Trouwen: welke vorm? Advies?
zondag 23 april 2023 om 03:05
Hoi,
Ik (25 jaar) ben een poosje geleden ten huwelijk gevraagd en ik heb ‘ja’ gezegd. Nu ben ik me een beetje aan het inlezen over de vormen om te trouwen en vraag ik wat voor jullie de reden was om onder huwelijkse voorwaarden of gemeenschap van goederen te trouwen?
Ik heb zelf een ‘gewone’ (leuke!) baan in loondienst, maar mijn partner heeft een onderneming. Zou het daarom verstandig zijn om voorwaarden op te stellen?
Ik (25 jaar) ben een poosje geleden ten huwelijk gevraagd en ik heb ‘ja’ gezegd. Nu ben ik me een beetje aan het inlezen over de vormen om te trouwen en vraag ik wat voor jullie de reden was om onder huwelijkse voorwaarden of gemeenschap van goederen te trouwen?
Ik heb zelf een ‘gewone’ (leuke!) baan in loondienst, maar mijn partner heeft een onderneming. Zou het daarom verstandig zijn om voorwaarden op te stellen?
zondag 23 april 2023 om 16:38

zondag 23 april 2023 om 16:50
Niet helemaal. Beperkte gemeenschap van goederen. Het privé vermogen van voor het huwelijk blijft buiten de gemeenschap. Maar je bent niet automatisch onder huwelijkse voorwaarden getrouwd.Grobbekuiken_ schreef: ↑23-04-2023 16:38Tegenwoordig is de standaard toch ohv?
Toen ik trouwde was dat nog igvg en aangezien we al lang op die manier samenwoonden, beiden geen noemenswaardige gelden hadden en bovendien evenredig verdienden hebben we dat zo gelaten.
https://www.willemsensmeets.nl/nl/nieu ... %20blijft.
Als we nu trouwen, trouwen we toch standaard op huwelijkse voorwaarden?
Een bezoek aan een notaris is dan toch niet meer nodig?
Pas op! Per 1 januari 2018 is de wet veranderd. Als u trouwt en niets regelt, ontstaat niet meer automatisch een algehele, maar een beperkte gemeenschap van goederen. Dit betekent dat vanaf 1 januari 2018 het privévermogen dat u hebt op het moment dat u trouwt, buiten de gemeenschap blijft. In tegenstelling tot hetgeen nog wel eens wordt gedacht, houden de nieuwe huwelijksregels niet in dat echtgenoten die onder de nieuwe regeling vallen automatisch op huwelijkse voorwaarden trouwen. Voor huwelijkse voorwaarden, die – vooral voor ondernemers – een nuttige regeling kunnen zijn, blijft een bezoek aan een notaris voorafgaand aan het huwelijk dus nodig.
TO, bij een onderneming altijd onder huwelijkse voorwaarden trouwen.

zondag 23 april 2023 om 17:01
In alle eerlijkheid begrijp ik niet dat je hier advies over nodig hebt. Je aanstaande heeft een onderneming. Hij zal toch wel bedacht hebben dat het verstandig is om die buiten het huwelijk te laten d.m.v. huwelijkse voorwaarden? En jij had dat ongetwijfeld met twee minuten Googlen gevonden.
Niet zo ingewikkeld dus; huwelijkse voorwaarden.
Niet zo ingewikkeld dus; huwelijkse voorwaarden.
zondag 23 april 2023 om 17:11
Hangt een beetje af van de vorm van onderneming. Als hij persoonlijk aansprakelijk is voor bedrijfsschulden (bijv. in een VOF) dan word jij dat ook (hoofdelijk) als je in gemeenschap van goederen trouwt. Dan zou ik dus voorwaarden opstellen om jezelf te beschermen. Bij een BV is dat alweer heel anders geregeld. Ik zou hier toch echt professioneel advies over inwinnen als je er geen verstand van hebt!

zondag 23 april 2023 om 17:30
Er zijn meerdere redenen om onder huwelijkse voorwaarden te trouwen bij een onderneming. De aansprakelijkheid is daar één van. Bij wanbeleid ben je overigens wel persoonlijk aansprakelijk. Een andere reden is het voortbestaan van de onderneming bij een scheiding. Dus de bescherming werkt 2 kanten op.Bbubbels schreef: ↑23-04-2023 17:11Hangt een beetje af van de vorm van onderneming. Als hij persoonlijk aansprakelijk is voor bedrijfsschulden (bijv. in een VOF) dan word jij dat ook (hoofdelijk) als je in gemeenschap van goederen trouwt. Dan zou ik dus voorwaarden opstellen om jezelf te beschermen. Bij een BV is dat alweer heel anders geregeld. Ik zou hier toch echt professioneel advies over inwinnen als je er geen verstand van hebt!
zondag 23 april 2023 om 17:33
Vandaar ook mijn advies aan TO om hier goed advies over in te winnen.Pelle schreef: ↑23-04-2023 17:30Er zijn meerdere redenen om onder huwelijkse voorwaarden te trouwen bij een onderneming. De aansprakelijkheid is daar één van. Bij wanbeleid ben je overigens wel persoonlijk aansprakelijk. Een andere reden is het voortbestaan van de onderneming bij een scheiding. Dus de bescherming werkt 2 kanten op.
zondag 23 april 2023 om 18:16
Dat niet alleen, maar als toekomstig partner van TO zou ik de onderneming er sowieso uit houden. Bij scheiding is hij anders de helft van zijn bedrijf kwijt.Bbubbels schreef: ↑23-04-2023 17:11Hangt een beetje af van de vorm van onderneming. Als hij persoonlijk aansprakelijk is voor bedrijfsschulden (bijv. in een VOF) dan word jij dat ook (hoofdelijk) als je in gemeenschap van goederen trouwt. Dan zou ik dus voorwaarden opstellen om jezelf te beschermen. Bij een BV is dat alweer heel anders geregeld. Ik zou hier toch echt professioneel advies over inwinnen als je er geen verstand van hebt!
zondag 23 april 2023 om 18:18
zondag 23 april 2023 om 18:26
Laat je vooral ook persoonlijk heel goed adviseren. Huwelijkse voorwaarden die alleen een bedrijf beschermen, pakken nog wel eens erg zuur uit voor degene wiens bedrijf dat niet is.
Niet alleen gebeurt het vaak dat degene in loondienst de kosten betaalt voor het huishouden terwijl degene met bedrijf zijn inkomsten maximaal investeert in het bedrijf, en dat dus alleen hem ten goede komt.
Maar ook als er kinderen komen en degene met bedrijf blijft fulltime+ werken terwijl de ander voor de taken thuis opdraait dan komt het vaak voor dat de totale gezinswinst in het bedrijf terecht komt wat maar op naam van 1 persoon staat. Zorg ervoor dat jouw onbetaalde arbeid aan jullie gezinseconomie ook ‘waarde’ heeft.
Zorg op zijn minst dat als er goede winsten zijn, dat jij van jouw inkomen ook kapitaal opbouwt, wat op jouw naam staat. Dat als jij minder gaat werken om voor kinderen en huishouden te zorgen, die kapitaalopbouw op jouw naam ook nog doorgaat. En dat de kosten voor huis en huishouden verdeeld zijn en gezamenlijk sparen ook buiten het bedrijf wordt gedaan.
Als er geen goede winsten zijn en er moet veel van jullie gezamenlijk geld in het bedrijf, laat goed omschrijven dat ook jij geld in het bedrijf hebt gestoken en wat dat betekent als jullie uit elkaar zouden gaan.
Niet alleen gebeurt het vaak dat degene in loondienst de kosten betaalt voor het huishouden terwijl degene met bedrijf zijn inkomsten maximaal investeert in het bedrijf, en dat dus alleen hem ten goede komt.
Maar ook als er kinderen komen en degene met bedrijf blijft fulltime+ werken terwijl de ander voor de taken thuis opdraait dan komt het vaak voor dat de totale gezinswinst in het bedrijf terecht komt wat maar op naam van 1 persoon staat. Zorg ervoor dat jouw onbetaalde arbeid aan jullie gezinseconomie ook ‘waarde’ heeft.
Zorg op zijn minst dat als er goede winsten zijn, dat jij van jouw inkomen ook kapitaal opbouwt, wat op jouw naam staat. Dat als jij minder gaat werken om voor kinderen en huishouden te zorgen, die kapitaalopbouw op jouw naam ook nog doorgaat. En dat de kosten voor huis en huishouden verdeeld zijn en gezamenlijk sparen ook buiten het bedrijf wordt gedaan.
Als er geen goede winsten zijn en er moet veel van jullie gezamenlijk geld in het bedrijf, laat goed omschrijven dat ook jij geld in het bedrijf hebt gestoken en wat dat betekent als jullie uit elkaar zouden gaan.
zondag 23 april 2023 om 18:47
zondag 23 april 2023 om 19:34
De huidige standaard is beperkte gemeenschap van goederen. Dwz: je vermogen van voor je huwelijk blijft van jou, wat je tijdens je huwelijk opbouwt is van jullie samen.Grobbekuiken_ schreef: ↑23-04-2023 16:38Tegenwoordig is de standaard toch ohv?
Toen ik trouwde was dat nog igvg en aangezien we al lang op die manier samenwoonden, beiden geen noemenswaardige gelden hadden en bovendien evenredig verdienden hebben we dat zo gelaten.
Dit is ook mijn huwelijkssituatie. Kan wel zijn dat het je geld kost als jij degene bent met meer te besteden

donderdag 27 april 2023 om 02:25
Of je doet alsof het niet langer de jaren ‘50 zijn en verdeelt zorg en werk gewoon evenredigpatchouli_ schreef: ↑23-04-2023 18:26
donderdag 27 april 2023 om 08:42
Ook een goed idee. Maar zal in geval van TO ook hele goede afspraken met elkaar maken over het hoe en wat met winsten en investeringen. Vind het logisch om een jaarlijkse verrekening op te nemen en doe die dan ook! Door het niet verrekenen heb ik ook ellende gezien bij scheidingen.ClumsyNinja schreef: ↑27-04-2023 02:25Of je doet alsof het niet langer de jaren ‘50 zijn en verdeelt zorg en werk gewoon evenredig![]()
Zelf in gemeenschap van goederen getrouwd. Vermogen was ongeveer gelijk, inkomensverschil was niet heel groot, nu nog steeds niet. Weken beide fulltime in loondienst en geen kinderen. Dat maakt het wel makkelijk.
Mocht 1 van de 2 ooit een bedrijf beginnen, dan zullen we ook richting notaris gaan om voorwaarden op te gaan stellen.
donderdag 27 april 2023 om 09:12
Maar als dat niet kan/hij dat niet wil omdat hij een bedrijf heeft en dat dus niet gaat doen (helaas is dat vaak het excuus) dat het dus goed geregeld is.ClumsyNinja schreef: ↑27-04-2023 02:25Of je doet alsof het niet langer de jaren ‘50 zijn en verdeelt zorg en werk gewoon evenredig![]()
Waarom mag iemand dat advies niet geven?
Jaja.

donderdag 27 april 2023 om 09:17
En schulden.
Bij dit soort topics moet ik altijd denken aan een vriendin van me die - toen haar man zijn bedrijf startte - zei: “In principe is het gewoon ons bedrijf. Alleen doet hij al het werk.” Toen ze uit elkaar gingen kon ze de helft van zijn belastingschuld aftikken, ruim 20k.
donderdag 27 april 2023 om 09:57
Of je doet even of het 2023 is waarin we vínden dat het evenredig verdeeld moet worden maar dat in realiteit nog steeds in de meerderheid van de gevallen niet zo is. En zeker niet als een van de 2 een eigen bedrijf heeft.ClumsyNinja schreef: ↑27-04-2023 02:25Of je doet alsof het niet langer de jaren ‘50 zijn en verdeelt zorg en werk gewoon evenredig![]()
Als je goed had gelezen zie je dat ik het over beide partners heb, niet over man/vrouw. Het maakt niet uit wie het bedrijf runt en wie de kinderen verzorgd, in beide gevallen moet je het goed regelen.

donderdag 27 april 2023 om 11:39
Gefeliciteerd met je verloving!
Zoals (bijna) iedereen zegt: bespreek dit met een notaris. Dit is zo belangrijk, dat je je keuze toch wilt laten afhangen van een paar meningen van mensen die jou niet kennen?
Ik ben niet getrouwd. Mocht ik dat ooit doen, dan zou ik dat zeker op huwelijkse voorwaarden doen. Maar.... mijn argumenten hoeven de jouwe niet te zijn.
Zoals (bijna) iedereen zegt: bespreek dit met een notaris. Dit is zo belangrijk, dat je je keuze toch wilt laten afhangen van een paar meningen van mensen die jou niet kennen?
Ik ben niet getrouwd. Mocht ik dat ooit doen, dan zou ik dat zeker op huwelijkse voorwaarden doen. Maar.... mijn argumenten hoeven de jouwe niet te zijn.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in