Gezondheid alle pijlers

Hormoonpleisters overgang ervaringen gevraagd

17-05-2023 14:17 59 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Na gesprekken en overleg gynaecoloog ( ivm hoge bloeddruk en overgewicht) ga ik starten met hormoontherapie.
Twee keer per week pleister plakken en 14 dagen per maand tabletten erbij. Ik wordt nog wel ongesteld, twee keer per jaar(sinds 3 jaar) dus ga nog niet aan de continu therapie.
Ik heb uiteraard al veel besproken met arts maar hoor graag ervaringen.

Kreeg je last van vocht vasthouden, zo ja, verdween dat weer?
Kreeg je last van pleisterallergie? Tijdelijk of blijvend en ben je overgestapt op gel bv?
Kwam je aan?
Heb je last van doorbraakbloedingen? Was deze erg of weinig?

( Ik weet dat er een overgangsforum is, maar deze vraag sneeuwt wat onder..)

En vooral.. helpt het je goed of niet?
Wat merk je voor voordelen?

En alles wat je bedenken kunt wat betreft ervaringen/ vragen hormonenpleisters/ gel/ pillen , kun je hier neerzetten.
kiddootje wijzigde dit bericht op 17-05-2023 18:58
Reden: Toevoeging
6.38% gewijzigd
Koffieverkeerd schreef:
18-05-2023 21:38
Jij zit ook al heel lang op het forum toch? Forummer van het eerste uur, of ben ik in de war? Ik herken volgens mij je nick van lang geleden.
Al héél lang, denk rond 2001, maar onder een andere nick. Denk dat je dus iemand anders in gedachten heb, maar ik was er al toen het forum nog heel klein was, en ik nog lang niet in de overgang was ;-D
Irish_Wasser_Woman schreef:
21-05-2023 16:02
Goed dat je naar die borst laat kijken, het klinkt niet fijn :hug:

Artsen schrijven éigenlijk alleen maar hst voor als je opvliegers hebt, dat is wel de grootste indicatie voor het voorschrijven. Ze schrijven veel sneller de pil of antidepressiva voor (met 9000 leden van die hst groep, en alle verhalen die daar meerdere keren per dag voorbij komen, verzin ik dit niet echt zelf).

Oh, ik zie dat je badend in het zweet wakker wordt. Dat is wél een indicatie voor hst!! Het belemmerd je goede slaap, daar wordt je ook doodmoe van, en vervolgens ook chagrijnig.
Antidepressiva slik ik al vanwege terugkerende depressies. Van de pil word ik ook depressief.

Misschien toch maar eens langs de huisarts.
Tahini schreef:
22-05-2023 06:34
Je lichaam krijgt toch weer hormonen binnen. Doorbraakbloedingen zijn vrij normaal, ik had er alleen even schoon genoeg van. Zodra de opvliegers weer beginnen ga ik weer plakken.
Oh je bedoelt dat de hormonen uit de pleister weer tot activiteit leiden? Daar had ik niet aan gedacht.
Als je weer begint te plakken, kan je misschien halve pleisters proberen. Je mag ze gewoon doorknippen als je wilt.
Florisante schreef:
22-05-2023 19:32
Oh je bedoelt dat de hormonen uit de pleister weer tot activiteit leiden? Daar had ik niet aan gedacht.
Als je weer begint te plakken, kan je misschien halve pleisters proberen. Je mag ze gewoon doorknippen als je wilt.
Goed idee! Triggers zijn opvliegers en depressieve gevoelens, dus zodra die weer komen opzetten ga ik inderdaad eersr maar eens halve pleisters plakken.
Ik gebruik nu sinds drie weken de pleisters.
Eerste pleister irriteerde me de eerste dag: jeuk en branderig. Daarna was het helemaal verdwenen. Behalve als er een randje loslaat, dan nieuwe erop.
Ik werd snel weer wat rustiger in mijn hoofd. Af en toe wat duizelig en eerste dag wat misselijk. Maar verder helemaal oké. Ik denk dat er wel meer uit te halen valt wat betreft dosering.
Nu sinds een week de pillen erbij. Deze vind ik niet prettig. Hoofdpijn, moe.. Moet deze twee weken per maand erbij. Ik begrijp dat het bijwerkingen zijn die kunnen verdwijnen. Maar als ik ze telkens maar 14 dagen slik, krijg ik dan niet steeds opnieuw de bijwerkingen?

Wie herkent dit?
kiddootje schreef:
13-06-2023 11:53
Ik gebruik nu sinds drie weken de pleisters.
Eerste pleister irriteerde me de eerste dag: jeuk en branderig. Daarna was het helemaal verdwenen. Behalve als er een randje loslaat, dan nieuwe erop.
Ik werd snel weer wat rustiger in mijn hoofd. Af en toe wat duizelig en eerste dag wat misselijk. Maar verder helemaal oké. Ik denk dat er wel meer uit te halen valt wat betreft dosering.
Nu sinds een week de pillen erbij. Deze vind ik niet prettig. Hoofdpijn, moe.. Moet deze twee weken per maand erbij. Ik begrijp dat het bijwerkingen zijn die kunnen verdwijnen. Maar als ik ze telkens maar 14 dagen slik, krijg ik dan niet steeds opnieuw de bijwerkingen?

Wie herkent dit?
Slik je of breng je in? Daar kun je in wisselen. Je neemt wel 2x100 he? De eerste keer had ik dit ook wel met deze pillen, de tweede maand al niet meer, ging ik vooral héérlijk slapen :biggrin:
13-06-2023 14:01
Slik je of breng je in? Daar kun je in wisselen. Je neemt wel 2x100 he? De eerste keer had ik dit ook wel met deze pillen, de tweede maand al niet meer, ging ik vooral héérlijk slapen :biggrin:
Ik begrijp niet wat je bedoelt..
Ik gebruik 14 dagen de pleisters( Estradiol Sandoz pleister 50)
En dan 14 dagen de pleisters plus Duphaston 10mg.
Misschien gebruik jij wat anders?
kiddootje schreef:
13-06-2023 14:32
Ik begrijp niet wat je bedoelt..
Ik gebruik 14 dagen de pleisters( Estradiol Sandoz pleister 50)
En dan 14 dagen de pleisters plus Duphaston 10mg.
Misschien gebruik jij wat anders?
Oh, Duphaston is synthetisch en dus niet bio-identiek, dat is Utrogestan.

Het zou je kunnen helpen door de Utro te vragen, mijn ervaringen zijn met die laatste. Ik gebruik daarnaast ook de pleisters :)
13-06-2023 14:50
Oh, Duphaston is synthetisch en dus niet bio-identiek, dat is Utrogestan.

Het zou je kunnen helpen door de Utro te vragen, mijn ervaringen zijn met die laatste. Ik gebruik daarnaast ook de pleisters :)
Ah, dank je. Kun je de Utro ook 14 dagen slikken? Ik werd helaas na 9 maanden
toch weer ongesteld dus daarom nog een cycles😤

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven