Mobiel bankieren en beveiliging
zondag 20 augustus 2023 om 17:36

zondag 20 augustus 2023 om 17:44
Het belangrijkste is om niet op vage links te klikken, niet weten wat je precies download. En ik zou geen bankzaken doen als je verbonden bent met een openbaar netwerk of gastennetwerk van een restaurant of wat dan ook.
Als je daar allemaal op let en je inlogcode voor de app en je mobiele telefoon zelf niet deelt met mensen dan is dat anti virus helemaal niet nodig.
Maar mocht je toch een virusscanner willen op je mobiel dan raad ik malwarebytes aan.
Als je daar allemaal op let en je inlogcode voor de app en je mobiele telefoon zelf niet deelt met mensen dan is dat anti virus helemaal niet nodig.
Maar mocht je toch een virusscanner willen op je mobiel dan raad ik malwarebytes aan.

zondag 20 augustus 2023 om 18:02
Met de inlogcode van je telefoon kunnen ze best wel wat maar het ligt er aan wat je allemaal op je telefoon doet. Met de inlogcode van je bankieren app kunnen ze bankieren op je telefoon. Tenminste bij de Rabobank app hoef ik alleen maar een code in te geven en is er verder geen andere verificatie. Geen idee of ik dat anders zou kunnen instellen.

zondag 20 augustus 2023 om 18:20
Oh ja, je hebt gelijk. Ik heb ING en ABN op mijn iPhones en moet dan voor transacties weer een code doen, die staat bij mij op mijn ene iPhone op vingerafdruk en op de andere op gezichtsherkenning ingesteld, maar dat kan inderdaad ook met code. Was ik even vergeten.Graze schreef: ↑20-08-2023 18:02Met de inlogcode van je telefoon kunnen ze best wel wat maar het ligt er aan wat je allemaal op je telefoon doet. Met de inlogcode van je bankieren app kunnen ze bankieren op je telefoon. Tenminste bij de Rabobank app hoef ik alleen maar een code in te geven en is er verder geen andere verificatie. Geen idee of ik dat anders zou kunnen instellen.
zondag 20 augustus 2023 om 20:09
Dit heb ik ook. Staat bij mij iets hoger, maar ze kunnen nooit zomaar je hele rekening leegplunderen dus in het ergste geval ben je alleen dat bedrag kwijt.
Zelfde met contactloos betalen, ik vind de voordelen daarvan veruit opwegen tegen de kans dat iemand m'n bankpas jat of er zo'n scamgeval tegenaan houdt, want dan kan ie max 100 euro pinnen zonder pincode.
En in het allerergste geval heb ik altijd mn spaargeld nog op een aparte rekening staan

zondag 20 augustus 2023 om 20:20
Dan heeft iemand ook al toegang tot je telefoon gekregen dmv code, gezichtsherkenning of vingerafdruk.Graze schreef: ↑20-08-2023 18:02Met de inlogcode van je telefoon kunnen ze best wel wat maar het ligt er aan wat je allemaal op je telefoon doet. Met de inlogcode van je bankieren app kunnen ze bankieren op je telefoon. Tenminste bij de Rabobank app hoef ik alleen maar een code in te geven en is er verder geen andere verificatie. Geen idee of ik dat anders zou kunnen instellen.
Je kan nog instellen dat je elke keer dat apparaatje nodig hebt om geld over te maken
maandag 21 augustus 2023 om 00:29
Ik ga morgen eens kijken of ik voor de app ook een daglimiet kan instellen en wellicht nog een extra stap als beveiliging.

dinsdag 22 augustus 2023 om 12:45
Niets is volmaakt veilig, behalve geen geld hebben.
Maar iOS en iPadOS zijn wel twee van de veiligste besturingssystemen voor één-persoons besturingssystemen die je hebben kan. En de iPhone is ook hardware-matig aardig veilig.
Als je keuze hebt tussen bankieren via een app op je iphone, of via bijvoorbeeld een website op je laptop (windows of mac) kies dan altijd de app. Die zijn echt veiliger dan websites.
Maar het belangrijkste: als je je aan de basisregels van de banken houdt (geen vage links aanklikken, niet via telefoon/whatsapp/mail/wat-dan-ook je pin-code doorgeven, bij twijfel even niet door gaan) dan zijn alle mobiel-bankieren apps van de Nederlandse banken veilig. Als ze technisch onveilig blijken te zijn, draait de bank op voor de schade.
Maar iOS en iPadOS zijn wel twee van de veiligste besturingssystemen voor één-persoons besturingssystemen die je hebben kan. En de iPhone is ook hardware-matig aardig veilig.
Als je keuze hebt tussen bankieren via een app op je iphone, of via bijvoorbeeld een website op je laptop (windows of mac) kies dan altijd de app. Die zijn echt veiliger dan websites.
Maar het belangrijkste: als je je aan de basisregels van de banken houdt (geen vage links aanklikken, niet via telefoon/whatsapp/mail/wat-dan-ook je pin-code doorgeven, bij twijfel even niet door gaan) dan zijn alle mobiel-bankieren apps van de Nederlandse banken veilig. Als ze technisch onveilig blijken te zijn, draait de bank op voor de schade.
dinsdag 22 augustus 2023 om 12:55
Ik heb een Android telefoon maar die app is net zo goed veilig. Als ik via mijn laptop bankier moet ik alsnog via mijn telefoon mijn inlog (en eventuele overboekingen) bevestigen. Dubbele verificatie dus.Oude_Man_2 schreef: ↑22-08-2023 12:45Niets is volmaakt veilig, behalve geen geld hebben.
En inderdaad: nooit bankieren via openbare wifi. Als ik in een hotel of zo even mijn bankrekening wil checken zet ik de wifi tijdelijk uit.

dinsdag 22 augustus 2023 om 13:22
Ik zei niet dat Android onveilig is. iOS is wel veiliger.Joyce48 schreef: ↑22-08-2023 12:55Ik heb een Android telefoon maar die app is net zo goed veilig. Als ik via mijn laptop bankier moet ik alsnog via mijn telefoon mijn inlog (en eventuele overboekingen) bevestigen. Dubbele verificatie dus.
En inderdaad: nooit bankieren via openbare wifi. Als ik in een hotel of zo even mijn bankrekening wil checken zet ik de wifi tijdelijk uit.

dinsdag 22 augustus 2023 om 13:33
Ondanks dat banken zelf ook aanraden om mobiel bankieren via 4G (of 5G) te doen, is ook gebruik van bankapps via openbaar wifi zeer veilig. Dit omdat die apps informatie versleutelen en een eventuele hacker ook niet veel wijzer wordt.
Maar voor de zekerheid doe je bankzaken niet via een openbare wifi verbinding. Dan kan er niets gebeuren. Mocht er toch iets misgaan, en je houdt je aan de regels van de bank, dan krijg je je geld terug.
Apps zijn in ieder geval veiliger dan internetbankieren via een website. En ook veiliger dan met contact geld rondzeulen.
Maar voor de zekerheid doe je bankzaken niet via een openbare wifi verbinding. Dan kan er niets gebeuren. Mocht er toch iets misgaan, en je houdt je aan de regels van de bank, dan krijg je je geld terug.
Apps zijn in ieder geval veiliger dan internetbankieren via een website. En ook veiliger dan met contact geld rondzeulen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in