Onze leefstijlen passen niet meer bij elkaar

28-04-2023 21:33 104 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn vriend en ik zijn 6 jaar samen. We zijn beiden 30. We zijn op een punt beland waarop er drastisch iets moet veranderen, wil onze relatie nog succes hebben.

Vorig jaar werd ik ziek. Dat heeft me erg veranderd; ik sta veel bewuster in het leven en ben zuiniger op mijn geest en lichaam. Dat betekent o.a. minder feesten en meer rust. Voldoening haal ik nu uit lange wandelingen, sporten en 's avonds lekker me time in plaats van de hort op. Ik ga af en toe nog wel uit, maar niet meer zoveel als vroeger.

Mijn partner leeft het tegenovergestelde leven: doordeweeks werkt hij fulltime, 's avonds heeft hij ook vaak werkafspraken en anders met vrienden en in de weekenden drinkt en feest hij voornamelijk. Voorheen deed ik dat ook. Onze leefstijlen hebben altijd goed bij elkaar gepast.

Nu is dat dus anders en merken we dat er nog maar weinig passie tussen ons is. We doen weinig meer samen. We praten weinig meer écht met elkaar. Mijn vriend is vaak weg en als hij al thuis is, is hij te moe om gezellig te doen.

Andersom vindt hij dat ik teveel met mezelf bezig ben en erg veranderd ben, niet altijd in positieve zin. Ik heb nog steeds klachten en daar kan hij soms moeilijk mee omgaan. Hij vindt dan dat ik teveel focus op hoe ik me voel, waardoor ik me weer niet gehoord en veilig voel om mijn gevoelens met hem te delen.

Dus hier staan we nu. Weet niet precies wat mijn doel is met dit bericht. Durf niet goed te vragen of onze relatie nog te redden valt, want ik weet wat voor reacties ik ga krijgen. Wil er gewoon even over praten denk ik.
aagjeheefteenvraagje wijzigde dit bericht op 30-04-2023 12:12
Reden: Ingekort
22.99% gewijzigd
Moiren schreef:
29-04-2023 19:19
Daar kies je toch zelf voor?

Het lijkt me saai en vermoeiend, zo voortdurend met je “ontwikkeling” bezig te zijn.
Ik werd ertoe gedwongen, leuk is anders inderdaad, maar nogmaals: ik ben niet voortdurend met mijn ontwikkeling bezig. Waar heb ik dat gezegd? Ik ga nog steeds uit, ik drink nog steeds relatief veel, ik doe nog steeds domme dingen. Maar ik wissel het ten opzichte van vóór mijn burn-out iets vaker af met ontspannende activiteiten. Ik ben echt geen mediterende zweefteef geworden die in haar weekenden bomen knuffelt.

Wat ik zeg is: we hebben andere interesses (gekregen) en kunnen elkaar daarin niet meer goed vinden.
De reacties komen op mij wat zwartwit over. To, het klinkt alsof je een middenweg aan het zoeken bent voor jullie relatie. In het leven veranderen mensen nu eenmaal. Jij ook. De kunst is dan inderdaad in een relatie om te kijken hoe je wel weer met elkaar in contact kan komen. Dat je soms even uit contact bent, door een drukke periode op werk of doordat je met jezelf zit, is ook prima. Het voornaamste is dat je met elkaar de bereidheid hebt om die verbinding met elkaar te blijven vinden, maar ook te kunnen verdragen dat dit soms even zoeken is. En dat in die zoektocht, jij jij bent en hij is wie hij is. Misschien kom je er over een tijdje achter dat die zoektocht voor jullie heel prima is geweest. En misschien kom je er achter dat je niet meer zo past. Het zoeken naar elkaar kan vaker voorkomen als je lang bij elkaar blijft, jullie zijn ook nog altijd 2 individuen. Wat mij betreft is het dus niet perse dat jullie wel of niet passen..maar gaat het om samen mogen zoeken, nieuwsgierig hierin zijn naar elkaar, met plezier, frustraties etc.
aagjeheefteenvraagje schreef:
29-04-2023 19:31
Ik werd ertoe gedwongen, leuk is anders inderdaad, maar nogmaals: ik ben niet voortdurend met mijn ontwikkeling bezig. Waar heb ik dat gezegd? Ik ga nog steeds uit, ik drink nog steeds relatief veel, ik doe nog steeds domme dingen. Maar ik wissel het ten opzichte van vóór mijn burn-out iets vaker af met ontspannende activiteiten. Ik ben echt geen mediterende zweefteef geworden die in haar weekenden bomen knuffelt.

Wat ik zeg is: we hebben andere interesses (gekregen) en kunnen elkaar daarin niet meer goed vinden.
Maar is dat dan je ontwikkeling? Of gewoon een door gezondheid gedwongen andere keuzes moeten maken?

Dan is de vraag toch simpel? Wil wie zo met hem leven of niet?
29-04-2023 19:31

Jij kan je daar niet in vinden. Hij heeft vooral moeite met jou negativiteit en focus op jezelf schrijf je.
29-04-2023 19:14
Nee, hij heeft geen burn-out gehad, maar ik zie hem wel lijden onder zijn eigen alcoholgebruik. Hij drinkt op vrijdag- en/of zaterdagavond tot ie amper meer op zijn benen kan staan en zegt de dagen erna zijn afspraken af. Ook is hij altijd moe omdat ie in de weekenden niet uitrust en doordeweeks te veel op zijn bordje neemt. En zo gaat het riedeltje iedere week. Is dat dan een goed voorbeeld? Mag ik daar als partner dan niks van zeggen? Als hij ondanks alles fluitend en energiek door het leven zou gaan: prima. Wie ben ik inderdaad om hem de les te lezen. Maar ondertussen zit ik hier iedere avond met een chagrijnige partner op de bank, die te moe is om ook maar een beetje gezelligheid te kunnen verdragen.

Daarnaast praat ik niet de hele dag over mijn ontwikkelingen en ik ben er ook niet iedere dag mee bezig. Als ik iets met mijn vriend deel, is dat meestal uit enthousiasme en niet per se belerend bedoeld (al hoop ik wel dat hij er misschien ook zijn lessen uit trekt). Je trekt mijn posts nogal uit hun verband.
Natuurlijk mag je daar als partner wat van zeggen. Maar dat is het dan ook wel, als hij er niet voor open staat kom je toch op een kruispunt.
Moiren schreef:
29-04-2023 19:42
Maar is dat dan je ontwikkeling? Of gewoon een door gezondheid gedwongen andere keuzes moeten maken?

Dan is de vraag toch simpel? Wil wie zo met hem leven of niet?
Eens met deze reactie!

Je kunt hem niet kwalijk nemen dat hij op zijn 30e nog niet is teruggefloten door zijn gezondheid en dus ervaren heeft wat jij inmiddels wel noodgedwongen hebt doorvoeld. Dat kun je proberen uit te leggen aan anderen, maar dat lukt nooit, omdat je soms helaas iets zelf moet meemaken voordat je je écht kunt inleven. Als jij deze burn-out niet had gehad, was jullie leven mss nog exact hetzelfde geweest als wat deze was, maar dat is verleden tijd.

Nu is het inderdaad aan jou of je nog gelukkig bent in deze relatie ipv hem proberen te ‘veranderen’ of onvolwassen te noemen (zoals sommige forummers zeggen).

Jij bent niet meer de persoon waarop hij ooit verliefd werd, hij wel. Ook jij mag de relatie verbreken, omdat jouw ‘nieuwe-ik’ niet meer matcht met de ‘oude-hij’. In deze situatie is niemand schuldig namelijk.
Live Life to the fullest
Wat ons enorm helpt is relatietherapie.
GeweldigWeer schreef:
29-04-2023 20:46
Eens met deze reactie!

Jij bent niet meer de persoon waarop hij ooit verliefd werd, hij wel. Ook jij mag de relatie verbreken, omdat jouw ‘nieuwe-ik’ niet meer matcht met de ‘oude-hij’. In deze situatie is niemand schuldig namelijk.
Natuurlijk is ze nog wel de persoon waar hij verliefd op werd. Een persoon is niet een statisch gegeven, elke persoon verandert. De student die elke avond dronken in de kroeg hangt, heeft 20 jaar later echt een heel ander leven. En soms loop je niet helemaal gelijk op, in dit geval door gezondheidsproblemen. Maar dat hoeft mi niet perse een probleem te zijn. Je hoeft inderdaad niet alles samen te doen.

Wat mij interesseert is hoe hij en jij naar de toekomst kijken. Willen jullie kinderen bijvoorbeeld? Zo ja wanneer? Ziet hij het kroegleven als iets eeuwig durends waar jij hem tot zijn ergernis vanaf probeert te houden? Of is dat voor hem iets wat hij juist nu van wil genieten, nu hij nog kinderloos is en het nog kan?
GeweldigWeer schreef:
29-04-2023 20:46
Eens met deze reactie!

Je kunt hem niet kwalijk nemen dat hij op zijn 30e nog niet is teruggefloten door zijn gezondheid en dus ervaren heeft wat jij inmiddels wel noodgedwongen hebt doorvoeld. Dat kun je proberen uit te leggen aan anderen, maar dat lukt nooit, omdat je soms helaas iets zelf moet meemaken voordat je je écht kunt inleven. Als jij deze burn-out niet had gehad, was jullie leven mss nog exact hetzelfde geweest als wat deze was, maar dat is verleden tijd.

Nu is het inderdaad aan jou of je nog gelukkig bent in deze relatie ipv hem proberen te ‘veranderen’ of onvolwassen te noemen (zoals sommige forummers zeggen).

Je hebt gelijk :(
Qiya schreef:
29-04-2023 19:30
Ik zou nu niet zomaar keuzes maken, je klinkt nog volop in herstel.
Even een persoonlijk voorbeeld:

Mijn burn out heeft al met al 4 jaar geduurd. Het eerste jaar was echt het proces van naar binnen keren, geen puf meer hebben voor niks. Geen zin meer hebben in feestjes, maar wel de natuur opzoeken, veel wandelen etc.
Tweede jaar was nog altijd zo, maar ik liet weer meer mensen toe en ging af en toe weer een terrasje op.
Derde jaar kwam ook langzaam weer eens een festival erbij.
Vierde jaar, mijzelf nieuw ontdekt en doe nu alles met mate, maar heel veel plezier. Mijn oude zelf is er nog steeds, alleen in een nieuw jasje.

Onderschat een burn out niet. Persoonlijk zou ik niet zomaar keuzes maken en na een jaar burn out, roepen dat je zo veranderd bent.
Je zit nog volop in herstel, je energie is laag en daardoor keer je meer naar binnen.
Mijn ervaring is inmiddels, dat ik op sommige momenten uitvluchten zocht.
Iets koste mij energie en daar wilde ik vanaf. Ben nu achteraf blij dat die dingen nog wel in mijn leven zijn. O.a mijn baan, die mega bij mij past. Maar mij een aantal maanden veel energie koste, veel uitdaging etc. Wat ik even niet kon handelen vanwege mijn herstel nog. Dus ik zocht uitvluchten, ging zelfs solliciteren.
Gelukkig niet gelukt en ik zit inmiddels helemaal weer op m'n plek en is het mijn passie.

Met andere woorden, pas op jezelf. Je bent er echt nog niet. Gooi iets niet zomaar weg. Het kan zijn dat jullie niet meer bij elkaar passen, maar het kan ook je burn out zijn die nu spreekt. Alles kost meer energie, zeker als het er niet mag zijn. Laat het toe, ongeacht wat je omgeving denkt. Als jij in het reine komt met jouw proces, gaat je omgeving er wel in mee.

Sterkte!
Dankjewel. Ik ga hier even over nadenken :heart:
Saepecadendo schreef:
29-04-2023 21:30
Natuurlijk is ze nog wel de persoon waar hij verliefd op werd. Een persoon is niet een statisch gegeven, elke persoon verandert. De student die elke avond dronken in de kroeg hangt, heeft 20 jaar later echt een heel ander leven. En soms loop je niet helemaal gelijk op, in dit geval door gezondheidsproblemen. Maar dat hoeft mi niet perse een probleem te zijn. Je hoeft inderdaad niet alles samen te doen.

Wat mij interesseert is hoe hij en jij naar de toekomst kijken. Willen jullie kinderen bijvoorbeeld? Zo ja wanneer? Ziet hij het kroegleven als iets eeuwig durends waar jij hem tot zijn ergernis vanaf probeert te houden? Of is dat voor hem iets wat hij juist nu van wil genieten, nu hij nog kinderloos is en het nog kan?
Qua toekomst hebben we altijd hetzelfde voor ogen gehad: eerst mooie reizen maken samen, misschien de komende twee jaar, dan eventueel kindjes. Ik verwacht dat hij wel rustiger wordt zodra er kinderen in het spel zijn, dat verantwoordelijkheidsgevoel heeft hij wel. Maar de vraag is nu of ik het geduld heb om nog twee jaar met iemand te zijn die steeds te brak of te moe is om aan zijn relatie te werken.
29-04-2023 22:31
Qua toekomst hebben we altijd hetzelfde voor ogen gehad: eerst mooie reizen maken samen, misschien de komende twee jaar, dan eventueel kindjes. Ik verwacht dat hij wel rustiger wordt zodra er kinderen in het spel zijn, dat verantwoordelijkheidsgevoel heeft hij wel. Maar de vraag is nu of ik het geduld heb om nog twee jaar met iemand te zijn die steeds te brak of te moe is om aan zijn relatie te werken.
Ik ben verbaasd dat je dit nu zo benoemt als het probleem. Nergens in je openingsbericht staat dat hij te brak of te moe is om aan de relatie te werken. Wat er wel staat is dat jij nogal onder de indruk was van een andere man en je vriend verweet geen passies te hebben en zich niet te ontwikkelen. Ik vraag me af hoe eerlijk je naar jezelf bent.
Paska schreef:
29-04-2023 22:51
Ik ben verbaasd dat je dit nu zo benoemt als het probleem. Nergens in je openingsbericht staat dat hij te brak of te moe is om aan de relatie te werken. Wat er wel staat is dat jij nogal onder de indruk was van een andere man en je vriend verweet geen passies te hebben en zich niet te ontwikkelen. Ik vraag me af hoe eerlijk je naar jezelf bent.
'Paska', ik ben zelf ook in de war. We staan op het punt uit elkaar te gaan, m'n hoofd is een zooitje. Leg niet alles zo onder een vergrootglas. In mijn openingsbericht schrijf ik dat ik moeite heb met zijn drinkgedrag en ook letterlijk dat hij thuis vaak te moe is om gezellig te doen. De dingen die jij noemt zijn daar een gevolg van.
29-04-2023 23:10
'Paska', ik ben zelf ook in de war. We staan op het punt uit elkaar te gaan, m'n hoofd is een zooitje. Leg niet alles zo onder een vergrootglas. In mijn openingsbericht schrijf ik dat ik moeite heb met zijn drinkgedrag en ook letterlijk dat hij thuis vaak te moe is om gezellig te doen. De dingen die jij noemt zijn daar een gevolg van.
Ik haal alleen maar aan wat je zelf zegt. Wie legt er dus wat onder een vergrootglas? En bij wie ligt dat dan gevoelig? Bij jou of bij mij?
Paska schreef:
29-04-2023 23:14
Ik haal alleen maar aan wat je zelf zegt. Wie legt er dus wat onder een vergrootglas? En bij wie ligt dat dan gevoelig? Bij jou of bij mij?
Ik denk dat jij het ook niet zo makkelijk hebt, sterkte! :heart:
Paska schreef:
29-04-2023 22:51
Jawel hoor.
Jaja.
29-04-2023 23:15
Je hebt je iig goed ontwikkeld :hihi:
Je opent hier een topic. Dan weet je dat je commentaren uit verschillende invalshoeken krijgt. Beetje onvolwassen om dan zo te reageren.
Het lijkt me hoog tijd voor een goed gesprek met zijn tweeën. Dat je niet happy bent met hoe het gaat.

Misschien is einde relatie uiteindelijk wel het resultaat maar om dat zo maar te beslissen is wel erg radicaal en niet netjes naar hem. Zo’n donderslag bij heldere hemel doe je niet na 6 jaar.
En wie weet waar je samen nog op uitkomt.
Moiren schreef:
29-04-2023 23:19
Je hebt je iig goed ontwikkeld :hihi:
Je opent hier een topic. Dan weet je dat je commentaren uit verschillende invalshoeken krijgt. Beetje onvolwassen om dan zo te reageren.
Ik sta altijd open voor kritiek, maar sommige mensen zijn gewoon uit op negativiteit.
29-04-2023 23:15
Huh?
29-04-2023 23:23
Ik sta altijd open voor kritiek, maar sommige mensen zijn gewoon uit op negativiteit.
Zo lees ik het niet hoor.
Jij komt een leuke man tegen en er is van alles niet goed aan je vriend. Niet vreemd hoor en herkenbaar ook. Maak vervuur voordat er kinderen zijn en zoek je eigen weg.
29-04-2023 23:23

Sommigen verplaatsen de spotlights en het vergrootglas naar jezelf en sommigen naar anderen of de situatie. Niet te zwaar aan tillen. Gewoon antwoord geven en als het pijn doet afvragen, waarom?
'balans leidt tot glans'
Moiren schreef:
29-04-2023 23:26
Zo lees ik het niet hoor.
Jij komt een leuke man tegen en er is van alles niet goed aan je vriend. Niet vreemd hoor en herkenbaar ook. Maak vervuur voordat er kinderen zijn en zoek je eigen weg.
Dat gedeelte over die jongen is denk ik verkeerd opgevat door sommigen hier. Onze relatieproblemen waren er al veel langer (ook veel over gepraat samen), maar toen ik me voor het eerst sinds zes jaar aangetrokken voelde tot een ander schrok ik. Toen wist ik dat er echt iets mis was en heb ik dat ook uitgesproken naar mijn vriend. Het was dus de druppel.
aagjeheefteenvraagje wijzigde dit bericht op 29-04-2023 23:35
4.22% gewijzigd
Paska schreef:
29-04-2023 18:04
En dat “we zijn uit elkaar gegroeid” betekent niet echt dat je uit elkaar gegroeid bent. Het is bij wijze van spreke. Het betekent dat je niet meer tevreden bent met wat je hebt omdat je bijvoorbeeld denkt dat het gras ergens anders groener is.
Nee hoor. Het kan gewoon heel goed betekenen dat je allebei inmiddels op een andere manier je leven in wil vullen en dat dat niet meer met elkaar verenigbaar was. Dat had ik met mijn ex. Ik wilde nieteer op deanier leven waarop hij leefde en hij wilde niet op mijnanier leven. En er was geen middenweg. Uit elkaar gegroeid dus.
29-04-2023 23:31
Dat gedeelte over die jongen is denk ik verkeerd opgevat door sommigen hier. Onze relatieproblemen waren er al veel langer (ook veel over gepraat samen), maar toen ik me voor het eerst sinds zes jaar aangetrokken voelde tot een ander schrok ik. Toen wist ik dat er echt iets mis was en heb ik dat ook uitgesproken naar mijn vriend. Het was dus de druppel, maar onder de oppervlakte speelde er al veel meer.
Ja, dat begrijp ik. In plaats van de druppel kan het ook de eye opener zijn.
Het is niet erg hè, om te besluiten dat het samen niet meer leuk genoeg is.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven