Werk & Studie alle pijlers

Gedrag op personeelsfeest

29-09-2023 16:12 170 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Gisteren was het bij ons weer zover: personeelsfeest. Goede catering, 1 muntje voor een cocktail en verder ongelimiteerde drankvoorraad.

Ik heb me erover verbaasd hoeveel collega's dus dit echt als een moment zien om he-le-maal los te gaan... niet alleen wat drank betreft, maar ook qua gedrag (op de schouders nemen bij het dansen, lopen lallen, uitbundig dansen...) Ik vind zelf dat je je nog steeds begeeft in een professionele kring, en vind het heel apart om een leidinggevende dan in ineens zo in een losse mood te zien. Stel ik mezelf te professioneel op bij dit soort aangelegenheden en overdrijf ik? Of vinden jullie ook dat je bij dit soort feesten met collega's nog steeds een bepaalde 'rol' hebt en je je daar nog steeds wel een beetje naar moet gedragen?

Als ik een collega zou zien feesten buiten het werk om, vind ik het echt heel anders hoor. Dan ga ik zelf ook los op de dansvloer. Maar vind dit toch anders?

Wat vind jij?

Totaal aantal stemmen: 400

Je stelt je te professioneel op, losgaan moet gewoon kunnen (27%)
Nee, ik vind ook dat je je enigszins moet 'gedragen' (73%)
IK heb ooit een leidinggevende gehad die teammeetings aan het einde van de dag liet inplannen met aansluitend een borrel, in die tijd ben ik best vaak aangeschoten op een doordeweekse werkdag thuisgekomen.
bij ons zijn de feestjes altijd heel keurig, niemand wordt dronken, niemand doet raar, wel altijd gezellig.

vind het eigenlijk wel jammer, ik wil ook zo'n verhaal van een leidinggevende die dronken in zijn onderbroek met de kerstboom gaat dansen.
Heb trouwens ook op kerstfeesten en eindejaars borrels van lagere school van mijn kind gedrag gezien van ouders en juffen dat duidelijk te maken had met drankmisbruik. Ook de kledingkeuze van oudere, grijze juf was zeer ongepast. Ontzettend decollete en hyperkort. Was geen gezicht. Vriendin van mij werd door dronken getrouwde vader lastiggevallen terwijl zn vrouw verderop stond te borrelen. Andere vriendin vertelde dat ouders in gangkast waren betrapt. Waren geen ouders van dezelfde kinderen...tijdens eindejaars picnic werd een groepje ouders zo dronken dat ze ordinair liepen te bulderen en schreeuwen. Las ooit reportage in het Parool dat scholen overwogen alcohol te verbieden op Kerstborrels enzo. Nu maak ik nooit meer dat soort dingen mee. Niemand drinkt op onze bedrijfsborrels, ikzelf drink al paar jaar helemaal niet meer. Er wordt ook niet gedanst. jammer hoor!
Ik kan geen keuze maken tussen deze twee alternatieven, want ze zijn wat mij betreft allebei waar. Ja, het mag losser, en ja, mensen horen zich ten alle tijde te gedragen.

Maar misschien denk ik er te makkelijk over. Bij mij op het werk bepaald geen 'Wolf of Wallstreet'-achtige taferelen, dus waarschijnlijk is mijn idee van een collega die los gaat wat braver dan waar TS het over heeft. In dat licht vind ik dronken mensen in het algemeen tamelijk kansloos, dus wat mij betreft gaat dat wel over de grens heen.
florence13 schreef:
30-09-2023 09:13
bij ons zijn de feestjes altijd heel keurig, niemand wordt dronken, niemand doet raar, wel altijd gezellig.

vind het eigenlijk wel jammer, ik wil ook zo'n verhaal van een leidinggevende die dronken in zijn onderbroek met de kerstboom gaat dansen.
Ik moet wel vreselijk lachen om deze verhalen wat zullen sommige zich geschaamd hebben naderhand .
Ik heb wel kerst en oudejaarsborrels mee gemaakt maar nooit zo .
Mijn chef heeft mij wel eens thuis gebracht maar omdat ik niet met drank op wilde rijden .maar niks raars gebeurt op geprobeerd .wel praatjes van anderen .Ook wel eens dat mijn auto niet starte dan belde ik hem en kwam hij mij afhalen omdat wij in dezelfde stad woonden en naar n dorp iets verderop moesten .ook daar werd over geluld terwijl ik er nooit aan gedacht heb wat de mensen er over konden zeggen als wij daar smorgens met z.n tween aan kwamen rijden .maar de mensen dachten wel wat dat hoorde ik pas jaren later .
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .
Bij ons is het vreselijk, als het zonder partners is.....met partners is het braaf. Zonder is het een ordinair zuipfestijn onder in het normale uiterst brave burgers.
Er wordt door de firma altijd een overnachtig aangeboden en daarvan wordt ruimschoots gebruikt gemaakt. Heb dat zelf ook 3 maal gedaan en kan zeggen 3 maal is scheepsrecht. Gillen op de gang, op de deuren rammen en zelfs diefstal van een reclamebord van een winkel op de boulevard nabijgelegen door collega's waardoor er politie in het 4 sterren hotel bij het ontbijt verscheen.

Voor mij de druppel als niet-drinker, zoiezo het zuipen, losgeslage gedrag, vreemdgaan en prostituees op de kamers inhuren moet men lekker zelf weten.
Maar het dingen slopen en alsof je 16 jarige uit de auto nog de flessen drank halen als de bar echt gesloten wordt....want eerst nog proberen om te kopen om de bar nog langer open te houden. Geld is geen probleem. Kurhaus in Scheveningen was prachtig kan ik zeggen dus we komen wel op sjieke plekken.

Dus directeur letterlijk in zijn ondergoed op de tafel in de barlobby....check.....luid zingend.....check......lollig? Ik vind van niet maar ben een saaie doos dus omdat ik niet drink laat ik even mijn gezicht zien (of niet) en rij dan naar huis. En met mij gelijkgezinde, ook met 1 collega's de afspraak die op tijd mee naar huis te nemen om verdere problemen voor te zijn. We staan in de "branche" ook bekend hierom (wist ik niet gewoon gesolliciteerd omdat het dichtbij huis was).

En voor wie denk dat ik spreek over jeugdige collega's.......absolut niet......jongste is 41 jaren oud en de zelfs diegene die met pensioen zijn gegaan gaan nog mee
Zwijgen is geen zwakte maar een sterkte.
De collega met wie ik tenminste kan dansen heeft me nog nooit thuisgebracht. Na ons eerste personeelsfeest gingen de roddels los.

Ik werkte toen pas op woensdag weer. Collega kwam naar me toe.

"Wist JIJ dat wij stiekem een relatie hebben?"
Eh, nee. Wat vindt je vrouw ervan?
"Die vindt het prima."
Okee, dan vindt mijn man het ook prima.

Gottogot, wat een jaloerse bitches bestaan er in de wereld. |-)

Het was niet eens droogneuksalsa, gewoon braaf de dansschool quickstep e.d.
Inmiddels heb ik veel dansstijlen bijgeleerd en kan ik écht uit mijn dak gaan.
:D
Je ziet toch liever zo’n strak lijf dan een uitgezakte mokkapunt, weet je wel weet je niet.
Lolainthebigcity schreef:
30-09-2023 12:50
We staan in de "branche" ook bekend hierom (wist ik niet gewoon gesolliciteerd omdat het dichtbij huis was).

En voor wie denk dat ik spreek over jeugdige collega's.......absolut niet......jongste is 41 jaren oud en de zelfs diegene die met pensioen zijn gegaan gaan nog mee

Ik ben vooral heul benieuwd in wat voor branche jij nou werkt ;-D Kan me er zooo niks bij voorstellen als ik aan mijn collega's denk...
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
florence13 schreef:
30-09-2023 09:13

Ja ik ook :-D. Alhoewel het minder lollig zal zijn als de opperbaas in zijn onderbroek gaat rondrennen ben ik bang.
LaFolie schreef:
30-09-2023 13:00
Ik ben vooral heul benieuwd in wat voor branche jij nou werkt ;-D Kan me er zooo niks bij voorstellen als ik aan mijn collega's denk...
Mijn collega's zijn zeer nette voornamelijk heren, altijd in de mooiste pakken, duurste auto's en zeer degelijk gezin thuis in veelal prachtige appartementen en villa's. (Nu ben ik een simpele administratieve medewerkster en leef totaal anders dan hun in een volkswijk met 1 autootje voor de deur.) We zijn een branche waarin machines worden gemaakt die levensreddend kunnen zijn of simpel een opbergkast zijn voor de medische sector. We regelen en fabriceren zeg maar de inrichting van een ziekenhuis maar veelal prive kliniek(en) met grote fabrieken voornamelijk in America en voor de Europese sector in Duitsland en Polen. En wat we niet zelf maken, huren we een fabriek die het maakt kopen de rechten op en verkopen later alles weer.
Zwijgen is geen zwakte maar een sterkte.
Ik ben toch wel wat meer ingetogen op een personeelsfeest dan in prive kring. Niet dat ik dan wel aan de lampen hang, maar ik blijf me wel bewust dat dit toch een professionele kring blijft. Drink wel wat drankjes en zing lekker mee met de rest etc als het steeds vrolijker wordt.

Kan mij zelf niet zo druk maken wat anderen doen als ze anderen er niet mee lastig vallen. Dus als een manager opeens wil paaldansen ofzo nadat hij iets te veel shotjes heeft genomen, dan zit ik daar niet mee.

Maar ik weet wel dat anderen dat soort dingen lang kunnen onthouden, dus vind het slimmer om niet helemaal los te gaan.
Tylium schreef:
30-09-2023 08:43
Als je in de kerstperiode in London bent zie je regelmatig dronken gestrompel door mensen in keurige pakken. Of mensen die zich wanhopig aan een lantaarnpaal vastklemmen in een poging staande te blijven. Het goorste wat ik ooit gezien heb was iemand die vastgeklemd aan lantaarnpaal aan het kotsen was. Een troep duiven deed zich vervolgens tegoed aan de plas kots, gretig werden de brokken eruit gepikt. Intussen keek die dronken vent in drie- delig grijs geïnteresseerd toe, nog steeds aan lantaarnpaal vastgeklemd.
En bedankt. Zit dus letterlijk te kokhalzen nu, nadat ik dat van die duiven las.
bijdeleest wijzigde dit bericht op 30-09-2023 15:02
76.36% gewijzigd
Sorry, deze post was niet de bedoeling.
Ik heb bij zeer veel verschillende werkgevers gewerkt. Bij 1 van deze werkgevers kreeg ik op dag 1 de meest erg verhalen te horen over collega's die zich behoorlijk hadden misgedragen op bedrijfsfeesten. Dat vond ik wel erg, dat je als het ware bekend stond en zo 'geïntroduceerd' werd (achter de rug om natuurlijk) bij nieuwe collega's. Dat vond ik erger (onveilig) dan de 'misdragingen'. Andere (hele grote) werkgever was sterke drank verboden vanwege behoorlijk gedoe (vechtpartijen) in het verleden en werd er alleen bier en wij geschonken. Niet dat dit hielp want ik stond er bij toen er twee managers op de vuist gingen met elkaar. Ik werk nu sinds kort op de Zuid as binnen een organisatie met veel jonge werknemers. Eind van het jaar een feest met overnachting, ik ben benieuwd, ik hou het bij een paar wijntjes.
whateffah wijzigde dit bericht op 30-09-2023 15:46
0.18% gewijzigd
Mangogo schreef:
29-09-2023 19:33
Ik skip personeelsfeestjes dus altijd als het kan want hou niet van dronken of aangeschoten mensen om me heen.

Bij mijn vorige baan was het traditie om weekend weg te gaan. Helemaal horror in mijn ogen :-$
Personeelsfeesten vind ik meestal wel erg gezellig, ook die van mijn partner. Het is leuk om collega's in een andere setting te zien en dan mag er best los worden gegaan. Doe ik zelf ook. En dan bedoel ik lekker dansen en wat drinken maar alles met mate. Dronken gebral hoeft voor mij niet.
Een weekend weg met collega's zou ik nooit doen. In het weekend wil ik geen collega's om me heen hebben. Er zitten schatten bij, maar nah...
The saddest thing I've ever seen on my tv screen. Was a dying man who died for his dream.
Wij hebben 1 keer per jaar een feest met de hele stichting. Dan gaan veel mensen best los (ik ook). Eerste keer heb ik wel even gekeken wat anderen deden ;-)

Met mijn vorige team hadden we wat vaker ‘ gewoon’ borrels, daar hield ik me wel in. Ligt dus een beetje aan de situatie vind ik. Dat grote feest is ook vaak echt in een soort club en nodigt ook meer uit tot echt losgaan.
Natte tosti..
Ik vind dit fantastisch om naar toe te gaan, wel als toeschouwer/ dansende vlieg op de muur.

Ik houd van dansen, drink geen alcohol dus ik vermaak me altijd voor 10 als ik mensen steeds gekker zie doen. Sterker nog, als stewardess lijken best veel van m’n werk trips op dit soort events. Het is maar net wat je zelf wil en doet.
Jaren geleden, toen ik nog in een commerciële setting werkte, hadden we dergelijke feestjes. Ik kan me een leidinggevende herinneren die altijd heel gefocust was, keihard werkte en thuis een gezin had, die helemaal los ging in de kroeg ( lallend, wild dansend). Ik vond dat zo grappig, ik kreeg dat beeld niet meer uit mijn hoofd. Ik zag haar elke keer in de kroeg terwijl ze hard whoehaaa riep en haar heupen losgooide :-)

Ik dronk niet, ik vind het niet prettig om me te laten gaan in bijzijn van collega’s. En nu werk ik in een brave omgeving, personeelsfeesten hebben we niet. Wel borrels en uitjes.
Tegenwoordig bestaan onze personeel feestjes uit een puzzeltocht door de stad waar ik werk en afsluitend een pubquiz met een drankje...ik val nu al in slaap.
Sjaantje37 schreef:
01-10-2023 12:53
Tegenwoordig bestaan onze personeel feestjes uit een puzzeltocht door de stad waar ik werk en afsluitend een pubquiz met een drankje...ik val nu al in slaap.
:-D

Heb me een keertje ziekgemeld toen bekend werd dat we met z'n allen een hele middag gingen zitten keramieken. Knutselen en frobelen is niks voor mij.
GAAPSS :zzz:
Sjaantje37 schreef:
01-10-2023 12:53
Ja, vreselijk. Ik houd sowieso niet van doe-uitjes.
Ik vind het leuk als mensen vrolijk en in feeststemming zijn. Maar compleet dronken is wel een no-go.
Het is vervelend voor anderen, en je zou ook wel eens verkeerde dingen kunnen doen, grensoverschrijdend gedrag bv.
Als je baan je lief is, hou je je beter wat in.
Tylium schreef:
01-10-2023 15:57
:-D

Heb me een keertje ziekgemeld toen bekend werd dat we met z'n allen een hele middag gingen zitten keramieken. Knutselen en frobelen is niks voor mij.
GAAPSS :zzz:
Het moet tegenwoordig ook maatschappelijk verantwoordelijk zijn. Ik heb ook wel eens uitjes gehad dat je moest gaan klussen of schilderen in een of ander project. Heb daar echt voor bedankt wil echt wel helpen maar niet in de vorm van een personeelsuitje. Ik vind dat dit dan echt voor het personeel moet zijn ook om een beetje stoom met elkaar af te blazen.
Nou ik ga dus zelden tot nooit mee met personeelsuitjes. Vaak vind ik het toch awkward en veel collega's gaan inderdaad lopen zuipen en ik drink niet. Vind het dan toch wel wat gênant worden allemaal.
Sjaantje37 schreef:
01-10-2023 16:43
Het moet tegenwoordig ook maatschappelijk verantwoordelijk zijn. Ik heb ook wel eens uitjes gehad dat je moest gaan klussen of schilderen in een of ander project. Heb daar echt voor bedankt wil echt wel helpen maar niet in de vorm van een personeelsuitje. Ik vind dat dit dan echt voor het personeel moet zijn ook om een beetje stoom met elkaar af te blazen.
Wij krijgen sinds een paar jaar de dubbele lading.

Enerzijds de freubel-dingen en stadszoektochten met een etentje na. Officieel onder het woord "teambuilding".
Anderzijds er personeels-drank-feesten.

Ooit was er nooit geld voor gelijk wat, maar sinds een nieuwe baas kan ineens alles op dit vlak.
Alleen jammer dat het ten koste van de werktijd gaat. En dat je dus voordien / nadien maar overuren draait om de boel te compenseren.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven