Waarom zitten mannen vaker/meer wijdbeens dan vrouwen?

maandag 29 mei 2023 om 09:31
Wat zou(den) de reden(en) zijn? Biologisch (benen dicht op elkaar knelt ballen af/vermindert zaadproductie), sociaal (ruimte innemen, showing off), cultureel (meisjes wordt aangeleerd om hun benen bijeen te houden/dragen van een rol vroeger), anatomisch (andere bekkenhouding dus voor mannen makkelijker om wijdbeens te zitten), iets anders?
De culturele factor speelt vast een rol voor vrouwen, maar verklaart niet waarom mannen wel zo zitten.
Gewoon een domme vraag nav hoe ik mijn man op de bank zie zitten.
De culturele factor speelt vast een rol voor vrouwen, maar verklaart niet waarom mannen wel zo zitten.
Gewoon een domme vraag nav hoe ik mijn man op de bank zie zitten.
maandag 29 mei 2023 om 10:26
Maar serieus, er is een verschil tussen mannen die gewoon eigenlijk te groot zijn voor zo'n zitplek, en mannekes die uit culturele conditionering zonder nadenken hun ellebogen lekker aan beide kanten tot over de leuning laten uitpuilen. Die laatste moeten deaud.
Je vraagt je wel eens af: 'Waar hebben wij het aan verdiend?
maandag 29 mei 2023 om 10:31
Die grote man, is ook nog eens veel zwaarder dan jij. Toch moet dat vliegtuig van de grond af komen he.Murgatroyd schreef: ↑29-05-2023 10:24Dan mot 'ie maar business class reizen of een stoel met extra ruimte reserveren![]()
Die extra kerosine die daarvoor nodig is, daar betaal jij als veeeel kleiner mens -want vrouw- aan mee.
maandag 29 mei 2023 om 10:41
Murgatroyd schreef: ↑29-05-2023 10:26Maar serieus, er is een verschil tussen mannen die gewoon eigenlijk te groot zijn voor zo'n zitplek, en mannekes die uit culturele conditionering zonder nadenken hun ellebogen lekker aan beide kanten tot over de leuning laten uitpuilen. Die laatste moeten deaud.
tut tut, die plekken zijn allemaal even groot. Op gemiddelden gebaseerd. Mannen zijn groter, vrouwen zijn kleiner.
Maar oplossingsgericht als ik ben: ik zou het wel wat vinden dat er: plaatsen voor de mannen zijn. MannenPlaatsen. Groter. Ruimer.
En dan plaatsen voor de vrouwen. kleiner.
maandag 29 mei 2023 om 10:43
Die man moet wel pittig groot zijn!
Oh, ik heb 'm denk ik gevonden:

Hij kan nog op het dak mee. Moet hij sowieso wijdbeens zitten.
maandag 29 mei 2023 om 10:51
Dit. Minder dan vroeger, gelukkig, maar het gebeurt nog wel.Lila-Linda schreef: ↑29-05-2023 09:56Aangeleerd gedrag
Tegen meisjes wordt (werd?) veel vaker gezegd: ga eens netjes zitten
And who can say why your heart cries, when your love lies? Only time
maandag 29 mei 2023 om 11:04
Dit is ook zo herkenbaar als vrouw zijnde:babbeleo schreef: ↑29-05-2023 10:14Hilarisch!!
https://en.wikipedia.org/wiki/Manspread ... D_(01).jpg

Voor iedereen een groene tuin
maandag 29 mei 2023 om 11:34
Oh kijk, ik weet dit (en ik heb meestal helemaal geen verstand van vragen die op dit forum gesteld worden). Ik heb dit namelijk ooit gehoord van een fysiotherapeut die er met een arts over in discussie was.
Het zit dus zo: het is eigenlijk voor elk mens ontspannener om niet met je knieën bij elkaar te zitten, je bekken krijgt meer ruimte, de spieren in je rug ontspannen meer en het is beter voor je knieën en heupen. Mannen zitten dus eigenlijk natuurlijker en gezonder. Dat vrouwen het niet doen is aangeleerd gedrag, (niet netjes, iedereen kijkt onder je rok in, uitnodigend etc). Sommige vrouwen vinden het ook niet lekker zitten (daar ging de discussie over) maar volgens beiden moest dat wel komen omdat ze het niet gewend waren en het daardoor ongemakkelijk voelde want anatomisch is het de meest natuurlijke manier om te zitten.
Het zit dus zo: het is eigenlijk voor elk mens ontspannener om niet met je knieën bij elkaar te zitten, je bekken krijgt meer ruimte, de spieren in je rug ontspannen meer en het is beter voor je knieën en heupen. Mannen zitten dus eigenlijk natuurlijker en gezonder. Dat vrouwen het niet doen is aangeleerd gedrag, (niet netjes, iedereen kijkt onder je rok in, uitnodigend etc). Sommige vrouwen vinden het ook niet lekker zitten (daar ging de discussie over) maar volgens beiden moest dat wel komen omdat ze het niet gewend waren en het daardoor ongemakkelijk voelde want anatomisch is het de meest natuurlijke manier om te zitten.

maandag 29 mei 2023 om 11:43
Er is mij nooit geleerd om me als een dame te gedragen, dus ik zit heel vaak wijdbeens. Soms kruip ik onbewust zelfs in kleermakerszit op mijn bureaustoel op t werk. Vraag me niet hoe ik het voor elkaar krijg want zo klein ben ik niet.
Vind het wel fascinerend dat er hele psychologische gedachtes bij bedacht worden die verder gaan dan lekker zitten.

Vind het wel fascinerend dat er hele psychologische gedachtes bij bedacht worden die verder gaan dan lekker zitten.

maandag 29 mei 2023 om 11:58
Ik heb een heel lieve man van 1.98 die het liefst niemand tot last is. Het OV is een verschrikking voor hem, maar het lukt hem wel zonder al te veel overlast te veroorzaken en helemaal zonder lichamelijk contact met vreemden.
Het is dus aangeleerd gedrag, dat ook afgeleerd kan worden.

maandag 29 mei 2023 om 12:01
Ja ik wil ook liever gewoon geen vreemden aanraken, vind het een heel vervelend gevoel al zitten er nog twee broeken tussen. Laatst ook in het vliegtuig, ik zat naast een jongen die keurig zijn ledematen binnenboord hield maar zijn vriendin was nogal gezet en maakte er een potje van, de hele tijd naar de wc als ik net in slaap viel en toen ging ze voor de afwisseling ook nog naast me zitten en was het armschuren galore.
Je vraagt je wel eens af: 'Waar hebben wij het aan verdiend?

maandag 29 mei 2023 om 12:33
Dit waren hypotheses, nog geen antwoorden. Op anatomisch heb je nog niet gereageerd dus die is nog niet bevestigd.
maandag 29 mei 2023 om 12:33
Of “plaatsen met meer breedte”, er zijn immers ook brede vrouwen. Dan wordt bij de boeking om je lengte en gewicht gevraagd, en krijg je een plaats toegewezen die bij je postuur past. Maar ik wil als smalle vrouw wel graag naast mijn brede man zitten, dat is dan weer lastig.babbeleo schreef: ↑29-05-2023 10:41tut tut, die plekken zijn allemaal even groot. Op gemiddelden gebaseerd. Mannen zijn groter, vrouwen zijn kleiner.
Maar oplossingsgericht als ik ben: ik zou het wel wat vinden dat er: plaatsen voor de mannen zijn. MannenPlaatsen. Groter. Ruimer.
En dan plaatsen voor de vrouwen. kleiner.

maandag 29 mei 2023 om 12:39
Yes!!! Dit is dus waarom ik de vraag hier stel en niet aan mijn man, die antwoordt met 'gewoon... Zit lekker'.florence13 schreef: ↑29-05-2023 11:34Oh kijk, ik weet dit (en ik heb meestal helemaal geen verstand van vragen die op dit forum gesteld worden). Ik heb dit namelijk ooit gehoord van een fysiotherapeut die er met een arts over in discussie was.
Vind sommige andere antwoorden trouwens ook wel interessant. Ik zit zelf inderdaad niet echt wijdbeens (met benen en voeten uit elkaar) maar wel vaak in kleermakerszit... (Dus wel met benen uit elkaar bij de lies, maar voeten en enkels wel bijeen).

maandag 29 mei 2023 om 12:41
Oh... Dit lijkt dan weer in tegenspraak met Florence's verklaring. De reden is wel anatomisch, maar verschilt tussen mannen en vrouwen...
Bedankt voor de link

maandag 29 mei 2023 om 12:44
maandag 29 mei 2023 om 13:36
cuculuscanorus schreef: ↑29-05-2023 11:58Ik heb een heel lieve man van 1.98 die het liefst niemand tot last is. Het OV is een verschrikking voor hem, maar het lukt hem wel zonder al te veel overlast te veroorzaken en helemaal zonder lichamelijk contact met vreemden.
Het is dus aangeleerd gedrag, dat ook afgeleerd kan worden.
Tja. Ik kan niet in het ov, zonder letterlijk schouder tegen schouder te zitten. Dat past gewoon niet anders. De ene kant zit je tegen het raam, de andere tegen je medepassagier.
Wat is die man van jou afgeleerd dan dat hij dat wel kan zonder tegen elkaar aan te zitten?
maandag 29 mei 2023 om 13:38
wolkewitje schreef: ↑29-05-2023 12:33Of “plaatsen met meer breedte”, er zijn immers ook brede vrouwen. Dan wordt bij de boeking om je lengte en gewicht gevraagd, en krijg je een plaats toegewezen die bij je postuur past. Maar ik wil als smalle vrouw wel graag naast mijn brede man zitten, dat is dan weer lastig.
Daar kan bij de boeking ook in de mix gegooid worden: smalle vrouw + brede man duozit. Man gebruikt dan dus de ruimte die de smalle vrouw niet nodig heeft. tada

maandag 29 mei 2023 om 14:15
Hij zit dus tegen het raam, of half in het gangpad. Oncomfortabel.babbeleo schreef: ↑29-05-2023 13:36Tja. Ik kan niet in het ov, zonder letterlijk schouder tegen schouder te zitten. Dat past gewoon niet anders. De ene kant zit je tegen het raam, de andere tegen je medepassagier.
Wat is die man van jou afgeleerd dan dat hij dat wel kan zonder tegen elkaar aan te zitten?
maandag 29 mei 2023 om 14:18
Ik vind dat heel oneerlijk. Ik kan in een vliegtuigstoel redelijk normaal zitten, aan de zijkanten zit ik niet klem en ik heb ook nog een paar cm richting de voorstoel. Niet zelden heeft degene naast me nog een heel deel lichaam over de leuning hangen, naast dat hij de leuning inpikt. Plus wijdbeens in ‘mijn’ ruimte. Ik snap dat diegene niet anders denkt te kunnen, maar als ik ook 2 meter en 100 kilo zou zijn, zou hij wel moeten, lijkt me.
maandag 29 mei 2023 om 18:38
Nou nee, dat is geen geval van moeten, maar van niet anders kunnen; dan zit je tegen elkaar aan.KamilleT schreef: ↑29-05-2023 14:18Ik vind dat heel oneerlijk. Ik kan in een vliegtuigstoel redelijk normaal zitten, aan de zijkanten zit ik niet klem en ik heb ook nog een paar cm richting de voorstoel. Niet zelden heeft degene naast me nog een heel deel lichaam over de leuning hangen, naast dat hij de leuning inpikt. Plus wijdbeens in ‘mijn’ ruimte. Ik snap dat diegene niet anders denkt te kunnen, maar als ik ook 2 meter en 100 kilo zou zijn, zou hij wel moeten, lijkt me.
Wil het ook wel over een andere boeg gooien, voor de reuring
Ik vind het calimero gedrag, dat "waarom zitten mannen op de middenleuning".
Van de categorie: "wij zijn klein en hullie zijn zo groot, het is niet eerlijk"

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in