Werk & Studie alle pijlers

Gedrag op personeelsfeest

29-09-2023 16:12 170 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Gisteren was het bij ons weer zover: personeelsfeest. Goede catering, 1 muntje voor een cocktail en verder ongelimiteerde drankvoorraad.

Ik heb me erover verbaasd hoeveel collega's dus dit echt als een moment zien om he-le-maal los te gaan... niet alleen wat drank betreft, maar ook qua gedrag (op de schouders nemen bij het dansen, lopen lallen, uitbundig dansen...) Ik vind zelf dat je je nog steeds begeeft in een professionele kring, en vind het heel apart om een leidinggevende dan in ineens zo in een losse mood te zien. Stel ik mezelf te professioneel op bij dit soort aangelegenheden en overdrijf ik? Of vinden jullie ook dat je bij dit soort feesten met collega's nog steeds een bepaalde 'rol' hebt en je je daar nog steeds wel een beetje naar moet gedragen?

Als ik een collega zou zien feesten buiten het werk om, vind ik het echt heel anders hoor. Dan ga ik zelf ook los op de dansvloer. Maar vind dit toch anders?

Wat vind jij?

Totaal aantal stemmen: 400

Je stelt je te professioneel op, losgaan moet gewoon kunnen (27%)
Nee, ik vind ook dat je je enigszins moet 'gedragen' (73%)
Ik denk vaak met heimwee aan de wilde feesten die ik heb meegemaakt als de Personeelsvereniging in de nieuwsbrief enthousiast rept over " En we gaan het dit jaar weer gezellig maken met eerst een snelcursus punniken voor beginners en daarna een hightea in lunchroom de Roos. Wie wil kan daarna aquarellen of een workshop kaarsenmaken volgen. We sluiten deze enerverende dag af met een sapje bij de hippe Juicebar. We hebben er zin in!"
Tylium schreef:
02-10-2023 16:08
Ik denk vaak met heimwee aan de wilde feesten die ik heb meegemaakt als de Personeelsvereniging in de nieuwsbrief enthousiast rept over " En we gaan het dit jaar weer gezellig maken met eerst een snelcursus punniken voor beginners en daarna een hightea in lunchroom de Roos. Wie wil kan daarna aquarellen of een workshop kaarsenmaken volgen. We sluiten deze enerverende dag af met een sapje bij de hippe Juicebar. We hebben er zin in!"
Zucht....
Tylium schreef:
02-10-2023 16:08
O.M.G. High tea vind ik wel lekker en leuk .kun je ook veranderen in n High Wine .
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .
sprokkelientje schreef:
02-10-2023 15:53
In de hulpverlening en GGZ zowat een beetje van alles voorbij zien of later horen komen variërende van lamzuipen en kotsen op straat, vreemdgaan onder elkaar, middelengebruik. Vaak was het wel zo dat de "harde kern" na een feestje ergens bij een collega die een heel groot anti kraak huis en single was, verder feestte of halverwege afhaakte om naar die collega te gaan.
Ben ook weleens mee geweest in het mijn jonge jaren en wel heftige taferelen meegemaakt (geen grensoverschrijdend gedrag qua betasting, of verbaal ofzo) maar echt met de coke op tafel en de arts in opleiding die dan vrolijk mee snoof.
Vrouwelijke collega had met die anti kraakman een soort "seks na bedrijfsfeestje relatie" wat inhield dat ze op het werk professioneel waren, elkaar niet eens echt opzochten maar met een feestje hadden ze dan een soort van vibe ofzo naar elkaar en bleef ze altijd slapen bij hem. Werk en privé was sowieso niet gescheiden bij een hoop (ook ik nog steeds vrienden uit die tijd) al waren er altijd wel collega's die zich afzonderlijk hielden en dat was ook prima.

Was ook wel een andere tijd he, begin 2000 tot ongeveer 2017.
Werk nu in de dienstverlening en ga braaf mee op puzzeltochten, speurtochten en bootreisjes waar het verder keurig blijft. Zoals ik hierboven beschreef hoeft van mij nu ook niet meer maar de feestjes van nu noem ik eigenlijk geen feestjes meer, daar versta ik toch wat anders onder.
Oh ja, toen ik net ging werken in de begin jaren 2000 liep de borrel met de jonge garde (waar ik toen bij hoorde) altijd volledig uit de hand. Eerst op kantoor borrelen, daarna naar happy hour in het café om de hoek, en iedereen kruipend naar huis. Ja, dat was allemaal reuze. Vaak ook op donderdagavond en vrijdag kwam iedereen helemaal pips en vermoeid op het werk aan. Om dan vrijdagavond weer los te gaan. Kijk er met erg veel plezier op terug en heb nog veel werkvrienden uit die tijd. Maar inmiddels is het bij mij wat gezapiger.
Ik ben wel blij dat het allemaal wat gezonder en veiliger wordt. Dat lamzuipen staat mij totaal niet aan en ik kijk met een scheef oog naar mensen die dat soort dingen geweldig vinden. Het is goed dat er een cultuuromslag is en ik ben ook blij dat de jongere generatie wat verstandiger is. Stel je voor als al die fratsen gefilmd werden en op social media belanden. Een bedrijf heeft dan een flink imagoprobleem.
cola-lola-cola schreef:
04-10-2023 08:21
Ik ben wel blij dat het allemaal wat gezonder en veiliger wordt. Dat lamzuipen staat mij totaal niet aan en ik kijk met een scheef oog naar mensen die dat soort dingen geweldig vinden. Het is goed dat er een cultuuromslag is en ik ben ook blij dat de jongere generatie wat verstandiger is. Stel je voor als al die fratsen gefilmd werden en op social media belanden. Een bedrijf heeft dan een flink imagoprobleem.
Ach, weet je bij ons "hoorde" het er gewoon bij, bij de jonge jaren. Om daarmee nu meteen te stellen dat de jongere generatie verstandiger is weet ik niet hoor als je kijkt naar online pesten, sexting, loverboyproblematiek etc. Elke periode heeft zijn eigen issues die het hoofd geboden moeten worden.
Ik denk eerder dat men nu zo voorzichtig is omdat men weet dat alles binnen no time op SM kan belanden, beetje andersom geredeneerd dus.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
sprokkelientje schreef:
04-10-2023 08:56
Ach, weet je bij ons "hoorde" het er gewoon bij, bij de jonge jaren. Om daarmee nu meteen te stellen dat de jongere generatie verstandiger is weet ik niet hoor als je kijkt naar online pesten, sexting, loverboyproblematiek etc. Elke periode heeft zijn eigen issues die het hoofd geboden moeten worden.
Ik denk eerder dat men nu zo voorzichtig is omdat men weet dat alles binnen no time op SM kan belanden, beetje andersom geredeneerd dus.
Maar online pesten, sexting en loverboyproblematiek is hopelijk geen dagelijkse kost op de werkvloer neem ik aan. Als je thuis je helemaal scheel zuipt moet je dat lekker zelf weten, maar in een professionele setting vind ik dat echt belachelijk. En dat argument het hoorde er gewoon bij... Van wie? Van wie hoorde dat er gewoon bij? Niet van mij!
cola-lola-cola schreef:
04-10-2023 08:21
Bij ons is de jongere generatie helemaal niet verstandiger. Ik ben er alleen niet meer bij als zij op vrijdag na de borrel nog allemaal de stad in gaan.
cola-lola-cola schreef:
04-10-2023 09:04
Maar online pesten, sexting en loverboyproblematiek is hopelijk geen dagelijkse kost op de werkvloer neem ik aan. Als je thuis je helemaal scheel zuipt moet je dat lekker zelf weten, maar in een professionele setting vind ik dat echt belachelijk. En dat argument het hoorde er gewoon bij... Van wie? Van wie hoorde dat er gewoon bij? Niet van mij!
Jij hebt over dat jongeren "verstandiger zouden zijn" daarom haal ik de huidige problematiek erbij.
Van wie het erbij hoorde: van de toen heersende cultuur op de werkvloer, het was een andere tijd (niet te verwarren met beter, dat zeg ik niet). Vroeger was roken op de werkvloer ook "gewoon" en het hoorde er toen ook gewoon bij. Uitingen van de tijdgeest zeg maar.
En soms "mis" ik die gekkigheid van toen nog wel eens. Dat jij dat helemaal niet hebt of wat dan ook, dat is toch verder ook prima.
Het is een reden waarom ik vaak niet naar personeelsfeesten ga. Ik kan mensen echt niet meer serieus nemen als ze zich katjelam zuipen. Dat doe je thuis of met vrienden, niet in een semiprofessionele omgeving.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
04-10-2023 09:13
Het is een reden waarom ik vaak niet naar personeelsfeesten ga. Ik kan mensen echt niet meer serieus nemen als ze zich katjelam zuipen. Dat doe je thuis of met vrienden, niet in een semiprofessionele omgeving.
Maar in een (semi-)professionele omgeving wordt gewerkt en worden mensen als het goed is ook betaald.
Als daar geen sprake van is, mogen mensen zich wat mij betreft ook gedragen alsof ze onder vrienden zijn.

Ik doe er zelf inmiddels niet meer aan mee, maar ik vind het wel leuk als mensen zich amicaler opstellen omdat het toch een feest is.
Ben ook wel eens op personeelsfeesten geweest wat gewoon een soort werkdag leek. Inclusief wat educatieve onderdelen. Daar heb ik op mijn beurt weer geen zin in.
hier doen sommigen alsof er maar twee opties zijn: of je zuipt je katjelam of je zit te puniken op de hei

je kan toch ook hard gaan op te gekke muziek zonder dat je overdreven in de gratis drank vliegt ? ik hoef al niet persé mijn vrienden kotsend in de bosjes te zien liggen - laat staan mijn collega's

op ons vorige feest klom een collega op een box om volledig bezopen een gek dansje te doen - flikkerde daar vervolgens natuurlijk vanaf en eindigde de avond op de eerste hulp en was een week werkonbekwaam - is denk ik toch ook niet helemaal de bedoeling
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Ach een drankje op een personeelsfeest moet kunnen. Jezelf helemaal de greppel inzuipen is weer het andere uiterste.

Ik vind het een beetje betuttelend om een personeelsfeest zonder alcohol te doen. Echt expliciete vermelden dat het alcohol vrij moet zijn en er aan de bar dus niks van alcohol geschonken mag worden. Alsof niemand zich kan beheersen. Ik vind juist de informele sfeer wel fijn om je collega's wat beter te leren kennen. En ja voor mij hoort daar dan wel een lekker wijntje bij. En voor een ander niet. Nou prima toch?
MrsMorrison schreef:
04-10-2023 10:39
Ach een drankje op een personeelsfeest moet kunnen. Jezelf helemaal de greppel inzuipen is weer het andere uiterste.

Ik vind het een beetje betuttelend om een personeelsfeest zonder alcohol te doen. Echt expliciete vermelden dat het alcohol vrij moet zijn en er aan de bar dus niks van alcohol geschonken mag worden. Alsof niemand zich kan beheersen. Ik vind juist de informele sfeer wel fijn om je collega's wat beter te leren kennen. En ja voor mij hoort daar dan wel een lekker wijntje bij. En voor een ander niet. Nou prima toch?
Keertje meegemaakt na een vitaliteitsworkshopdag.
Waanzinnig mooie locatie, kosten noch moeite gespaard. Heerlijk buffet met voldoende opties voor iedereen (vega, halal etc.) om zo met iedereen rekening te houden wat ik heel terecht vindt.
Maar je mocht alleen sap of (smaakjes) water drinken of koffie of thee. Geen alcohol, geen frisdrank, ihkv vitaliteit.
Ben na het eten met een stel weggegaan om een wijntje ergens te doen.
Ik bepaal graag zelf wat ik doe en drink en niet mijn werkgever zeg!
sprokkelientje schreef:
04-10-2023 10:46
Waanzinnig mooie locatie, kosten noch moeite gespaard. Heerlijk buffet met voldoende opties voor iedereen (vega, halal etc.) om zo met iedereen rekening te houden wat ik heel terecht vindt.
Maar je mocht alleen sap of (smaakjes) water drinken of koffie of thee. Geen alcohol, geen frisdrank, ihkv vitaliteit. Let wel, dan heb ik het over na werktijd he m.b.t. alcohol.
sprokkelientje schreef:
04-10-2023 10:46
Maar je mocht alleen sap of (smaakjes) water drinken of koffie of thee. Geen alcohol, geen frisdrank, ihkv vitaliteit.
Dit komt erg ondankbaar over. Het zegt meer wat over jou en jouw afhankelijkheid van alcohol.
belgali schreef:
04-10-2023 09:50
hier doen sommigen alsof er maar twee opties zijn: of je zuipt je katjelam of je zit te puniken op de hei

je kan toch ook hard gaan op te gekke muziek zonder dat je overdreven in de gratis drank vliegt ? ik hoef al niet persé mijn vrienden kotsend in de bosjes te zien liggen - laat staan mijn collega's

op ons vorige feest klom een collega op een box om volledig bezopen een gek dansje te doen - flikkerde daar vervolgens natuurlijk vanaf en eindigde de avond op de eerste hulp en was een week werkonbekwaam - is denk ik toch ook niet helemaal de bedoeling
Echt hè. Ik had een tijdje terug een personeelsfeest. Gewoon lekker eten met elkaar en daarna een soort pubquiz. Dat was niet alleen suf vragen beantwoorden, maar ook: welk team doet het beste dit dansje? En wie zingt de beste karaoke?
Sommigen hadden een drankje op (dus niet strontlazarus), anderen niet. Het was heel leuk en heel gezellig en mensen hebben het er nog over. Dat we dit volgende keer weer moeten doen omdat het gewoon heel leuk was.
Kan ook gewoon hè, dat mensen het goed kunnen vinden met elkaar en graag met elkaar een feestje vieren.
MrsMorrison schreef:
04-10-2023 10:39

Maar als je al een aantal keren hebt meegemaakt dat de helft van je werknemers bezopen in de kandelaars hangen, snap ik de werkgever heel goed. Blijkbaar kunnen je werknemers niet tegen drank dus dan moet je het maar inperken. Ik vind het juist een heel goed besluit. Het moet maar eens over zijn met deze drankcultuur.
cola-lola-cola schreef:
04-10-2023 11:18
Maar als je al een aantal keren hebt meegemaakt dat de helft van je werknemers bezopen in de kandelaars hangen, snap ik de werkgever heel goed. Blijkbaar kunnen je werknemers niet tegen drank dus dan moet je het maar inperken. Ik vind het juist een heel goed besluit. Het moet maar eens over zijn met deze drankcultuur.
Ik drink zelf niet maar personeelsfeesten waarbij men heel verstandig met een spa'tje rood zuur rondloert of iedereen zich wel netjes gedraagt...en dat de gesprekken dan gaan over de tegenvallende jaarcijfers of de bloemschik hobby van de secretaresse. GAAPS. Ik zie liever iemand achterwaarts het feest uitgesleept worden. Dat waren leuke feestjes waar nog dagen over nagepraat werd.
Siri schreef:
04-10-2023 09:37
Maar in een (semi-)professionele omgeving wordt gewerkt en worden mensen als het goed is ook betaald.
Als daar geen sprake van is, mogen mensen zich wat mij betreft ook gedragen alsof ze onder vrienden zijn.

Ik doe er zelf inmiddels niet meer aan mee, maar ik vind het wel leuk als mensen zich amicaler opstellen omdat het toch een feest is.
Ben ook wel eens op personeelsfeesten geweest wat gewoon een soort werkdag leek. Inclusief wat educatieve onderdelen. Daar heb ik op mijn beurt weer geen zin in.
Er is een verschil tussen het gewoon gezellig hebben of te ver gaan.
Ik heb personeelsuitjes gehad waarbij het super gezellig was, niemand teveel dronk, we wel los gingen op de dansvloer, enfin een superfeestje.

Maar ook waar wel teveel werd gedronken dat iemand niet meer zelf naar huis kon. Of nog erger, omdat er vanuit werd gegaan dat er wel gesplit werd, dan mensen zich te buiten gingen aan dure drank en katjelam werden. Of omdat het all you can eat is, zich helemaal volschransen. Of bij het buffet helemaal los gaan met stapels eten omdat het gratis is en niets achterlaten voor anderen.

En doordat er teveel mensen zijn die zich niet normaal kunnen gedragen, ga ik liever niet naar bedrijfsfeestjes.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
04-10-2023 14:59
Ik heb personeelsuitjes gehad waarbij het super gezellig was, niemand teveel dronk, we wel los gingen op de dansvloer, enfin een superfeestje.

Maar ook waar wel teveel werd gedronken dat iemand niet meer zelf naar huis kon. Of nog erger, omdat er vanuit werd gegaan dat er wel gesplit werd, dan mensen zich te buiten gingen aan dure drank en katjelam werden. Of omdat het all you can eat is, zich helemaal volschransen. Of bij het buffet helemaal los gaan met stapels eten omdat het gratis is en niets achterlaten voor anderen.

En doordat er teveel mensen zijn die zich niet normaal kunnen gedragen, ga ik liever niet naar bedrijfsfeestjes.
Jeetje ben benieuwd waar jij werkt..ik heb ook excessen meegemaakt maar dat betrof maar een paar mensen en ik vond 't wel vermakelijk. Ik herinner me ineens een weekend weg met collega's waarbij iemand 's ochtends aan het ontbijt verscheen op slippers. Hij had de goorste poten die ik ooit heb gezien, zou niet misstaan in een horrorfilm. Gruwelijke schimmelnagels, hamertenen, eelt, the works. Daar had iedereen het ook over na afloop. :P
dianaf schreef:
04-10-2023 14:59

Ah dan begrijp ik je, maar zo heb ik me thuis of onder vrienden ook nooit gedragen.

Dan heb ik het over katjelam worden, eten zodat anderen niets meer kunnen eten of zoveel gaan drinken dat je anderen met een dure rekening opzadelt.
Dat is gewoon asociaal gedrag, onafhankelijk van de omgeving waar je inzit.
Tylium schreef:
04-10-2023 15:46
Jeetje ben benieuwd waar jij werkt..ik heb ook excessen meegemaakt maar dat betrof maar een paar mensen en ik vond 't wel vermakelijk. Ik herinner me ineens een weekend weg met collega's waarbij iemand 's ochtends aan het ontbijt verscheen op slippers. Hij had de goorste poten die ik ooit heb gezien, zou niet misstaan in een horrorfilm. Gruwelijke schimmelnagels, hamertenen, eelt, the works. Daar had iedereen het ook over na afloop. :P
In de accountancy. Bij mij laatste kantoor hadden ze iets met 1 overnachting. Zoveel collega's die zich vreselijk hebben misdragen in dat hotel en in de ochtend met een kater aanwezig waren. Zo gênant.
cola-lola-cola schreef:
04-10-2023 11:16
Dit komt erg ondankbaar over. Het zegt meer wat over jou en jouw afhankelijkheid van alcohol.
Fijn dat je mij zo goed kent.
Hopelijk lucht deze bizar aanmatigende en hautaine opmerking je enorm op.
Heb een mooie dag verder :redrose:
sprokkelientje wijzigde dit bericht op 05-10-2023 09:44
25.97% gewijzigd
Of leden van het management dat zich - ten overstaan van alle chauffeurs binnen het bedrijf die braaf met fris de avond door konden komen - volledig kapot zoop en dan toch in de leasebak van de baas hees om naar huis te rijden.
Plaatsvervangende schaamte. Asociaal en illegaal.
Sommige mensen kennen geen schaamte blijkbaar.

Gelukkig ook veel toffe feestjes gehad waar iedereen zich normaal kan amuseren.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven