Vriendin zegt steeds af

19-04-2023 19:33 43 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Eigenlijk is ze wel één van mijn betere vriendinnen. We spreken elkaar niet eens wekelijks, maar het is altijd goed. Zolang ik haar ken, zegt ze regelmatig onze afspraken af. Vaak op de dag zelf. Ze geeft dan aan dat het qua planning toch niet helemaal uit komt. Een keertje is prima, maar het gebeurt nu keer op keer. Ze neemt wel initiatief om een nieuw voorstel te doen.
Onze partners kunnen goed met elkaar. Typisch is dat als we met ons vieren afspreken, dit nooit wordt afgezegd.

Totaal iets anders, maar ik ben nooit een populair of interessant persoon geweest en ik merk nu dat er negatieve gedachtes/gevoelens beginnen op te spelen. Ik zal wel niet interessant genoeg zijn. Doe ik iets verkeerd? Ik ben een lelijk en saai persoon die qua ontwikkeling stil staat voor mijn gevoel. Nu ik over het afzeggen nadenk, word dit getriggerd en dat voelt klote.

Maar goed, wat hiermee te doen? Ze is echt een fijne vriendin, maar ik begin hierdoor aan mijzelf te twijfelen.

** Excuses, topic onder de verkeerde pijler geplaatst. Ik heb de moderators al een verzoek gedaan. **
celine29 wijzigde dit bericht op 19-04-2023 19:45
8.08% gewijzigd
Jij bent een optie voor als er niks beters langskomt.
Ik had ook zo’n vriendin. We konden uren met elkaar kletsen over de telefoon. Ze zei ook vaak dat we een keer moesten afspreken. Als ik dan een voorstel deed, dan kon ze nooit en zelf kwam ze ook niet met een voorstel. En als we al een keer afspraken, zei ze ook altijd af. Tot ik een keer kaartjes had voor een voorstelling. Ze was er zeker van dat ze mee zou gaan en had het kaartje ook aan mij betaald. Een half uur voor het begin van de voorstelling zei ze af. Het geld hoefde ze niet terug zei ze. Ik was zo afgeknapt, dat ik de vriendschap beëindigd heb en het geld heb teruggestort.
Ze maakt achteloos afspraken, maar als het moment dichterbij komt, staat het daadwerkelijk gaan naar de afspraak haar tegen. Ik leid er uit af dat ze er niet heel veel zin in heeft om jou te zien.
Ook fijn zo'n TO die mee praat in eigen topic.
Jaja.
LuciFee2023 schreef:
20-04-2023 15:35
Ook fijn zo'n TO die mee praat in eigen topic.
Niet alleen die vriendin haakt af, TO kan er zelf ook wat van hahah
Zwetser
Ligt niet aan jou.

Sommige mensen vinden iets van te voren leuk, maar op de dag zelf zien ze er dan tegenop.
Dat heb ik ook wel eens, alleen zeg ik dan niet af, want dat vind ik niet netjes. Uiteindelijk blijkt het dan toch meestal leuk te zijn.

Je kan het bespreken. Komt er dan geen verbetering in, dan zou ik haar enkel uitnodigen als je toch al wat met andere mensen gaat doen. Dus ze kan aanschuiven, maar als ze afzegt, is niet meteen de planning van de dag veranderd omdat je toch al met andere mensen iets gaat doen.

Vind het wel een beetje sneu van haar dat als man ook meegaat, ze wel altijd kan.
Ik heb haar weleens gevraagd naar de reden, maar ze gaf toen aan dat ze echt niet kon of dat het echt niet uitkwam.
Ik weet dat ze periodes niet lekker in haar vel zit (dwangneurose? Sociale angst? Wat ik uit haar verhalen heb opgemaakt).
ZaphodBeeblebrox schreef:
20-04-2023 15:33
Ze maakt achteloos afspraken, maar als het moment dichterbij komt, staat het daadwerkelijk gaan naar de afspraak haar tegen. Ik leid er uit af dat ze er niet heel veel zin in heeft om jou te zien.
Zo vat ik het ook op.
Snap niet dat anderen hier zeggen dat to er niets achter moet zoeken
Alleen al het feit dat de vriendin de stelletjes-afspraken wel nakomt, geeft aan dat ze niet veel met to alleen heeft
Frankly my dear, I don"t give a damn
calvijn1 schreef:
24-04-2023 19:24
Zo vat ik het ook op.
Snap niet dat anderen hier zeggen dat to er niets achter moet zoeken
Alleen al het feit dat de vriendin de stelletjes-afspraken wel nakomt, geeft aan dat ze niet veel met to alleen heeft
Vind ik een wat snelle conclusie. Het kan bijvoorbeeld dat ze minder last heeft van haar sociale angst - waarover TO schrijft - als haar partner erbij is. Of dat hij een wat meer "kop op, even doorzetten, als je bent vind je het leuk"-invloed op haar heeft. Het hoeft niet perse iets over TO te zeggen.
Celine29 schreef:
24-04-2023 08:56
Ik heb haar weleens gevraagd naar de reden, maar ze gaf toen aan dat ze echt niet kon of dat het echt niet uitkwam.
Ik weet dat ze periodes niet lekker in haar vel zit (dwangneurose? Sociale angst? Wat ik uit haar verhalen heb opgemaakt).
Ik heb ook zo'n vriendin. Ze zegt regelmatig af omdat ze moe is of zich niet lekker voelt. Ik heb er eigenlijk niet zoveel moeite mee. Zo is ze nu eenmaal. Bovendien, er is altijd genoeg te doen en een avond of middag alleen is ook best een keer fijn.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Maar als iemand iets heeft/klachten of angst of een ziekte en daarom afzegt is toch ook begrijpelijk?

Maar steeds afspreken en ineens niet kunnen omdat je wat anders gaat doen/andere plannen hebt ineens???

Nogal een wezenlijk verschil.
Jaja.
LuciFee2023 schreef:
25-04-2023 08:38
Maar als iemand iets heeft/klachten of angst of een ziekte en daarom afzegt is toch ook begrijpelijk?

Maar steeds afspreken en ineens niet kunnen omdat je wat anders gaat doen/andere plannen hebt ineens???

Nogal een wezenlijk verschil.
Ja, eens.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Dat is zeker wel begrijpelijk, maar ik ben dan geneigd om het op mezelf te betrekken.
We kunnen wel echt heel goed met elkaar. Als we met zijn tweeën afspreken is het altijd gezellig.
Ik ben een tijdje ook zo'n vriendin geweest die altijd om verschillende redenen afzegde of gewoon niks liet weten na een voorstel. Terwijl ik ook heel graag de vriendschap wilde voortzetten. Achteraf kan ik zeggen dat ik toen heel onzeker en bang was dat vriendin bepaalde oordelen over mij zal hebben. Probleem lag echt bij mij. Dankzij haar doorzettingsvermogen en écht contact met mij wilde blijven houden is zij mijn enige goede vriendin gebleven. Ik had er wellicht een stuk meer kunnen hebben als ik afspraken na kwam, naar bepaalde feestjes of uitnodigingen ging etc. Aan de andere kant heb ik ook zo onbewust mensen uit mijn leven gefiltert die mij het niet 'waard' vinden.

Conclusie: afzeggingen hoeven niet altijd met jou persoonlijk te maken TO.
Ik hou er niet van als anderen mijn tijd kennelijk heel onbelangrijk vinden. Of in ieder geval onbelangrijker dan die van hun
Mensen denken vaak heelmaal niet na als ze "een beetje te laat zijn" of "toch maar afzeggen want het komt niet uit". Maar je gaat dan wel voorbij aan het feit dat iemand anders bijvoorbeeld vanmorgen extra vroeg is gaan sporten om zo op tijd bij jou te kunnen zijn (en jij bent dus te laat). Of iets anders heeft afgezegd of laten gaan, omdat jullie een afspraak hadden staan.

Ik ben zelf altijd op tijd en meestal te vroeg, dus ik trek dat soort dingen meestal wel slecht. Als iemand mij dus keer op keer last minute zou cancellen, dan zou ik daar heel snel klaar mee zijn en er ook wel iets van zeggen. Een keertje kan gebeuren, maar zo vaak? Dan zit jij dus keer op keer met lege middagen/avonden waarin je wellicht andere dingen had kunnen doen.
Stokbroodje schreef:
25-04-2023 20:55
Ik ben een tijdje ook zo'n vriendin geweest die altijd om verschillende redenen afzegde of gewoon niks liet weten na een voorstel. Terwijl ik ook heel graag de vriendschap wilde voortzetten. Achteraf kan ik zeggen dat ik toen heel onzeker en bang was dat vriendin bepaalde oordelen over mij zal hebben. Probleem lag echt bij mij. Dankzij haar doorzettingsvermogen en écht contact met mij wilde blijven houden is zij mijn enige goede vriendin gebleven. Ik had er wellicht een stuk meer kunnen hebben als ik afspraken na kwam, naar bepaalde feestjes of uitnodigingen ging etc. Aan de andere kant heb ik ook zo onbewust mensen uit mijn leven gefiltert die mij het niet 'waard' vinden.

Conclusie: afzeggingen hoeven niet altijd met jou persoonlijk te maken TO.
Heel rare denkwijze van iemand die zelf de moeite niet kon of wilde nemen.
Jaja.
LuciFee2023 schreef:
26-04-2023 11:34
Heel rare denkwijze van iemand die zelf de moeite niet kon of wilde nemen.
Ik snap dat als je het zo leest je mijn reactie vreemd vindt.

Ik zal het proberen uit te leggen. Ja het is niet oké om iemand steeds te laten hangen als die je een voorstel doet tot afspreken.

Tijdje terug deed ik mijn best om vriendschappen op te bouwen maar van de ander kreeg ik vaak weinig of geen respons waardoor ik weer dacht dan maar helemaal geen contact meer, maar dan weet ik wel waar ik aan toe ben. Dat bedoel ik meer met onbewust filteren.

Met die ene vriendin is er wel altijd goede contact gebleven.
Celine29 schreef:
25-04-2023 20:43
Dat is zeker wel begrijpelijk, maar ik ben dan geneigd om het op mezelf te betrekken.
We kunnen wel echt heel goed met elkaar. Als we met zijn tweeën afspreken is het altijd gezellig.
Als ik zo'n vriendin zou hebben en je bent er écht van overtuigd dat het goed zit tussen jullie en jij waardeert haar, dan zou ik daar niet mijn afspraken op richten. Ik zou de vriendschap dan voor erbij nemen. Leuk als je er bent, maar ik ga geen rekening met je houden. Ik zou dan ook zelf niet (meer) afspreken en eerder een berichtje doen op de dag zelf. Joh, ik ben vandaag bij je in de buurt (omdat je dat ook echt bent), zal ik even langsrijden? Of ik heb zin om straks ergens te gaan lunchen, doe je mee?

Maar zelf trek ik het erg slecht als een vriend(in) vaak afzegt. Dan kun je niet op iemand bouwen en dat vind ik wel een voorwaarde voor een vriendschap. Heb om die reden ook een vriendschap opgezegd. Was er na 2 jaar een beetje zat van dat afspreken daardoor moeilijk mogelijk was en ik wel steeds rekening hield met een bepaalde dag en tijd. Voor mij is het dan ook op een gegeven moment, graag of niet. Ik heb het twee keer aangegeven, er veranderde niks, dus werd het een graag of niet.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven