Hond 10 jaar moet geopereerd worden, narcose gevaarlijk?

15-07-2009 13:48 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Wij hebben een Golden Retriever van 10 jaar en een paar maanden en zij gaat aanstaande vrijdag onder het mes.

Bij haar werd bij haar jaarlijkse controle en inentingen een melanoom op haar oortje en een knobbeltje in haar borst ontdekt. Na een punktie bleek dat het melanoom in haar oor erg kwaadaardig is en het knobbeltje in haar borst kan kwaadaardig worden.

In eerste instantie zijn we ons heel erg geschrokken en was ik in gedachte al bezig met afscheid nemen van mijn hond want de vervangende dierenarts was van mening dat er misschien niks meer aan te doen zou zijn.

Gelukkig kregen we maandag een telefoontje van onze eigen dierenarts dat hij het hier niet mee eens was en dat hij na overleg met andere artsen en het veterinaire centrum zeker wist dat ze geopereerd kon worden en dat ze er dan bovenop zou komen.

Nu heeft hij ons verzekerd dat het een routine operatie is en dat narcose niet gevaarlijk is voor een fysiek gezonde hond maar toch maak ik zorgen...

Heeft hier iemand ervaring met een soortgelijke operatie en de narcose op een oudere hond?

( Sorry voor het lange verhaal maar ik heb haar al als 8 weken oude pup gekregen en wil natuurlijk alles doen om haar gezond te krijgen en nog lang bij ons te houden)

Alvast Bedankt!

Groetjes
Ik heb geen ervaring met narcose bij een hond. Wel bij meerdere katten op oudere leeftijd. Dat kon geen kwaad en is ook goed gegaan. Ik denk dat het er op neer komt dat je je dierenarts zal moeten vertrouwen. Of stel je vraag aan een andere dierenarts als je er toch geen vertrouwen in hebt.

Heel veel sterkte! Kan me voorstellen dat je je machteloos voelt.
Hé Josepha07

Wij hadden thuis bij mijn ouders een bouvier. Hij had een knobbel op zijn nek. We wisten niet zeker of het kwaadaardig was maar wilden de knobbel wel laten verwijderen. We hebben hem laten opereren toen hij 14 was. En hij kwam er goed uit! Geen last van de narcose enzo. Hij heeft daarna nog 1,5 jaar geleefd en is uiteindelijk 16 geworden. Best oud voor een bouvier.

Ik ben echt blij dat we het hebben laten doen! Want we hadden vanaf dat ik 6 was en ik was super aan hem gehecht.

Ik weet natuurlijk niet of de operatie hetzelfde is maar hopelijk heb je toch iets aan mijn verhaal.

Heel veel succes ermee!
Onze hond heeft een kleine hartruis waardoor hij een speciale(?) narcose nodig heeft....de castratie (wij hebben de hond gekregen op 12jarige leeftijd en ongecastreerd) kon niet bij de gewone dierenarts plaatsvinden.....

nu ik er zo over nadenk....klinkt het erg vaag...misschien heb je wel verschillende vormen van narcose....iig mag hij niet zomaar onder narcose vanwege hartruis....
-
mijn mecheltje (12) is een jaar geleden gecastreerd omdat hij teelbalkanker had gekregen.

hij had er iets langer voor nodig om te herstellen van de narcose,

beetje wiebelig op de pootjes enzo

maar hij is weer een blij hondje.

daarintegen heb ik dit jar mijn poezevriendje laten stereliseren een blakend gezond poesje van 14 mnd . en die bleef in de nacose ...

meestal gaan operaties natuurlijk gewoon goed, maar narcose is en blijft tricky
Hallo,

Wat een snelle reacties zeg en wat fijn Kattenkop dat jullie bouvier nog zo lang geleefd heeft.

Bij ons zei de vervangster eerst dat het in de borst kwaadaardig was maar de eigen dierenarts zei na overleg dat het een lymfoom was en dat dat niet kwaadaardig is maar wel kan worden, vandaar dat hij dat graag ook meteen weg wil laten halen. Ik hoop dat zij hierna ook vrolijk verder leeft, weliswaar met een half/ geen oortje maar daar heeft ze geen last van.

@wzk:Dank je wel voor de knuffel. Het gaat ook allemaal heel snel nu dus vandaar ook mijn vragen. Ik heb wel veel vertrouwen in de dierenarts maar vind het ook eng...
he bah!

veel sterkte!
Je kan nooit weten hoe een hond uit de operatie komt. Wij hadden een Rottweiler die met 9,5 jaar is geopereerd aan wat gezwellen rond de tepels. In eerste instantie leek het alsof de operatie goed was gegaan. Op een ochtend, ongeveer twee weken (?) na de operatie kwam ik beneden en was ze helemaal raar. Bleek dat er zich wondvocht had opgehoopt in de buikholte en uiteindelijk heeft onze hond diezelfde middag nog een spuitje gekregen

Sorry, geen reactie op je vraag of de narcose veilig is bij een oudere hond maar wilde alleen maar even aangeven dat er sowieso aan een operatie risico's verbonden zijn.

Veel sterke met je hond!
@ Gelukkigmeisje: De dierenarts vertelde mij ook door de telefoon dat ze helemaal gezond is verder en geen hartruis of longproblemen heeft dus dat is wel goed.

@ Lones: Ja we waren heel blij met het feit dat onze eigen arts heel veel moeite heeft gedaan nog! Is ook een leuke man.

@ Yamuna: Dikke knuffel voor jou! Wij hebben ook nog poesjes en ik kan me voorstellen dat je daar geen rekening mee had gehouden.
@Kwarktaart: Dikke knuffel voor jou! Ik vind het echt heel erg voor je!
@ Flashy: Dank je wel
-
@ Lones: Ja je hebt helemaal gelijk. Ik heb ook echt wel vertrouwen in hem. Misschien komt het ook omdat ik nog nooit eerder een hond heb gehad en dit dus nooit eerder van dichtbij heb meegemaakt.

En inderdaad er is geen andere keuze.

Ga hem inderdaad straks nog even bellen want ik moet sowieso nog een paar praktische zaken weten.

Ik denk dat ik het er ook moeilijk mee heb omdat ik 7 maanden zwanger ben en toen ik het nieuws hoorde en de andere arts zo negatief was mijn eerste gedachte was Nu moet ik het ene afgeven voor het andere. Heel stom natuurlijk....
-
@ Lones: De dierenarts denkt dat wij er nog op tijd bij waren en dat blijkt eigenlijk ook uit de punctie en de overleggen.

Maar daarom moet alles dus nog deze week geregeld worden.

Als het uitgezaaid zou zijn tsja dan moeten we verder gaan kijken. In ieder geval weten we dat haar oor gedeeltelijk of in zijn geheel geamputeerd gaat worden, dit is inderdaad afhankelijk in hoeverre de cellen daar al in zitten.

Ik hou jullie op de hoogte in ieder geval.

We gaan haar vrijdagmorgen wegbrengen en mogen dan bij haar blijven totdat ze slaapt en dan gaat mijn man haar samen met mijn vader weer ophalen. Dus dan heeft ze bekenden om zich heen als ze weer wakker wordt.
-
Narcose heeft altijd een risico, maar is bij een gezond dier vaak heel minimaal!

Heel veel sterkte!
Hallo allemaal,

Heb net even gebeld en volgens de asistente is het risico echt minimaal. Zij wist mij te vertellen dat in deze praktijk pas 1 keertje een beestje was gestorven aan de narcose. En dit was al een risico geval.

ook vertelde ze dat ze gemiddeld 2 operaties per dag uitvoeren en dit toch valt onder een routine klus. Nu ben ik wer evntjes iets meer gerustgesteld;-)

Ook krijgt ze als ze geopereerd wordt ene mooi verbandje om haar hoofd ( zal ze blij mee zijn) en een mooie lampekap op.

Maar dat wisten we al.

O ja en ze moet nuchter zijn, dit zal ze vrijdagochtend minder gaan vinden denk ik!
-
@ Lones: Dat klopt helemaal.

En ze heeft ook nergens last van , ze is heel vrolijk, speelt graag, rent en eet en drinkt goed.

O ja en moet iedere avond even naar mijn buik luisteren, heel typisch haha
-
hey, fijn dat het er goed uitziet!! hondjes zijn echt net je kindjes...mijn hond heeft vanwege schildklierproblemen en veel jeukklachten ook met regelmaat een lampekop op (op straat maken mensen er vaak leuke grapjes over) maar hij is er zoo snel aan gewend....daar hoef je je geen zorgen om te maken....

Heeeel veel toi toi toi bij de dierenarts!!!
@ gelukkigmeisje: Dat is oko zo, het ziet er ook wel grappig uit zo'n lampekap haha. Hoop dat het met die van jou nu goed gaat?

En de golden van ons is helemaal gek met kindjes dus ben wel benieuwd hoe die dadelijk op onze uk gaat reageren.
Vraag even na aan je dierenarts hoe ze de hond onder narcose brengen.

Er zijn dierenartsen die werken met gasnarcose net als bij mensen krijgen de dieren dan een narcosemiddel + zuurstof toegediend. Als het fout dreigt te gaan kan op elk moment de toevoer van het narcose middel gestopt worden en extra zuurstof toegediend worden.

Er zijn ook dierenartsen die werken met een verdovend middel dat via een prik wordt toegedoend en het dier is dan een bepaalde tijd onder zeil. Dit middel kan niet meer uit het lichaam gehaald worden. Extra zuurstof kunnen ze dan nog wel geven. De laatste methode is dus risicovoller

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven