Werk & Studie alle pijlers

Het MBO/Hbo/Uni topic 2023-2024

19-08-2023 17:38 101 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo allen,

Ik kon zo gauw geen praattopic vinden over deze soorten onderwijs.
Hier kunnen we onze frustraties wn prestaties met elkaar delen en misschien ook tips en tricks uitwisselen.
Am Yisrael Chai!
Ik ga ook aan een deeltijd opleiding beginnen naast werk en gezin. Enorm benieuwd hoe dat gaat zijn.

Inmiddels weet ik mijn klas, en rooster. Boeken lijst ook maar ze adviseren om te wachten met bestellen.

Ik weet mijn rooster maar geen idee waar mijn leslokaal zit. Hahaha zegt me nog niet veel. Weet iemand hoe dit gaat op de eerste dag?
Ha, leuk dit! Ik ben afgelopen februari gestart met een Master en we gaan dus in september weer verder.
3 jaar geleden heb ik mijn HBO diploma gehaald en ben ik gaan werken. Daarvoor ben ik thuis geweest voor de kinderen na een nare ervaring bij een opleiding.

Nu doe ik een Master op een gebied waar echt mijn hart ligt en ik hoop dan ook in die richting te gaan werken als ik over 1.5 jaar klaar ben. Ik hoop met complex gedrag in het onderwijs te gaan werken.

Ik hou erg van studeren, dus ik zal niet zeggen dat dit het laatste is wat ik doe, haha.
Ik ben overigens 40, dus hoop ook nog een poos gebruik te kunnen maken van mijn nieuwe kennis.
Maex schreef:
21-08-2023 14:46
Heel knap dat jullie nog allemaal studeren naast het hebben van kinderen!

De uni is zo langzaam met alles. Ik weet nog steeds helemaal niks. Ik weet niet in welke klas ik zit, wat m’n rooster is en welke boeken ik nodig heb.
Oh met die onzekerheid zou ik veel moeite hebben. Kun je al bellen met school? Voor de vakantie hadden dat soort zaken eigenlijk al duidelijk horen te zijn.
Am Yisrael Chai!
CherryBlossom- schreef:
23-08-2023 22:20
Ik ga ook aan een deeltijd opleiding beginnen naast werk en gezin. Enorm benieuwd hoe dat gaat zijn.

Inmiddels weet ik mijn klas, en rooster. Boeken lijst ook maar ze adviseren om te wachten met bestellen.

Ik weet mijn rooster maar geen idee waar mijn leslokaal zit. Hahaha zegt me nog niet veel. Weet iemand hoe dit gaat op de eerste dag?
Staat er geen aanwijzing achter de les?
Zoiets als 0.24 ofzo?

Qua boeken kan ik niet helpen: ik heb alles online. Niet mijn voorkeur maar het went
CherryBlossom- schreef:
23-08-2023 22:20

Bij mij zijn de boeken digitaal, op 1 na dus dat scheelt weer met sjouwen.
Hebben jullie geen introductiedag/week? Ik heb in juni volgens mij de kennismaking gehad en eind augustus krijg ik een introductiedag met een activiteit. Ben heeel benieuwd (ik hou niet van verassingen).
Ik ben ook echt bang dat ik ga verdwalen. De school is zo groot. Voel me net eem brugger :)
Am Yisrael Chai!
Bij de flexibele deeltijd HBO die ik doe is er maar 1x per maand de gelegenheid om college te volgen. En het college staat vaak ook online dus je hoeft er alleen heen te gaan als je vragen hebt.

Voor mij eerste (P) jaar moet ik 12 'vakken' doen. 2 rond je af met een toets, de rest met verslagen. Ik moest even wennen aan APA7 en aan het schrijven van verslagen. Vind de verslagen monsterlijk. Ben nu weer bezig aan een verslag en zit op tweederde en alweer op 15 pagina's. Ze zijn allemaal zo groot en veel werk :bonk:

Ik combineer het met 2 dagen werken en de zorg voor een meervoudig gehandicapte zoon. Ik ben 5 jaar fulltime thuis geweest en nu opeens dus 2 dagen werken en een HBO studie O_O Ook best pittig vind ik het.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Vinden jullie het qua lesstof een beetje te doen voor de mensen die al een tijd niet meer hebben gestudeerd en nu weer in de 'schoolbanken' zitten naast een baan en kinderen?

Ben zo benieuwd hoe ik het ga ervaren. Hoop dat de stof een beetje 'makkelijk' op te nemen is. Zou al een hoop schelen.
blauwelucht schreef:
24-08-2023 11:28
Vinden jullie het qua lesstof een beetje te doen voor de mensen die al een tijd niet meer hebben gestudeerd en nu weer in de 'schoolbanken' zitten naast een baan en kinderen?

Ben zo benieuwd hoe ik het ga ervaren. Hoop dat de stof een beetje 'makkelijk' op te nemen is. Zou al een hoop schelen.
Ik vind het wel te doen hoor. Ik heb alleen middelbare school gedaan - niet afgemaakt - en was 19 toen ik begon met werken.
Nu ben ik 49 en studeer ik dus voor het eerst. Ik merk wel vaak dat ik dingen meerdere keren moet lezen voordat het aankomt. Het brein was vroeger vast wel wat flexibeler dan nu en je had veel minder afleiding. Aan de andere kant had je ook veel minder levenservaring.

Wat ik het afgelopen jaar wel heb moeten leren is om de opdracht letterlijk te nemen. Als je al zolang werkt ben je geneigd er je eigen invulling aan te geven maar dat werkt niet echt in mijn voordeel. Ik vind bijvoorbeeld de indeling van een toetsopdracht voor een verslag niet logisch maar heb wel geleerd om netjes de indeling te volgen. Was een tip van mijn leercoach :hyper: Hij zei dat er in het derde of vierde jaar nog genoeg ruimte is voor eigen inbreng :jump:
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
blauwelucht schreef:
24-08-2023 11:28

Ik merk wel dat ik minder snel dingen onthoud dan vroeger op momenten dat ik echt moet stampen voor tentamens. Mijn geheugen is niet meer wat het geweest is. Gelukkig had ik alleen in het eerste jaar tentamens waarvoor ik moest leren, nu zijn het verslagen, onderzoeksposters etc die ik moet inleveren aan de hand van praktijkopdrachten. Dat vind ik veel makkelijker om te doen, net als thuiswerken in een baan eigenlijk.

Wel heb ik nu duidelijk meer kennis dan toen ik 20 was en op het hbo zat. Best veel dingen weet ik nu al, die ik toen voor het eerst te horen kreeg. Dat is wel echt makkelijker.
Ik vind dat het verslagen schrijven echt enorm veel tijd kost.
Dat had ik niet vroeger op het HBO
En eens met Boannnan: neem de opdracht letterlijk. Dat heeft me echt tijd gekost om dat te begrijpen.
Inmiddels is m’n rooster duidelijk en heb ik m’n boeken besteld. Maandag is de introductie. Ik ben heel benieuwd.

Ik ben ook benieuwd naar het niveau verschil van hbo naar wo. Ik doe een voltijd opleiding en vraag me af hoeveel ik er naast zou kunnen werken. Op hbo werkte ik 20 uur per week naast de studie en dat vond ik wel goed te doen. Ben benieuwd op me dat op de uni ook gaat lukken
Ik ben al een tijdje bezig met omscholen. Ik doe een dubbele bachelor, en ga nu naar het 3e jaar. Daarna dan weer hopelijk een dubbele master. Ik werk er niet naast. Heb wel 3 kinderen, waarvan er 2 zorgenkind zijn. Gelukkig heb ik een partner. Gaan de jongste kinderen naar de bso. En worden de boodschappen bezorgd.
In het begin was het voor de andere studenten wel even wennen (een oudere studiegenoot) en gingen ze opeens u :'( tegen me zeggen. Inmiddels zijn ze helemaal gewend aan mij als student, en is het gewoon geworden, en ontzettend gezellig. ;-D
Bij vlagen is het ontzettend druk. Vooral de week voor de tentamens en in de weken dat ik extra vakken moet volgen.
Maar tot nog toe red ik het. Al had ik vorig jaar wel even een grote dip. Er kwam toen heel veel tegelijk op me af. Vervelende docenten etc. Gelukkig is dat voorbij.
Hebben degenen die al bezig zijn eigenlijk veel verschillende docenten?
Ik zit in het laatste jaar van mijn hbo opleiding. Ik studeer deeltijd en ik werk daarnaast 32 uur.

Ik vind het over het algemeen goed te doen. Soms kan het wel veel zijn. Vooral in het begin van een module wanneer de opdrachten groot en vaag lijken. Sommige verslagen lijken nooit af te komen, haha. En de weken rondom deadlines kunnen ook behoorlijk druk en stressvol zijn. Maar ag, daar kom ik ook wel weer doorheen denk ik dan. Mijn doel heb ik in elk geval helder voor ogen en dat helpt mij om de motivatie vast te houden als het even veel of lastig is.

Ik hou overzicht door bijvoorbeeld een wekelijkse planning te maken. Hierin verdeel ik de voorbereidingen voor een lesdag en andere afspraken. In het begin wilde ik zoveel mogelijk school dingen op één dag doen maar dat werkte niet voor mij.

Verder probeer ik één dag per week vrij te plannen om even met wat anders bezig te zijn dan school, werk of huishouden.

De samenwerkingsopdrachten vind ik soms wel lastig maar dat heeft meer met de onregelmatige diensten van mijn werk te maken. Het is dan best lastig om te plannen.

Qua docenten wisselt het bij mijn opleiding eigenlijk per module.
Inmiddels bericht gekregen waar ik moet zijn.
Ja, dat eerste dag is wel een dingetje maargoed ik neem aan dat dat voor de meesten geldt. Toch?

Ook ik ben benieuwd naar het verschil van overgang van een bachelor naar een master. Misschien ooit..
En verslagen schrijven volgens APA richtlijnen en het hbo schrijven. Iemand hier nog tips?

Ik lees dat sommigen niet altijd leuke leraren hebben. Dat lees ik wel eens vaker dat een leraar veel kan uit maken. Ervaren anderen dit ook?

Als ik alles door heb kan ik goed plannen, al zeg ik het zelf. Ik hou van structuur. Hebben/hadden jullie ook een structuur op welke momenten/dagen je wel en wanneer niet wil studeren?

Ben vrij flexibel doordeweeks met studeren. En wil zo veel mogelijk het weekend voor het gezin houden. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk. Maar het proberen waard.
Ik werk onregelmatig, dus het is echt flink puzzelen in combi met een gezin.
Maar het lukt tot nu toe steeds wel.
CherryBlossom- schreef:
26-08-2023 22:46
Ja, dat eerste dag is wel een dingetje maargoed ik neem aan dat dat voor de meesten geldt. Toch?

Ook ik ben benieuwd naar het verschil van overgang van een bachelor naar een master. Misschien ooit..
En verslagen schrijven volgens APA richtlijnen en het hbo schrijven. Iemand hier nog tips?

Ik lees dat sommigen niet altijd leuke leraren hebben. Dat lees ik wel eens vaker dat een leraar veel kan uit maken. Ervaren anderen dit ook?

Als ik alles door heb kan ik goed plannen, al zeg ik het zelf. Ik hou van structuur. Hebben/hadden jullie ook een structuur op welke momenten/dagen je wel en wanneer niet wil studeren?

Ben vrij flexibel doordeweeks met studeren. En wil zo veel mogelijk het weekend voor het gezin houden. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk. Maar het proberen waard.
De docent maakt zeker weten een heel groot verschil. Ik heb hier afgelopen jaar nog een topic geopend dat ik echt moeite had de motivatie te vinden. Inmiddels heb ik de vakken afgerond, en heb ik een gesprek gehad met het hoofd van de opleiding. Die gelukkig wel veel humor heeft en waar ik het goed mee kan vinden. Die is er toen achteraan gegaan.
CherryBlossom- schreef:
26-08-2023 22:46

Van WO bachelor naar WO master of HBO bachelor naar WO master? Eerste zelf gedaan en vond het niet bijzonder, hoor ik van meerdere WO studenten die verschillende masters doen. Vaak is het herhaling van wat je kreeg bij je bachelor en is er vrij weinig verdieping in tegenstelling wat sommige professoren regelmatig zeggen. Voor HBO'ers is het wat moeilijker, omdat je nog het wetenschappelijke deel eigen moet maken waar je als WO'er al 3 jaar de tijd voor hebt gehad.

https://www.scribbr.nl/category/apa-stijl/ is een fijne site hiervoor. Je kan checken of je bron APA is of je laat het zelf genereren

Ligt er aan of je WO of HBO doet. Kon dat niet opmaken uit je tekst? Op WO ben je meer op jezelf aan gewezen, minder contacturen dus boeit het ook minder als je geen ''leuke'' leraar hebt. Op het HBO ben je veel meer aangewezen op contacturen en kan ik me voorstellen dat eene nare leraar het wat moeilijker maakt

Niet echt, ik probeer(de) en kan/kon alle studiestof wel in 3.5 dag te doen. Je bent echt nooit 40 u per week bezig met een studie, zelfde voor deeltijdstudie met minder uren.

Leuk! Ik ga in september beginnen met een pre-master. Binnenkort heb ik een voortoets Nederlands en wiskunde. Ik heb voor mijn hbo (sociaal werk) havo gedaan met wiskunde A. Dus gelukkig weet ik nog best veel, veel is ook wel weer nieuw. Achteraf dus blij dat ik wiskunde niet heb laten vallen toentertijd. (Toen kon dat nog). Kan me voorstellen dat als je van vmbo, mbo, hbo naar universiteit gaat het flink bijleren kan zijn voor wiskunde/statistiek.

Ik doe het naast 32 uur werken. Wordt een uitdaging. Ik kan mijn gehele vakantiegeld en 13e maand omzetten in verlofuren dus dat scheelt. De pre-master duurt een jaar maar ik heb besloten het over twee jaar te verspreiden.

Ik heb er jaren over nagedacht om deze stap te zetten. Het gaat veel tijd, energie en vooral ook geld kosten. Ik heb last van faalangst dus dat wordt ook weer getriggerd. De gedachte dat ik toch nog door moet tot mijn pensioen en ik dan beter iets kan doen wat ik echt leuk vind helpt relativeren.
Wie wat wil die moet wat.
RaveMeisje schreef:
27-08-2023 13:26
Leuk! Ik ga in september beginnen met een pre-master. Binnenkort heb ik een voortoets Nederlands en wiskunde. Ik heb voor mijn hbo (sociaal werk) havo gedaan met wiskunde A. Dus gelukkig weet ik nog best veel, veel is ook wel weer nieuw. Achteraf dus blij dat ik wiskunde niet heb laten vallen toentertijd. (Toen kon dat nog). Kan me voorstellen dat als je van vmbo, mbo, hbo naar universiteit gaat het flink bijleren kan zijn voor wiskunde/statistiek.

Ik doe het naast 32 uur werken. Wordt een uitdaging. Ik kan mijn gehele vakantiegeld en 13e maand omzetten in verlofuren dus dat scheelt. De pre-master duurt een jaar maar ik heb besloten het over twee jaar te verspreiden.

Ik heb er jaren over nagedacht om deze stap te zetten. Het gaat veel tijd, energie en vooral ook geld kosten. Ik heb last van faalangst dus dat wordt ook weer getriggerd. De gedachte dat ik toch nog door moet tot mijn pensioen en ik dan beter iets kan doen wat ik echt leuk vind helpt relativeren.
Hier ook zeer herkenbaar, dus heel knap dat je het gaat doen. Maar inderdaad: het geeft zo veel motivatie om te studeren als je het werk wat je nu doet niet jouw ding is.
Am Yisrael Chai!
Ligt er aan of je WO of HBO doet. Kon dat niet opmaken uit je tekst? Op WO ben je meer op jezelf aan gewezen, minder contacturen dus boeit het ook minder als je geen ''leuke'' leraar hebt. Op het HBO ben je veel meer aangewezen op contacturen en kan ik me voorstellen dat eene nare leraar het wat moeilijker maakt

Op het HBO is het lang niet altijd zo dat je veel meer contacturen hebt. Afgelopen schooljaar in mijn omgeving iemand die eerste jaar HBO deed en maar liefst 7 tot hooguit 9 contacturen per week had. Elke periode bestond uit een 'project' dat afgerond moest worden, maar dus wel zo'n beetje volledig neerkwam op eigen initiatief en zelfstandig werken.
hvm schreef:
27-08-2023 12:59
De docent maakt zeker weten een heel groot verschil. Ik heb hier afgelopen jaar nog een topic geopend dat ik echt moeite had de motivatie te vinden. Inmiddels heb ik de vakken afgerond, en heb ik een gesprek gehad met het hoofd van de opleiding. Die gelukkig wel veel humor heeft en waar ik het goed mee kan vinden. Die is er toen achteraan gegaan.
Bedankt. Ik herinneren topic nog idd. Een dubbele bachelor. (Welke als ik vragen mag? Of in privé berichtje. Vind echt knap wat je doet)
Hoe deelde jij je huiswerk / opdrachten tijd in?
MysteriousLight schreef:
27-08-2023 13:10
Bedankt voor je tips. Daar heb ik zeker wat aan.
CherryBlossom- schreef:
27-08-2023 21:15
Bedankt. Ik herinneren topic nog idd. Een dubbele bachelor. (Welke als ik vragen mag? Of in privé berichtje. Vind echt knap wat je doet)
Hoe deelde jij je huiswerk / opdrachten tijd in?
Ik deel niet specifiek in. Ik doe alles zodra ik tijd heb. Dus niet uitstellen. Gewoon direct beginnen. Ik heb een niet zo gewoon gezin, met niet gewone kinderen. Er komt bij ons altijd vanalles tussendoor. Dus ik begin altijd ruim op tijd, zodat ik die dingen die er tussendoor komen op kan vangen. Morgen begin ik bijvoorbeeld met voorbereiden voor volgende week (1e week studiejaar). De studiewijzers van de vakken staan al op canvas, dus ik lees wat ik moet lezen, en probeer een begin te maken met de werkgroepopdrachten. Ik heb volgende week hoorcolleges op maandag (ochtend en eind middag :cry:) en op dinsdag. Op woensdag heb ik alle werkcolleges ingepland, zodat ik de andere dagen wat flexibeler ben om afspraken in te plannen voor de kinderen. En die zijn er altijd zat begin september. Alle scholen weer af etc.
girasole3 schreef:
27-08-2023 20:20
Op het HBO is het lang niet altijd zo dat je veel meer contacturen hebt. Afgelopen schooljaar in mijn omgeving iemand die eerste jaar HBO deed en maar liefst 7 tot hooguit 9 contacturen per week had. Elke periode bestond uit een 'project' dat afgerond moest worden, maar dus wel zo'n beetje volledig neerkwam op eigen initiatief en zelfstandig werken.
Wij hebben maar 1x per maand responsiecollege van 10-11:30 en 1x per 2 weken een uur leercoaching dus ik denk max 8u per maand.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven