Saunatopic: tips, afraders, ergernissen, blijmakers

28-10-2023 11:32 257 berichten
De wintertijd nadert en dan vind ik weinig zo verheugend (naast chocoladeletters eten) als een middag in de sauna zitten.
Maar welke? En ga ik er eten of niet? Wat zijn jouw lievelingssauna's, waar word je blij van, welk gedrag vind je ergerlijk in de sauna?
Gewoon een babbelig topic.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nu ik erover nadenk is het eigenlijk gek dat er geen naaktdagen in gewone zwembaden zijn. ;-)
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

merano schreef:
29-10-2023 18:42
Nu ik erover nadenk is het eigenlijk gek dat er geen naaktdagen in gewone zwembaden zijn. ;-)
Ik dacht ooit te hebben gelezen dat die er wel zijn in bepaalde zwembaden :mrgreen: of ik heb het verkeerd gelezen :lol:
Voor iedereen een groene tuin
https://www.natuurlijknfn.nl/naaktzwemmen/

“In Nederland kun je op heel veel plekken terecht om samen met anderen naakt te zwemmen. Op deze pagina vind je per regio een uitgebreid overzicht van zwembaden en zwemverenigingen waar je terecht kunt.

Voor alle onderstaande data geldt dat zwembaden kunnen besluiten om naaktzwemdagen te schrappen of te verplaatsen, dit is bij ons niet altijd (op tijd) bekend. Wil je zeker weten dat je zonder kleren baantjes kunt trekken op de datum dat je langs wil komen, vraag het dan voor de zekerheid even na bij het zwembad in kwestie.”
Lady*Voldemort schreef:
29-10-2023 17:06
Nou ja, je kan wel maar dan moet je even een badpak aan :proud:

Ontopic: mijn sauna-ervaringen dateren van tientallen jaren geleden dus die zijn niet erg relevant meer. Kan me nog wel een soort van privésauna herinneren in Bergen NH, waar het dompelbad bestond uit een oud olievat met inderdaad ijskoud water erin. Dat vond ik wel grappig eigenlijk.
Is waar, ik kan wel. Misschien moet ik toch gaan en dan de hele dag gaan moppersmurfen dat ik er niks aan vind.

Ergernis: mensen die mijn bril pakken in plaats van hun eigen.
Ik vraag mij dan af of het personeel ook naakt is :-D het zal wel niet, maar toch :biggrin:
merano schreef:
Elke twee weken op zaterdagavond in Tropiqua, Veendam.
De bezoekers komen uit de verre omtrek, zelfs uit Friesland en Overijssel.
De eerstvolgende keer is 11 november.

https://tropiqua.nl/agenda/

Onder het kopje "Wellnessavond".

Helaas is het tarief dan wel hoger dan bij gewoon doordeweeks saunabezoek (waarbij je wel bloot mag in de sauna, maar niet in het zwembad).
Je ziet toch liever zo’n strak lijf dan een uitgezakte mokkapunt, weet je wel weet je niet.
In het oosten van het land vind ik Sare absoluut een aanrader. Voelt best klein en overzichtelijk, maar is stiekem best groot. Er kunnen best veel mensen verspreiden over het terrein zonder dat het druk gaat voelen. Heerlijk stoombad met waterval en ook de rozensauna vind ik erg fijn.
Heerlijke horeca ook, alleen de prijzen vind ik altijd wel tegenvaller, maar dat is meer sauna-algemeen en niet specifiek in Sare. je betaalt gauw 4-5 euro voor een glas jus d'orange.
GroenTuintje schreef:
29-10-2023 18:57
Ik vraag mij dan af of het personeel ook naakt is :-D het zal wel niet, maar toch :biggrin:
Nee, ze moeten herkenbaar zijn als badmeester/badjuf (tegenwoordig heet dat aqua leisure host...)

Voor het personeel is de naturistenavond volgens mij de meest relaxte dienst. Geen geouwehoer met vervelende pubers, prettige sociale controle, gezellig, relaxt.

Voor de cafetaria is het ook een goede dienst, veel mensen bestellen iets.
Je ziet toch liever zo’n strak lijf dan een uitgezakte mokkapunt, weet je wel weet je niet.
Blckcffee schreef:
29-10-2023 19:24
Nee, ze moeten herkenbaar zijn als badmeester/badjuf (tegenwoordig heet dat aqua leisure host...)

Voor het personeel is de naturistenavond volgens mij de meest relaxte dienst. Geen geouwehoer met vervelende pubers, prettige sociale controle, gezellig, relaxt.

Voor de cafetaria is het ook een goede dienst, veel mensen bestellen iets.
Interessant :) het lijkt mij ook stuk relaxter omdat er totaal ander soort publiek is. En idd geen ruziënde schreeuwende pubers en ander gajes :P
Nou, ik las de lijst met gedragsregels bij Tropica en dat was toch wat angstaanjagend. Ik bedoel, waarom al die regels voor dingen die voor zichzelf spreken? Ik ben wat wantrouwend en vermoed dan gelijk dat er dus daadwerkelijk sprake geweest is van al die zaken. Maar dat kan aan mij liggen.
Naaktzwemmen in het gewone zwembad. Nooit geweten dat het bestond. Weer wat geleerd!
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Ik bedacht ineens dat ik deze zomer een mevrouw in een vrij intense string in een openbaar zwembad zag en ondanks dat ik dus zo'n blootloper ben, vond ik dat in een zwembad toch best wel bijzonder. Dat vond ik vreemd van mezelf.
cuculuscanorus schreef:
29-10-2023 21:36
Ik bedacht ineens dat ik deze zomer een mevrouw in een vrij intense string in een openbaar zwembad zag en ondanks dat ik dus zo'n blootloper ben, vond ik dat in een zwembad toch best wel bijzonder. Dat vond ik vreemd van mezelf.
Ik zag dat dus laatst ook, hoog opgesneden string. Was nog een jonge meid (tiener) Maar ik zou het persoonlijk niet durven.
GroenTuintje schreef:
29-10-2023 21:43
Ik zag dat dus laatst ook, hoog opgesneden string. Was nog een jonge meid (tiener) Maar ik zou het persoonlijk niet durven.
Ik heb het afgelopen jaar veel bikinibroekjes gezien die ik te bloot zou vinden. Ook een net wat breder dan string bikini bij babyzwemmen.

Ot: ik wil graag eens naar een openbare sauna met man. Man wil niet bloot dus ik ga op zoek naar juist een sauna met badkledingdagen.
cuculuscanorus schreef:
29-10-2023 19:51
Nou, ik las de lijst met gedragsregels bij Tropica en dat was toch wat angstaanjagend. Ik bedoel, waarom al die regels voor dingen die voor zichzelf spreken? Ik ben wat wantrouwend en vermoed dan gelijk dat er dus daadwerkelijk sprake geweest is van al die zaken. Maar dat kan aan mij liggen.
Die gedragsregels hangen in elk zwembad, niet alleen bij de naturistenavond in Tropiqua.

Ik geloof dat er ook een waarschuwing hangt dat bij "gewone zwemdagen" reetveters niet zijn toegestaan zowel bij mannen als vrouwen.

Mensen die zich in Tropiqua niet gedragen staan heel snel buiten. Zeker op de naturistenavond.

Juist omdat het er goed gemonitord wordt, blijft het gezellig.

Wat voor de meeste mensen vanzelfsprekend is, is voor sommige anderen niet zo, helaas.
merano schreef:

Nu herinner ik me dat ik jaren geleden meerdere keren naar zo'n zwemavond geweest ben, op een zaterdagavond dacht ik. Was superleuk!
Such fun!1
Net in Bad Bentheim geweest, net over de grens bij Oldenzaal. Dat is een fijne sauna met 2 zoutwater-zwembaden en uiteraard verschillende saunaruimtes.
We waren met z'n 2en 38 euro aan entree kwijt, en ongeveer net zoveel voor eten en drinken (koffie met gebak, salade, friet, drinken).
In Nederland zijn we wel fan van Bronsbergen bij Zutphen. Ook een paar keer naar de Zwaluwhoeve geweest (heel goedkoop via vakantieveilingen) maar dat is niet echt voor herhaling vatbaar.
"Just because something is typed - whether it is typed on a business card or typed in a newspaper or book - this does not mean it is true.” (The Wide Window - Lemony Snicket)
MarindaH schreef:
30-10-2023 10:00
Nu herinner ik me dat ik jaren geleden meerdere keren naar zo'n zwemavond geweest ben, op een zaterdagavond dacht ik. Was superleuk!
Hoe werkt zoiets eigenlijk? Moet je dan eerst lid worden van een vereniging die dit organiseert?
Nee hoor, ze zijn dan gewoon open voor mensen die willen naaktzwemmen.
Such fun!1
GroenTuintje schreef:
30-10-2023 11:30
Hoe werkt zoiets eigenlijk? Moet je dan eerst lid worden van een vereniging die dit organiseert?
Dat kan per zwembad verschillen. Gewoon even bellen met het zwembad.

Soms is het een vereniging die een zwembad afhuurt, we zijn lang geleden eens mee geweest als "introducées". Dat betekent dat degenen met wie jij meegaat door de vereniging aangesproken kunnen worden voor (wan)gedrag van hun introducées.

Een paar jaar geleden kwam er ineens een categorie mensen die we liever niet hadden omdat we nu onze kleding in kluisjes moesten opbergen.

Toen werd de regel ingevoerd dat het alleen toegankelijk was voor leden van de NFN, maar werd er bij vaste bezoekers 'vergeten' naar de lidmaatschapskaart te vragen.

Op een gegeven moment was de regel weer opgeheven, het gajes had zijn heil blijkbaar elders gezocht.
Ah okay :) ja ik snap dat sommige zwembaden daar regels voor hanteren, want er zijn altijd mensen die de boel bederven door hun gedrag. Maar het is dus per zwembad weer anders begrijp ik.
Ik bel sowieso elke keer of ze die avond open zijn omdat het toch een uurtje rijden is met de auto.
Die sauna etiquette verschilt toch best wel per land.

Nu woon ik in Zweden en daar is sauna redelijk populair, maar wel anders.

Vaak bij openbare zwembaden en sportclubs een sauna aangesloten op de kleedkamer. De zijn dan niet gemengd en dan is bloot wel de norm (maar niet verplicht). Mensen die niet bloot willen,doen dat gewoon lekker niet.

Je hebt ook gemengde gecombineerde sauna's bij zwembaden of spa complexen, maar daar is badkleding wel de norm.

Een andere categorie, soms ook bij naaktstranden is het "koudbadhuis". Dan kun je s'winters baden in zee of een meer aan een steiger met een ladder naar beneden. Die zijn vaak weer gescheiden heren/dames. Die gescheiden baden zijn dan vaak wel weer bloot.

In Zweden is het ook helemaal niet ongebruikelijk om een biertje te pakken in de sauna. Dat knalt er dan vaak wel behoorlijk in.

Nu heb ik tijd ook een kleine saunacabine en dat is vooral s'winters erg fijn. Als het gesneeuwd heeft en dan na een tweede saunaronde inde sneeuw wentelen, flink afkoelen tot je het "echt" koud krijgt en dan weer de sauna in (met een biertje).

Oja, met familie en vrienden altijd met badkleding of handdoek. Eigenlijk alleen in gezinsverband bloot.

Ik mis de NL sauna wel, maar mijn Zweedse vrouw vind het maar bizar dat "we" in NL gemengd naakt saunabaden en is daar zeker niet voor te porren. Als man alleen naar een sauna gaan, kan natuurlijk ook wel. Vroeger ging ook nog wel eens met een vriend naar een saunacomplex. Een ultiem dagje relaxen. Heerlijk.
Kluitje schreef:
30-10-2023 11:25
Net in Bad Bentheim geweest, net over de grens bij Oldenzaal. Dat is een fijne sauna met 2 zoutwater-zwembaden en uiteraard verschillende saunaruimtes.
We waren met z'n 2en 38 euro aan entree kwijt, en ongeveer net zoveel voor eten en drinken (koffie met gebak, salade, friet, drinken).
In Nederland zijn we wel fan van Bronsbergen bij Zutphen. Ook een paar keer naar de Zwaluwhoeve geweest (heel goedkoop via vakantieveilingen) maar dat is niet echt voor herhaling vatbaar.
Sorry te snel. Welke sauna is dat in bad Bentheim?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven