alleen briefgeld.
Dus als ik op de vrijmarkt met regelmaat iets voor 15 of 30 cent contant wil betalen dan vereist dat allemaal voorbereiding. Eerst veel briefgeld uit de muur trekken, dan niet gaan zelfscannen maar boodschappen op de band bij de caissière, en dan hopen dat het zo uitkomt dat ik flink wat wisselgeld in munten terugkrijg, anders moet het nog een keer. Mag je een maand van tevoren wel beginnen met voorraad aanleggen. Doe mij maar die QR.
nitflex schreef:
17-04-2023 09:56
Ja, dat dacht ik ook al, hoe kan zo’n kind dan zien of het overgeboekt is

Het lijkt me trouwens wachten op de eerste oplichters met QR-codes die naar schimmige sites leiden. Misschien denk ik te negatief.
Zeker niet. Je loopt een risico
La_Galette schreef:
17-04-2023 13:33
Ja werkt met alle NL banken.
om een verzoek te betalen, kan via alle systemen
maar je zult de Qroon-app moeten hebben?om betaalverzoeken aan te maken??
en dat kan alleen met ABN?
Wombat schreef:
17-04-2023 14:02
Ik betaal alles normaal gesproken met pin en uit de geldautomaat komt alleen briefgeld.
Dus als ik op de vrijmarkt met regelmaat iets voor 15 of 30 cent contant wil betalen dan vereist dat allemaal voorbereiding. Eerst veel briefgeld uit de muur trekken, dan niet gaan zelfscannen maar boodschappen op de band bij de caissière, en dan hopen dat het zo uitkomt dat ik flink wat wisselgeld in munten terugkrijg, anders moet het nog een keer. Mag je een maand van tevoren wel beginnen met voorraad aanleggen. Doe mij maar die QR.
Same.

Heb echt zelden contant en muntgeld is helemaal een crime.
Ik lees hier over het scannen van de QR-code met camera of QR-app. Ik doe het nog weer anders > ik open met bank-app en ga daar naar QR-code scannen. Niet omdat het beter is, maar vind ik handiger.
Dat zou overigens ook wat beter beschermen tegen oplichting, want zo kan je niet met een ander zijn of haar code naar een schimmige website geleid worden. Die heb je dan zelf bepaald.
courage wijzigde dit bericht op 17-04-2023 15:06
0.90% gewijzigd
Courage schreef:
17-04-2023 14:43
Ik lees hier over het scannen van de QR-code met camera of QR-app. Ik doe het nog weer anders > ik open met bank-app en ga daar naar QR-code scannen. Niet omdat het beter is, maar vind ik handiger.
Dat zou overigens ook wat beter beschermen tegen oplichting, want zo kan je niet met een ander zijn of haar code naar een schimmige website geleid kunnen worden. Die heb je dan zelf bepaald.
Zo doe ik het ook altijd inderdaad.
Wombat schreef:
17-04-2023 14:02
Je hebt een jaar de tijd hiervoor gehad, om kleingeld op te sparen. Zo moeilijk is het allemaal niet hoor. Pinnen uit de muur en dan contant betalen in de winkel. Zo krijg je kleingeld ;)
Lila-Linda schreef:
17-04-2023 14:30
om een verzoek te betalen, kan via alle systemen
maar je zult de Qroon-app moeten hebben?om betaalverzoeken aan te maken??
en dat kan alleen met ABN?
De app Tikkie kun je ook gewoon gebruiken (betaalverzoeken sturen) met (vanuit) andere bankrekeningen dan die van ABN. Dus ik denk dat Qroon ook zo werkt.
Wanna grow up to be
Be a debaser
GroenTuintje schreef:
17-04-2023 15:05
Je hebt een jaar de tijd hiervoor gehad, om kleingeld op te sparen. Zo moeilijk is het allemaal niet hoor. Pinnen uit de muur en dan contant betalen in de winkel. Zo krijg je kleingeld ;)
Ik denk niet dat de meeste mensen in hun hoofd het hele jaar al bezig zijn met de vrijmarkt. Eerder dat ze een week ervoor denken: misschien kan ik nog even over de vrijmarkt gaan lopen.
GroenTuintje schreef:
17-04-2023 15:05
Pinnen uit de muur? Hu, wat nieuwerwets, ik krijg liever mijn salaris contant in een loonzakje. Al die nieuwe dingen maar tegenwoordig, doodeng en totaal onnodig als je maar gewoon je maanden van tevoren voorbereidt!

En serieus: dank TO, voor het topic. Ik ga ook een QR uitprinten voor bij ons kleedje volgende week. Fijn als mensen de keuze hebben tussen contant betalen of via een QR als ze geen klein geld op zak hebben.

Maakt het nou nog uit of ik die QR print via Tikkie of via mijn bank (ING) in wie ermee kunnen betalen (alle banken?) en hoe (via de camera of via de bankapp scannen of allebei?)?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven