Telefoon voor oudere

vrijdag 11 augustus 2023 om 23:00
Hoi allemaal,
De mobiele telefoon van mijn oma (80+) is kapot en ze heeft een nieuwe nodig. Hebben jullie nog tips qua merken en modellen die goed geschikt zijn?
Ze heeft nu een hele simpele smartphone. Het belangrijkst is de belfunctie. De camera gebruikt ze niet en ook de internetfunctie gebruikt niet. Wel heeft ze whatsapp voor het krijgen van foto's van de kleinkinderen.
De mobiele telefoon van mijn oma (80+) is kapot en ze heeft een nieuwe nodig. Hebben jullie nog tips qua merken en modellen die goed geschikt zijn?
Ze heeft nu een hele simpele smartphone. Het belangrijkst is de belfunctie. De camera gebruikt ze niet en ook de internetfunctie gebruikt niet. Wel heeft ze whatsapp voor het krijgen van foto's van de kleinkinderen.
zaterdag 12 augustus 2023 om 00:10
Vast lief bedoeld, hoor, maar dat lijkt me toch zo erg. Dat je op die leeftijd wordt betutteld.
En tenzij ze dement is of slechtziend is er toch geen enkele reden om een bejaardentelefoon te kopen?
Wat wil ze zelf eigenlijk? Ga eens met haar zitten en bestel er samen één die zij leuk vindt. En leg dan uit wat je allemaal nog meer met een smartphone kan doen.
Foto's maken, forummen, Whatsappen met vrienden of de buurvrouw, gamen, de krant lezen, op een datingsite gaan, weet ik veel. Leuke dingen.
En tenzij ze dement is of slechtziend is er toch geen enkele reden om een bejaardentelefoon te kopen?
Wat wil ze zelf eigenlijk? Ga eens met haar zitten en bestel er samen één die zij leuk vindt. En leg dan uit wat je allemaal nog meer met een smartphone kan doen.
Foto's maken, forummen, Whatsappen met vrienden of de buurvrouw, gamen, de krant lezen, op een datingsite gaan, weet ik veel. Leuke dingen.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

zaterdag 12 augustus 2023 om 00:15
Betuttelend? Mijn oma heeft mij gevraagd om een nieuwe voor haar te kopen. En ik heb het woord bejaardentelefoon niet genoemd?merano schreef: ↑12-08-2023 00:10Vast lief bedoeld, hoor, maar dat lijkt me toch zo erg. Dat je op die leeftijd wordt betutteld.
Ze heeft nu al een smartphone en zoals ik al zeg belt ze daar alleen op en zo nu en dan whatsapp. Dát is wat ze wil. Aan de rest heeft ze geen behoefte. Dus waarom jij vindt dat ze de rest ook zou moeten ontdekken terwijl ze dat zelf niet wil....
zaterdag 12 augustus 2023 om 06:09
Hoe goed of slecht kan ze zien? De kans dat je na je veertigste niet goed meer dichtbij kan zien is voor iedereen vrij groot. Maar sommigen hebben nog een jaloersmakende visie als ze 85 zijn.
Verder is belangrijk hoe de motoriek is: kan je met vaste vingers je aanraakschermpje bedienen? Anders doet hij telkens wat je niet wil. De proprioceptie gaat achteruit met de jaren. Niet voor iedereen in gelijke mate natuurlijk.
En verder: hoe vaak gebruik je hem, hoe gemotiveerd bent je om hem te gebruiken? Vind je een functie heel erg handig, dan blijft in je geheugen hoe je dat moet doen, maar denk je "bullshit" dan vergeet je snel hoe dat werkt. Als het al in je geheugen landt.
Verder is belangrijk hoe de motoriek is: kan je met vaste vingers je aanraakschermpje bedienen? Anders doet hij telkens wat je niet wil. De proprioceptie gaat achteruit met de jaren. Niet voor iedereen in gelijke mate natuurlijk.
En verder: hoe vaak gebruik je hem, hoe gemotiveerd bent je om hem te gebruiken? Vind je een functie heel erg handig, dan blijft in je geheugen hoe je dat moet doen, maar denk je "bullshit" dan vergeet je snel hoe dat werkt. Als het al in je geheugen landt.
Dan moet het maar zoals het kan
zaterdag 12 augustus 2023 om 06:41
Ja, maar daar hoef je niet de nieuwste iPhone voor te hebben.
Ik snap de vraag van Wanderlust wel.
@ Wanderlust: Ik zou zeggen kijk naar een eenvoudige Sony. Ik ken meerdere ouderen die dat prima vinden.
Er zijn ook speciale smartphones voor ouderen. Weet niet of dat een optie is? Ik ken niemand die die gebruikt, maar misschien vind je oma zo een wel fijn.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
- Gandhi
zaterdag 12 augustus 2023 om 07:00
Ik ben geen tachtig, ook nog een poosje geen zeventig, maar ik vond de mechanische Home knop erg handig toen die er nog was. Ook knoppen aan de zijkant die een beetje uitsteken zijn handige dingen. Verder is het natuurlijk altijd mogelijk om via de instellingen de tekstgrootte op te voeren, maar als dit in een klein schermpje gebeurt, dan staat er te weinig op het scherm om de inhoud te kunnen overzien. Dus hoe groter een scherm, hoe groter jij je tekst kan maken. Verder is de scherpte van het scherm belangrijk; hoe minder pixels hoe onscherper. Dat heeft vaak wel met prijs te maken. Kwaliteit kost meestal wel meer. En ik denk dat OLED het duidelijkste is; in potentie tenminste.
Maar zoals ik eerder zei: achteruitgang in proprioceptie en visie geldt niet voor iedereen in gelijke mate. Je kan niet iedereen over één kam scheren. Soms zie je bijvoorbeeld heel oude chirurgen die fantastisch presteren.
Maar zoals ik eerder zei: achteruitgang in proprioceptie en visie geldt niet voor iedereen in gelijke mate. Je kan niet iedereen over één kam scheren. Soms zie je bijvoorbeeld heel oude chirurgen die fantastisch presteren.
Dan moet het maar zoals het kan
zaterdag 12 augustus 2023 om 07:13
Voor mijn ouders van bijna tachtig koop ik gewone mobieltjes van Samsung of Motorola. Ik let er op hoe lang er nog updates, ze zijn namelijk van de generatie die vinden dat een apparaat minstens dertig jaar mee kan. Dus als na een jaar het apparaat niet meer veilig is, dan balen ze. Verder voldoende opslagruimte, want via whatsapp gaan er heel veel filmpjes en foto's heen en weer.
Om de telefoon koop ik een extra stevig hoesje zodat de telefoon dagelijks kan vallen maar nog heel is. En door de dikte heeft de telefoon meer grip.
Als je oma nu iPhone heeft zou ik niet naar Android overstappen en andersom ook niet.
De laatste die ik voor ze heb gekocht was de Samsung A34. Updates tot 2027 en 256 gb opslag. Otterbox hoesje er omheen. Ik ga er vanuit dat ze er vijf jaar mee kunnen doen.
Om de telefoon koop ik een extra stevig hoesje zodat de telefoon dagelijks kan vallen maar nog heel is. En door de dikte heeft de telefoon meer grip.
Als je oma nu iPhone heeft zou ik niet naar Android overstappen en andersom ook niet.
De laatste die ik voor ze heb gekocht was de Samsung A34. Updates tot 2027 en 256 gb opslag. Otterbox hoesje er omheen. Ik ga er vanuit dat ze er vijf jaar mee kunnen doen.
thistle wijzigde dit bericht op 12-08-2023 07:21
12.21% gewijzigd
zaterdag 12 augustus 2023 om 07:16
zaterdag 12 augustus 2023 om 07:37
Dit. Mijn moeder had een oudere iPhone (die kun je prima refurbished kopen) maar ik zou vooral kijken naar wat ze nu heeft en proberen om daar in de buurt te blijven qua bediening.Attraverso schreef: ↑12-08-2023 07:17Ik zou het merk/type kopen dat ze gewend is. Diegene die het dichtst aansluit bij wat ze nu heeft.
zaterdag 12 augustus 2023 om 07:47
Huh? Ze had er al 1, en ze heeft zelf beslist dat ze er verder niets mee wilmerano schreef: ↑12-08-2023 00:10Vast lief bedoeld, hoor, maar dat lijkt me toch zo erg. Dat je op die leeftijd wordt betutteld.
zaterdag 12 augustus 2023 om 07:47
Dit is toch geen antwoord op de vraag?delicious35 schreef: ↑12-08-2023 00:03Mijn moeder (79) kan goed overweg met een iPhone.
Mijn ooms en tantes ook (70-83)
Gebruiken ook internet, internetbankieren en whatsapppen wat af in de familieapp.
zaterdag 12 augustus 2023 om 07:50
Ik lees mijn eigen irritatie van gisteravond even terug en ik denk dat ik er vooral over viel dat oma alleen foto's van de kleinkinderen wil zien. Natuurlijk is dat leuk, maar ze heeft toch zelf ook een leven?
Ik ben ook geen 20 meer, maar ik mag hopen dat ik tegen die tijd mijn lap top en telefoon gewoon weet te gebruiken, ook om contact te houden met mijn eigen vrienden, foto's te maken van mijn eigen activiteiten en overzicht te houden over mijn zaken.
Er gaat zoveel via internet, denk alleen al aan de bankzaken. Ook als je oud en hulpbehoevend wordt. De thuiszorg heeft een systeem waar je op kunt inloggen, de apotheek, de huisarts, je kunt je boodschappen bestellen, de treintijden opzoeken en een taxi regelen, een vakantie boeken, desnoods met de zonnebloem....
Maar misschien is oma handig op de lap top en doet ze dat allemaal zo. Dat weet ik natuurlijk niet.
Ik heb een Samsung Galaxy s21Fe. Zou niet weten waarom die niet handig zou zijn voor ouderen zonder beperkingen. Maar als je grote iconen zoekt, eenvoudige bediening en eventueel een sos-knop, dan zit hier misschien iets bij:
https://www.ouderenwegwijs.nl/welke-tel ... het-u-uit/
Die hebben soms ook een eigen ondersteuningsdienst als je er even niet uitkomt. Ik zou dan wel voor eentje met een recente androidversie gaan.
Ik ben ook geen 20 meer, maar ik mag hopen dat ik tegen die tijd mijn lap top en telefoon gewoon weet te gebruiken, ook om contact te houden met mijn eigen vrienden, foto's te maken van mijn eigen activiteiten en overzicht te houden over mijn zaken.
Er gaat zoveel via internet, denk alleen al aan de bankzaken. Ook als je oud en hulpbehoevend wordt. De thuiszorg heeft een systeem waar je op kunt inloggen, de apotheek, de huisarts, je kunt je boodschappen bestellen, de treintijden opzoeken en een taxi regelen, een vakantie boeken, desnoods met de zonnebloem....

Maar misschien is oma handig op de lap top en doet ze dat allemaal zo. Dat weet ik natuurlijk niet.
Ik heb een Samsung Galaxy s21Fe. Zou niet weten waarom die niet handig zou zijn voor ouderen zonder beperkingen. Maar als je grote iconen zoekt, eenvoudige bediening en eventueel een sos-knop, dan zit hier misschien iets bij:
https://www.ouderenwegwijs.nl/welke-tel ... het-u-uit/
Die hebben soms ook een eigen ondersteuningsdienst als je er even niet uitkomt. Ik zou dan wel voor eentje met een recente androidversie gaan.
merano wijzigde dit bericht op 12-08-2023 07:55
2.11% gewijzigd
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.
zaterdag 12 augustus 2023 om 07:52
Ze heeft er al 1 dus ze kan het scherm gewoon bedienen.tv-icoon schreef: ↑12-08-2023 06:09Hoe goed of slecht kan ze zien? De kans dat je na je veertigste niet goed meer dichtbij kan zien is voor iedereen vrij groot. Maar sommigen hebben nog een jaloersmakende visie als ze 85 zijn.
To mijn moeder heeft een huawaii. Ik zou degene nemen met de minste poespas.
zaterdag 12 augustus 2023 om 07:58
De titel is nota bene 'telefoon voor oudere'.wanderlust schreef: ↑12-08-2023 00:15Betuttelend? Mijn oma heeft mij gevraagd om een nieuwe voor haar te kopen. En ik heb het woord bejaardentelefoon niet genoemd?
Maar als jij niet betuttelt en zij niet betutteld wil worden, moet ze hem zelf kopen. Anders is het wel degelijk betuttelen en een bejaardentelefoon

Ik zou ook weer dezelfde soort nemen. En dan toch even iets meer functies uitleggen.
zaterdag 12 augustus 2023 om 08:01
Wtf , mijn mond valt echt open van de reacties hier. Die slaan echt helemaal nergens op.Quincy2 schreef: ↑12-08-2023 07:58De titel is nota bene 'telefoon voor oudere'.
Maar als jij niet betuttelt en zij niet betutteld wil worden, moet ze hem zelf kopen. Anders is het wel degelijk betuttelen en een bejaardentelefoon
Ik zou ook weer dezelfde soort nemen. En dan toch even iets meer functies uitleggen.
zaterdag 12 augustus 2023 om 08:15
Oma is 80+. Tegen de tijd dat wij 80+ zijn zullen er ook weer nieuwigheden zijn die ons petje te boven gaan. Ik werk in de ouderenzorg. De overgrote meerderheid van de mensen waar ik ga hebben zelfs geen internet. Ik vind het dus fantastisch om te lezen dat deze dame foto’s kan bekijken via whatsapp.merano schreef: ↑12-08-2023 07:50Ik lees mijn eigen irritatie van gisteravond even terug en ik denk dat ik er vooral over viel dat oma alleen foto's van de kleinkinderen wil zien. Natuurlijk is dat leuk, maar ze heeft toch zelf ook een leven?
Er gaat zoveel via internet, denk alleen al aan de bankzaken. Ook als je oud en hulpbehoevend wordt. De thuiszorg heeft een systeem waar je op kunt inloggen, de apotheek, de huisarts, je kunt je boodschappen bestellen, de treintijden opzoeken en een taxi qregelen, een vakantie regelen, desnoods met de zonnebloem....
Wij hebben die dingen nog meegekregen toen we relatief ‘jong’ waren. Dat is heel anders dan op je 80ste.
Ik lees hier ‘leer haar foto’s maken en doorsturen naar jou’. TJa.... ga het haar leren hè, ik wens je veel succes. Een foto nemen zal waarschijnlijk nog lukken maar doorsturen?? Ik ben daar heel vaak mee bezig, een van mijn cliënten wil graag leren betalen met payconic. Dus soms haal ik haar een brood wat ik betaal en dan wil ze me graag terugbetalen via een qr code met haar bank app. Zeker 15 keer heb ik het haar geduldig getoond. Ze kan het nog niet zonder hulp maar ze vindt het erg leuk, dat is genoeg.
De mensen die dan een smartphone hebben, hebben heel veel last om hun scherm op de juiste plaats of op de juiste manier aan te raken, hun toestel doet dus constant dingen die ze eigenlijk niet willen en dan moeten ze nog weten hoe ze dat ongewenste venster moeten sluiten, die letter terug moeten wissen, teruggaan naar het vorige venster,... vaak merk ik ook dat ze niet kunnen vatten dat ze iets moeten ‘bevestigen’ of ‘ok’ drukken of op een pijltje om verder te gaan.
Een telefoon aannemen op een iPhone gaat meestal goed omdat ze enkel op een bepaalde plaats moeten ‘duwen’ maar met een Samsung opnemen, waar je een cirkeltje moet wegswipen, lukt dat vaak niet. De mensen schieten al in de stress als hun telefoon begint te rinkelen.
Bij ons heeft de thuiszorg echt geen systeem waar cliënten/patiënten kunnen op inloggen. Ken er geen enkel. Zoals ik al zei hebben onze cliënten meestal zelfs geen internet abonnement en diegenen die dat wel hebben gebruiken hun toestellen heel beperkt.
zaterdag 12 augustus 2023 om 08:21
zaterdag 12 augustus 2023 om 08:26
Iemand die niet wil, mee functies uitleggen, dat is pas betuttelen!Quincy2 schreef: ↑12-08-2023 07:58De titel is nota bene 'telefoon voor oudere'.

zaterdag 12 augustus 2023 om 08:50
Welnee, gewoon de realiteit. Ze is bejaard. Klaar.Attraverso schreef: ↑12-08-2023 08:21Oma is gewoon een bejaarde. En die heeft gewoon hulp nodig. Is dat betuttelen?
Ik zou gewoon een telefoon kopen die dicht bij haar huidige licht. Heeft ze nu een Motorola, dan weer een Motorola, ik zeg maar wat.
Mijn oudtante had die van mij overgenomen maar die had daarvoor dus zo'n senioren ding met grote toetsen en geen internet. Die kon dus niet overweg met die van mij en heeft hem snel weer terug gegeven. Maar die kan helemaal niks met internet, zelfs internetbankieren niet. Die doet dat nog op papier allemaal. Ondanks een duidelijke uitleg was het voor haar net Chinees, hoe een mobiel werkt.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in