Zzp-er vraag
dinsdag 19 september 2023 om 09:33
Goedemorgen allemaal,
Recent ben ik begonnen als zzp-er. Dat loopt best aardig en ik word er blij van.
Maar ik ben nog een nitwit op het gebied van de financiën etc.'
Wat ik begrepen heb is dat je 30% van je inkomsten wegzet voor de belasting.
Maar wat voor percentages hou je verder aan en waarvoor?
Ik dacht zelf in de volgende potjes:
-pensioen
-vakantie
-onvoorziene kosten
-belasting
Mis ik iets of hebben jullie goede tips?
Recent ben ik begonnen als zzp-er. Dat loopt best aardig en ik word er blij van.
Maar ik ben nog een nitwit op het gebied van de financiën etc.'
Wat ik begrepen heb is dat je 30% van je inkomsten wegzet voor de belasting.
Maar wat voor percentages hou je verder aan en waarvoor?
Ik dacht zelf in de volgende potjes:
-pensioen
-vakantie
-onvoorziene kosten
-belasting
Mis ik iets of hebben jullie goede tips?
dinsdag 19 september 2023 om 10:19
Is dat de definitie van schijnzelfstandigheid?Philip schreef: ↑19-09-2023 10:06Ik wil niet onvriendelijk zijn, maar je proberen uit te leggen wat voor enorme risico's je hebt genomen.
Een zzp'er is iemand die wordt ingehuurd door een bedrijf dat iets zelf niet kan. Bijvoorbeeld een timmerman die wordt ingehuurd door een stukadoorsbedrijf. Als een timmerman wordt ingehuurd door een timmerman-bedrijf, is de timmerman een schijnzelfstandige.
Uit alles wat je nu schrijft blijkt dat je schijnzelfstandige bent, in ieder geval voor wat je via het bureau doet. Je kunt niet zelf bepalen welk tarief je krijgt et cetera.
De waarheid is hier heel hard, dat spijt me, maar ik kan het niet voor je veranderen.
Ik vond de info op de site van de belastingdienst wel interessant - https://ondernemersplein.kvk.nl/schijnz ... or-zzpers/ - ook te begrijpen voor administratieve doepies zoals ik.
Wat eten we vanavond?
dinsdag 19 september 2023 om 10:23
Dat is een vuistregel, maar niet de exacte definitie. De definitie staat hier: https://uitspraken.rechtspraak.nl/#!/de ... R:2023:443, maar die is moeilijk leesbaar. Uiteindelijk hangt het van de feiten en omstandigheden af. Bij een bureau als tussenpersoon wijst echt alles in de verkeerde richting.makreel schreef: ↑19-09-2023 10:19Is dat de definitie van schijnzelfstandigheid?
Ik vond de info op de site van de belastingdienst wel interessant - https://ondernemersplein.kvk.nl/schijnz ... or-zzpers/ - ook te begrijpen voor administratieve doepies zoals ik.
dinsdag 19 september 2023 om 10:24
Dat bureau factureert dus € 70 per uur en geeft TO € 45 per uur. Ze strijken dus zelf € 25 per uur op zonder dat ze er echt veel voor hoeven doen.Lila-Linda schreef: ↑19-09-2023 09:56Onderwijs-zzp-ers vragen 60-70 euro per uur
jij zit echt veel te laag

dinsdag 19 september 2023 om 10:24
Ik verbaas me erover (of eigenlijk ook weer niet, want ik hoor het vaker) dat je geen berekeningen maakt vóórdat je start. Wat staat er in je bedrijfsplan dan? Of heb je die kennelijk niet gemaakt?
Je begint toch eerst met uitzoeken of je bedrijf rendabel kan zijn? Anders weet je toch totaal niet waar je aan begint? Wat ook wel blijkt nu. Ik vind dat echt dom en ondoordacht.
Ondernemen is méér dan je vak goed uitvoeren.
Je begint toch eerst met uitzoeken of je bedrijf rendabel kan zijn? Anders weet je toch totaal niet waar je aan begint? Wat ook wel blijkt nu. Ik vind dat echt dom en ondoordacht.
dinsdag 19 september 2023 om 10:27
Dat denk ik idd. Ik heb me een jaar verdiept in hoe en wat ik zou gaan doen.
En dit leek me een goede om ergens te beginnen met opdrachten heel eerlijk gezegd.
Maar het voelt niet helemaal lekker zo op deze manier.
dinsdag 19 september 2023 om 10:29
Ik zie mezelf niet echt als bedrijf met een heel uitgeschreven plan eerlijk gezegd. Misschien is dat dom?Rabarber schreef: ↑19-09-2023 10:24Ik verbaas me erover (of eigenlijk ook weer niet, want ik hoor het vaker) dat je geen berekeningen maakt vóórdat je start. Wat staat er in je bedrijfsplan dan? Of heb je die kennelijk niet gemaakt?
Mijn insteek was , ook omwille van gezondheid, deze stap maken zodat ik meer vrijheid zou hebben in keuzes die ik kan maken. Ik heb niet op voorhand bedacht hoeveel me dat op zou leveren, wel globaal natuurlijk.
En die bedragen stroken goed met wat ik nodig heb om mijn lasten mee te kunnen betalen.
Volgens mij leer je echt meer als je er eenmaal in zit en mee bezig bent ook?
Misschien is het niet de beste keuze geweest om me in te laten met dit bureau, maar ergens voelt het ook veilig zeg maar. En daarnaast zijn er nog andere werkzaamheden die ik zelf beheer.
dinsdag 19 september 2023 om 10:32
Ok duidelijk. Dank je wel.Philip schreef: ↑19-09-2023 10:06Ik wil niet onvriendelijk zijn, maar je proberen uit te leggen wat voor enorme risico's je hebt genomen.
Een zzp'er is iemand die wordt ingehuurd door een bedrijf dat iets zelf niet kan. Bijvoorbeeld een timmerman die wordt ingehuurd door een stukadoorsbedrijf. Als een timmerman wordt ingehuurd door een timmerman-bedrijf, is de timmerman een schijnzelfstandige.
Uit alles wat je nu schrijft blijkt dat je schijnzelfstandige bent, in ieder geval voor wat je via het bureau doet. Je kunt niet zelf bepalen welk tarief je krijgt et cetera.
De waarheid is hier heel hard, dat spijt me, maar ik kan het niet voor je veranderen.
dinsdag 19 september 2023 om 10:36
Wat staat er in de overeenkomst met dat bureau? Wat regelen zij voor je, hoe lang zit je er aan vast, kun je weg als je ergens anders meer kan verdienen? Heb je een concurrentiebeding?
Je zegt dat je met dit uurloon je lasten kunt betalen. Ook als er dik 50% af gaat voor al je reserveringen? Wat als je (weer) ziek wordt? Minder uren kunt maken?
Als ik het zo lees ben ik bang dat je het allemaal erg rooskleurig hebt gezien.
Succes.
Je zegt dat je met dit uurloon je lasten kunt betalen. Ook als er dik 50% af gaat voor al je reserveringen? Wat als je (weer) ziek wordt? Minder uren kunt maken?
Succes.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
dinsdag 19 september 2023 om 10:45
Dit zijn opdrachten voor een bepaald aantal weken.himalaya schreef: ↑19-09-2023 10:36Wat staat er in de overeenkomst met dat bureau? Wat regelen zij voor je, hoe lang zit je er aan vast, kun je weg als je ergens anders meer kan verdienen? Heb je een concurrentiebeding?
Succes.
Je mag daarna 2 jaar lang niet op eigen naam op de school waar je werkzaam bent op eigen naam gaan werken. Behalve als je dat schriftelijk aanvraagt en dan hoor je of dat mag.
Misschien heb ik het idd te rooskleurig gezien. Dat zou zomaar kunnen. Ik ben echt een jaar lang bezig geweest met de voorbereiding hiervan , maar misschien wijst de praktijk nu anders uit. Dat zou best kunnen. Ik hoop het natuurlijk niet.
dinsdag 19 september 2023 om 10:51
binkie schreef: ↑19-09-2023 10:45Dit zijn opdrachten voor een bepaald aantal weken.
Je mag daarna 2 jaar lang niet op eigen naam op de school waar je werkzaam bent op eigen naam gaan werken. Behalve als je dat schriftelijk aanvraagt en dan hoor je of dat mag.
Misschien heb ik het idd te rooskleurig gezien. Dat zou zomaar kunnen. Ik ben echt een jaar lang bezig geweest met de voorbereiding hiervan , maar misschien wijst de praktijk nu anders uit. Dat zou best kunnen. Ik hoop het natuurlijk niet.
Via dat bureau zou ik niet meer doen. Alles riekt naar schijnzelfstandigheid. Maakt niet uit, elke ondernemer maakt fouten, zeker in het begin. Zet eens op een rijtje wat netto wil verdienen, hoeveel uren je wil werken, hoeveel van die uren je daadwerkelijk declarabel bent en wat je kosten zijn. Dan ben je al een heel eind en je accountant/boekhouder kan je dan wel helpen om een uurtarief te bepalen.
dinsdag 19 september 2023 om 10:53
Ik zou snel stoppen met dat bureau en zelf scholen gaan zoeken. Werk je in het basisonderwijs? Daar zijn enorme tekorten, gewoon zelf brieven sturen naar scholen waarin je je diensten aanbiedt.binkie schreef: ↑19-09-2023 10:45Dit zijn opdrachten voor een bepaald aantal weken.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
dinsdag 19 september 2023 om 10:53
binkie schreef: ↑19-09-2023 10:45Dit zijn opdrachten voor een bepaald aantal weken.
Wat/hoe heb je je voorbereid, uitgezocht? Een jaar is lang, hoe komt het dat je niet bekend bent met verschillende dingen die hier worden genoemd?
Ben je op eigen initiatief bij dat bureau terecht gekomen, of heeft iemand je dat als advies gegeven?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
dinsdag 19 september 2023 om 10:55
Je zegt 'omwille van mijn gezondheid', ben je ziek (geweest)? Heb je de arbeidsongeschiktheidsverzekering van het UWV aangevraagd? Dat kan maar tot een beperkt aantal weken nadat je zzp'er bent geworden.
Als je ziek bent (of recent bent geweest) maak je waarschijnlijk geen kans bij andere arbeidsongeschiktheidsverzekeringen, dus die van het UWV is dan je enige optie (die je dus wel op tijd moet aanvragen!).
Als je ziek bent (of recent bent geweest) maak je waarschijnlijk geen kans bij andere arbeidsongeschiktheidsverzekeringen, dus die van het UWV is dan je enige optie (die je dus wel op tijd moet aanvragen!).
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
dinsdag 19 september 2023 om 10:58
dinsdag 19 september 2023 om 11:10
Serieus? Dus je zit elke paar weken ergens anders, als je zo doorgaat kun je binnenkort in de hele regio niet meer zelfstandig aan de slag straks. Vind ik niet slim en niet doordacht.
Ik weet niet wat je een jaar lang uitgezocht hebt, maar ik mis toch wel echt een plan. Ook mis ik dat je begint met wat je wil overhouden en dan terugrekent naar hoeveel je dus in rekening gaat brengen.
Ik zou snel investeren in deskundig advies.

dinsdag 19 september 2023 om 11:14
binkie schreef: ↑19-09-2023 10:29Ik zie mezelf niet echt als bedrijf met een heel uitgeschreven plan eerlijk gezegd. Misschien is dat dom?
Mijn insteek was , ook omwille van gezondheid, deze stap maken zodat ik meer vrijheid zou hebben in keuzes die ik kan maken. Ik heb niet op voorhand bedacht hoeveel me dat op zou leveren, wel globaal natuurlijk.
En die bedragen stroken goed met wat ik nodig heb om mijn lasten mee te kunnen betalen.
Volgens mij leer je echt meer als je er eenmaal in zit en mee bezig bent ook?
Misschien is het niet de beste keuze geweest om me in te laten met dit bureau, maar ergens voelt het ook veilig zeg maar. En daarnaast zijn er nog andere werkzaamheden die ik zelf beheer.
Met financiën moet je niet in de praktijk willen leren. Die moet je bij aanvang gewoon goed op papier hebben.
En hoe kun je zeggen dat je weet wat het het oplevert en dat die bedragen goed stroken met wat je nodig hebt, als je niet eens vooraf hebt bedacht wat je nodig hebt? Quote uit de OP:
"Maar wat voor percentages hou je verder aan en waarvoor? Ik dacht zelf in de volgende potjes:
-pensioen
-vakantie
-onvoorziene kosten
-belasting"
Ik zie het probleem niet zozeer bij dat bureau, maar bij je gebrek aan inzicht. En dat bedoel ik geenszins rot, maar gewoon als constatering.
In ieder geval goed dat je nu hier je vragen stelt. Hopelijk behoedt het je voor problemen. Succes in ieder geval met je onderneming!

dinsdag 19 september 2023 om 11:49
Ik ben wel benieuwd waar die voorbereidingen dan uit bestaan, want je klinkt behoorlijk naief.binkie schreef: ↑19-09-2023 10:45Dit zijn opdrachten voor een bepaald aantal weken.
Heb je overigens ook rekening gehouden met het feit dat steeds meer scholen weigeren om (veel te dure, veel minder betrokken) zzp'ers in dienst te nemen?
En dat je met elke nieuwe klus die je doet jouw keuze beperkt mocht je weer in loondienst willen?

dinsdag 19 september 2023 om 12:07
Je kunt nooit alles plannen nee, maar uitzoeken of het überhaupt rendabel is en/of of je kunt rondkomen lijkt me wel het minimale.
dinsdag 19 september 2023 om 12:14
Hoi TO, je zal wel even schrikken van de reacties hier, kan ik me zo voorstellen. Ik moet zeggen dat ik, toen ik ruim twee jaar geleden zelfstandige werd, ook niet tot in de puntjes een plan had. Ik had wel bekeken wat ik ongeveer zou moeten verdienen, nagedacht over wat mijn markt zou zijn en hoe ik die zou kunnen bereiken, maar ik heb me voor een groot deel ook overgegeven aan de onzekerheden die er nu eenmaal ook bij komen. Nu moet ik ook zeggen dat mijn uitgangspositie een makkelijke was. Ik kwam uit een periode met minder financiele zekerheid en had daarin geleerd mezelf prima met (veel) minder geld te redden, dat deerde me verder ook niet dus dat geeft ook rust. En door omstandigheden had ik op termijn zicht op vermogen. Dus als je ruimte hebt om misschien wat meer te vallen en weer op te staan, waarom niet? Máár dat neemt allemaal niet weg dat een aantal basisdingen, zoals die schijnzelfstandigheid e.d. wel echt iets zijn om je goed over te laten informeren want dat zijn zaken die je makkelijk kunt voorkomen en waarmee je jezelf dus ook makkelijk kunt behoeden voor ellende.

dinsdag 19 september 2023 om 12:15
Wat heb je uitgezocht het afgelopen jaar, Binkie?
Ik run een klein bedrijf met 4 mensen in dienst, dus van het zzp-schap weet ik niet zoveel, ik huur ze weleens in.
Mijn advies zou zijn om zonder tussenkomst van bureaus te werken, vooral omdat je dan geen concurrentiebeding hebt.
Je zegt dat je uit het onderwijs komt, dus dan weet je ook welke besturen en samenwerkingsverbanden er in jouw regio zijn. Bel hen eens op om een afspraak te maken om te kijken wat je voor elkaar kunt betekenen.
Jouw kracht is dat scholen weten wie er komt als ze jou bellen en dat wanneer je €70,- factureert dat ook bij jou terechtkomt.
Degen die hierboven schreef dat er niet betaald wordt; dat is wel het zuurste wat er is. Het gebeurt me hoogstzelden, de afgelopen jaren kan ik het op de vingers van 1 hand tellen, op z'n 1500 facturen. Maar als het gebeurt dan blijf ik altijd in gesprek, ik ben heel vasthoudend en ik geef het NOOIT uithanden. Mijn grote voordeel is wel dat ik factureer aan degene die mij de opdracht geeft.
Soms zijn de redenen om niet te betalen heel stom: dat een factuur niet in het juiste formaat of met de juiste omschrijving is aangeleverd. Dat is eenvoudig op te lossen.
Soms houden ze er een betalingstermijn op na die niet de mijne is, maar dat is een kwestie van geduld en uitzitten.
Soms willen mensen niet betalen, terwijl het geleverde wel aan de verwachtingen voldoet. Op dat moment ga ik het zien als een spel. Verloren heb ik toch al, dus ik kan alleen nog maar winnen. ik ga dan langs. Keer op keer, tot ik iemand tref die inziet dat betalen geen optie is, maar iets dat moet. Pas heb ik een betalingsregeling voorgesteld. Ik heb het liever niet, maar als dat de enige manier is, dan moet het maar.
Ik run een klein bedrijf met 4 mensen in dienst, dus van het zzp-schap weet ik niet zoveel, ik huur ze weleens in.
Mijn advies zou zijn om zonder tussenkomst van bureaus te werken, vooral omdat je dan geen concurrentiebeding hebt.
Je zegt dat je uit het onderwijs komt, dus dan weet je ook welke besturen en samenwerkingsverbanden er in jouw regio zijn. Bel hen eens op om een afspraak te maken om te kijken wat je voor elkaar kunt betekenen.
Jouw kracht is dat scholen weten wie er komt als ze jou bellen en dat wanneer je €70,- factureert dat ook bij jou terechtkomt.
Degen die hierboven schreef dat er niet betaald wordt; dat is wel het zuurste wat er is. Het gebeurt me hoogstzelden, de afgelopen jaren kan ik het op de vingers van 1 hand tellen, op z'n 1500 facturen. Maar als het gebeurt dan blijf ik altijd in gesprek, ik ben heel vasthoudend en ik geef het NOOIT uithanden. Mijn grote voordeel is wel dat ik factureer aan degene die mij de opdracht geeft.
Soms zijn de redenen om niet te betalen heel stom: dat een factuur niet in het juiste formaat of met de juiste omschrijving is aangeleverd. Dat is eenvoudig op te lossen.
Soms houden ze er een betalingstermijn op na die niet de mijne is, maar dat is een kwestie van geduld en uitzitten.
Soms willen mensen niet betalen, terwijl het geleverde wel aan de verwachtingen voldoet. Op dat moment ga ik het zien als een spel. Verloren heb ik toch al, dus ik kan alleen nog maar winnen. ik ga dan langs. Keer op keer, tot ik iemand tref die inziet dat betalen geen optie is, maar iets dat moet. Pas heb ik een betalingsregeling voorgesteld. Ik heb het liever niet, maar als dat de enige manier is, dan moet het maar.
dinsdag 19 september 2023 om 12:45
Wat heb je precies afgelopen jaar uitgezocht?
Ben je met een onafhankelijke finaincieel adviseur om de tafel gaan zitten? Uitgerekend hoeveel geld je per maand nodig hebt om te leven (huur, hypotheek, GWL, boodschappen, verzekeringen, vakantie, kleding, etc etc) en hoevel omzet daar tegenover moet staan?
Wat gebeurt er wanneer jij niet meer wil of kan werken? Ben jij dan verantwoordelijk voor vervanging? Jij hebt tenslotte de klus aangenomen voor een bepaalde tijd?
Wat gebeurt er wanneer er geen geschikt werk voor je is? Je te veel of te weinig moet werken?
Hoe zit het met vakanties? Wanneer je in loondienst bent worden die doorbetaald? Als zelfstandige heb je geen vakantie dagen, je wordt betaald voor het werk dat je doet.
Je zegt dat je in een giftige werkomgeving hebt gewerkt. Geloof je echt dat je als ZZP-er niet in zo'n omgeving kan komen te werken?
Je bent echt meer een schijnzelfstandige. Jij loopt alle risico's die je de opdrachtgever en het bureau niet willen lopen. En je houdt er zelf minder aan over. Je denkt dat je meer vrijheid en keuzes hebt. Maar is dit ook zo in de praktijk? Wanneer je in loondienst zit, weet je dat je zoveel uur per week/maand moet werken. Als zelfstandige moet je dit ook, alleen de contracten zijn korter. Je kan echt niet zeggen, het is mij nu te veel, volgende week ga ik niet werken. Of ik wil alleen op de maandag, donderdag en vrijdagochtend werken.
Ga alles nog eens rustig op een rijtje zetten. Voor sommige mensen is ZZP-er worden het beste wat er is. Terwijl van andere personen dit niet zo'n goede keuze is. Ga eens praten met mensen die in jouw branch al een tijdje als ZZP-er werken. Klopt het beeld wat ze voor die tijd hadden? Wat valt mee, en wat valt tegen? Praat ook eens met mensen die er weer voor gekozen hebben om weer in loondienst te gaan. Wat was de reden?
Ben je met een onafhankelijke finaincieel adviseur om de tafel gaan zitten? Uitgerekend hoeveel geld je per maand nodig hebt om te leven (huur, hypotheek, GWL, boodschappen, verzekeringen, vakantie, kleding, etc etc) en hoevel omzet daar tegenover moet staan?
Wat gebeurt er wanneer jij niet meer wil of kan werken? Ben jij dan verantwoordelijk voor vervanging? Jij hebt tenslotte de klus aangenomen voor een bepaalde tijd?
Wat gebeurt er wanneer er geen geschikt werk voor je is? Je te veel of te weinig moet werken?
Hoe zit het met vakanties? Wanneer je in loondienst bent worden die doorbetaald? Als zelfstandige heb je geen vakantie dagen, je wordt betaald voor het werk dat je doet.
Je zegt dat je in een giftige werkomgeving hebt gewerkt. Geloof je echt dat je als ZZP-er niet in zo'n omgeving kan komen te werken?
Je bent echt meer een schijnzelfstandige. Jij loopt alle risico's die je de opdrachtgever en het bureau niet willen lopen. En je houdt er zelf minder aan over. Je denkt dat je meer vrijheid en keuzes hebt. Maar is dit ook zo in de praktijk? Wanneer je in loondienst zit, weet je dat je zoveel uur per week/maand moet werken. Als zelfstandige moet je dit ook, alleen de contracten zijn korter. Je kan echt niet zeggen, het is mij nu te veel, volgende week ga ik niet werken. Of ik wil alleen op de maandag, donderdag en vrijdagochtend werken.
Ga alles nog eens rustig op een rijtje zetten. Voor sommige mensen is ZZP-er worden het beste wat er is. Terwijl van andere personen dit niet zo'n goede keuze is. Ga eens praten met mensen die in jouw branch al een tijdje als ZZP-er werken. Klopt het beeld wat ze voor die tijd hadden? Wat valt mee, en wat valt tegen? Praat ook eens met mensen die er weer voor gekozen hebben om weer in loondienst te gaan. Wat was de reden?

dinsdag 19 september 2023 om 12:48
Dit is op dit moment toch een wetsvoorstel, maar nog niet bekrachtigd?Philip schreef: ↑19-09-2023 10:06Ik wil niet onvriendelijk zijn, maar je proberen uit te leggen wat voor enorme risico's je hebt genomen.

dinsdag 19 september 2023 om 12:52
Dit hangt er maar net vanaf hoeveel je op jaarbasis omzet, hoeveel pensioen je nodig denkt te hebben en hoeveel risico je zelf wil lopen bij eventuele problemen met de gezondheid.Philip schreef: ↑19-09-2023 09:39Heb je een arbeidsongeschiktheidsverzekering afgesloten? Dat is echt het belangrijkste. Ook een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering kan het overwegen waard zijn, voor als je schade veroorzaakt bij je opdrachtgever.
Daarnaast moet je inderdaad je pensioen zelf regelen. En je betaalt nog belasting.
Ik hoop niet dat je € 40 per uur ziet als 'verdient best lekker'. Dat is na verzekeringen, pensioen en belasting ongeveer evenveel als je bij de supermarkt zou verdienen in loondienst.
In totaal moet je namelijk ongeveer 65% rekenen voor alle potjes.
Zo'n percentage kun je niet op voorhand al vaststellen. Dat is precies de reden dat sommige mensen zzp'er worden: de ruimte om een-en-ander zelf te betalen.
anoniem_67c19a108766d wijzigde dit bericht op 19-09-2023 12:52
5.47% gewijzigd

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in