Waarom is "iedereen" zo boos ?

22-11-2023 22:27 1669 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik snap nog best wel dat je minder vertrouwen hebt in de politiek, maar waarom die stem op Wilders?
Wat hoop je te bereiken met je stem, en weet je waar je op gestemd hebt ?
Natuurlijk is hij sterk in het debat, maar je stemt op een programma toch.
.
Kleinezon schreef:
24-11-2023 16:58
Ik kijk naar hoe Wilders wil dat het loopt. Bij mijn weten is dat verwoord in een partijprogramma waar lang over is nagedacht.

Dat programma staat bol van dingen waar ik bang van wordt; dingen die strijdig zijn aan de grondwet, racisme, klimaat en milieuvervuiling, cultuurkaalslag en de begrotingsdiscipline gaat overboord.

Dus ja, ik kijk hoe het loopt. Maar dat ik dat met angst en beven doe is niet gek toch?
Anti-Europa ook vooral.
En ik vind dat er voor die alles bij elkaar meer aandacht moet zijn bij de tegengeluiden. En níet alleen over hoe xenofobisch en anti-buitenlander het allemaal wel niet is.

Ja, dat is het zeker. Maar als het andere vind ik nog veel zorgwekkender. Niet alleen bij Wilders. Maar dus ook hoe zijn kiezers erover denken. Was het maar zo dat het alleen maar ging over "er zijn teveel buitenlanders hier".
Dreamglasses schreef:
24-11-2023 16:30
Ik hoor dat van veel pvv stemmers. Dat ze klaar zijn met het woke-gedoe. Dat alles op gebied van discriminatie onder een vergrootglas ligt en dat lhbtq niet direct wordt ingeprent in de hoofden van kinderen oid. Dat kinderen daarvan in de war raken, zoiets.
Owja, die arme kinderen zouden maar eens in de war kunnen raken van vrijheid om buiten de hokjes te denken. :roll:

Zwarte Piet die kinderen slaat met de roe en in de zak meeneemt naar Spanje is dan weer geen enkel probleem :hamer:
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
nicole123 schreef:
24-11-2023 16:26
Is dit ook iets wat rondgaat op social media ofzo, om op die manier nog even Timmermans en Jetten te bashen?

Nee, democratie is NIET 'de meeste stemmen gelden'. Dan heb je zelf geen idee wat democratie inhoudt. We hebben geen tweepartijenstelsel zoals in de VS namelijk. In onze democratie heeft de PVV 37 zetels gehaald van de 150, 23% van de stemmen (18% van de kiesgerechtigden). Niks meer en niks minder. Het geeft hem geen enkel recht om per definitie in de regering te komen, dat is aan de partijen onderling, waarbij Geert Wilders het eerste voorstel mag doen en een informateur mag aanwijzen, maar er is geen enkele wet die stelt dat uitgenodigde partijen daarop 'ja, ik wil' moeten zeggen of dat de PVV ook D66 en DENK zou moeten uitnodigen aan tafel.

Mag alsjeblieft het aantal uren maatschappijleer omhoog op middelbare scholen?
Zo is dat helemaal. Het misverstand heeft wellicht ook te maken met de Amerikanisering van onze hele cultuur. Daardoor denken mensen dat ook hier het, overigens zeer ondemocratische principe, van First Past the Post zou gelden.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
Positive_vibes schreef:
24-11-2023 17:04
Niet zó uitgesproken en onomstreden als de PVV.
Israël is een zeer gecompliceerde kwestie en de polarisatie ter zowel linker- als rechterzijde stuit mij erg tegen de borst.
Brombaer schreef:
24-11-2023 17:04
Anti-Europa ook vooral.
En ik vind dat er voor die alles bij elkaar meer aandacht moet zijn bij de tegengeluiden. En níet alleen over hoe xenofobisch en anti-buitenlander het allemaal wel niet is.

Ja, dat is het zeker. Maar als het andere vind ik nog veel zorgwekkender. Niet alleen bij Wilders. Maar dus ook hoe zijn kiezers erover denken. Was het maar zo dat het alleen maar ging over "er zijn teveel buitenlanders hier".
Het is nogal een lijst. Pro Putin was ik ook nog vergeten.
Kleinezon schreef:
24-11-2023 17:06
Owja, die arme kinderen zouden maar eens in de war kunnen raken van vrijheid om buiten de hokjes te denken. :roll:

Zwarte Piet die kinderen slaat met de roe en in de zak meeneemt naar Spanje is dan weer geen enkel probleem :hamer:
Was dat laatste maar wat vaker gebeurd. Dan zouden Nederlanders zich niet als een stel verwende kinderen gedragen.
Puritanism:
(HL Mencken)
nicole123 schreef:
24-11-2023 16:54
Ik discussieer fel ja, maar wel inhoudelijk, over de vraag wat er zo erg aan is om xenofoob genoemd te worden als je heel bewust stemt op een xenofobe politicus en hoe je de PVV voor je kunt zien zonder anti-islam en xenofobie. Ik heb zelf hier niemand dom of racistisch genoemd. Als je niet houdt van een agressieve anti-toon, dan ben ik benieuwd wat je vindt van de toon van Wilders en een heel groot deel van zijn aanhang. Zeggen de woorden 'tuig', 'heks' en 'kopvoddentaks' je wat? En dan vind je mij een agressieve toon hebben?

Volgens mij zegt niemand dat ze dom en racistisch zijn, maar dat het vrij dom / onnadenkend is om te denken dat je op de PVV kunt stemmen zonder daarbij het anti-islam gebeuren cadeau te krijgen. Net zoals dat het niet snugger zou zijn om te denken dat je op PvdD kunt stemmen zonder daarbij het anti-bioindustrie gebeuren cadeau te krijgen. Ik vind dus geen specifieke mensen of specifieke groep dom, maar ik vind wel de gedachte dom dat je voor Wilders kiest en dan op zijn blauwe ogen aanneemt dat hij zo mild is geworden en helemaal niet meer zo xenofoob en anti-islam en vooral wil strijden voor een betere zorg en meer woningen.
Jij noemt het inhoudelijk, maar ik zie jou alleen je mening etaleren. Wat een ander ook daarop zegt, die stuit tegen een muur. Ik vind dat vooral 'narrow minded argueing' en geen "inhoudelijke" discussie.

Het is duidelijk hoe jij erover denkt. Anderen denken er niet zo over. Dat kun je blijven negeren, maar het helpt niet. Het gaat niks veranderen aan de uitslag. Aan de gedachten van degenen die op pvv gestemd hebben.
Only dead fish go with the flow
Kleinezon schreef:
24-11-2023 17:07
Het is nogal een lijst. Pro Putin was ik ook nog vergeten.
Is het wel verantwoord om PVV ministers te hebben die daarmee ook inzage hebben in staatsgeheimen en NATO documenten? Aan de andere kant, Trump en Orban hebben ook al het nodige richting Moskou doorgesluisd.
oudebaas wijzigde dit bericht op 24-11-2023 17:11
15.15% gewijzigd
Puritanism:
(HL Mencken)
Kleinezon schreef:
24-11-2023 17:06

Ja precies, dat :-D
smulrol schreef:
24-11-2023 17:03
Anti-alles en nu hopen op die beloofde tribunalen?
tribunalen = FvD

Maar wel dat anti-alles.
Ik heb weer even mijn spirituele oude bekende van vroeger opgezocht. Allemaal vrouwen die bij hun gevoel willen komen met hun hart, cacao ceremonies, kundalini meditaties en retraits over de hele wereld om hun dromen te manifesteren.
Allemaal gaan ze voor FvD, BVNL, PVV, Samen voor Nederland en allemaal omdat ' deze partijen mensen doorzien voor wie ze echt zijn en iets gaan doen aan verandering die zowel van binnenuit maar ook van buitenaf dient plaats te vinden, vanwege de fase in de wereld (massale toestroom van lichtwerkers en heksen die zich nu kenbaar durven te maken om de wereld te verbeteren) '. Allemaal waren ze tegen vaccinaties, allemaal tegen de maatregelen, allemaal tegen WEF. Het is wat. En dat is dan verlicht...
I noticed how your people didn't support you. So, I sent you strangers -- The Universe
Wilders verdient zeker een kans om een kabinet samen te stellen. Je kunt niet zo over de verkiezingsuitslag heen stappen omdat de uitslag je niet aanstaat.

Wilders bij voorbaat uitsluiten is geen recht doen aan de wens van veel kiezers. Dan kun je het zelf anders zien maar zo is het.
Gestippeld_klompje schreef:
24-11-2023 17:12
Wilders verdient zeker een kans om een kabinet samen te stellen. Je kunt niet zo over de verkiezingsuitslag heen stappen omdat de uitslag je niet aanstaat.

Wilders bij voorbaat uitsluiten is geen recht doen aan de wens van veel kiezers. Dan kun je het zelf anders zien maar zo is het.
Wat bedoel je hiermee?
Dat VVD heeft aangegeven niet te willen formeren met Wilders?

Volgens mij ziet iedereen dat het initiatief voor het vormen van een coalitie in eerste instantie bij Wilders ligt, ik heb niemand gehoord die wat anders voorstelt. Maar misschien mis ik iets. Ik volg het nieuws minder dan anders, these days.
Wat eten we vanavond?
nicole123 schreef:
24-11-2023 16:40
Ik mis een inhoudelijke reactie op wat er tegen je gezegd wordt. Je herhaalt alleen jezelf en gaat in een soort 'ja maar zij' tegenaanval. Waar had je die 'democratie is dat de meeste stemmen gelden' stelling vandaan, gaat dat ergens rond?
Waarom als er verkiezingen worden gehouden en er komt een partij als grootste uit, die dan in principe (voor zover ik begrijp) als eerst mag proberen een coalitie te vormen is dat een tegenslag voor de democratie? Deze partij is toch democratisch gekozen? zijn de verkiezingen niet eerlijk gegaan?

Als er uiteindelijk een coalitie word gevormd (vraag me erg af of dit gaat lukken) is het principe toch een kwestie van meeste stemmen gelden (meerderheid van de kamer enz) & om die meerderheid te krijgen zouden er meerder partijen en dus ook meer belangen worden behartigd. Het is toch juist niet democratisch om te zeggen dat de stemmen van de PVV'rs er niet toe zouden doen puur omdat ze niet overeen komen met je eigen ideale.
Gestippeld_klompje schreef:
24-11-2023 17:12

[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 25-11-2023 06:14
Reden: Provoceren
18.06% gewijzigd
It won't stop until you wise up
SandraVL schreef:
24-11-2023 17:15
Waarom als er verkiezingen worden gehouden en er komt een partij als grootste uit, die dan in principe (voor zover ik begrijp) als eerst mag proberen een coalitie te vormen is dat een tegenslag voor de democratie? Deze partij is toch democratisch gekozen? zijn de verkiezingen niet eerlijk gegaan?

Als er uiteindelijk een coalitie word gevormd (vraag me erg af of dit gaat lukken) is het principe toch een kwestie van meeste stemmen gelden (meerderheid van de kamer enz) & om die meerderheid te krijgen zouden er meerder partijen en dus ook meer belangen worden behartigd. Het is toch juist niet democratisch om te zeggen dat de stemmen van de PVV'rs er niet toe zouden doen puur omdat ze niet overeen komen met je eigen ideale.
Niet het feit dat een partij in eerlijke verkiezingen de grootste is geworden maar het feit dat die partij deels niet-rechtstatelijke ideeen heeft (en dus kennelijk veel kiezers ook) is een tegenslag voor de democratie.
SandraVL schreef:

Een tegenslag voor de democratie, wat mij betreft, omdat het een partij is die zelf binnen die partij die democratie niet hanteert.
Wat eten we vanavond?
SandraVL schreef:

Klopt als een bus
oudebaas schreef:
24-11-2023 17:08
Was dat laatste maar wat vaker gebeurd. Dan zouden Nederlanders zich niet als een stel verwende kinderen gedragen.
:rofl:
makreel schreef:
24-11-2023 17:19
Een tegenslag voor de democratie, wat mij betreft, omdat het een partij is die zelf binnen die partij die democratie niet hanteert.
En een democratisch instituut als de eerste Kamer wil afschaffen, de rechterlijke macht en de journalistiek minacht, aanpapt met allerlei hele en halve dictators...
kleinezon wijzigde dit bericht op 24-11-2023 17:30
0.27% gewijzigd
oudebaas schreef:
24-11-2023 17:08
:cheer2:
Champoo schreef:
Niet het feit dat een partij in eerlijke verkiezingen de grootste is geworden maar het feit dat die partij deels niet-rechtstatelijke ideeen heeft (en dus kennelijk veel kiezers ook) is een tegenslag voor de democratie.
Dit
Misschien zijn mensen wel zat van het clubje linkse arrogante intellectuelen zoals hier in het topic, dat meent dat onze democratie beschermd moet worden tegen het klootjesvolk dat te stom is om na te denken.

Dat meent dat zielige mensen beschermd moeten worden tegen de uitwassen van het racisme van hun domme onwetende landgenoten.

Oftewel het hypocriete woke gebeuren en het papegaaien en cancelen wat daaruit is voortgekomen, opgeklopt door de media en prominenten die over elkaar buitelen om maar vooral niet ook gecanceld te worden. Het is een leuke hobby maar ook niet meer dan dat, het lost geen werkelijk bestaande problemen op. Ik vind uitspraken als "een klap voor de democratie" ook tekenend voor dit fenomeen.

Ja een klap voor de democratie maar blijkbaar zijn jouw kiezers massaal overgelopen, je zou ook je blik eens naar binnen kunnen keren als linkse rakker zijnde ? De stemgerechtigden in je land hebben blijkbaar toch andere behoeftes dan wat jij ze te bieden hebt.

Ook hier in dit topic die arrogantie, men zet rustig een hele grote groep kiezers weg als dom en onwetend zodat hun plaatje van de realiteit maar overeind blijft. Want dat is de correcte versie van de waarheid en iemand die intelligent is, weet dat.

Logischer is misschien dat jouw plaatje misschien toch niet helemaal klopt? Zit dat reflectievermogen er bij sommigen gewoon echt niet op vraag ik me af, of moet dat nog indalen ofzo?
Champoo schreef:

Dit is de tegenslag inderdaad
makreel schreef:

En dit is de tegenslag
Champoo schreef:
Om maar eens met een Godwin te komen… In Duitsland werd ook een antirechtstatelijke partij geheel democratisch tot grootste gekozen. Een aantal keer lukte het om buiten die partij om een regering te vormen, maar begin ‘33 kreeg die partij toch het premierschap aangeboden, ook omdat die partijleider wat “milder” was gaan overkomen en de indruk wekte dat er wel samen te werken viel om de problemen op te lossen.
Puritanism:
(HL Mencken)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven