Help! Welke videokaart?

09-08-2023 10:53 54 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kan momenteel door het bos de bomen niet meer zien.
Ik wil een andere videokaart aanschaffen omdat mijn huidige het video editen niet trekt. Hij is traag, hapert en exporteren duurt uren.

Ik heb de videokaart echt nodig om te video bewerken dus niet om te gamen.

Momenteel heb ik een Nvidia GForce GTX 970, wat is een goede opvolger? Mijn budget is rond de 300 euro.

Is een tweedehandse aan te raden?

Graag tips!
Hoe weet je zo zeker dat het je GPU is? Zie je die op de 100% zitten steeds?
Ugli, omdat ik een test heb gedaan en de Pc voor de rest in orde is maar nu zie ik dat mijn GPU niet op 100 procent zit, wat zou het volgens jou ook kunnen zijn?
Het is een logische gedachte dat je videokaart top notch moet zijn om video's te bewerken, maar toch klopt het niet. Het bewerken heeft 9 van de 10 keer eerder te maken met andere componenten dan met de videokaart. Denk aan opslagtype, geheugen en vooral de processor.

Edit: dat je gpu niet op 100% zit betekent dat hij daar geen gebruik van maakt. Je processor (cpu) waarschijnlijk wel.
Sjaantje37 schreef:
09-08-2023 11:13
Ugli, omdat ik een test heb gedaan en de Pc voor de rest in orde is maar nu zie ik dat mijn GPU niet op 100 procent zit, wat zou het volgens jou ook kunnen zijn?
Kun je de andere specs van je PC hier neerzetten? Het kan zijn dat je GPU prima is maar gebottlenecked wordt door een ander component. Je grafische kaart is een oud besje maar niet persé slecht, er zit geloof ik 4 GB geheugen op. Dat is best wel nice.
Ik heb het gecheckt en mijn CPU zit ook niet op 100% als mijn videoprogramma draait.

Mijn processor Intel(R)Gold6248R CPU@3.00 GHZ
Ugli schreef:
09-08-2023 11:32
Kun je de andere specs van je PC hier neerzetten? Het kan zijn dat je GPU prima is maar gebottlenecked wordt door een ander component. Je grafische kaart is een oud besje maar niet persé slecht, er zit geloof ik 4 GB geheugen op. Dat is best wel nice.
Mss domme vraag maar kan het ook aan het werkgeheugen liggen die ik gebruik als ik video aan het bewerken ben?
Sjaantje37 schreef:
09-08-2023 11:38
Mss domme vraag maar kan het ook aan het werkgeheugen liggen die ik gebruik als ik video aan het bewerken ben?
Jazeker. Hoeveel RAM heb je?

Je noemt een server CPU. Draai je een server?
Ugli schreef:
09-08-2023 11:51
Jazeker. Hoeveel RAM heb je?

Je noemt een server CPU. Draai je een server?
Ik draai geen server maar zie wel in mijn taakbeheer onder het kopje gebruikers een rijtje gebruikers staan (vb: gebruiker 106939) en daar achter kopje processor en geheugen waarvan de aantallen steeds veranderen. Zou dit er mee te maken kunnen hebben?

Ik heb mijn Pc tweedehands overgenomen van een gamer.

ik heb 100GB geheugen waarvan 57,5 in gebruik.
Heb je 100 GB RAM? o_o Bedoel je niet opslag ruimte?

Heel apart, dit is geen gangbare CPU in een niet-server setting. Maar hij is niet slecht. Wel rare set up. Heb je geen andere gebruikers actief dan?
Overigens klink je alsof je niet zo veel verstand hebt van computers. Ik wil je er op wijzen dat als je een nieuwe videokaart wilt aanschaffen, je rekening moet houden met moederbord en voeding. Deze moeten matchen. Ook moet je goed op statische lading letten als je in de binnenkant zit te wroeten (NIET met een stofzuiger die kast in!!!). Denk je dat je dat uberhaupt aan durft om zelf te doen?
Ugli schreef:
09-08-2023 12:40
Heb je 100 GB RAM? o_o Bedoel je niet opslag ruimte?

Heel apart, dit is geen gangbare CPU in een niet-server setting. Maar hij is niet slecht. Wel rare set up. Heb je geen andere gebruikers actief dan?
Ik denk het niet maar kan ik die gebruikers verwijderen?

Ik heb 4 schijven op de PC. Maar dat het niet gangbaar is dat geloof ik gelijk want ergens heb ik ook het gevoel dat het niet alleen een videokaart probleem is.
Ugli schreef:
09-08-2023 12:42
Overigens klink je alsof je niet zo veel verstand hebt van computers. Ik wil je er op wijzen dat als je een nieuwe videokaart wilt aanschaffen, je rekening moet houden met moederbord en voeding. Deze moeten matchen. Ook moet je goed op statische lading letten als je in de binnenkant zit te wroeten (NIET met een stofzuiger die kast in!!!). Denk je dat je dat überhaupt aan durft om zelf te doen?
Klopt hoor, ik ben echt een leek en mij nu pas echt aan het verdiepen omdat de mensen met verstand van zaken in mijn omgeving druk zijn en ik daardoor gedwongen ben het zelf uit te dokteren.

Ik blijf zelf van mijn pc af hoor, zou niet eens weten hoe een kaart te plaatsen wat ik wel weet is dat hij moet matchen dus daar let ik op. Ben de afgelopen weken wel meer te weten gekomen over de pc. En veel opgezocht op het internet.
Mijn eerste gok zou denk ik ook (intern) geheugen zijn. (Dus niet de hardeschijf)

Ik weet niet welke windows versie je hebt, dus onderstaande voor windows 10 klopt misschien niet volledig

1. Druk op Ctrl-Alt-Delete om het taakbeheer venster te openen
2. Ga naar het tabje Prestaties
3. Klik op geheugen in de linker lijst (grafieken)
4. Bovenaan rechts staat daar het volledige geheugen

https://www.personalcomputercare.nl/pla ... n-pc-6.jpg
asterisk wijzigde dit bericht op 09-08-2023 13:12
Reden: plaatje toegevoegd
8.81% gewijzigd
Ik denk ook niet meteen aan je CPU of GPU inderdaad, die ogen niet heel slecht op het eerste gezicht. Als we je RAM weten kunnen we je verder helpen.

Je ziet dus geen andere gebruikersprofielen dan die van jezelf? Dat vind ik wel vreemd. Helemaal omdat ze resources schijnen te verbruiken. Dit is wel typisch server gedrag trouwens...Een server die in verbinding is met andere pc's en random mensen kan hebben die op de server zitten. Zou dit wel even goed uitzoeken.

Doe het volgende om meer te weten te komen over welke andere gebruikers er op je PC aan het rond sneaken zijn:

- Rechtsklik This PC (ik heb de Engelse Windows dus weet niet precies hoe dit heet in het Nederlands)
- Manage -> Computer Management (je kan Computer Management ook in je zoekbalk tikken om hem te vinden)
- Ga naar System Tools -> Local Users and Groups
- Open het venster Users

Kijk welke users je daar ziet staan en wat voor beschrijving ze hebben.
Sjaantje37 schreef:
09-08-2023 12:22
ik heb 100GB geheugen waarvan 57,5 in gebruik.
.
Met dit getal gok ik er op dat je nog echte ouderwetse harde schijven hebt en geen SSD dit kan al een ja schelen bij de snelheid van een PC.
Niet geschoten is altijd mis
Dank jullie wel voor de reacties, hoe kan ik mijn RAM controleren. Ik ben altijd hiermee in de war.

ik heb inderdaad windows 10.

Volgens mijn broer zijn die andere gebruikers collega's die net als ik inloggen op de server van mijn werk. Ik werk voornamelijk thuis.

ik ga na aanleiding van jullie tips even wat dingen uitzoeken,
Als je het hebt over exporteren van video's, bedoel je dan het uiteindelijke resultaat berekenen van de video bewerking?

De CPU die je noemt kost 2000 euro. Lijkt me sterk dat die in je PC zit. Misschien is de boel overgeklokt door de vorige eigenaar waardoor windows denkt dat er een andere CPU in zit.
rechtermuisknop op de windows balk, kies taakbeheer en dan naar het tabje prestaties. Dan zie je iets als dit:

RAM = geheugen

Afbeelding
firstnamelastname schreef:
09-08-2023 14:17
rechtermuisknop op de windows balk, kies taakbeheer en dan naar het tabje prestaties. Dan zie je iets als dit:

RAM = geheugen

Afbeelding
bij geheugen staat: 32,0 GB DDR3
Bitje93 schreef:
09-08-2023 13:34
.
Met dit getal gok ik er op dat je nog echte ouderwetse harde schijven hebt en geen SSD dit kan al een ja schelen bij de snelheid van een PC.
Dit kwam uit een test met mijn pc met userbenchmarks:

UserBenchmarks: Game 45%, Desk 82%, Work 41%
CPU: Intel Core i7-4930K - 75.5%
GPU: Nvidia GTX 970 - 49.2%
SSD: Samsung 850 Evo 250GB - 92%
SSD: Microsoft Storage Space Device 498GB - 106.6%
HDD: Seagate FireCuda 2.5" 2TB - 59.8%
HDD: WD Blue 2TB (2015) - 86.2%
RAM: Kingston HyperX DDR3 1866 C10 4x8GB - 111.4%
MBD: Asus SABERTOOTH X79
Met welke video-software werk je?
Courage schreef:
09-08-2023 14:32
Met welke video-software werk je?
Videopad van NCH
Asterisk schreef:
09-08-2023 13:09
Mijn eerste gok zou denk ik ook (intern) geheugen zijn. (Dus niet de hardeschijf)

Ik weet niet welke windows versie je hebt, dus onderstaande voor windows 10 klopt misschien niet volledig

1. Druk op Ctrl-Alt-Delete om het taakbeheer venster te openen
2. Ga naar het tabje Prestaties
3. Klik op geheugen in de linker lijst (grafieken)
4. Bovenaan rechts staat daar het volledige geheugen

https://www.personalcomputercare.nl/pla ... n-pc-6.jpg
mijn RAM is dan 32 GB.
Sjaantje37 schreef:
09-08-2023 14:12
Dank jullie wel voor de reacties, hoe kan ik mijn RAM controleren. Ik ben altijd hiermee in de war.

ik heb inderdaad windows 10.

Volgens mijn broer zijn die andere gebruikers collega's die net als ik inloggen op de server van mijn werk. Ik werk voornamelijk thuis.

ik ga na aanleiding van jullie tips even wat dingen uitzoeken,
Maar waarom kijk je naar de gebruikers van de server naar je werk? Is die CPU dan ook van de server van je werk? Wil je een grafische kaart vervangen van de server van je werk? Is het video editen wat je doet op de server van je werk?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven