Irritaties
dinsdag 30 mei 2023 om 09:03
Ruim 15 jaar bij elkaar, 2 kinderen en de laatste tijd alleen maar ruzies, spanningen door irritaties.
Herkenbaar?
Op het moment hebben mijn man en ik alleen maar spanningen en ruzies door irritaties, het meeste vanaf mijn kant....
Voorbeelden:
- vragen of hij avonds (als we de kinderen naar bed brengen) zijn werkkleding klaarlegt (ik kan de andere ochtend langer blijven liggen). Nee, dat doe ik straks als ik naar bed ga. We gaan toch tegelijk naar bed. Ik ga naar bed, hij komt een uur later en doet het licht aan om zijn werkkleding klaar te leggen. Ik weer wakker en chagrijnig.
- Avonds op de bank zit hij te playstationen en continu door die headset heen te praten..
- In het weekend tot half 3 nachts opblijven en dan de andere ochtend willen uitslapen tot uurtje of half 11
- Nooit tegelijk naar bed gaan. Ik drink me drinken op en dan kom ik er ook aan.... 2 uur later
Herkenbaar? Of stel ik me gewoon aan...
Herkenbaar?
Op het moment hebben mijn man en ik alleen maar spanningen en ruzies door irritaties, het meeste vanaf mijn kant....
Voorbeelden:
- vragen of hij avonds (als we de kinderen naar bed brengen) zijn werkkleding klaarlegt (ik kan de andere ochtend langer blijven liggen). Nee, dat doe ik straks als ik naar bed ga. We gaan toch tegelijk naar bed. Ik ga naar bed, hij komt een uur later en doet het licht aan om zijn werkkleding klaar te leggen. Ik weer wakker en chagrijnig.
- Avonds op de bank zit hij te playstationen en continu door die headset heen te praten..
- In het weekend tot half 3 nachts opblijven en dan de andere ochtend willen uitslapen tot uurtje of half 11
- Nooit tegelijk naar bed gaan. Ik drink me drinken op en dan kom ik er ook aan.... 2 uur later
Herkenbaar? Of stel ik me gewoon aan...
dinsdag 30 mei 2023 om 11:16
dinsdag 30 mei 2023 om 11:30
En zeker als het dan spannend wordt of ze enthousiast worden.
Ik merk het op kantoor al dat veel mensen juist harder gaan praten als ze een koptelefoon ophebben, misschien omdat ze zichzelf niet goed horen? Bij geen koptelefoon doen ze dat ook, omdat ze dan de telefoon op tafel leggen en hoorbaar moeten blijven. Dan is een klassieke telefoon toch wel het rustigst.
Maakt het eigenlijk uit wat hij doet of raak je gewoon geïrriteerd omdat hij ruimte voor zichzelf opeist. Want met het gamen bezet hij de tv en claimt ruimte met geluid, maar is verder niet aanspreekbaar, want aan het gamen.
Of vind je dat hij daardoor te weinig tijd voor je heeft? Of stoort het dat hij sowieso al weinig tijd/aandacht voor jou heeft, maar blijkbaar wel 3 avonden in de week met zijn matties gaat gamen.
Het enige dat je kunt doen, is het bespreken. Maar je moet wel duidelijk hebben, want nu werkelijk het probleem is.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dinsdag 30 mei 2023 om 11:32
zijn er eigenlijk ook mensen, die dit wel Oke vinden?
dinsdag 30 mei 2023 om 11:41
Nee, normaliter vraag je of de ander er bezwaar tegen heeft. Ook al kan je je niet voorstellen dat anderen dit geen heerlijk geluid vinden. Zelfde met muziek. Daarom moet je ook zo lang nadenken voordat je een relatie begint: je kan nooit meer precies dat doen wat je wil.
Dan moet het maar zoals het kan
dinsdag 30 mei 2023 om 11:47
Ik moest even teruglezen wat ik nu schreef. En ik probeer even de bedenken wat ik nu eigenlijk bedoel.

Namelijk stoor je je sowieso aan hem omdat hij geen aandacht voor je heeft of is het puur het gamen of vind je het irritant dat je het niet kunt ontlopen.
Dus welk onderdeel?
Ik vond het prima als mijn ex in de huiskamer aan het gamen was. Maar... dit ging niet ten koste van gezamenlijke tijd. Hij sloot zich ook niet af, want hij gamede alleen en dat spel waar hij erg gefrustreerd van werd (lees: vloeken), daar was hij zelf ook erg snel klaar mee. En ik kon eenvoudig naar een andere ruimte gaan en als ik iets wilde zien op tv, was dag geen probleem.
Maar als ik het idee zou hebben dat hij geen tijd/aandacht voor mij heeft, want moe/geen zin/whatever, maar wel uren gaat gamen en socializen met zijn gamematties, dan zou ik er ook niet blij mee zijn. Maar dan is het zijn gedrag dat niet oké is, het gamen an sich niet.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

dinsdag 30 mei 2023 om 11:48
Even overleggen lijkt me handig. Maar ik zou in de situatie van to alles op alles zetten om te zorgen dat de PlayStation of X-box of wat dan ook, op een aparte kamer staat. Probleem opgelost.tv-icoon schreef: ↑30-05-2023 11:41Nee, normaliter vraag je of de ander er bezwaar tegen heeft. Ook al kan je je niet voorstellen dat anderen dit geen heerlijk geluid vinden. Zelfde met muziek. Daarom moet je ook zo lang nadenken voordat je een relatie begint: je kan nooit meer precies dat doen wat je wil.
dinsdag 30 mei 2023 om 11:53
Jouw partner lijkt me een vreselijke man. Te lui om zijn kleding klaar te leggen als je dat vraagt en dat dan op het allerlaatste moment doen, zich niet druk makend of hij jou daar wel of niet mee wakker maakt, de egoïst.
En dan dat gamen, wat een kleuter. Het late naar bed gaan en het willen uitslapen (van het late naar bed gaan). Ik zou hier enorm op afknappen.
Laat hem mijn post even lezen.
En dan dat gamen, wat een kleuter. Het late naar bed gaan en het willen uitslapen (van het late naar bed gaan). Ik zou hier enorm op afknappen.
Laat hem mijn post even lezen.
dinsdag 30 mei 2023 om 11:57
Een bedlampje aan elke kant, degene die het eerst naar bed gaat, doet het lampje van de ander alvast aan. Is vriendelijk en voorkomt gestommel. Doen wij al jaren, licht even goed afstellen zodat de eerste die te bed gaat er geen last van heeft.
Werkkleding gaat toch ook in de was? Dan daar laten hangen of rek op de overloop, zoiets. Voorkomt gezeur of ergenis, denk ik. Zo nu en dan in het wknd 's morgens gezellig met de kinderen in het grote bed, papa wakker hupsen. Geen ervaring met gamende 'huisgenoten', ik ben geen bankzitter, vind het heerlijk iets voor mezelf te doen. Stoort geluid me, vraag ik "kan ie wat zachter?"
Interessant artikel over ergernissen en relaties
:
https://www.psychologiemagazine.nl/artikel/grrrr/
Werkkleding gaat toch ook in de was? Dan daar laten hangen of rek op de overloop, zoiets. Voorkomt gezeur of ergenis, denk ik. Zo nu en dan in het wknd 's morgens gezellig met de kinderen in het grote bed, papa wakker hupsen. Geen ervaring met gamende 'huisgenoten', ik ben geen bankzitter, vind het heerlijk iets voor mezelf te doen. Stoort geluid me, vraag ik "kan ie wat zachter?"
Interessant artikel over ergernissen en relaties

https://www.psychologiemagazine.nl/artikel/grrrr/
Alles sal reg kom
dinsdag 30 mei 2023 om 12:07
maar het kan natuurlijk zo zijn, dat TO zich al jaren als een heks gedraagt
of dat haar man, dat zo ervaart
dinsdag 30 mei 2023 om 12:09
je zegt "zonder verwijten" terwijl ik pure passieve agressie lees in vooral punt 3tv-icoon schreef: ↑30-05-2023 09:59Punt 1 van je lijstje is een vraag in de vorm van een opdracht. Dat zou ik nooit zo doen. Je zegt wat je nodig hebt en vraagt hem lief of hij je daarbij wil helpen om dat te bereiken. Je zegt dus, "lieve schat, ik ga naar bed want ik heb slaap, wil je dadelijk het licht niet aandoen en geen geluid maken als je dadelijk ook naar bed gaat? Want ik raak heel makkelijk vanuit het diepste van mijn slaap wakker en ik heb elke minuut nachtrust nodig? Akkoord? En niet te lang wachten hoor met naar bed gaan want dan heb ik je nog even bij me".
Dat hardop praten tegen een apparaat en dat gepiep en commentaren geven? "Schat, kan je in stilte genieten; dan doe ik dat ook. Als je hardop praat raak ik heel makkelijk uit mijn concentratie."
Je punt 3: "Ach wat jammer dat je niet lekker bent komen ontbijten. Ik vind dat altijd het gezelligste moment van de dag. Ik vind het zo eenzaam alleen eten."
Je punt 4: "zullen we proberen af en toe gelijktijdig naar bed te gaan? Ik vind het zo heerlijk om nog even tegen elkaar aan te liggen, wat te praten of te vrijen en ik heb behoefte aan quality time met jou en intimiteit".
Het komt erop neer dat je de ander, zonder verwijten, vertelt wat jij nodig hebt. Zonder hem de les te lezen en zonder te vitten of schuldgevoel op te wekken.
En doooooor!
dinsdag 30 mei 2023 om 12:09
Hoe communiceer jij?Fleur85 schreef: ↑30-05-2023 10:25Onze kinderen zijn 10 en 6 en hij vind dat die best zelf in de ochtend voor hun zelf kunnen zorgen. Ik ben geen late uitslaper en ben altijd rond half 9 beneden.
Ik kan inderdaad niet veel meer van hem hebben. Leg op iedere slak zout, dat zie ik vaak later ook in.
Dat games irriteert me ook omdat ik het niet echt bij zijn leeftijd vind passen. En ja ik weet dat er heel veel volwassen mensen gamen. Maar een man van in de 40 met en headset op en poppetjes dood zie schieten vind ik echt bijzonder.
En denk dat het playstationen 2 a 3 keer in de week is. Rest van de week kijken we samen tv of een film. Er is nog wel gezamelijke tijd.
Hij vind dat ik teveel op hem let en ik vind daarin tegen dat hij te weinig rekening met mijn houdt
Het klinkt niet erg constructief in ieedr geval.
Ik vind zijn gedrag ook kleuterachtig, maar jullie hebben een relatie en je wil niet uit elkaar neem ik aan, dus aan die communicatie erover zal iets moeten gebeuren. Dat je eens een goed gesprek met elkaar gaat hebben ipv ruzie. Is dat een mogelijkheid?
dinsdag 30 mei 2023 om 12:10
Of hij misschien juist gaat gamen om rust te krijgen in zijn hoofd. Want als hij niet gamet, moet hij nog van alles...Lila-Linda schreef: ↑30-05-2023 12:07maar het kan natuurlijk zo zijn, dat TO zich al jaren als een heks gedraagt
of dat haar man, dat zo ervaart
dinsdag 30 mei 2023 om 12:12
Ja, je stemt dat af op elkaar. Heeft de ander meestal geen of weinig bezwaar dan vraag je het niet meer. Maar TO heeft al haar stekels al opgezet en hij ook, dus de kans op vredig overleg en iets voor elkaar overhebben is allang voorbij. Dan kan je het beste afstand nemen.
Ook ik kan slecht tegen dit soort geluiden trouwens, maar als de man of het kind waarmee je de geluiden associeert je heel dierbaar zijn dan verandert ook je (in)tolerantie. Dat kan tenminste.
dinsdag 30 mei 2023 om 12:12
heb je veel zelfhulp boeken gelezen?tv-icoon schreef: ↑30-05-2023 10:16Als dit voor jou onderdanig aanvoelt (ik zou niet op het idee komen) dan kies je je eigen stijl, dus de manier van praten waardoor jullie van elkaar zijn gaan houden. Ik houd van een lief stijltje tegen je partner/geliefde; de wereld vind ik al zo hard en afstandelijk. Het komt erop neer dat je gewoon vraagt wat jij fijn vindt. De een doet dat koel en strak en de ander doet dat zachter.
En doooooor!

dinsdag 30 mei 2023 om 12:16
Het is de manier waarop je het zegt. Dat 'koetsjie koetsjie' tegen een volwassen vent.

Ik zou je heel raar aankijken en vragen of het wel goed gaat.
dinsdag 30 mei 2023 om 12:22
precies. de insteek snap ik en ben ik het mee eens, maar dan wel gelijkwaardig aub. als ik alles omgeven met watten en fluweel moet vragen is dat niet gelijkwaardig en open/eerlijk.
dat wil niet zeggen dat je elkaar de huid vol moet schelden, maar uitleggen waarom ik het vervelend vind dat je de lamp aandoet en binnen komt banjeren als ik slaap doen we bij kleine kinderen, niet bij onze partner
En doooooor!
dinsdag 30 mei 2023 om 12:24
dinsdag 30 mei 2023 om 12:24
dinsdag 30 mei 2023 om 12:29
En die schat jij niet hoog in. Maar ik ken jou helemaal niet; misschien ben je wel verschrikkelijke dingen en relaties gewend, dat weet ik toch niet.
dinsdag 30 mei 2023 om 12:33
Het is niet zo dat mijn man zegt ik ga gamen en zoek het maar uit. Hij vraagt wat de planning is of wat we zullen gaan doen.
Dan zeg ik soms, ga maar playstationen en dan ga ik een serie op mijn telefoon kijken of iets anders doen. Als ik tv wil kijken is dat ook prima.
Maar als hij gaat playstationen moet hij inderdaad communiceren met iemand anders. Een aparte kamer voor gamen hebben we niet.
Dan zeg ik soms, ga maar playstationen en dan ga ik een serie op mijn telefoon kijken of iets anders doen. Als ik tv wil kijken is dat ook prima.
Maar als hij gaat playstationen moet hij inderdaad communiceren met iemand anders. Een aparte kamer voor gamen hebben we niet.
dinsdag 30 mei 2023 om 12:34
kan hij niet boven gamen? tot jij naar bed wil?Fleur85 schreef: ↑30-05-2023 12:33Het is niet zo dat mijn man zegt ik ga gamen en zoek het maar uit. Hij vraagt wat de planning is of wat we zullen gaan doen.
dinsdag 30 mei 2023 om 12:36
Vroeger toen de kinderen jonger waren gingen we er om en om uit. Nu ze ouders zijn vind hij het onzin om om zeven uur beneden te zitten. Dat verwacht ik ook niet, maar 9 uur a half tien is een mooie tijd vind ik. Hij vind uitslapen fijn en als we geen verplichtingen hebben vind hij het ook niet nodig om vroeg eruit te gaan.
Misschien is het ook zo dat ik het hele playstationen een probleem vind en ook dat ik het fijn vind om samen naar bed te gaan.
Nu ga ik alleen naar bed en in het weekend zit ik ook weer alleen beneden (met kinderen).
Misschien is het ook zo dat ik het hele playstationen een probleem vind en ook dat ik het fijn vind om samen naar bed te gaan.
Nu ga ik alleen naar bed en in het weekend zit ik ook weer alleen beneden (met kinderen).

dinsdag 30 mei 2023 om 12:42
Heb je zijn kant van het verhaal weleens onderzicht? Doorgevraagd? Wat is teveel en wat is acceptabel? Wat houdt op iemand letten voor hem in? Welk aspect daarvan irriteert?
Zolang jij alleen maar gelijk gaat zitten hebben over jouw mening, kom je geen stap verder.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in