Een vriend(in) als werkgever

donderdag 20 april 2023 om 21:36
Een goede vriendin die ik inmiddels alweer 10 jaar ken gaat een eigen zaak beginnen. We kennen elkaar via het werk van destijds en in deze branche gaat ze ook iets opstarten.
Nu heeft ze aan mij gevraagd of ik bij haar wil komen werken. Ze kent mijn kwaliteiten, zoekt een stabiele werknemer met ervaring en zou het fijn vinden om weer samen te werken.
Mijn hart zegt ja maar mijn hoofd twijfelt of dit verstandig is. Het is een leuke nieuwe uitdaging en qua bedrijfsformule past het helemaal bij mij. Maar zijn deze 2 vormen van een relatie vriendinnen/werkgever/werknemer wel te combineren? ( ze start de zaak met haar partner, deels zouden de meer werkgerelateerde besprekingen met hem kunnen worden gevoerd, echter nooit helemaal buiten haar om )
Zijn er mensen die een soortgelijke werkrelatie met een vriend(in) zijn aangegaan? Hoe is dat jullie bevallen? Heb je tips?
Nu heeft ze aan mij gevraagd of ik bij haar wil komen werken. Ze kent mijn kwaliteiten, zoekt een stabiele werknemer met ervaring en zou het fijn vinden om weer samen te werken.
Mijn hart zegt ja maar mijn hoofd twijfelt of dit verstandig is. Het is een leuke nieuwe uitdaging en qua bedrijfsformule past het helemaal bij mij. Maar zijn deze 2 vormen van een relatie vriendinnen/werkgever/werknemer wel te combineren? ( ze start de zaak met haar partner, deels zouden de meer werkgerelateerde besprekingen met hem kunnen worden gevoerd, echter nooit helemaal buiten haar om )
Zijn er mensen die een soortgelijke werkrelatie met een vriend(in) zijn aangegaan? Hoe is dat jullie bevallen? Heb je tips?
donderdag 20 april 2023 om 22:47

donderdag 20 april 2023 om 22:48
We hebben alle mogelijkheden besproken, dit dus ook maar daar gaat niet onze voorkeur naar uit. Ik heb het er hier bij gezet omdat ik dacht dat het wellicht dan sommige meningen van "nee niet doen" milder zou stemmen.

donderdag 20 april 2023 om 22:53
Nee zo'n baan kan ik niet makkelijk ergens vinden. Wat ik nu doe is een 6, dit is potentieel een 8,5.Susan schreef: ↑20-04-2023 22:35Het ligt er een beetje aan. Is het echt je droombaan of meer iets wat je wel leuk vindt? Is het een unieke kans of kan je zo'n baan ook makkelijk ergens anders vinden? Het is in mijn ogen zeker wel een risico; ik denk dat er genoeg vriendschappen op zijn stukgelopen.

donderdag 20 april 2023 om 22:58
Ivm herkenbaarheid wil ik niet toelichten wat het precies is, ze kan niet starten zonder al enig personeel aan te nemen.minnimouse schreef: ↑20-04-2023 22:40Dat is ook weer zo.
Ben wel benieuwd wat het dan is dat ze blijkbaar meteen de behoefte heeft om iemand aan te nemen. Meestal begin je klein en als je het drukker krijgt ga je eens kijken of het mogelijk is om iemand aan te nemen.
Durf je ook kritisch te zijn als het niet loopt zoals het moet lopen? Loonsverhoging vragen? Kun je er tegen als zij jou (negatief) beoordeelt?.
Ik zou het denk ik echt niet doen.
Ik kan zakelijk zijn en normaal gesproken werk en privé goed gescheiden houden.

donderdag 20 april 2023 om 23:02
Daar heb ik ook aan gedacht echter is dat niet een van mijn ambities op dit moment. Het aantal uren dat de eerste jaren moet worden gewerkt als eigenaar en de toewijding kan ik nu niet voldoende geven.PoesmetLaarzen schreef: ↑20-04-2023 22:57Kun je niet samen het bedrijf opzetten? Dat jij ook instapt als eigenaar/partner.
Zou voor de gelijkwaardigheid een hoop oplossen.
donderdag 20 april 2023 om 23:05
donderdag 20 april 2023 om 23:16
Ik zou ook al eens kijken wat er gebeurt met de vriendschap als je bijvoorbeeld zegt dat je nog minstens een half jaar wil wachten met instappen tot de trein bolt.
Een beetje baas-in-wording moet omkunnen met tegenslag om niet of niet meteen "de gedroomde werknemer" (alias één van haar vriendinnen) in dienst te kunnen nemen.
Een beetje baas-in-wording moet omkunnen met tegenslag om niet of niet meteen "de gedroomde werknemer" (alias één van haar vriendinnen) in dienst te kunnen nemen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben

donderdag 20 april 2023 om 23:25
Ik denk dat Lila bedoelde, het is nog maar afwachten of het allemaal goed van de grond komt en een succesvol bedrijf wordt.Goudlokje013 schreef: ↑20-04-2023 22:35Wat ik daar zou gaan doen hebben we al uitgebreid besproken. Ik heb haar gezegd dat ik er over na ga denken en dat we als ze verder door de voorbereidingen heen is en we het allebei zouden willen doorzetten het contract gedeelte moeten bespreken. Ik ga haar sowieso helpen met het gedeelte dat mijn vakgebied is op te zetten ( gewoon als vriendin ) omdat dat gedeelte van het bedrijf niet haar vakgebied is.
We hebben eerder als leidinggevende naast elkaar gewerkt, beide over een ander gedeelte van het bedrijf maar wel nauw met elkaar in contact.
Voor mij gaat het niet zozeer om het bevriend zijn met een leidinggevende, mij gaat het om werken voor een eigenaar van een zaak. En al helemaal een echtpaar/stel! Die fout heb ik eens gemaakt. Nooit meer.

vrijdag 21 april 2023 om 00:52
Ik zie hier om me heen een aantal voorbeelden waarin dat heel leuk loopt.
En ook heel veel familie bedrijven hier in de regio.
Werknemer enthousiast en betrokken en blij met de manier van leiding geven, werkgever heel blij met kundige werknemer, en het maakt het extra gezellig en ze hebben aan een half woord van elkaar genoeg.
Het lijkt mij van een aantal dingen afhangen:
- kan en durf je bij deze mensen eerlijk te zijn en je -professionele- mening te geven?
- sta je achter hun manier van werken en leiding geven?
- hebben jullie veelal dezelfde normen en waarden?
- hebben jullie dezelfde communicatiestijl
- kunnen ze tegen kritiek en advies, denk je dat ze gaan vertrouwen in jouw expertise en je de ruimte geven die je nodig hebt?
- hoe is hun relatie onderling en hoe communiceren ze?
Als het een ontzettend leuke baan lijkt, je werkt graag samen met die persoon, je denkt dat je echt wat toe te voegen hebt, lukt normaliter goed samen meningsverschillen bespreken, en je denkt geen last te hebben van hun relatie zou ik zelf de gok wel wagen denk ik.
En ook heel veel familie bedrijven hier in de regio.
Werknemer enthousiast en betrokken en blij met de manier van leiding geven, werkgever heel blij met kundige werknemer, en het maakt het extra gezellig en ze hebben aan een half woord van elkaar genoeg.
Het lijkt mij van een aantal dingen afhangen:
- kan en durf je bij deze mensen eerlijk te zijn en je -professionele- mening te geven?
- sta je achter hun manier van werken en leiding geven?
- hebben jullie veelal dezelfde normen en waarden?
- hebben jullie dezelfde communicatiestijl
- kunnen ze tegen kritiek en advies, denk je dat ze gaan vertrouwen in jouw expertise en je de ruimte geven die je nodig hebt?
- hoe is hun relatie onderling en hoe communiceren ze?
Als het een ontzettend leuke baan lijkt, je werkt graag samen met die persoon, je denkt dat je echt wat toe te voegen hebt, lukt normaliter goed samen meningsverschillen bespreken, en je denkt geen last te hebben van hun relatie zou ik zelf de gok wel wagen denk ik.

vrijdag 21 april 2023 om 04:39
Niet doen. Pak evt een zzp opdracht van ze aan bij een leuk tijdelijk project, maar verder niet.
Als alles goed gaat is het leuk. Maar als het fout gaat is ook je vriendschap kapot.
Stel je wordt langdurig ziek
Stel ze redden het financieel niet
Stel er is een klant ontevreden over je. Jij bent het oneens en wil niet meer met die klant werken en zij wel
Stel jij wil loonsverhoging maar zij geven het niet
Jij wil vrij maar zij geven je geen verlof want te druk.
Als alles goed gaat is het leuk. Maar als het fout gaat is ook je vriendschap kapot.
Stel je wordt langdurig ziek
Stel ze redden het financieel niet
Stel er is een klant ontevreden over je. Jij bent het oneens en wil niet meer met die klant werken en zij wel
Stel jij wil loonsverhoging maar zij geven het niet
Jij wil vrij maar zij geven je geen verlof want te druk.
vrijdag 21 april 2023 om 06:21
vrijdag 21 april 2023 om 06:25
Ik ook, alleen is het privé/werk met vrienden per definitie al niet gescheiden.Goudlokje013 schreef: ↑20-04-2023 22:58Ivm herkenbaarheid wil ik niet toelichten wat het precies is, ze kan niet starten zonder al enig personeel aan te nemen.
Ik kan zakelijk zijn en normaal gesproken werk en privé goed gescheiden houden.
Ik zou het nooit doen.
Jullie weten privé gezien gewoon teveel van elkaar, ik moet er niet aan denken dat mijn werkgever ook weet hoe ik de bloemetjes buitenzet.
Er problemen zijn met een van mijn kinderen, ik een dikke buren ruzie heb ( fictieve voorbeelden)
Dat is werk en privé gescheiden houden. Onmogelijk wanneer je vrienden bent.
Ik ken iemand en die is al maanden (in haar hoofd) bezig hoe ze moet gaan vertellen dat ze eigenlijk wil stoppen.
Ze ligt er wakker van, ik vroeg of dat ook zou gelden als ze bij bedrijf X zou werken, het antwoord laat zich raden " nee "
People sometimes ask, why do you always choose the hardest road. Who says there was an easier way?

vrijdag 21 april 2023 om 06:44
Heel erg bedankt voor al jullie reacties, er zitten hele goede punten tussen waar ik over na moet denken.
Werk en privé is inderdaad per definitie niet meer gescheiden en dat is normaal wel iets wat ik belangrijk vind.
Als zzper zou wellicht een goede optie zijn die ik zeker ga onderzoeken.
Echt, enorm bedankt voor jullie reacties!
Werk en privé is inderdaad per definitie niet meer gescheiden en dat is normaal wel iets wat ik belangrijk vind.
Als zzper zou wellicht een goede optie zijn die ik zeker ga onderzoeken.
Echt, enorm bedankt voor jullie reacties!

vrijdag 21 april 2023 om 08:38
Lorem_Ipsum schreef: ↑20-04-2023 23:25Voor mij gaat het niet zozeer om het bevriend zijn met een leidinggevende, mij gaat het om werken voor een eigenaar van een zaak. En al helemaal een echtpaar/stel! Die fout heb ik eens gemaakt. Nooit meer.
Als je in loondienst bent dan werk je toch altijd voor de eigenaar van een zaak, of snap ik het niet?

vrijdag 21 april 2023 om 08:46
Ik zou het best overwegen eigenlijk. Ik heb een vriendin die ik ook ontmoet heb op de werkvloer waarmee ik dat best zou durven. Het lijstje wat Avocadeau noemt is denk ik wel belangrijk, bij deze specifieke persoon zou ik op alles volmondig 'ja' kunnen antwoorden.
Maar het hangt heel erg af van wie, want ik ken niemand anders waarmee ik dit zou doen denk ik.
ZZP is misschien een goede tussenoptie, maar eigenlijk maakt het niet zoveel uit toch?
Ik zou het wel aandurven eigenlijk, maar, alleen bij deze ene persoon.
Maar het hangt heel erg af van wie, want ik ken niemand anders waarmee ik dit zou doen denk ik.
ZZP is misschien een goede tussenoptie, maar eigenlijk maakt het niet zoveel uit toch?
Ik zou het wel aandurven eigenlijk, maar, alleen bij deze ene persoon.
vrijdag 21 april 2023 om 09:29
Bedenk ook nog even hoe ze in jullie "collega-tijd" sprak over minder presterende werknemers. Zo gaat ze dus ook over jou spreken als haar verwachtingen van jou te hoog zijn. Dus bijvoorbeeld "die Jantje loopt de kantjes er maar van af, de uitvreter!" of "die oetlul snapt er helemaal niets van, wat doet hij hier!"
Hoe sprak ze over zieke medewerkers, waren dat luie donders die weer aan het werk geschopt moesten worden, of was ze daar serieus mee begaan? Ook jij kan bij haar in dienst ziek worden, hoe ze vroeger met zieke werknemers omging voorspelt hoe ze dat in de toekomst zal doen.
Hoe ga je het vinden als ze zo met jou omgaat? Omdat jouw ziekzijn haar niet uitkomt, of omdat ze, nu ze eigenaar is, aan jou net zulke hoge eisen stelt als die door de zaak aan haar gesteld worden, zoals 24-uurs beschikbaarheid, doorwerken tot het werk af is in plaats van tot einde werktijd, geen overuren schrijven. Dingen om wel even over na te denken.
Hoe sprak ze over zieke medewerkers, waren dat luie donders die weer aan het werk geschopt moesten worden, of was ze daar serieus mee begaan? Ook jij kan bij haar in dienst ziek worden, hoe ze vroeger met zieke werknemers omging voorspelt hoe ze dat in de toekomst zal doen.
Hoe ga je het vinden als ze zo met jou omgaat? Omdat jouw ziekzijn haar niet uitkomt, of omdat ze, nu ze eigenaar is, aan jou net zulke hoge eisen stelt als die door de zaak aan haar gesteld worden, zoals 24-uurs beschikbaarheid, doorwerken tot het werk af is in plaats van tot einde werktijd, geen overuren schrijven. Dingen om wel even over na te denken.
vrijdag 21 april 2023 om 10:14
Goede post!Irma_3110 schreef: ↑21-04-2023 09:29Bedenk ook nog even hoe ze in jullie "collega-tijd" sprak over minder presterende werknemers. Zo gaat ze dus ook over jou spreken als haar verwachtingen van jou te hoog zijn. Dus bijvoorbeeld "die Jantje loopt de kantjes er maar van af, de uitvreter!" of "die oetlul snapt er helemaal niets van, wat doet hij hier!"
People sometimes ask, why do you always choose the hardest road. Who says there was an easier way?
vrijdag 21 april 2023 om 12:11

vrijdag 21 april 2023 om 13:00
Nee ik bedoel, ik werk liever voor een groot bedrijf met een CEO ergens ver weg, dan dat ik in een kleine onderneming met 13 medewerkers rechtstreeks voor de eigenaar werk.
Samen op een afdeling bij bijv. Deloitte werken is voor mij echt wat anders dan samen met de eigenaar bij een klein IT-bedrijf werken, waar zijn eigen zaak letterlijk zijn inkomen is. Bijvoorbeeld een niet binnen gehaalde opdracht voelt dan gewoon anders. Heb ervaring met beide

Kort gezegd; ik heb liever dat we allemaal in loondienst zijn. (Nou ja, een Partnership-structuur kan ik dan nog wel aan).
vrijdag 21 april 2023 om 18:05
Ik heb wel gewerkt onder een vriendin. Echter was zij geen eigenaar(grote multinational) wel was ze mijn teamleider.
Wij konden dat heel goed. En het heeft ook nu ik sinds bijna 4 jaar ergens anders werk tijdens en erna nooit onze vriendschap beïnvloed.
Hoe dat is als echt eigenaar weet ik niet, maar ik kan het in een management/personeel structuur in ieder geval met sommigen dus wel.
Wij konden dat heel goed. En het heeft ook nu ik sinds bijna 4 jaar ergens anders werk tijdens en erna nooit onze vriendschap beïnvloed.
Hoe dat is als echt eigenaar weet ik niet, maar ik kan het in een management/personeel structuur in ieder geval met sommigen dus wel.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in