Dilemma m.b.t. uitvaart

15-06-2023 13:24 64 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn moeder is onlangs overleden en ik heb even advies nodig.

Schoonouders zijn gescheiden, moeder had goed contact met schoonmoeder, minder met schoonvader. Beide willen naar de uitvaart komen.

Schoonma weigert echter met schoonpa in 1 ruimte te verblijven. Nu wil ik schoonpa vragen niet te komen, maar mijn man vind dit niet kunnen.

Wat zouden jullie doen?
Such a beautiful place to be with Friends.
Beide uitnodigen. Het zijn geen kleuters maar volwassen mensen. Laat ze het samen regelen. Geen partij kiezen.

Maar hoe doen jullie (en de rest van de familieO dit met verjaardagen? Trouwerij? Afzwemmen kleinkind? Belangrijke sportwedstrijd? Afstuderen? etc etc

En anders mag je partner dit oplossen en communiceren
WaterGirl schreef:
15-06-2023 14:55
Beide uitnodigen. Het zijn geen kleuters maar volwassen mensen. Laat ze het samen regelen. Geen partij kiezen.

Maar hoe doen jullie (en de rest van de familieO dit met verjaardagen? Trouwerij? Afzwemmen kleinkind? Belangrijke sportwedstrijd? Afstuderen? etc etc

En anders mag je partner dit oplossen en communiceren
Dan komt schoonma dus niet.
Bedankt voor de adviezen, man doet idd het contact.
Jeetje Dobby, ongelooflijk. Ik dacht nog even dat het misschien je eigen invulling was dat je schoonmoeder zich zo zou laten gelden op de uitvaart van je moeder.

Dan komt ze maar niet.
Ars longa, vita brevis
LoveDobby schreef:
15-06-2023 14:59

Nou, dan niet.
Huts!
LoveDobby schreef:
dat is haar keuze, dat kan ze nooit iemand anders verwijten.
Wat een ongelofelijk egocentrisch gedrag van je schoonmoeder. Maak hier asjeblieft geen gedachte meer aan vuil, stuur ze beide een kaart en ze zoeken het maar uit, jij hoeft hier echt niet mee te dealen en al helemaal nu niet.

Gecondoleerd en sterkte.
dianaf schreef:
15-06-2023 13:30
Aangeven dat als ze wil komen, ze welkom is, maar zich moet gedragen als een goede gast, want het gaat niet om haar.
Dit dus. Het gaat niet om haar.
Onbeschoft van die vrouw om jou hiermee op te zadelen. Kinderachtig gedrag ook.

Gewoon beide uitnodigen en niet mee bemoeien.
Gecondoleerd.

De wereld draait niet om je schoonmoeder. Ze moest zich schamen om jou hiermee lastig te vallen nu.
En gecondoleerd.
Allereerst gecondoleerd.

Het is aan je schoonmoeder uit te vogelen wat ze belangrijker vindt: afscheid nemen van iemand met wie ze altijd een goed contact heeft gehad, of blijven hangen in wrok jegens haar ex.
grenada schreef:
15-06-2023 15:22
dat is haar keuze, dat kan ze nooit iemand anders verwijten.
Je hebt ze erbij zitten hoor: "Jij kon tenminste nog afscheid nemen van je moeder, maar ík zat thuis..."
Ars longa, vita brevis
LoveDobby schreef:
Klopt.

En dat is in veel gevallen (niet alle) te verkiezen boven je als pion te laten gebruiken om schoonma weg te houden.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Het gaat hier even niet om hen, maar om JOU. Dus ze moeten het lekker samen oplossen. Als schoonmoeders niet wil komen, is dat haar beslissing en moet zij de consequenties daarvan dragen.

Als je je er echt mee wilt bemoeien - al zou ik dat in deze fase van acute rouw absoluut niet doen- ; vraag je vriend of hij in gesprek gaat ben beiden en afstemt met zijn ouders. Hij zou jou trouwens ook moeten beschermen tegen dit soort stress.

Overigens heb ik ooit in een situatie gezeten dat ik met familieleden met wie ik had gebroken op dezelfde begrafenis moest zijn. Ik heb toen vooraf een mail gestuurd. Hierin schreef ik "we komen weer in elkaars vaarwater, en ik zal me tijdens deze dag als volwassene gedragen". En dat heeft gewerkt. Er is toen weinig gesproken met die familieleden, en na die dag was alles zoals daarvoor (als in: niet in elkaars vaarwater). Werkte prima voor een dag.

Sterkte TO, laat het probleem daar waar het is, het is al moeilijk genoeg voor jou!
Lady*Voldemort schreef:
15-06-2023 16:28
Allereerst gecondoleerd.

Het is aan je schoonmoeder uit te vogelen wat ze belangrijker vindt: afscheid nemen van iemand met wie ze altijd een goed contact heeft gehad, of blijven hangen in wrok jegens haar ex.
Plus er zijn voor je schoondochter die haar moeder heeft verloren.
Echt walgelijk van schoonmoeder dat ze überhaupt durft te zeggen dat ze niet komt als haar ex komt. Hoe egocentrisch kan iemand zijn 😱
TVP
Ga ik over nadenken.
Barmsijs schreef:
15-06-2023 16:21
Gecondoleerd.

De wereld draait niet om je schoonmoeder. Ze moest zich schamen om jou hiermee lastig te vallen nu.

Gecondoleerd, TO.
Heel naar dat je in deze verdrietige situatie je bezig wordt gehouden door deze situatie. Schoonmoeder zou wijzer moeten zijn. Ik vind het erg dat ze zelfs in deze situatie, haar gevoel of woede, wat het maar is, de boventoon voert en ze niet in staat is om lief voor je te zijn.

Vertel je man dat hij het contact met zijn ouders doet, en vraag hem jou hier niet lastig mee te vallen. Dit hoef je er niet bij te hebben.
Echt superlieve reacties, kan er echt wat mee.
Barmsijs schreef:
15-06-2023 16:21
Gecondoleerd.

Dit vat het wel zo’n beetje samen! Ongelofelijk hoe mensen (in dit geval schoonmoeder dus) in zo’n situatie toch nog alles naar zich toe weten te trekken.
Goed dat de communicatie door je man wordt gedaan en ik hoop dat jij dit gedoe van je af kunt zetten.
Veel sterkte
Gecondoleerd, ik sluit me aan bij de rest verder.
Sterkte :redrose:
Maar mensen gaan voorbij
Allebei een kaart en ze trekken maar lootjes wie er komt of wie het dikst bevriend was met je moeder.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
15-06-2023 18:57
Allebei een kaart en ze trekken maar lootjes wie er komt of wie het dikst bevriend was met je moeder.
Nee, het is schoonmoeder die hier een probleem maakt. Schoonvader kan er niets aan doen. Als ze zich niet kan gedragen als een volwassene, dan is dat haar keuze en dan blijft ze toch lekker weg?
Wissewis schreef:
15-06-2023 18:57
Nee, het is schoonmoeder die hier een probleem maakt. Schoonvader kan er niets aan doen. Als ze zich niet kan gedragen als een volwassene, dan is dat haar keuze en dan blijft ze toch lekker weg?
LoveDobby schreef:
En dat is dan haar keus, niet de jouwe. Niet jouw verantwoordelijkheid maken hoor!
Gecondoleerd en veel sterkte gewenst.
Het gaat niet om schoonmoeder, maar om jou. Ik vind het zeer egocentrisch van haar en iets waarmee ze jou niet hoort lastig te vallen. Goed dat je man het op zich neemt. Beide een kaart sturen en zeggen dat ze beide zijn uitgenodigd. Het is aan hen wat ze ermee doen. Komt er één niet, dat is dan jammer. Maar laat het niet om hem draaien.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven