Vuurwerk
zondag 31 december 2023 om 00:15
Hoi allemaal, even nieuwsgierig. Hebben jullie vuurwerk gekocht? En zo ja, voor veel geld?
Ik zag op het nieuws dat we voor 10 miljoen hadden gekocht en dat er lange rijen stonden in Duitsland om verboden vuurpijlen te kopen. Het knalt hier al de hele avond. Dat is toch zonde om nu al af te steken?
TO begint. Ik heb niets gekocht behalve een pakje sterretjes voor kind. Ik vind het zonde van mijn geld. Ik ben ook net met de auto weggeweest in plaats van fietsen, ben best bang dat ik geraakt word door rondvliegende rotjes.
Ik zag op het nieuws dat we voor 10 miljoen hadden gekocht en dat er lange rijen stonden in Duitsland om verboden vuurpijlen te kopen. Het knalt hier al de hele avond. Dat is toch zonde om nu al af te steken?
TO begint. Ik heb niets gekocht behalve een pakje sterretjes voor kind. Ik vind het zonde van mijn geld. Ik ben ook net met de auto weggeweest in plaats van fietsen, ben best bang dat ik geraakt word door rondvliegende rotjes.
dinsdag 28 januari 2025 om 12:06
Ik hoop heel erg dat het verbod er nu eindelijk komt. Voor het milieu, voor de vuurwerkslachtoffers, voor de schade aan vuilnisbakken e.d., voor de bange dieren (en mensen trouwens ook). Zo'n verbod is voor alles beter.RikM schreef: ↑28-01-2025 11:27Vandaag wordt er gedebatteerd in de Tweede Kamer over een algeheel vuurwerkverbod.
Kans op algeheel vuurwerkverbod wordt groter
Ben benieuwd of ze de stap gaan zetten. Van de week was ook in het nieuws dat veel politieagenten weigeren nog te werken met oud en nieuw. Het kan zo echt niet meer.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
dinsdag 28 januari 2025 om 12:12
dinsdag 28 januari 2025 om 13:28
Volgens Michon luistert de VVD wel naar de oproepen van onder meer de politie en andere hulpdiensten die al jaren pleiten voor een landelijk verbod. "Ik voel me zeer verantwoordelijk om voor de hulpdiensten te zorgen dat zij een normale dienst kunnen hebben tijdens de jaarwisseling. We nemen de oproep heel serieus."
https://nos.nl/artikel/2553586-vvd-blij ... -aanpakken

dinsdag 28 januari 2025 om 15:03
Ik ook! voor de dieren en voor de mensen en de milieuschade
woensdag 29 januari 2025 om 08:36
Eigenlijk zouden die agenten massaal moeten staken met oud en nieuw als signaal dat het zo echt niet langer kan.RikM schreef: ↑28-01-2025 11:27Vandaag wordt er gedebatteerd in de Tweede Kamer over een algeheel vuurwerkverbod.
Kans op algeheel vuurwerkverbod wordt groter
Ben benieuwd of ze de stap gaan zetten. Van de week was ook in het nieuws dat veel politieagenten weigeren nog te werken met oud en nieuw. Het kan zo echt niet meer.
woensdag 29 januari 2025 om 10:19
canis-felis schreef: ↑28-01-2025 15:13Ze gaan het vast "kritisch volgen". Fijn zeg, je zult maar hulpverlener zijn...
ja, echt rot. Maar ik denk dat het een kwestie van tijd is, ze gaan op een gegeven moment wel overstag, al zal daar wellicht nog een jaar met doden en ellende overheen moeten gaan.
woensdag 29 januari 2025 om 10:22
vrijdag 28 februari 2025 om 09:55
Dat zeg ik ook altijd, meld je ziek. Maar dat kan natuurlijk niet. Ambulancepersoneel kan niet staken want er zijn ook situaties die niet worden veroorzaakt door vuurwerk dus de politie is nodig. Zeker met O&N juist dan is politiebescherming nodig. En eigenlijk kan de brandweer ook niet staken.
Laten er maar eens mensen mee gaan van partijen die tegen stemmen. Dan kunnen ze zelf voelen en ervaren wat het is. Het is schandalig als er geen vuurwerkverbod komt en dan sws waarschijnlijk in 2028 ofzo.

zondag 30 maart 2025 om 11:33
Vuurwerkbranche wil 895 miljoen euro compensatie bij vuurwerkverbod
Toe maar.
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/256159 ... werkverbod
Toe maar.
zondag 30 maart 2025 om 11:40
zondag 30 maart 2025 om 12:41
Ze zijn gestoord.RikM schreef: ↑30-03-2025 11:33Vuurwerkbranche wil 895 miljoen euro compensatie bij vuurwerkverbod
Toe maar.
zondag 30 maart 2025 om 12:44
zondag 30 maart 2025 om 12:44
ik denk dat als het erdoor komt, dat het nog wel wat jaartjes gaat duren voor we echt van de overlast af zijn.
Want het is wel te halen in het buitenland. Maar het voordeel is wel dat de politie beter kan handhaven, want dan is alles illegaal. En nu is het lastiger omdat een deel van het vuurwerk legaal en een deel illegaal is.
Mocht het verbod er komen: Ik vind het wel zuur voor de vuurwerkbranche en de mensen die op een normale manier volgens de regels met vuurwerk omgaan. Maar de slechten hebben het dan verpest voor de goeden.
Stressed is just desserts spelled backwards
zondag 30 maart 2025 om 12:49
Laat de verkopers dan eerst maar alle schade in de afgelopen jaren betalen.RikM schreef: ↑30-03-2025 11:33Vuurwerkbranche wil 895 miljoen euro compensatie bij vuurwerkverbod
Toe maar.

zondag 30 maart 2025 om 14:01
Maleficent schreef: ↑30-03-2025 12:44ik denk dat als het erdoor komt, dat het nog wel wat jaartjes gaat duren voor we echt van de overlast af zijn.
Want het is wel te halen in het buitenland. Maar het voordeel is wel dat de politie beter kan handhaven, want dan is alles illegaal. En nu is het lastiger omdat een deel van het vuurwerk legaal en een deel illegaal is.
Mocht het verbod er komen: Ik vind het wel zuur voor de vuurwerkbranche en de mensen die op een normale manier volgens de regels met vuurwerk omgaan. Maar de slechten hebben het dan verpest voor de goeden.
Ik totaal niet, laat ze maar lekker een andere baan zoeken!
zondag 30 maart 2025 om 14:42
Omdat mensen niet normaal om kunnen gaan met vuurwerk moet de verkoper betalen? Beetje gek vind je niet? De schade moet betaald worden door de veroorzaker, als ik met mijn BMW jouw voorgevel ram, moet ik de schade betalen toch? Niet degene die mij die BMW verkocht heeft.
En ja, voor de ondernemers is een compensatie wel terecht, gezien de (relatief korte) termijn dat ze dit vuurwerkverbod willen laten ingaan. Je ontneemt mensen toch direct van hun inkomsten en dus brood.
Overigens ben ik 100% voorstander van een landelijk afsteek- en verkoopverbod. Misschien wel met de kanttekeningen van de VVD, zoals georganiseerde vuurwerkshows door professionele bedrijven.
zondag 30 maart 2025 om 14:55
Precies. En ik weet al weer waar het naartoe gaat: Straks allemaal massaal klagen over de overheid die alles maar verbied wat leuk is. Het is verpest door een kleine groep mensen die enorm veel schade heeft aangericht. En die mag je dan de schuld geven.MrsM schreef: ↑30-03-2025 14:42Omdat mensen niet normaal om kunnen gaan met vuurwerk moet de verkoper betalen? Beetje gek vind je niet? De schade moet betaald worden door de veroorzaker, als ik met mijn BMW jouw voorgevel ram, moet ik de schade betalen toch? Niet degene die mij die BMW verkocht heeft.
Stressed is just desserts spelled backwards
zondag 30 maart 2025 om 15:02
Tijd zat lijkt me om te bedenken wat je als vuurwerkverkoper zou willen doen. Je zou je ook kunnen storten op alternatieven voor vuurwerk en dat gaan promoten en verkopen.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
zondag 30 maart 2025 om 15:02
zondag 30 maart 2025 om 15:03
Maleficent schreef: ↑30-03-2025 14:55Precies. En ik weet al weer waar het naartoe gaat: Straks allemaal massaal klagen over de overheid die alles maar verbied wat leuk is. Het is verpest door een kleine groep mensen die enorm veel schade heeft aangericht. En die mag je dan de schuld geven.
Juist. Ontzettend jammer voor de branche en voor degenen die wel normaal om kunnen gaan met vuurwerk.
Maar veel mensen blijken wederom niet om te kunnen gaan met eigen verantwoordelijkheid en binnen de regels blijven.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in